1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    514
    27-02-2016

    Het laten groeien van de baard is een verplichting

    *Het laten groeien van de baard is verplicht*

    1⃣ Allah vertelt dat de Satan heeft gezegd:

    _(En ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen)_ (4:119)

    Het scheren van de baard is een verandering van de schepping van Allah en is gehoorzaamheid aan de Satan.

    2⃣ En Allah heeft gezegd:

    _(En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat; en wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan)_ (59:7)

    3⃣ De Profeet ‎ﷺ heeft gezegd:

    _”Knipt de snorren bij en laat de baarden (groeien), onderscheidt jullie van de heidenen”_
    Overgeleverd door Moslim

    Praktisch betekend deze Hadith: knipt jullie snorren wat over de lip komt, en laat de baard groeien als vorm van onderschijding van de ongelovigen.

    4⃣ En hij ‎ﷺ heeft gezegd:

    _”Tien behoren tot de natuurlijke creatie (van de mens): bijknippen van de snor, laten groeien van de baard, Siwaak (tanden poetsen), snuiven van water door de neus, knippen van de nagels...)_
    Overgeleverd door Moslim

    De baard(groei) is dus door Allah geschapen. Derhalve is scheren verboden.

    5⃣ Een overlevering zegt:

    _”De Profeet ‎ﷺ heeft de mannen die vrouwen imiteren vervloekt”_
    Overgeleverd door al Boechaarie

    Het scheren van de baard is een imitatie van de vrouwen. Wie dit doet stelt zichzelf bloot aan vervloeking.

    6⃣ Hij ‎ﷺ heeft gezegd:

    _”...Maar mijn Rabb heeft mij verplicht om mijn baard te laten en mijn snor bij de knippen”_
    Goed, overgeleverd door Ibn Khozaima

    Het laten groeien van de baard is een bevel van Allah en Zijn Profeet ‎ﷺ. Het is verplicht omdat de Profeet en zijn metgezellen zich hieraan hielden. De verplichting wordt ook verduidelijkt door het verbod in de Ahadith over het scheren van de baard.

    7⃣ Het is niet toegestaan om het haar op de wangen te scheren of om dit haar (er)uit te trekken, omdat het haar op de wangen behoort tot de baard.

    8⃣ De medische wetenschap heeft vastgesteld dat de baard de amandelen beschermt tegen een zonnesteek en dat scheren slecht is voor de huid.

    9⃣ De baard siert de man en Allah heeft de baard geschapen om de man te onderscheiden van de vrouw.
    We zien dat Allah dit ook doet bij andere creaties, zo heeft de haan ook een ‘baard’ die hem onderscheidt. Toen een man geschoren en wel bij zijn vrouw binnenkwam, tijdens de huwelijksnacht, terwijl hij daarvoor een baard had, verliet zij hem omdat ze hem niet meer knap vond. Andere vroegen aan een vrouw waarom zij een man met een baard trouwde. Zij antwoordde: ‘Ik trouw met een man en geen vrouw!’

    1⃣0⃣ Het scheren van de baard is een grote zonde. Deze zonde moet bestreden worden, omdat de Profeet ‎ﷺ heeft gezegd:

    _”Wie van jullie iets slechts ziet, laat hij dit dan veranderen met zijn hand, als hij dat niet kan dan met zijn tong, als hij dat niet kan dan met zijn hart. Dit is de zwakste vorm van geloof”_
    Overgeleverd door Moslim

    1⃣1⃣ Ik (de auteur) vroeg eens aan iemand die zijn baard scheerde: ‘Hou jij van de Profeet ‎ﷺ ?’ Hij antwoordde: ‘Ja, heel erg.’ Ik zei tegen hem: ‘De Profeet ‎ﷺ zegt:

    _”Laat de baard groeien”_

    Wie van de Profeet ‎ﷺ houdt, gehoorzaamd hij hem of is hij hem ongehoorzaam?’ Waarop hij antwoordde: ‘Hij gehoorzaamt hem.’ Hij beloofde mij vervolgens om zijn baard te laten groeien.

    1⃣2⃣ Als je vrouw het niet eens met je is dat je je baard laat, zeg haar dan dat je een moslim bent, die vreest om Allah ongehoorzaam te zijn. Geef haar een geschenk en vertel haar dat de Profeet ‎ﷺ heeft gezegd:

    _”Er is geen gehoorzaamheid aan een schepsel, om Allah ongehoorzaam te zijn”_
    Authentiek, overgeleverd door Ahmad

    Boek: Islamitische Richtlijnen voor individuele en sociale verbetering
    Bladzijde: 158, 158, 160 en 161
    Vertaling: Mohamed Bendaoud
    Al-Awaza'ie zei: "houd je vast aan de overleveringen van degene die jou zijn voorgegaan (i.e. Salaf), Ook al verwerpen de mensen jou.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    514
    27-02-2016

    Studenten van kennis die hun baard inkorten.

    De vraagsteller zegt:
    Het knippen van de baard is wijdverspreid onder de studenten van kennis. Advies, hieromtrent wordt gevraagd.

    Antwoordt van de edele geleerde shaykh Al-Allaamah al Fawzaan hafidahullaah:
    Ze zijn geen studenten van kennis. Degene die wat van hun baard afnemen zijn geen studenten van kennis. De studenten van kennis zijn degenen die handelen volgens* de Soennah en de Soennah is om de baard te laten staan. Degene die de baard bijkinpt behoort niet tot de studenten van kennis.

    Bron: Genomen uit de audio van an-nasieha te vinden op YouTube.
    Al-Awaza'ie zei: "houd je vast aan de overleveringen van degene die jou zijn voorgegaan (i.e. Salaf), Ook al verwerpen de mensen jou.