1. #16
    Verbannen

    Reacties
    2.466
    24-04-2018

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Het is een zware onderwerp en een lange discussie .

    Ik zal binnenkort InshaAllah de bewijsvoeringen van beide kanten plaatsen, dan kunnen mensen zelf kiezen

    Wa Allaahu A’alam
    Ik wil geen discussie voeren, heeft geen zin. Ben alleen benieuwd hoe jij precies aan die conclusie bent gekomen.

    Khair in chaa Allah.

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    552
    25-07-2009

    Vraag:

    Na lange tijd heeft mijn man eindelijk een goed betaalde baan gekregen. In plaats van Allah hiervoor dankbaar te zijn, heeft hij besloten een huis te kopen met rente. Mijn man is namelijk van mening dat er vele geleerden zijn die het kopen van een huis met rente toestaan wanneer dit gebeurt in een niet-moslimland. Wat is het Islamitische oordeel hierover?

    Antwoord:

    Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper, diens familie en metgezellen.

    Het is niet toegestaan een huis of iets anders te kopen met een rentedragende lening. Het maakt niet uit of dit gebeurt in een moslimland of in een niet-moslimland, vanwege de algemeenheid van de bewijzen welke dit verbieden. Dit verbod geldt zowel voor degene die het ontvangt als degene die het betaalt.

    Djaabir overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) degene die rente nuttigt, degene die het geeft, degene die het (schriftelijk) vastlegt en de twee personen die als getuigen optreden vervloekte. Hij voegde daaraan toe: ,,Allen zijn zij gelijk (in de zonde).”
    (Moeslim)

    De enige wetschool die als uitzondering hierop geldt is de Hanafi-wetschool. Deze wetschool is de mening toegedaan dat het toegestaan is om een rentelening aan te gaan met niet-moslims in Dar ul-Harb (een land waar oorlog woedt tussen moslims en niet-moslims). Wel stelden zij als voorwaarde dat een moslim slechts rente mag ontvangen en niet geven. Deze uitspraak van de Hanafi-wetschool houdt echter geen stand tegen de algemeenheid van de verzen en de overleveringen die rente in alle gevallen en onder alle omstandigheden verbieden. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

    “O jullie die geloven, vreest Allah en geeft op wat er rest van (de door jullie gevraagde) rente, indien jullie gelovigen zijn. En wanneer jullie (dit) niet doen: wees dan op de hoogte van (de verklaring van) een oorlog van Allah en Zijn Boodschapper (aan jullie). Maar als jullie berouwvol zijn: dan rest jullie je oorspronkelijke bezit.”
    (Soerat al-Baqarah: 278-279)

    Ook zegt Ibnoe Qoedaamah in zijn boek al-Moeghni: “Het verbod op rente geldt zowel in Dar ul-Harb als in Dar ul-Islam (Islamitisch land). Deze mening wordt aangehangen door Imam Maalik, al-Awzaacie, Aboe Yoesoef, Imam ash-Shaaficie en Ishaaq… zich baserend op de volgende Uitspraak van Allah (interpretatie van de betekenis):

    ,,Hij (Allah) heeft de rente verboden.”
    (Soerat al-Baqarah: 275)

    ,,Degenen die van rente eten zullen in geen andere hoedanigheid opstaan dan die van degene die door de satan tot bezetenheid is geslagen.”
    (Soerat al-Baqarah: 275)

    ,,O jullie die geloven, vreest Allah en geeft op wat er rest van (de door jullie gevraagde) rente.”
    (Soerat al-Baqarah: 278)

    Ook heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd: ,,Wie meer geeft of meer ontvangt, heeft zich (daarmee) schuldig gemaakt aan rente.”
    (Moeslim)

    Dus hetgeen verboden is in een Islamitisch land is tevens verboden in een niet-islamitische land.”
    (Al-Moeghni: 4/47

  3. #18
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Laat je niet misleiden, Allaah heeft riba streng verboden. De profeet heeft het streng verboden en ze hebben er geen uitzonderingen voor gemaakt. Volg dus wat Allaah en Zijn boodschapper hebben bevolen en blijf weg van andere meningen, ookal strelen die je begeerten. Pas op, doen aan rente is het oorlog verklaren aan Allaah en Zijn boodschapper en het behoord tot de ernstige zonden en Allaah heeft de baraka eruit gehaald.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    122
    08-06-2011

    Citaat Geplaatst door Flower22 Bekijk reactie
    Salaam dames & heren,

    Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Wij huren op dit moment een eengezinswoning via de woningbouw. We hebben 2 kinderen en willen graag gezinsuitbreiding. Daarom willen we graag ruimer wonen. Via de woningbouw komen we vanwegen inkomsten niet in aanmerking voor sociale huurwoningen. We zulleb dus moeten huren via particuliere huurwoningen. Nu weet iedereen dat ze belachelijke bedragen daarvoor vragen. Bij ons in de omgeving is dat bijna allemaal boven de €1200.

    Het beste is dus eigenlijk kopen, je komt veel goedkoper uit. We weten dat riba 7ram is. Maar nu is mijn vraag eigenlijk of er uitzonderingen zijn in de islam in het aanschaffen van een koophuis? (Hypotheek, rente)? Ik zou deze vraag heel graag willen voorleggen aan de grote l3oelama zoals omar abdelkafi, abdulah musli7, youssef el qardawi enzv. Het is helaas niet makkelijk om met hun in cotact te komen. Graag hoor ik het van jullie. Het liefst met dalil erbij. Shokran voor de moeite.
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته،

    Een huis of auto kopen via een bank die handelt met rente

    • Shaykh Rabie’ ibn Haadie al-Madkhalie

    Vraag: Is het toegestaan voor mij om een lening aan te gaan bij een bank die handelt met rente om een huis te kopen? Voorzie ons van profijt, moge Allaah u met het goede belonen.

    Antwoord: Indien je brood nodig zou hebben om van te eten en zo jezelf zou redden van de dood, dan nog mag je niets van van de bank nemen, dus laat staan voor het bouwen van een huis of om een auto te kopen. Allaah heeft voor jou kadavers, varkensvlees, het doodgeslagen dier en het doodgevallen dier toegestaan in geval van nood en heeft jou rente niet toegestaan.

    Rente is gevaarlijk, zeer gevaarlijk! Doe dus niet aan rente en wees geduldig.

    Allaah – Verheven is hij – zegt:

    ‎ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ

    En wie Allaah vreest, die zal Hij een uitweg geven. En Hij zal hem voorzien vanwaar hij het niet verwacht. En wie op Allaah vertrouwt, Hij is voor hem voldoende. [Soerah at-Talaaq(65): 2-3]

    Rente is een grote zonde en een gevaarlijke zaak. Degene die het als toegestaan verklaart wordt ongelovig. Indien je een huis nodig hebt, wees dan geduldig tot Allaah je voorziet. Keer terug naar Allaah en maak gebruik van de [toegestane] middelen, tot Allaah je voorziet van een huis. En indien [je] niet [voorzien wordt], sterf je tenminste terwijl je vrij bent van het voeren van oorlog tegen Allaah. Want degene die aan rente doet, voert oorlog tegen Allaah – en de toevlucht wordt gezocht bij Allaah -.

    Zoals Allaah – Verheven is Hij – heeft gezegd:

    ‎ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ

    Indien jullie dit niet doen, wees dan voorbereid op de oorlog tegen Allaah en Zijn Boodschapper. Maar als jullie berouwvol zijn, blijft de hoofdsom voor jullie. Jullie plegen dan geen onrecht en jullie wordt geen onrecht aangedaan. [Soerah al-Baqarah(2): 279]

    Allaah heeft de oorlog verklaard aan degene die aan rente doet. En de Profeet – sallalaaho ‘alayhi wa sallam – heeft gezegd:

    ‎ لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم آكل الرِّبا وموكله وكاتبه وشاهديه

    “De Boodschapper van Allaah vervloekt degene die rente ontvangt, degene die het betaalt, degene die het opschrijft (degene die de akte opstelt) en degenen die erover getuigen.” [1]

    Wat wil je nog na de vervloeking?! Zal het huis je van nut zijn terwijl het Hellevuur voor je ligt?!

    De gelovige moet dus Allaah vrezen en geduldig zijn met zijn armoede en zijn behoeften. Allaah – Verheven is Hij – heeft namelijk gezegd:

    ‎ وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

    En Wij zullen jullie zeker beproeven met iets van angst, honger, vermindering van bezittingen, levens en vruchten. Maar geef verheugende tijdingen aan de geduldigen. [Soerah al-Baqarah(2): 155]

    Wees geduldig en Allaah zal je deze enorme beloning geven, in plaats van dat je onderhevig bent aan Zijn vervloeking, Woede, Toorn en bestraffing. Houd deze moeilijkheid vol in dit wereldse leven, die niets voorstelt vergeleken met de Woede van Allaah en Zijn bestraffing.

    Wij vragen aan Allaah om ons met Zijn gunst te vrijwaren van alles wat Zijn Toorn en Woede opwekt, waarlijk onze Heer verhoort de smeekbeden, en moge de salaat en vrede over onze profeet Mohammed, zijn familie en metgezellen zijn.

    [1] Overgeleverd door imaam Moeslim via Djaabir – radia Allaah ‘anho – in Sahieh Moeslim, #1598.

    Bron: http://rabee.net/ar/articles.php?cat=11&id=277

    Bron: http://www.an-nasieha.nl/huis-rente-lening-bank/
    ————

    Een huis kopen met rente

    • Shaykh Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan

    Vraag:*Moge Allaah het goede voor u bepalen. Een vrouw uit Nederland vraagt haar echtgenoot om een huis te kopen met rente. Wat is het oordeel daarover?

    Antwoord: Het is niet toegestaan, rente is niet toegestaan, niet omwille van een huis noch iets anders. Allaah heeft handel toegestaan en rente verboden. [Soerah al-Baqarah (2): 275] En hij -sallallaaho ‘alayhie wa sallaam- zei:

    ‎ لعن الله آكل الربا وموكله وكاتبه وشاهديه

    “Moge Allaah degene vervloeken die rente ontvangt, degene die het betaalt, degene die het opschrijft (degene die de akte opstelt) en degenen die getuigen erover.”

    Rente is een verboden inkomst [1], haraam, het is niet toegestaan. Als een mens geen bezit heeft dan leent hij, als hij dus geen huis bezit dan is hij geduldig en huurt hij totdat hij in staat is om een huis te bezitten.

    Bron: http://www.alfawzan.af.org.sa/ar/node/14181

    [1] An-Nasieha: Soht: Het verbodene dat niet mag verworven worden omdat deze de zegening vernietigt, dit wil zeggen doet verdwijnen. [Lisaan al-‘arab] *

    Bron: http://www.an-nasieha.nl/huis-rente/
    قال ابن سيرين (رحمه الله): "إن هذا العلم دين فانظروا عمن تأخذون دينكم." (مقدمة صحيح مسلم)

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    736
    09-05-2016

    iemand die ego wil strelen.

    je hebt al een woning.

    toen mijn ouders naar nederland kwamen sliepen ze met 10 man in 1 kamer.

    kan nog steeds.

    graf is 1x2 meter. daar passen wij ook.

    mensen willen steeds meer..

    mensen hebben ook een verstand om ego en driften te kunnen onderdrukken.

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door Mystiical Bekijk reactie
    De enige wetschool die als uitzondering hierop geldt is de Hanafi-wetschool.
    Dit is niet correct .

    Imaam al-'Adham Abu Hanifah en de Hanafiyah zijn niet de enigen met dit standpunt .

    De fuqaha van de Hanbali madhab verschillen hierover.
    Van Ahmad zijn 2 meningen hierover - 1 ervan is de toegestaanheid.
    Ibn Taymiyah's opa zegt in 'al-muharir' dat er geen Riba is met een Harbi in Darul-harb, als ze gaan Amaan hebben.
    Ibn Taymiyah zelf erkende 2 meningen hierover.
    Ibn al-Qayyim erkende ook de meningverschil.
    Ibn Muflih Hanbali ook in 'al-Furu'.

    Van de Malikis was Ibn Majishoon dit van mening.
    IIbn Rushd al-Maliki zegt ook dat Riba met de Harbi niet haram is, maar makroeh.
    Ibn al-Arabi al-Maliki noemt ook een andere Faqih van de Malikiyah die dit standpunt had. Ik kan me niet herineren wie.
    De meerderheid zijn het niet van mening, in tegenstelling tot Hanafis.

    Imam Tabari erkende ook de meningverschil in 'ikhtilaf al-fuqaha'.

    De Hanafis onderling verschillen ook - zelfs studenten van Abu Hanifah - maar de meerderheid van hen staat het toe.

    Dit mening gaat hellemaal terug naar de Salafus-Salih, zoals Makhool, Ibn Mubarak, Sufyan al-Thawri, Ibrahim al-Nakha'ie en andere juristen uit Kufa.

    Ze hebben hun bewijsvoering - zij waren niet onwetend over de Qur'an zoals sommige juhalaa denken - maar het heeft veel werk nodig om het bij elkaar te zetten.

    Ik zal kijken of ik het kan doen dit weekend InshaaAllaah.

    Wat ik vreemd vind is: mensen hebben hun mening al klaar staan , zonder de bewijsvoering te hebben gezien.

  7. #22
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Meningen hebben geen waarde als Allaah en Zijn boodschapper het hebben verboden. We gaan ook niet zeggen stelen van moslims is haram maar in landen van kufr is het niet haram maar slechts makroeh. Haram is haram, tenzij men een duidelijke Aya of Hadith heeft dat zegt: riba is haram BEHALVE in landen van kufr.

    Die is er niet. Galas.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  8. #23
    Bijna Lid

    Reacties
    31
    24-08-2018


    O ja in “Dar al Harb”, ja dat mag topicstarter. Hier mag je aan riba doen, je mag ook alcohol drinken, varkensvlees eten, hoeft niet te bidden of te vasten, en je mag ook een vriendinnetje of vriendje hebben om mee te experimenteren zoals de norm hier is, want Dar al Harb.

    Je mag ook homo zijn hier van de islam en Hubal aanbidden, want "Dar al Harb".

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door Tsssha Bekijk reactie

    O ja in “Dar al Harb”, ja dat mag topicstarter. Hier mag je aan riba doen, je mag ook alcohol drinken, varkensvlees eten, hoeft niet te bidden of te vasten, en je mag ook een vriendinnetje of vriendje hebben om mee te experimenteren zoals de norm hier is, want Dar al Harb.

    Je mag ook homo zijn hier van de islam en Hubal aanbidden, want "Dar al Harb".
    Dat is niet zo , niemand zegt dat en daar is geen daliel voor.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Meningen hebben geen waarde
    Waarom laat je dat niet over aan de mujtahidin die gekwalificeerd zijn om hierover te spreken?

    Zonder te Googlen ... weet jij de shar'ie definitie van 'Ribaa' ?

    Weet jij het verschil tussen Ribaa jahiliyah, Riba fadhl en Riba Nasiah? Ja? Nee?

    Nee.

    Laat het dus over aan de fuqaha.

    التسليم للفقهاء سلامة في الدين

    Ik en jij zijn niet eens gekwalificeerd om aan tafel te zitten met de fuqaha als ze dit discussie aankaarten , laat staan ons in deze discussie mengen!

    Ze hebben allemaal hun ijtihadaat en addilah.

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    264
    16-09-2018

    De islamitische standpunten over riba en de reacties in deze topic laten weer zien dat de islam een verzonnen ideologie is. Verzonnen door Mohammed, zijn vrienden en later de rest van de Qorayshieten (Abbasieten).

    Blijkbaar schijnt niets duidelijk te zijn binnen de islam. Jullie hebben de heilige Arabische priesters nodig om de islam voor jullie te decoderen/ontcijferen. Teksten in de koran/ahadeeth zijn de ene keer letterlijk, de volgende keer figuurlijk of gewoon onduidelijk.

    Er zijn genoeg islamitische priesters die een hypotheek goedkeuren dus je kan hun heilige meningen volgen en zodoende de islam aanpassen naar jouw eigen wensen.

  12. #27
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Waarom laat je dat niet over aan de mujtahidin die gekwalificeerd zijn om hierover te spreken?

    Zonder te Googlen ... weet jij de shar'ie definitie van 'Ribaa' ?

    Weet jij het verschil tussen Ribaa jahiliyah, Riba fadhl en Riba Nasiah? Ja? Nee?

    Nee.

    Laat het dus over aan de fuqaha.

    التسليم للفقهاء سلامة في الدين

    Ik en jij zijn niet eens gekwalificeerd om aan tafel te zitten met de fuqaha als ze dit discussie aankaarten , laat staan ons in deze discussie mengen!

    Ze hebben allemaal hun ijtihadaat en addilah.
    Ik volg die mening niet zo simpel is het. Net zoals ik jouw mening dat anale gemeenschap halal is niet volg. Net zoals de mening dat handenschudden tussen vrouwen mannen halal is niet volg. Ik volg andere meningen die ik sterker en duidelijker vind dan deze meningen die jij brengt.

    Allaah en Zijn boodschapper zeiden riba is haram, wij zeggen het is haram. Zij hebben geen uitzondering gegeven met betrekking tot blad al kufr. Je noemt NL dus darul harb. Dus je mag de kuffaar hier doden want het is darul harb. Als riba hier mag waarom dezelfde oordeel wijze niet toepassen op andere zaken zoals stelen? Ontucht? Khamr? Naaktheid? Etc?

    Alhamdoelilah Allaah en Zijn boodschapper zeiden is haram, wij zeggen is haram. Zolang zij geen uitzondering gaven, doen wij dit ook niet. Maakt mij niet uit wie anders claimt.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    264
    16-09-2018

    You can run but you can't hide...

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    552
    25-07-2009

    Wie iets van durani neemt,
    Mankeert zeker iets

    Verder geen aanvulling

  15. #30
    Bijna Lid

    Reacties
    31
    24-08-2018

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Dat is niet zo , niemand zegt dat en daar is geen daliel voor.
    Wat ik ermee wilde zeggen was dat er wat schort aan die logica/argumentatie.

    Je zegt zelf dat je geleerden niet blindelings moet volgen, maar je vraagt van ons/topic-starter zelfs de zwakke meningen/rukhas van de geleerden te volgen die je hier en daar plukt en daarbovenop presenteert als wat gangbaar is? Vind je dat niet tegenstrijdig?

    Aan de ene kant (in het andere topic) roep je iets in de trant van: “Je moet geleerden niet blindelings volgen, je bent geen ezel als leek”, aan de andere kant haal je rukhas en zwakke meningen van geleerden aan om zonden recht te praten en die te volgen?