1. #1
    Verbannen

    Reacties
    1.118
    23-05-2018

    Fundamentele kritiek op studie naar salafistische moskeeën



    Een geruchtmakend promotie-onderzoek over salafisme in Nederland zou tal van fouten bevatten. Het was juist ontvangen als een gedegen studie naar de radicale islam.

    Moskeeën en deskundigen wijzen onjuistheden en nalatigheden aan in een proefschrift over salafisme. Onderzoeker Mohammad Soroush promoveerde hiermee eerder deze maand aan Tilburg University. Hij gaf er al meerdere interviews over, in kranten en op tv, waarna een Kamerdebat is aangevraagd. Maar nu blijkt dat vier van de zeventien moskeeën die in het onderzoek als ‘salafistisch’ worden bestempeld, die betiteling afwijzen. Ook ontbreekt in het proefschrift een onderbouwing die verklaart wat deze moskeeën volgens de onderzoeker ‘salafistisch’ maakt.


    Een woordvoerder van Tilburg University laat weten dat ze de kritiek zeer serieus nemen


    In een brief aan het universiteitsbestuur, in het bezit van deze krant, verzoekt de voorzitter van de Imam Malikmoskee om een rectificatie op de website te plaatsen en een onafhankelijk onderzoek in te stellen. Een woordvoerder van Tilburg University laat weten dat ze de brief zeer serieus nemen. De moskee is uitgenodigd voor een gesprek. Vervolgens beoordeelt de universiteit of het zijn commissie wetenschappelijke integriteit inschakelt voor een onderzoek. Onderzoeker Soroush en zijn promotor arabist Jan-Jaap de Ruiter willen niet reageren.

    “Wij zijn absoluut niet salafistisch”, zegt Abdelhamid Bouzzit, bestuurslid van de Imam Malikmoskee in Leiden. “Als je ook maar een beetje op de hoogte bent, weet je dat wij een gewone moskee zijn, die net als het gros van de Marokkaanse moskeeën de malikitische rechtsschool volgt.” Het malikisme is een van de vier belangrijkste rechtsscholen binnen de soennitische islam, zeg maar: mainstream Marokkaanse islam. Een van de kenmerken van salafisten is juist dat zij de islamitische rechtsscholen omzeilen.

    Uit navraag bij moskee*bestuurders blijkt dat drie andere gebedshuizen ook zeggen ten onrechte als salafistisch te zijn bestempeld. Dat zijn de Imam Maalikmoskee in Utrecht, de Qubamoskee in Den Haag en de El-Fathmoskee in Alphen aan den Rijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    1.118
    23-05-2018

    Zorgvuldig
    Intussen zetten ook salafisme*deskundigen vraagtekens bij het onderzoek. Zo ontbreekt een onderbouwing die moet aantonen wat moskeeën volgens de onderzoeker ‘salafistisch’ maakt. “Dat is essentieel”, zegt islamoloog Joas Wagemakers van de Universiteit Utrecht. “Je hoort het fenomeen dat je wilt onderzoeken zorgvuldig te definiëren. Doe je onderzoek naar fastfoodrestaurants, dan leg je uit waarom McDonald’s en Burgerking daaronder vallen. Als je ook driesterrenrestaurants meerekent, dan vertroebelt dat de resultaten. Dan is het niet zuiver meer.”

    Een onderbouwing die moet aantonen wat moskeeën ‘salafistisch’ maakt, ontbreekt


    In het proefschrift komt een prediker aan het woord die een lezing geeft bij de Leidse Imam Malikmoskee. Daarin zou hij hebben gezegd dat ‘het salafisme de enige juiste weg binnen de islam is’. Deze moskee plaatst gewoonlijk opnames van lezingen op YouTube. Zo ook van deze lezing. Daarin is niet te horen dat dit wordt gezegd. “Dat zou ook raar zijn”, zegt Abdelhamid Bouzzit van de Leidse moskee, “want de betreffende prediker is geen salafist”.

    Ook de islamitische bekeerling Nourdeen Wildeman is ongelukkig met de wijze waarop hij in het onderzoek voorkomt. Uit Wildemans mond tekent de onderzoeker op dat hij de oproep tot de islam als zijn voornaamste taak ziet. ‘Een salafistisch standpunt’, noteert de onderzoeker. Islamoloog Wagemakers: “Dat is het niet: het is juist een mainstream islamitisch standpunt. Ja, salafisten geloven het ook, maar het is absoluut niet kenmerkend voor hen.”

    Vandaag brengen antropoloog en islamkenner Martijn de Koning van de Universiteit van Amsterdam en hoogleraar hedendaagse moslimsamenlevingen Annelies Moors een online verklaring uit met bezwaren bij het onderzoek.

    Bron: https://www.trouw.nl/samenleving/fun...eeen~aeee723b/



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    1.118
    23-05-2018

    Fundamentele kritiek op studie naar salafistische moskeeën

    Irriteerde mij mateloos aan alle roeptoeters die wederom alles als zoete koek slikken. Goed dat deskundigen en moskee besturen zich hierover buigen en alle stigma’s ontkrachten .



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Misleidend promotieonderzoek M. Soroush legt dubieuze praktijken Tilburg University bloot.

    Op 3 september 2018 is de heer Mohamed Soroush, onder begeleiding van prof. dr. Ruben Gowricharn en dr. Jan Jaap de Ruiter, aan de Tilburg University gepromoveerd op het onderwerp ‘Institutionele reproductie van salafistische jongeren in Nederland’. Het zou volgens Jan Jaap de Ruiter gaan om het meest omvangrijke onderzoek dat is gedaan naar de ontwikkeling van het salafisme in Nederland. Sindsdien wordt de heer Soroush bewierookt in diverse media: zijn onderzoek wordt aangehaald als het bewijs om voor het veronderstelde gevaar dat van het salafisme uit zou gaan te waarschuwen.



    Dat de media de resultaten van het onderzoek voor zoete koek hebben geslikt, zonder enige vorm van kritiek, past in het huidige tijdsbeeld dat beheerst wordt door angst en islamofobie. De heer Soroush, inmiddels ‘deskundige’, voedt deze angst door uitspraken te doen als: ‘Zo ontmoette ik tijdens mijn onderzoek vier mensen die er niet uitzien als salafist, maar het wel zijn. Ze werken bij de overheid. Ik denk dat zij daar fungeren als oren en ogen van de salafistische gemeenschap en gevoelige informatie doorspelen.’ Hiermee stelt hij de loyaliteit van de moslimgemeenschap aan hun eigen land ter discussie en maakt hij de moslimgemeenschap verdacht. Dit is een uitermate gevaarlijke uitspraak van iemand die pretendeert wetenschapper te zijn.



    Wie het onderzoek daadwerkelijk leest, kan niet anders concluderen dat het van alle kanten rammelt en wetenschappelijk onwaardig is. Zo wordt een opsomming gegeven van salafistische instellingen, zonder uiteen te zetten wat hen salafistisch maakt. Tevens is het evident dat een aantal moskeeën op de lijst niets met salafisme te maken hebben. De basisbeginselen voor een goed wetenschappelijk onderzoek, zoals deze zijn neergelegd in Nederlandse Gedragscode Wetenschapsbeoefening, worden niet gerespecteerd. Zo heeft hij zich tijdens het veldonderzoek niet kenbaar gemaakt als onderzoeker. De heer Soroush, die de Nederlandse taal zeer beperkt machtig is en geen Arabisch spreekt, beweert o.a. interviews achteraf uit te hebben gewerkt, zonder dit te verifiëren bij de respondenten. Ook de beschrijving van in ieder geval één moskee klopt niet met de feitelijke situatie, wat de twijfel voedt of hij daadwerkelijk op locatie is geweest. Nergens valt te controleren waar en met wie de heer Soroush heeft gesproken. Het is daarom onbegrijpelijk dat de promotiecommissie, waarin o.a. prof.dr. Maurits Berger en prof.dr. Wouter van Beek hebben deelgenomen, de heer Soroush heeft laten promoveren. Maar er is een verklaring: geld.



    Tilburg University verdient veel geld aan buitenpromovendi zoals de heer Soroush. Het geld dat universiteiten van het ministerie van OCW per geslaagde promotie krijgen loopt in de tienduizenden euro’s. Er is dus voor een universiteit als Tilburg University alles aan gelegen om zoveel mogelijk promoties op te leveren: een perverse prikkel. Daarbij is het niet ondenkbaar dat regels voor wetenschapsbeoefening bewust of onbewust niet worden nageleefd, zoals dit bij het onderzoek ‘Institutionele reproductie van salafistische jongeren in Nederland’ is gebeurd. Het onderzoeksprogramma Argos heeft recentelijk aandacht besteed aan de onwenselijke praktijken van Tilburg University.



    Zoals eerder aangegeven is de promoter van de heer Soroush prof. dr. Ruben Gowricharn.

    Prof. Gowricharn is de drijvende kracht achter het bedrijf de Promotiekamer. Tegen betaling van aanzienlijke bedragen is het mogelijk om bij prof. Gowricharn te promoveren. In de academische wereld is dit een ongebruikelijke gang van zaken. Wanneer geldelijk gewin prevaleert boven academische zuiverheid of sprake is van een duidelijke belangenverstrengeling, verliest de wetenschap het vertrouwen van de samenleving.

    Om te voorkomen dat de wetenschap nog meer schade oploopt, dient het College van Bestuur de totstandkoming van dit proefschrift grondig te onderzoeken en maatregelen te treffen om een dergelijk schandaal in de toekomst te voorkomen. Hierin is ook een rol weggelegd voor het ministerie van OCW.



    Samenwerkingsverband Islamitische Organisaties RegioHaaglanden. SIORH

    http://www.icimleiden.nl/nieuws/pers...versity-bloot/
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Heel goed als de feiten gebracht in het onderzoek debunked worden. Zijn ook wel vraagtekens te stellen bij de promotie-commissie dan.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    264
    16-09-2018

    Als ex-moslim wil ik zeggen dat Mohammad Soroush een zeer goed en accuraat onderzoek heeft verricht.

    Abdelhamid Bouzzit, bestuurslid van de Imam Malikmoskee in Leiden zegt in het artikel: "Een van de kenmerken van salafisten is juist dat zij de islamitische rechtsscholen omzeilen."

    Dit is wederom takiya wat ik gewend ben van de mozlims. De salafisten volgen over het algemeen de hanbali rechtsschool en zij erkennen alle andere wetscholen/rechtsscholen als legitiem (hanbali, maliki, safi3i en hanafi). Dus deze islamitische bestuurslid van de moskee kent zijn eigen religie niet of hij is zwaar achterlijk.

    Salafisten bidden over het algemeen altijd in "Marokkaanse moskeeen", omdat de islam wat gepredikt wordt in deze Marokkaanse moskeeen in lijn is met de salafistische leer. De imam van een Marokkaanse moskee verricht alleen het gebed en predikt op de vrijdag de passieve c.q. boedhistische vorm van de islam. Dit komt omdat de imam meestal opgeleid is in de Hassan de 2e imamschool in Rabat.

    De gastpredikers die vanuit andere moskeeen komen zijn meestal wel hardcore salafisten, die geloven in de salafistische leer. Een moslim moet geloven in het salafisme, want het salafisme betekent dat je terugkeert naar de islam volgens het begrip van Mohammed en zijn metgezellen.

    De meeste Marokkanen geloven dus dat de mozlims moeten leven zoals Mohammed en zijn metgezellen. Ook geloven de meeste Marokkanen en Marokkaanse moskeeen dat de sharia de beste wetgeving is op aarde met alle gevolgen van dien.

    Het is grappig om te lezen dat mozlims met takiya dit onderzoek proberen onderuit te halen.

    Als ex-moslim weet ik dat jullie dit onbewust doen, maar het blijft takiya.

  7. #7
    nish teta emzer

    Reacties
    2.320
    08-05-2007

    Citaat Geplaatst door Masinissa Bekijk reactie
    Als ex-moslim wil ik zeggen dat Mohammad Soroush een zeer goed en accuraat onderzoek heeft verricht.

    Abdelhamid Bouzzit, bestuurslid van de Imam Malikmoskee in Leiden zegt in het artikel: "Een van de kenmerken van salafisten is juist dat zij de islamitische rechtsscholen omzeilen."

    Dit is wederom takiya wat ik gewend ben van de mozlims. De salafisten volgen over het algemeen de hanbali rechtsschool en zij erkennen alle andere wetscholen/rechtsscholen als legitiem (hanbali, maliki, safi3i en hanafi). Dus deze islamitische bestuurslid van de moskee kent zijn eigen religie niet of hij is zwaar achterlijk.

    Salafisten bidden over het algemeen altijd in "Marokkaanse moskeeen", omdat de islam wat gepredikt wordt in deze Marokkaanse moskeeen in lijn is met de salafistische leer. De imam van een Marokkaanse moskee verricht alleen het gebed en predikt op de vrijdag de passieve c.q. boedhistische vorm van de islam. Dit komt omdat de imam meestal opgeleid is in de Hassan de 2e imamschool in Rabat.

    De gastpredikers die vanuit andere moskeeen komen zijn meestal wel hardcore salafisten, die geloven in de salafistische leer. Een moslim moet geloven in het salafisme, want het salafisme betekent dat je terugkeert naar de islam volgens het begrip van Mohammed en zijn metgezellen.

    De meeste Marokkanen geloven dus dat de mozlims moeten leven zoals Mohammed en zijn metgezellen. Ook geloven de meeste Marokkanen en Marokkaanse moskeeen dat de sharia de beste wetgeving is op aarde met alle gevolgen van dien.

    Het is grappig om te lezen dat mozlims met takiya dit onderzoek proberen onderuit te halen.

    Als ex-moslim weet ik dat jullie dit onbewust doen, maar het blijft takiya.
    Zelfs Ayaan Hirschi Ali heeft nooit het woord Takiya in de mond genomen. Eigenlijk geen enkele ex-moslim. Zouden ze dat wel gedaan hebben dan weten ze dat ze daarmee door de mand vallen en niet meer op kunnen treden als zogenaamde 'kenners' van de Islam.

    Jij doet het wel. Ben je wel ooit moslim geweest?
    Ik kom tot de conclusie dat de kennis der mensen tweedelig is, en dat is al: een waarheid die men niet kan achterhalen en onzin waarvan kennis u niet baten zal.

    Abu-l-Walid al-Waqqashi

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    264
    16-09-2018

    Citaat Geplaatst door almohad Bekijk reactie
    Zelfs Ayaan Hirschi Ali heeft nooit het woord Takiya in de mond genomen. Eigenlijk geen enkele ex-moslim. Zouden ze dat wel gedaan hebben dan weten ze dat ze daarmee door de mand vallen en niet meer op kunnen treden als zogenaamde 'kenners' van de Islam.

    Jij doet het wel. Ben je wel ooit moslim geweest?
    Waarheid doet pijn.

    Bestuurslid van een moskee claimt dat salafisten geen rechtsschool volgen. Jij gaat hier ook niet op in dus probeer je op de man te spelen.

    Je gaat helemaal naar Ayaan Hirsi Ali (Nasaraha Allah)

    Heb je ooit gedacht waarom professor Ayaan Hirsi Ali een ex-moslima is geworden?

    De mozlims hebben haar clitores eraf geknipt >> Thats why!!!

    En meisjesbesnijdenissen is een aanbevolen soena volgens alle rechtsscholen en zelfs verplicht in de shafi3i rechtsschool. En Oost-Afrika is jammer genoeg een shafi3i shit hole.

    Zou jij een moslim zijn als ze jouw ballen eraf hadden geknipt, omdat Mohammed of een rechtsschool beweert dat het wajieb of een anbevolen soena is?

  9. #9
    nish teta emzer

    Reacties
    2.320
    08-05-2007

    Je ziet het helemaal verkeerd. Ik ben gewoon nieuwsgierig.

    Geen enkele ex-moslim heb ik Takiya horen zeggen.

    Jij claimt een ex-moslim te zijn en jij gebruikt dat woord wel. Dat is op zijn minst merkwaardig te noemen. Dus sta niet raar van op te kijken als mensen vraagtekens zetten bij jou claim ex-moslim te zijn.

    Maar misschien kun jij aan het publiek hier uitleggen waarom jij dat woord, in tegenstelling tot andere ex-moslim, wel gebruikt.
    Ik kom tot de conclusie dat de kennis der mensen tweedelig is, en dat is al: een waarheid die men niet kan achterhalen en onzin waarvan kennis u niet baten zal.

    Abu-l-Walid al-Waqqashi

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Ik begrijp het niet zo goed. Waarom zouden moskeeen hard roepen niet salafistisch te zijn?
    Salafisme = terug naar de bron, 7e eeuw, de boodschap van Allah, die toen definitief werd vastgesteld voor de eeuwigheid.
    In de praktijk werd gebracht door de moslims toen, handelen van Mohammed, de 4 rechtgeleide kaliefen.

    Hoe kan dat in vredesnaam in strijd zijn met de islam?

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    3.734
    09-06-2014

    Citaat Geplaatst door almohad Bekijk reactie
    Zelfs Ayaan Hirschi Ali heeft nooit het woord Takiya in de mond genomen. Eigenlijk geen enkele ex-moslim. Zouden ze dat wel gedaan hebben dan weten ze dat ze daarmee door de mand vallen en niet meer op kunnen treden als zogenaamde 'kenners' van de Islam.

    Jij doet het wel. Ben je wel ooit moslim geweest?
    Hij is nooit moslim geweest. Hij wist namelijk niet eens dat moslims hun linkerhand gebruiken om schoon te maken na toiletbezoek. Als je dit al niet weet ben je nooit moslim geweest of een zogenaamde moslim die nooit tot heel weinig wat aan zijn geloof heeft gedaan

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    264
    16-09-2018

    Citaat Geplaatst door almohad Bekijk reactie
    Je ziet het helemaal verkeerd. Ik ben gewoon nieuwsgierig.

    Geen enkele ex-moslim heb ik Takiya horen zeggen.

    Jij claimt een ex-moslim te zijn en jij gebruikt dat woord wel. Dat is op zijn minst merkwaardig te noemen. Dus sta niet raar van op te kijken als mensen vraagtekens zetten bij jou claim ex-moslim te zijn.

    Maar misschien kun jij aan het publiek hier uitleggen waarom jij dat woord, in tegenstelling tot andere ex-moslim, wel gebruikt.
    Wat een onzin reactie die ik binnen 2 minuten kan ontkrachten met een video van een ex-moslim die het woord Takiya gebruikt en uitlegt.

    Ik weet al wat je denkt voordat je het wilt zeggen. Je gaat mij waarschijnlijk vertellen dat takiya een shi'tisch concept is en geen soenitisch? Het maakt mij niet uit of het woord "takiya" wordt gebruikt of gewoon simpel en duidelijk het woord "liegen".

    Die bestuurslid heeft bewust gelogen over dat salafisten geen rechtsschool volgen, maar jij wilt blijkbaar slim doen over het woordje takiya.

    Bij deze wil ik dan ook het woordje "takiya" vervangen met de woorden "bewust liegen om de islam te verbloemen"

    Hopelijk heb ik je nu beter van dienst kunnen zijn.

    En hier heb je een video van een ex-moslim die praat over takiya.



    https://www.youtube.com/watch?v=H_na...bKW-tI&index=1

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    264
    16-09-2018

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Ik begrijp het niet zo goed. Waarom zouden moskeeen hard roepen niet salafistisch te zijn?
    Salafisme = terug naar de bron, 7e eeuw, de boodschap van Allah, die toen definitief werd vastgesteld voor de eeuwigheid.
    In de praktijk werd gebracht door de moslims toen, handelen van Mohammed, de 4 rechtgeleide kaliefen.

    Hoe kan dat in vredesnaam in strijd zijn met de islam?
    Ze zijn bang dat ze geen subisidies meer krijgen of dat de moskee gesloten moet worden. Moskee is kassa voor de bestuursleden, maar vele mozlims weten dat niet.

    De bestuursleden zijn meestal gladgeschoren mannen die absoluut niet leven volgens Mohammed en zijn metgezellen. Een Marokkaanse moskee haalt makkelijk een paar ton per jaar op en dat is voornamelijk cash geld.

    Islamitische predikers en voornamelijk bestuursleden kunnen heel goed janken en vragen om gelddonaties. Dit gebeurt heel het jaar door en elke dag in de ramadan.

    Mohammed had beter kunnen zeggen: Diegene die een school bouwt op aarde, krijgt een paleis in het paradijs met 99 meisjes van 14 jaar oud. De moslimlanden zouden dan misschien geen analfabetisme kennen.

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Masinissa Bekijk reactie
    Ze zijn bang dat ze geen subisidies meer krijgen of dat de moskee gesloten moet worden. Moskee is kassa voor de bestuursleden, maar vele mozlims weten dat niet.

    De bestuursleden zijn meestal gladgeschoren mannen die absoluut niet leven volgens Mohammed en zijn metgezellen. Een Marokkaanse moskee haalt makkelijk een paar ton per jaar op en dat is voornamelijk cash geld.

    Islamitische predikers en voornamelijk bestuursleden kunnen heel goed janken en vragen om gelddonaties. Dit gebeurt heel het jaar door en elke dag in de ramadan.

    Mohammed had beter kunnen zeggen: Diegene die een school bouwt op aarde, krijgt een paleis in het paradijs met 99 meisjes van 14 jaar oud. De moslimlanden zouden dan misschien geen analfabetisme kennen.
    Is het niet vreemd dat moslims stellen dat salafisme niets met de islam te maken heeft?
    Dus de islam zou niets te maken hebben met de definitieve boodschap van Allah, die eeuwig zal gelden?
    Niet met de tweede bron, dat ahadith?
    Niets met wat die voorouders in de 7e eeuw hebben gezegd en gedaan? Mohammed, de 4 rechtgeleide kaliefs?

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016