1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    23
    03-12-2017

    hazelnoot cake met witte chocolade ganache


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    23
    03-12-2017

    Hazelnootcake - hazelnoottaartje

    recept:
    2 eieren
    190 gram bloem
    kleine eetlepel cacaoa
    zakje bakpoeder
    180 gram suiker
    snufje zout
    55 ml olie
    60 gram gehakte hazelnoten

    Topping:
    pakje slagroom
    witte chocolade repen
    gehakte hazelnoten

    Let op: de verhouding slagroom - chocolade is anders
    Dus voor 250 ml slagroom heb ik 2 witte chocolade repen gebruikt.

    Voeg de slagroom in een pannetje en laat dit warm worden tot kookpunt, dan van het vuur afhalen. Voeg de chocolade repen toe en roer dit voorzichtig door totdat alles goed is gesmolten.

    Leg dit voor tenminste 2 uur in de koelkast, hoe langer je het in de koelkast laat, hoe steviger het wordt.

    Maak de cake vast klaar in de tussentijd.

    Mix suiker met de eieren totdat het een romig mengsel is geworden. Voeg dan de olie toe en mix tot het een glad geheel is.

    Dan zeef je bloem, zout, bakpoeder en cacoa met elkaar en voeg dit beetje bij beetje toe aan het mengsel. Mix dit goed door en voeg dan de rest toe.

    Het mag de oven in voor 180 graden voor ongeveer 35 minuten, elke oven is anders dus gebruik het liefst je eigen standaard tijd wat je ook gebruikt voor andere cakes.

    Ik heb een bakvorm gebruikt die vaak gebruikt wordt voor fruittaartjes.

    Als de ganache (slagroom met chocolade) een beetje hard is geworden, nog wel vloeibaar hoor, dan gaan we deze opkloppen met de mixer zoals in de video. Ik heb hier een zakje klopfix bijgedaan zodat het sneller steviger wordt.

    Vervolgens smeer je de opgeklopte ganache over de cake, let er wel goed op dat er geen kruimels worden meegenomen al is het in dit geval niet heel belangrijk omdat er toch gehakte hazelnoten overheen komt.

    * je ziet in de video dat een deel van de bovenkant van de cake is blijven plakken aan de bakvorm. Geen nood! Alles is te herstellen. Ik kon er ook voor kiezen om dat eruit te knippen en een goede cake te filmen maar ik heb hier zelf geen problemen mee. Soms gaat er gewoon net iets mis.
    Ik heb dit hersteld door wat vloeibare ganache over de cake heen te gieten zodat de losse kruimels aan elkaar gaan plakken, dan heb ik er straks geen last van als de opgeklopte ganache op de cake komt.

    Maak de cake af met wat gehakte hazelnoten en je hebt een leuke cake/taartje