1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Marokkaans-Nederlandse cartoonist wil moslims aan het denken zetten

    De Marokkaanse Nederlander M’hammed Abttoy (54) is schilder en cartoonist. Hij tekent over protestacties in het Rifgebied én over de islam. Abttoy is niet zijn echte naam. Hij gebruikt zijn Berberse artiestennaam, uit voorzorg. Volgende maand komt zijn derde bundel uit: cartoons over de Rif-protesten.

    Met tekenen over de islam begon hij nadat hij in 2004 in Madrid was, toen daar bij aanslagen in de metro 191 mensen omkwamen. „Dat kwam heel dichtbij. Ik zat vaak in diezelfde metro”. Het was de aanleiding om de radicaal-islamitische ideologie aan de kaak te stellen in cartoons. Zelf omschrijft Abttoy zijn tekeningen als „kunst” en „humor” – maar de onderliggende boodschap is serieus: „Ik wil moslims aan het denken zetten over hun geloof.”
    Kunstuitingen kunnen nooit verboden worden, zegt Abttoy, ook niet als die provocerend zijn. „Aan kunst kun je geen grenzen stellen. Als je als kunstenaar zelfcensuur toepast, is het geen kunst. Ik mag alles tekenen en schilderen.”

    Waarom vindt u dat belangrijk?
    „Juist kunstenaars kunnen verandering brengen. De Venetiaanse schilders doorbraken in de Renaissance het taboe op het afbeelden van naakt. De kerk was daar niet blij mee, maar raakte er langzaam aan gewend. Zo zal dat ook gaan bij parodieën op de islam. Eerst voelen mensen zich beledigd, dan leren ze ermee leven en uiteindelijk zullen ze het normaal gaan vinden.”

    Beeldt u zelf de profeet af?
    „Hoe ziet de profeet eruit? Niemand die het weet. Ik teken salafisten, die hun best doen zo veel mogelijk op hem te lijken.”

    Zijn er cartoons die u niet wil publiceren?
    Abttoy laat een tekening zien waarop de koning van Marokko een drol produceert in de vorm van de kaart van Marokko. „Deze publiceer ik niet, dat is niet veilig.”

    U bent banger voor de koning van Marokko dan voor de profeet?
    „Ik teken wel over de koning, hoor. Maar ik heb wel familie in Marokko. En ik wil er zelf ook nog weleens komen. Als zo’n plaat wordt gepubliceerd mag ik er nooit meer naar binnen.”

    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/07...etten-a1615630

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Oei,. moslims aan het denken zetten. Dat hij zijn eigen naam niet durft te gebruiken zegt genoeg.

  3. #3
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Dit soort mensen moeten ze oppakken en opsluiten. Iemand die het zijn hobby maakt om mensen te tekenen en te beledigen laat zijn corruptie zien.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  4. #4
    Grateful.

    Reacties
    5.873
    12-02-2013

    „Ik teken wel over de koning, hoor. Maar ik heb wel familie in Marokko. En ik wil er zelf ook nog weleens komen. Als zo’n plaat wordt gepubliceerd mag ik er nooit meer naar binnen.”
    Je moet er van houden. In ieder kantoor in Marokko zie je wel een schilderij hangen van een koning zelfs in een Nederlandse rechtszaal ontkom je er niet aan. Is ook kunst of gewoon een reminder wie er aan de macht is.

    Zoals Blok graag mensen prikkelt zo heb je anderen die dat op hun eigen manier doen. Je mag in Nederland je stem gebruiken ipv onderdrukt te worden tot je besluit jezelf een keer in de fik te steken.

    Bevalt het je niet dan kan je op jouw manier een tegengeluid laten horen. Ik heb zo het idee dat het woord cartoon een triggerwoord is voor veel mensen.
    “Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.”

  5. #5
    Moderator

    Reacties
    13
    20-11-2016

    MVC Moderator MVC Moderator
    Citaat Geplaatst door marocci10 Bekijk reactie
    Ik ben die gast hier al dagen aan het melden maar walo ip ban. Corrupte moderators
    Stuur linkjes van zijn reactie's naar mij per pm.
    Zero tolerance.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door Zahidah Bekijk reactie
    Stuur linkjes van zijn reactie's naar mij per pm.
    kun je al zijn reacties verwijderen??
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  7. #7
    Moderator

    Reacties
    13
    20-11-2016

    MVC Moderator MVC Moderator
    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    kun je al zijn reacties verwijderen??
    Linkjes.
    Zero tolerance.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door Zahidah Bekijk reactie
    Linkjes.
    zijn al weg zag ik
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  9. #9
    Moderator

    Reacties
    13
    20-11-2016

    MVC Moderator MVC Moderator
    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    zijn al weg zag ik
    Voor de volgende keren dat jullie hem zien, gelijk een pm sturen.
    Zero tolerance.

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Wat een ezel zeg

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door touzaniabdelos Bekijk reactie
    Wat een ezel zeg
    mischien heeft hij jou wel getekend touzie
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    mischien heeft hij jou wel getekend touzie
    Dat mag hij zolang het niet lijkt op een varken eh ik bedoel hollander hahahaha

    Over mij mag je alles tekenen lig er niet wakker van als het goed bedacht is lig ik er zelf van in de deuk

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    3.647
    02-05-2015

    Tussen spotten en beledigen loopt een flinterdun scheidslijntje!
    Ik vind spot met het oogmerk iemand te beledigen niet écht leuk!
    Anders als met mensen uit onze geschiedenis. Dat vind ik soms wel leuk om die zich in hun graf te laten omdraaien!
    Het ligt er ook aan wat de positie is van beide partijen, of die wel van gelijk niveau is!

    Kijk: Dit vind ik enorm humoristisch!
    Maar wie ben ik en dit is iets wat je ook een beetje moet begrijpen.