1. #1
    Bijna Lid

    Reacties
    15
    23-10-2017

    Thumbs up Ongesteldheid en ghusl

    Hallo lieve dames,
    Mijn menstruatie was gisteren afgelopen en 2 dagen daarna is er altijd lichtroze/bruinige afscheding is dat normaal en moet ik opnieuw al ghusl verrichten?
    Groetjes

  2. #2
    Bijna Lid

    Reacties
    15
    23-10-2017

    Citaat Geplaatst door Ladyyyy Bekijk reactie
    Nee, pas als het helder is.
    dus ik moet het opnieiw verrichten??

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    292
    08-03-2016

    De eerste vraag is hoe weet jij dat je menistruatie is afgelopen? Is bloeden gestopt of heb je witte afscheiding gezien dan kun je ghusl doen. Gele afscheiding telt ook als menistruatie.
    Jij hebt altijd 2 dagen erna nog roze of bruine afscheiding. Als je binnen 3 dagen na ghusl bloed ziet dan telt dat ook als menistruatie. En dien je ghusl te doen.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    292
    08-03-2016

    Menistruatie kan maximaal 15 dagen duren en daarna noem je het istihadha. Bij istihadha kun je wel gewoon verder bidden, omdat dit een ziekte is.

  5. #5
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    https://abdurrahman.org/category/isl...truation-haid/

    Ik adviseer de zusters om bewijzen te plaatsen bij het toepen van zaken. Zoals een Fatwa van grote geleerden die bewijzen brengen. Een reactie zonder bewijs heeft de zuster niet veel aan.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  6. #6
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    En reinheid is het stoppen van de bloedingen. Dus als het bloeden stopt, dan is ze rein geworden en is haar menstruatie gestopt, en is het verplicht voor haar om de grote wassing te verrichten. Vervolgens vervalt hetgeen wat niet toegestaan was voor haar vanwege de menstruatie. En als zij nadat ze rein is geworden iets ziet van drab (viezigheid) of geligheid dan moet zij hier niet naar omkijken, volgens de uitspraak van Oem `Atiyyah (رضي الله عنها):

    “Het was voor ons de gewoonte nadat we rein waren geworden, om de drab (viezigheid) en geligheid niet mee te tellen”.[Overgeleverd door Aboe Dawoed en anderen (marfoe3).]

    http://www.ahloelhadieth.nl/index.ph...nt-menstruatie

    Er is echter wel meningsverschil over of je er niet naar moet omkijken of toch wel. Men kan zeggen neem het zekere voor het onzekere, maar het is niet zo simpel. Want als je het rekent als menstruatie en je bidt niet, dan riskeer je dat je vele gebeden hebt gemist terwijl je islamitisch rein bent. Als je toch bidt en je blijkt islamitisch onrein te zijn dan bega je een zonde.

    Allaahu a3lam, ik zal straks kijken in mijn boeken van Fatawa hierover, dan breng ik wat duidelijkheid in sha Allaah.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    292
    08-03-2016

    Er zijn inderdaad veel menings verschillen in fiqh tahara. Maar ik heb alleen fiqh geleerd van imam Malik.

    Ik lees hadith marfoe3??? Een vrouw moet weten wanneer zij kan bidden, geel, groen of bruine kleur telt ook als onrein.
    Fatawa over menistruatie zijn niet makkelijk als je iemands situatie niet weet. Dus belangrijk om te weten wat mumeyez is voor haar (hoe lang duurt het en is zij elke maand hetzelfde aantal dagen etc...)
    Allahu ahlem.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    292
    08-03-2016

    Ik heb het opgezocht over die hadith. Bij islamqa staat dit in de fatwa. Dus eerst kijkt een vrouw of zij witte afscheiding heeft of compleet droog. ALLEEN dan mag zij ghusl doen. In ieder geval zet ik de link erbij dan kun je de fatwa zelf lezen als je Engels kunt.
    https://islamqa.info/en/198233

    But if the yellowish or brownish discharge is directly connected or comes directly after the menstrual bleeding, the woman should not hasten to do ghusl, because the yellowish discharge that is connected to the bleeding is a sign that the period has not yet ended. Hence Umm ‘Atiyyah said: after the white discharge (that signals the end of the period). This indicates that the yellowish and brownish discharge before the end of the period has been established has an impact, because it indicates that the period has not yet ended.

  9. #9
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door ummRoqaya Bekijk reactie
    Ik heb het opgezocht over die hadith. Bij islamqa staat dit in de fatwa. Dus eerst kijkt een vrouw of zij witte afscheiding heeft of compleet droog. ALLEEN dan mag zij ghusl doen. In ieder geval zet ik de link erbij dan kun je de fatwa zelf lezen als je Engels kunt.
    https://islamqa.info/en/198233

    But if the yellowish or brownish discharge is directly connected or comes [B]directly after the menstrual bleeding, the woman should not hasten to do ghusl, because the yellowish discharge that is connected to the bleeding is a sign that the period has not yet ended. Hence Umm ‘Atiyyah said: after the white discharge (that signals the end of the period). This indicates that the yellowish and brownish discharge before the end of the period has been established has an impact, because it indicates that the period has not yet ended.
    Er staat bij als het direct na de menstruatie is. Allaahu a3lam wat het correcte is, menstruatie is een lastige onderwerp.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    292
    08-03-2016

    @Abdars: ja zeker lastig, lastigste onderwerp van fiqh tahara vind ik zelf. Moge Allah ons behoeden voor fouten... Allah mustaen...

  11. #11
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Ik raad de zusters aan om Fatawa boeken aanbreken schaffen. Dit bespaart je vragen te stellen in het openbaar. Boeken zoals Fatawa Islamiyyah, is verkrijgbaar bij Sunnahcenter, 7 of 8 volumes.

    Je hebt in Sunnahcenter ook een boek van Fatawa voor de moslim vrouw. Is ook vol met profijten.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    927
    17-08-2010

    Nadat je niet meer bloedt, verricht je gusl. Mocht er nog zoals jij zegt bruine/roze afscheiding komen, of al komt een druppeltje bloed, verricht opnieuw je gusl. Na dit soort afscheiding is pas je menstruatie echt afgelopen

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    6.879
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door Aysenurtjee Bekijk reactie
    Hallo lieve dames,
    Mijn menstruatie was gisteren afgelopen en 2 dagen daarna is er altijd lichtroze/bruinige afscheding is dat normaal en moet ik opnieuw al ghusl verrichten?
    Groetjes
    Als je menstruatie is afgelopen en daarna heb je weer lichtbruine/lichtroze afscheiding dan moet je voor elk gebed wudhu doen. Want dat valt niet onder menstruatiebloed maar dat is Istihaadah. Zelfde als je bijvoorbeeld 2weken ofzo na je menstruatie eens 1 dag of 2 bruine of gele of gelijk welke kleur afscheiding hebt, mag je ook bidden maar dien je voor elk gebed wudhu te doen.