1. #1
    Verbannen

    Reacties
    181
    17-08-2018

    Lightbulb ISA = Geest van Allah & Allah Z`n Woord / ruhun minhu & kalimatuhu - kalimatullah

    Volgens de koran, en ook volgens de overleveringen, is ISA ruhun minhu en ook kalimatuhu; dwz; Geest van Allah & Allah Z`n Woord.


    Nu heb ik altijd geleerd dat het Woord van Allah eeuwig is.


    Hoe denken jullie hier over?

  2. #2
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    181
    17-08-2018

    Citaat Geplaatst door Bilal_El-Khattabi
    re
    Beste Bilal, ik ben bekend met de hadith die het hebben over de shahada waarbij ISA als Woord van Allah en als Geest van Allah benoemd wordt. Er zijn er 2, dit is er 1 van;

    Messenger of Allah (ﷺ) said, "He who bears witness that there is no true god except Allah, alone having no partner with Him, --- that Muhammad is His slave and His Messenger,--- that 'Isa (Jesus) is His slave and Messenger /// AND HE (JESUS IS HIS WORD WHICH HE COMMUNICATED TO MARYAM AND HIS SPIRIT WHICH HE SENT TO HER --- , that Jannah is true and Hell is true; Allah will make him enter Jannah accepting whatever deeds he accomplished".

    Volgens deze overlevering is ISA Het Woord welk op Maryam geworpen werd en is ISA de Geest welk tot Maryam gezonden werd. Als ISA het Woord is, welk op Maryam geworpen werd, dan was ISA dus al voordat Maryam zwanger werd en ISA gebaard had. Hoe zie jij dit?

    In de video die jij post gaat het over Christenen; nu geloven Christenen ook dat JEZUS het Woord van Allah is, ze geloven dat HET WOORD (Jezus) VLEESGEWORDEN IS en op aarde gekomen is. Volgens de Bijbel is Jezus het begin en het einde (alfa & omega); nu mijn vraag; was er een tijd dat het Woord van Allah welk op Maryam geworpen werd niet bij Allah was?

    Is het Woord van Allah EEUWIG?

  4. #4
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Dat zijn veel vragen.

    Wat ik weet is dat Allah de Allerhoogste altijd al heeft kunnen spreken en dat dit spreken een Eigenschap van Hem is en dus geen begin kent en geen eind, want Allah is ongeschapen en oneindig.

    Wallahu a3lam
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    181
    17-08-2018

    Citaat Geplaatst door Bilal_El-Khattabi
    re
    Beste Bilal, ik denk dat Christenen geloven met Jezus als alfa en omega, dat Jezus het begin en einde van de schepping of de wereld is.

    ISA is dus het Woord van Allah. Regelmatig spreek ik islamieten, en als ik ze dan vraag of volgens hen ISA het Woord van Allah is, dan reageren ze meestal negatief (dat het niet zo is) De koran en ook de overleveringen die stellen wel degelijk dat ISA het Woord van Allah is, en naast het Woord van Allah is ISA ook Geest van Allah.

    Volgens de Bijbel is Jezus dus ook het Woord van God, en het Woord is vleesgeworden.

    Heeft Allah alles geschapen door Z`n Woord? En is het Woord van Allah eeuwig?

    Prettig weekend.

  6. #6
    -

    Reacties
    3.381
    25-05-2012

    Citaat Geplaatst door alex-pomp Bekijk reactie
    Volgens de koran, en ook volgens de overleveringen, is ISA ruhun minhu en ook kalimatuhu; dwz; Geest van Allah & Allah Z`n Woord.


    Nu heb ik altijd geleerd dat het Woord van Allah eeuwig is.


    Hoe denken jullie hier over?
    Hallo Alex.

    Het is goed dat in je reactie beide termen staan, zowel de ''Geest van Allah'' en het ''Woord van Allah'' betreffende Isa (vrede zij met hem), waarom vraag je je af? Omdat ze allebei in de Islamitische context liggen van wat er nu eigenlijk bedoelt wordt met deze twee termen en hoe ze aan elkaar gekoppeld zijn.

    Isa (vrede zij met hem) wordt niet beschreven als het Woord van Allah in de letterlijke zin van Openbaringen zoals de Koran, maar betekent in deze context dat hij het Woord van Allah is omdat hij geschapen is met het bevel van Allah zoals Islamitische geleerden al eeuwen doceren, namelijk: ''Kun'' (Wees).

    Hetzelfde met de ''Geest van Allah'', dit is niet in letterlijke zin maar op een manier die in de Arabische taal ''idaaf'' genoemd wordt, net zoals bijvoorbeeld ''Baytullah'' (het huis van Allah) in dezelfde lijn van taalkundig gebruik ligt, dit betekent niet dat Allah hier letterlijk woont maar dat het Huis toegeschreven wordt aan Hem zijnde. Zo ook met ''Ruhullah'', deze term wordt expliciet gebruikt omdat Isa een specifiek geschapen ziel is zonder vader, geschapen door Allah.

    Deze termen worden genoemd met een reden, namelijk om de doctrine van de Drie-Eenheid te ontkrachten, Isa (vrede zij met hem) is het Woord van Allah omdat hij geschapen is met het bevel van Allah, en niet omdat hij God zelf is, en hij is de Geest van Allah omdat de schepping van zijn geest toegeschreven kan worden aan zijn Schepper, niet omdat hij zelf een schepper is.

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    181
    17-08-2018

    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    Wat zeg jij nu allemaal?! Er staat duidelijk in die Hadith (los van of die betrouwbaar is of niet) dat Jezus een boodschapper/Profeet is. En dat hij het woord van God verkondigde. Zoals Profeet Mohamed / Mozes etc etc de woorden van God hebben verkondigd. En de geest waar ze het over hebben die naar Mariam toegezonden was dat is Jibriel... Vervolgens wordt er gezegd om welke woorden het gaat.. Je leest en ziet dingen die er niet zijn dude..
    Beste romais, fijn dat je een reactie geeft! Maar probeer wel goed te lezen alvorens je een reactie geeft. De overlevering die ik plaatste was naar aanleiding van de reactie van Bilal. In eerste instantie had ik het over de koran, daarna pas over de overleveringen. Maar het maakt niet veel verschil, zowel koran als ook de (sahih) overleveringen zeggen dat ISA het Woord van Allah is.

    De door mij aangehaalde overlevering die zegt dat ISA boodschapper van Allah is EN ZIJN WOORD welke hij heeft nedergezonden tot Marjam EN ZIJN GEEST welk hij tot Maryam heeft gezonden De koran zegt dat ISA Ruhun Minhu (Geest van Hem) is, en ook Kalimatuhu (Zijn Woord / Kalimatullah). Dat ISA een boodschapper was, dat is slechts van toepassing op de tijd dat hij op aarde geweest is, Woord van Allah, Geest van Allah, lijkt mij groter dan dat.

    Wat jij zegt klopt dus absoluut niet beste Romais.

    Zie ook bijvoorbeeld Sahih Muslm 193a; ---- (ISA is) de Geest van Allah en Zijn Woord ----

    Sahih Muslim 195 --- (ISA is) het Woord van Allah en Zijn Geest. ----

    Je zegt dat ik dingen lees die er niet zijn, het is het omgekeerde; jij leest de dingen niet (die er wel zijn). Je hebt het over Djibreel, die komt in deze teksten helemaal niet voor.

    Prettig weekend romais.

  8. #8
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Citaat Geplaatst door alex-pomp Bekijk reactie
    Beste Bilal, ik denk dat Christenen geloven met Jezus als alfa en omega, dat Jezus het begin en einde van de schepping of de wereld is.ISA is dus het Woord van Allah. Regelmatig spreek ik islamieten, en als ik ze dan vraag of volgens hen ISA het Woord van Allah is, dan reageren ze meestal negatief (dat het niet zo is) De koran en ook de overleveringen die stellen wel degelijk dat ISA het Woord van Allah is, en naast het Woord van Allah is ISA ook Geest van Allah.Volgens de Bijbel is Jezus dus ook het Woord van God, en het Woord is vleesgeworden. Heeft Allah alles geschapen door Z`n Woord? En is het Woord van Allah eeuwig? Prettig weekend.
    Bron: Tafsir ibn Kathir
    http://www.qtafsir.com/index.php?option=com_content&task=view&id=571&Item id=59
    Prettig weekend.
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    181
    17-08-2018

    Citaat Geplaatst door JeWiltmeNiet Bekijk reactie
    Hallo Alex.

    Het is goed dat in je reactie beide termen staan, zowel de ''Geest van Allah'' en het ''Woord van Allah'' betreffende Isa (vrede zij met hem), waarom vraag je je af? Omdat ze allebei in de Islamitische context liggen van wat er nu eigenlijk bedoelt wordt met deze twee termen en hoe ze aan elkaar gekoppeld zijn.

    Isa (vrede zij met hem) wordt niet beschreven als het Woord van Allah in de letterlijke zin van Openbaringen zoals de Koran, maar betekent in deze context dat hij het Woord van Allah is omdat hij geschapen is met het bevel van Allah zoals Islamitische geleerden al eeuwen doceren, namelijk: ''Kun'' (Wees).
    Hoi JeWiltmeNIet. Ik lees het toch echt anders. Namelijk dat ISA wel het Woord van Allah is, simpelweg omdat dat is hoe het op die manier in de primaire boeken staat. ISA is het Woord van Allah, Maryam werd niet zwanger door het scheppende Woord WEES, naar mijn idee zou een betere verklaring zijn dat ISA het scheppende Woord WEES zou zijn omdat ISA dus Kalimatuhu is. Maryam zwanger werd omdat Allah ZIJN GEEST (ISA dus..) in de vagina vagina van Maryam blies. (staat in Sura 66 en ook elders)

    Maar goed, het komt er volgens jou dus op neer dat er wel staat dat ISA het Woord van Allah is (Kalimatuhu) en ook Zijn Geest (ruhun minhu), maar dat men dit niet letterlijk mag opvatten, dat het juist iets zou zijn om een drieeenheid te ontkrachten (welk volgens de koran de Vader de Moeder en de Zoon is, ipv de Vader de Zoon(het Woord) en de Heilige Geest)?

  10. #10
    Bon bon

    Reacties
    8.169
    08-10-2013

    Citaat Geplaatst door alex-pomp Bekijk reactie
    Beste romais, fijn dat je een reactie geeft! Maar probeer wel goed te lezen alvorens je een reactie geeft. De overlevering die ik plaatste was naar aanleiding van de reactie van Bilal. In eerste instantie had ik het over de koran, daarna pas over de overleveringen. Maar het maakt niet veel verschil, zowel koran als ook de (sahih) overleveringen zeggen dat ISA het Woord van Allah is.

    De door mij aangehaalde overlevering die zegt dat ISA boodschapper van Allah is EN ZIJN WOORD welke hij heeft nedergezonden tot Marjam EN ZIJN GEEST welk hij tot Maryam heeft gezonden De koran zegt dat ISA Ruhun Minhu (Geest van Hem) is, en ook Kalimatuhu (Zijn Woord / Kalimatullah). Dat ISA een boodschapper was, dat is slechts van toepassing op de tijd dat hij op aarde geweest is, Woord van Allah, Geest van Allah, lijkt mij groter dan dat.

    Wat jij zegt klopt dus absoluut niet beste Romais.

    Zie ook bijvoorbeeld Sahih Muslm 193a; ---- (ISA is) de Geest van Allah en Zijn Woord ----

    Sahih Muslim 195 --- (ISA is) het Woord van Allah en Zijn Geest. ----

    Je zegt dat ik dingen lees die er niet zijn, het is het omgekeerde; jij leest de dingen niet (die er wel zijn). Je hebt het over Djibreel, die komt in deze teksten helemaal niet voor.

    Prettig weekend romais.
    Jij leest het anders dan ik. Je geeft er jouw eigen interpretatie aan wat betrekking heeft op jouw perceptie van een God. Het feit dat God expliciet in de Quran zegt dat Jezus een boodschapper van God is en niet Godelijk is zou al voldoende voor je moeten zijn. Maar nee we gaan ergens uit een hadith een woordje vissen en kijken of we de drie eenheid op kunnen toepassen Tis wat met jullie zwevers. Ga terug naar de basis want zo werkt het niet.

    Thnx y2.
    Umm Hurairah.

  11. #11
    -

    Reacties
    3.381
    25-05-2012

    Citaat Geplaatst door alex-pomp Bekijk reactie
    Hoi JeWiltmeNIet. Ik lees het toch echt anders. Namelijk dat ISA wel het Woord van Allah is, simpelweg omdat dat is hoe het op die manier in de primaire boeken staat. ISA is het Woord van Allah, Maryam werd niet zwanger door het scheppende Woord WEES, naar mijn idee zou een betere verklaring zijn dat ISA het scheppende Woord WEES zou zijn omdat ISA dus Kalimatuhu is. Maryam zwanger werd omdat Allah ZIJN GEEST (ISA dus..) in de vagina vagina van Maryam blies. (staat in Sura 66 en ook elders)

    Maar goed, het komt er volgens jou dus op neer dat er wel staat dat ISA het Woord van Allah is (Kalimatuhu) en ook Zijn Geest (ruhun minhu), maar dat men dit niet letterlijk mag opvatten, dat het juist iets zou zijn om een drieeenheid te ontkrachten (welk volgens de koran de Vader de Moeder en de Zoon is, ipv de Vader de Zoon(het Woord) en de Heilige Geest)?
    Als je het over Islamitische theologie hebt is het wel zo handig om je dan ook te beroepen op theologische bronnen en interpretaties die al 1400 jaar vaststaan in plaats van hoe jij of ik het zie als leek zijnde. Wat Bilal hierboven citeerde is een mooie onderbouwing van wat ik zei; namelijk letterlijke passages uit de exegese van Ibn Kathir, wat in de Islamitische theologie een van de bekendste en meest gebruikte exegeses is.

    Overigens wordt het wel letterlijk genomen, alleen begrijp jij de taalkundige manier van het Arabisch niet omdat je de taal niet machtig bent. Maar ook in het Nederlands is deze vorm toepasbaar, want je kunt prima zeggen dat de ''Geest van Allah'' een bezittelijk voornaamwoord is, alleen komt een bezittelijk voornaamwoord in de Arabische taal duidelijker over dan in de Nederlandse taal, en daarvoor moet je de taal beheersen.

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    181
    17-08-2018

    Citaat Geplaatst door Bilal_El-Khattabi
    re
    Wat een aandacht, 3 postings achter elkaar. Blijkbaar levert dit wel wat stof op tot gespreksvoering.

    Bilal, eerst post je een video zonder daarbij zelf wat te zeggen, nu post je een stukje uit Ibn Kathir zonder zelf iets te zeggen. Dit is toch een discussie forum of begrijp ik het verkeerd? Zoals je ziet ben ik nieuw hier dus ik heb geen idee hoe jullie hier met elkaar in discussie gaan. Kun je in je eigen woorden proberen uit te leggen wat je bedoeld te zeggen beste Bilal?

    Merk op dat de tekst van Ibn Kathir die jij post in verleden tijd spreekt; ISA WAS. Volgens mij is de huidige opvatting dat ISA IS en niet was. Verder wordt er, ook in de tekst van Ibn Kathir, een onderscheid gemaakt tussen 1) een boodschapper, 2) Zijn Woord (kalimatuhu) en 3) Zijn Geest.

    Als we kijken bij de overleveringen dan zien we onder andere deze onderstaande teksten (ingekort, relevante gedeeltes over Woord en Geest van Allah er uit gehaald want het zijn best lange overleveringen):

    Je kunt beter naar Jezus gaan, de Geest van Allah en Zijn Woord (Sahih Muslim 193a)

    Ga naar Jezus, Allah's Slaaf, Zijn Apostel en Allah's Woord en Geest komende uit Hem. (Sahih Buchari Boek 65 Hadith 4476 (Arabische referentie))

    hij (Jezus) is Zijn Woord dat Hij meegedeeld heeft tot Maryam (Maria) en Zijn geest die hij naar haar stuurde (Riyad as-Salahin Boek 1 Hadith 412)

    ga naar `Isa (Jezus), Allah's Woord en geest (Riyad as-Salahin Boek 1 Hadith 201)

    ga naar Jezus. 'Dus gaan ze naar Jezus en zeggen: "O Jezus! U bent de Boodschapper van Allah (ﷺ) en Zijn Woord dat Hij stuurde naar Maria (Sahih al-Buchari Boek 65, Hadith 4712 (Arabische referentie))

    ga naar Jezus, het Woord van Allah en Zijn Geest. (Sahih Muslim 195)

    O, Jezus, Gij zijt de boodschapper van Allah en gij sprak met mensen in de wieg, (gij zijt) Zijn Woord, dat nedergezonden op Maria. en (gij zijt) de Geest van Hem (Sahih Muslim 194a)

    O, Jezus, Gij zijt de boodschapper van Allah en gij sprak met mensen in de wieg, (gij zijt) Zijn Woord, dat nedergezonden op Maria. en (gij zijt) de Geest van Hem (Riyad as-Salihin Boek 19 Hadith 59)

    Ga naar Jezus Allah's dienaar en boodschapper, Allah's woord en geest. (40 Hadith Qudsi Hadith 36)

    ga naar Jezus, want hij is de Geest van God en Zijn Woord. (Sahih Muslim 193e)

    In de koran staat: (via Sahih International)

    يٰأَهْلَ ٱلْكِتَابِ O People of the Book!
    لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ Go not beyond the limits in your way of life
    وَلاَ تَقُولُواْ عَلَى ٱللَّهِ إِلاَّ ٱلْحَقَّ and say not about God but The Truth:
    إِنَّمَا ٱلْمَسِيحُ عِيسَى ٱبْنُ مَرْيَمَ That the Messiah, Jesus son of Mary,

    رَسُولُ ٱللَّهِ was a Messenger of God


    وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَىٰ مَرْيَمَ AND HIS WORD THAT HE CAST TO MARY


    وَرُوحٌ مِّنْهُ AND A SPIRIT FROM HIM

    Ik zit nu achter een laptop zonder muis en kan wat lastig kopieren en plakken, ik heb geen idee hoe ik een plaatje toe voeg of een video plaats. Zal morgen achter de pc eens kijken hoe ik op een juiste manier zoals ik wil de dingen kan plaatsen.

    Groetjes en prettig weekend
    Laatst gewijzigd door alex-pomp: 18-08-2018 om 00:00 Reden: underline en bold

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    181
    17-08-2018

    Daar staat precies hetzelfde JeWiltmeNiet.

    'Go to Jesus, Allah's Slave, His Apostle AND Allah's Word and a Spirit coming from Him.

    Of bedoel je te zeggen dat ik niet de hele hadith post en dat het daarom uit de context lijkt? Ik bedoel niet te zeggen tegen jullie van ga naar Jezus; het is alleen maar het relevante gedeelte uit de desbetreffende overlevering.

    Groetjes

  14. #14
    -

    Reacties
    3.381
    25-05-2012

    Citaat Geplaatst door alex-pomp Bekijk reactie
    Daar staat precies hetzelfde JeWiltmeNiet.

    'Go to Jesus, Allah's Slave, His Apostle AND Allah's Word and a Spirit coming from Him.

    Of bedoel je te zeggen dat ik niet de hele hadith post en dat het daarom uit de context lijkt? Ik bedoel niet te zeggen tegen jullie van ga naar Jezus; het is alleen maar het relevante gedeelte uit de desbetreffende overlevering.

    Groetjes
    Nee, ik las de context van je reactie verkeerd en verwijderde daarom mijn reactie, excuses.

    Maar de vraag lijkt me ondertussen wel voldoende beantwoord vanuit de Islamitische theologie en geleerdheid, daar blijkt duidelijk uit dat deze termen gebruikt worden als tegenargument op wat de Christelijke doctrine beweert over Jezus (vrede zij met hem) en zodoende in een hele andere context gebruikt worden dan dat jij nu doet.

    Dat het er staat, staat buiten kijf. De interpretatie en het begrip die jij er aan geeft stroomlijnt echter niet met wat de Islamitische interpretatie van deze termen al 1400 jaar binnen de theologie en geleerdheid is.

    Groetjes terug en bedankt voor je tijd.

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    181
    17-08-2018

    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    Jij leest het anders dan ik. Je geeft er jouw eigen interpretatie aan wat betrekking heeft op jouw perceptie van een God. Het feit dat God expliciet in de Quran zegt dat Jezus een boodschapper van God is en niet Godelijk is zou al voldoende voor je moeten zijn. Maar nee we gaan ergens uit een hadith een woordje vissen en kijken of we de drie eenheid op kunnen toepassen Tis wat met jullie zwevers. Ga terug naar de basis want zo werkt het niet.

    Thnx y2.
    Beste romais, ik heb er nog helemaal geen eigen interpretatie aan gegeven, ik lees gewoon wat er letterlijk staat. En wat er letterlijk staat dat is dat ISA het Woord van Allah is (Kalimatuhu) en ook Geest van Allah (Ruhun minhu) Je zegt dat sommige dingen voor mij al voldoende zou moeten zijn; probeer jij soms een discussie of een gepsrek onmogelijk te maken? Je hebt het over de drieéénheid en alsof ik een woordje her en der probeer te pakken om het toepasbaar te laten zijn op de drieéénheid; hoe kom je hier bij?

    Je leest allemaal dingen die er niet zijn. Zoals ik eerder zei dat je dingen niet leest die er wel zijn, lees je nu dus dingen die er niet zijn. Mijn advies aan jou, en aan de rest van de meelezers; ga terug naar de basis; zoals je zelf zegt. Ga terug naar de oorspronkelijke teksten en lees het bij voorkeur in Arabisch zodat je er zeker van bent dat slechte vertalingen en toegevoegde tekst tussen de oorspronkelijke tekst niet de bovenhand krijgen over wat er nu in werkelijkheid staat.

    Nogmaals. Isa = het Woord van Allah en ook Geest van Allah.

    Prettig weekend romais

Tags voor deze discussie