1. #1
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Waarom, wanneer en hoe offeren?



    *HET OFFERFEEST IS IN AANTOCHT #5*

    Beste broeders en zusters,

    Op dinsdag 21 augustus aanstaande is het de tiende van de gezegende Islamitische maand Dhul-Hidjah. Dat betekent dat de Moslims wereldwijd op die dag beginnen met het vieren van het offerfeest.

    Het slachten van een offerdier behoort tot de zichtbare Islamitische rituelen en is een geweldige aanbidding. Daarom is het belangrijk voor de Moslim om ook in dit geval te voldoen aan de twee hoofdvoorwaarden die gelden voor elke aanbidding, namelijk: het hebben van een zuivere intentie omwille van Allaah, en het navolgen van de Profeet Mohammad ﷺ in de uitvoering van de aanbidding.

    Om de regelgevingen met betrekking tot het offerdier zo helder mogelijk over te brengen, heb ik ze in de vorm van vraag en antwoord gegoten.

    *1) Wat is een offerdier (أضحية) eigenlijk?*

    In dit geval verstaan we onder het offerdier (أضحية): de veedieren die op de dag van het offerfeest worden geslacht met de bedoeling om dichterbij Allaah te komen. Veedieren omvatten kamelen, rundvee, schapen en geiten.

    *2) Is het verplicht om een offerdier te slachten?*

    Het slachten van een offerdier wordt sterk aanbevolen, maar is niet verplicht.

    *3) Is het toegestaan om een kip of konijn als offerdier te slachten?*

    De enige diersoorten die voldoen als offer zijn veedieren (kamelen, rundvee, schapen en geiten). Alle andere dieren worden niet aangemerkt als een offer in dit geval.

    *4) Is het toegestaan om gezamenlijk één offerdier te slachten?*

    Dat hangt ervan af. Als het offer een schaap of een geit is, dan is dit niet toegestaan. Eén schaap of geit voldoet namens één gezin.
    Als het offer echter een kameel of rund is, dan mag dat namens zeven gezinnen geslacht worden.

    *5) Aan welke voorwaarden moet het offerdier voldoen?*

    *A. Ras*: het moet behoren tot een ras van de veedieren, dus een kameel, rund, geit of schaap.

    *B. Leeftijd*: het moet voldoen aan een minimale leeftijd, afhankelijk van het ras. Een kameel moet minimaal vijf jaar oud zijn. Een rund minimaal twee jaar. Een geit minimaal een jaar. En een schaap minimaal zes maanden.

    *C. Gebreken*: het offerdier moet vrij zijn van een viertal gebreken, namelijk:
    * Zichtbare blindheid aan een oog.
    * Zichtbare ziekte.
    * Zichtbare mankheid.
    * Zichtbare vermagering.

    Logischerwijs moet het offerdier vrij zijn van alle overige gebreken die erger zijn dan de vier genoemde.

    *D. Tijdstip*: het offerdier dient geslacht te worden binnen de daarvoor aangewezen tijd. Deze tijd gaat in na het 3ied-gebed op de dag van het offerfeest, en eindigt met zonsondergang van de dertiende dag van Dhul-Hidjah. Met andere woorden: dit jaar kan men zijn offerdier slachten vanaf het 3ied-gebed op dinsdag 21 augustus tot aan zonsondergang op vrijdag 24 augustus 2018.

    In het volgende bericht bespreken we - met de Wil van Allaah - een aantal andere belangrijke zaken die betrekking hebben op het slachten van het offerdier.

    Abu Noor, Mohamed Bendaoud
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  2. #2
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  3. #3
    Bon bon

    Reacties
    8.169
    08-10-2013

    Ze worden nu toch verdoofd geslacht. Is dat nu wel of niet toegestaan?

    En hoe zit dat met dieren die op jacht neergeschoten worden zoals bepaalde vogels en wilde dieren. Die gaan toch dood alvorens ze ritueel geslacht zijn... Hoe zit het daarmee dan?
    Umm Hurairah.

  4. #4
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    Ze worden nu toch verdoofd geslacht. Is dat nu wel of niet toegestaan?
    Hier kon ik me wel in vinden:

    Salem aleikom

    ik zal in het kort vertellen hoe ik hierover denk.
    De laatste tijd is er veel commotie over verdoofd slachten waardoor men dit jaar geen schaap koopt en geld naar marokko stuurt. Ik ben hier op tegen.
    Laten we eens teruggaan naar het slachten van een schaap (offer) tbv eid ul adha. Waarom doen wij dit? Kort samengevat doen wij dit omdat profeet ibrahiem zijn zoon ismael wou slachten. Toen het net niet lukte (door toedoen van onze heer), werd hem een schaap overhandigd die in plaats van zijn zoon te slachten. Wij slachten dus elk jaar een schaap (offer) omdat dit een soennah is.

    Dus dit houd in dat wij wel moeten slachten. Geld opsturen naar marokko voor arme mensen word aangemoedigd is ook heel goed en moet men blijven doen. echter ondanks dat dienen wij zelf eerst onze schaap te slachten dat is een plicht.

    In nederland is partij voor de dieren naar voren gekomen met het feit dat de dieren leiden die wij onverdoofd slachten. Het tweede kamer is hiermee akkoord gegaan en is er een wet aangenomen dat onverdoofd slachten niet meer kan. Echter is deze wet in de eerste kamer gestrand door dat verschillende islamitische organisaties en joodse organisaties hebben geklaagd.

    Met deze organisaties is een overeenkomst overeengekomen waar alle partijen mee hebben ingestemd. Overeenkomst is dat een schaap onverdoofd geslacht mag worden. Indien het schaap na 40 seconden nog niet dood is, dat deze dan alsnog verdoofd moet worden.

    Ik als een niet geleerde vind dit laatste wel kunnen. Ik vind dat het gaat om een dier te slachten in naam van onze heer. Wat je daarna doet, is aan jou.

    Dit geld trouwens niet alleen voor de schapen, dit geld voor alle dieren sinds januari 2018. Dit betekend dus ook dat de vlees wat je gewoon bij de slager haalt. Daarom vind ik het ook krom van mensen die wel vlees bij de slager halen, maar geen offer slachten met eid ul adha.

    Zelf slachten bij een boer of in de badkamer, vind ik niet kunnen. Hiermee omzeil je de wet wat vergelijkbaar is met stelen. Mocht je gesnapt worden, dan heb je helemaal geen eid meer (de forse boete die eraan hangt vind ik niet eens belangrijk).

    asalem aleikom
    En hoe zit dat met dieren die op jacht neergeschoten worden zoals bepaalde vogels en wilde dieren. Die gaan toch dood alvorens ze ritueel geslacht zijn... Hoe zit het daarmee dan?
    Allahu a3lam
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  5. #5
    Bon bon

    Reacties
    8.169
    08-10-2013

    Citaat Geplaatst door Bilal_El-Khattabi Bekijk reactie
    Hier kon ik me wel in vinden:




    Allahu a3lam
    Hmm oke. Thnx
    Umm Hurairah.

  6. #6
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    Hmm oke. Thnx
    3afwan
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين