1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Marokkaanse Nederlander wil het vaakst geen orgaandonor zijn

    Marokkaanse Nederlander wil het vaakst geen orgaandonor zijn

    Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond geven het vaakst geen toestemming voor orgaandonatie. Meer dan een kwart heeft dat laten registreren in het donorregister. Dat blijkt uit cijfers van het CBS die vandaag worden gepubliceerd.

    Sinds 2014 is het aantal Marokkaanse Nederlanders dat expliciet geen toestemming geeft voor orgaandonatie verdubbeld. Het CBS geeft geen verklaring voor die stijging. Gemiddeld geeft ongeveer 12 procent geen toestemming. Dat komt neer op 1,9 miljoen Nederlanders.

    Ook het aantal jongeren (tussen de 18 en 20) dat nee zegt tegen orgaandonatie is flink gestegen. Tussen 2014 en 2016 nam het percentage nog af van 4 naar 3 procent. De afgelopen twee jaar steeg dit percentage ineens naar 11 procent.

    Het aantal personen van 12 jaar of ouder dat zich heeft ingeschreven in het donorregister is gestegen tot 6,3 miljoen. Dat is 42 procent van de bevolking. In vier jaar tijd is het aantal registraties niet heel hard gestegen. In 2014 stond 40 procent van de bevolking ingeschreven.


    Keuze aan nabestaanden
    Meer dan de helft van de geregistreerde personen (58 procent) geeft aan donor te willen zijn bij overlijden. Van de geregistreerde personen geeft 30 procent geen toestemming. Ruim 11 procent laat die keuze over aan nabestaanden.

    Met name in de Betuwe, in Rotterdam en omgeving en Oost-Groningen zijn relatief veel inwoners die geen toestemming geven voor orgaandonatie.

    In de zomer van 2020 wordt een nieuwe donorwet van kracht die regelt dat iedereen vanaf 18 jaar in het donorregister wordt opgenomen. Als zij geen andere keuze vastleggen, staat standaard ingevuld dat ze geen bezwaar hebben tegen orgaandonatie.

    https://www.ad.nl/binnenland/marokka...zijn~a60e27cc/

  2. #2
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Met name in de Betuwe, in Rotterdam en omgeving en Oost-Groningen zijn relatief veel inwoners die geen toestemming geven voor orgaandonatie.
    Hej daar woon ik!
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  3. #3
    Bijna Lid

    Reacties
    396
    24-08-2017

    En terecht . Orgaandonatie kan alleen verricht worden wanneer de gever nog in leven is , en hersendood wordt verklaard .
    Het is gewoon een schande dat dat gebeurd .

    Donordonatie kan nooit gebeuren wanneer de gever echt dood is . Dus ze snijden in een lichaam wat leeft en zonder verdoving .

  4. #4
    Je plekje!!!

    Reacties
    7.025
    25-10-2004

    Voor geen goud dat mijn halal lichaam deze nazi scum gaat redden.

    Deze nazi nageslachten verdienen eerst de dood en/of ziekte en daarna gelijk de hel ipv een donor

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    207
    13-09-2017

    Citaat Geplaatst door diversen Bekijk reactie
    En terecht . Donordonatie kan alleen verricht worden wanneer de gever nog in leven is . Maar hersendood wordt verklaard .
    Het is gewoon een schande dat dat gebeurd .

    Donordonatie kan nooit gebeuren wanneer de gever echt dood is . Dus ze snijden in lichaam wat leeft en zonder verdoving .
    Wat is donordonatie?
    Of bedoel je Broodje doner?

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    207
    13-09-2017

    Citaat Geplaatst door diversen Bekijk reactie
    Is eens schrijffout . Had orgaandonatie moeten zijn . Kijk zo in mn agenda of ik tijd heb om te lachen .
    En uh zo schrijft je het : Döner
    Thanks, ik kon het niet vinden op mijn toetsenbord.

  7. #7
    Bijna Lid

    Reacties
    396
    24-08-2017

    Citaat Geplaatst door Alidas Bekijk reactie
    Thanks, ik kon het niet vinden op mijn toetsenbord.
    Jij ook bedankt . Heb het gewijzigd .

  8. #8
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Dat komt omdat, als er een Marokkaan op de operatie tafel zou liggen en hij zou het kunnen redden dmv een ingreep, en daarnaast ligt een blank mannetje dat kan leven als hij de orgaan krijgt van de Marokkaan, dan zal de dokter/chirurg kiezen voor de Marokkaan in te slapen, en de orgaan aan het blanke mannetje geven,
    en dan schrijven ze in hun rapport, Marokkaanse man was niet meer te redden we moesten snel handelen om het leven te redden en kwaliteit te geven aan het jonge blanke kindje.

    Zo ook zullen ze daar ons tekort doen, zoals ze ook altijd op de arbeids markt doen, en in de winkels, en zowaar overal in dit land, dus een logische motivatie voor al deze Marokkanen die nee zeggen.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    Dat komt omdat, als er een Marokkaan op de operatie tafel zou liggen en hij zou het kunnen redden dmv een ingreep, en daarnaast ligt een blank mannetje dat kan leven als hij de orgaan krijgt van de Marokkaan, dan zal de dokter/chirurg kiezen voor de Marokkaan in te slapen, en de orgaan aan het blanke mannetje geven,
    en dan schrijven ze in hun rapport, Marokkaanse man was niet meer te redden we moesten snel handelen om het leven te redden en kwaliteit te geven aan het jonge blanke kindje.

    Zo ook zullen ze daar ons tekort doen, zoals ze ook altijd op de arbeids markt doen, en in de winkels, en zowaar overal in dit land, dus een logische motivatie voor al deze Marokkanen die nee zeggen.
    Zoiets zegt Kuzu van DENK ook ongeveer.
    Daarna kreeg hij half Nederland over zich heen.
    En hij kom ook geen bewijzen leveren... Herkenbaar he?

    Je bent weer verhaaltjes aan het verzinnen,
    want als jij eerlijk zou zijn en de waarheid zou spreken,
    kon je deze uitspraken niet doen...

    Ach ja... Overal hebben ze wel fantasten.
    Jij bent de fantast hier.

    Staat nog steeds los van het feit waarom bepaalde groepen niet
    open staan om donor to worden. Verlangen zij in nood wel nog
    steeds een orgaan? Zo ja.. Dan is dat een vreemde zaak.
    Wel de lusten, niet de lasten...

  10. #10
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Habibi88 Bekijk reactie
    Zoiets zegt Kuzu van DENK ook ongeveer.
    Daarna kreeg hij half Nederland over zich heen.
    En hij kom ook geen bewijzen leveren... Herkenbaar he?

    Je bent weer verhaaltjes aan het verzinnen,
    want als jij eerlijk zou zijn en de waarheid zou spreken,
    kon je deze uitspraken niet doen...

    Ach ja... Overal hebben ze wel fantasten.
    Jij bent de fantast hier.

    Staat nog steeds los van het feit waarom bepaalde groepen niet
    open staan om donor to worden. Verlangen zij in nood wel nog
    steeds een orgaan? Zo ja.. Dan is dat een vreemde zaak.
    Wel de lusten, niet de lasten...
    En jouw reactie betekend wat voor mij?

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    1.372
    16-06-2016

    Citaat Geplaatst door diversen Bekijk reactie
    En terecht . Orgaandonatie kan alleen verricht worden wanneer de gever nog in leven is , en hersendood wordt verklaard .
    Het is gewoon een schande dat dat gebeurd .

    Donordonatie kan nooit gebeuren wanneer de gever echt dood is . Dus ze snijden in een lichaam wat leeft en zonder verdoving .
    Ja en daarom heb ik een nee doorgegeven. En omdat de overheid je verplicht te laten registreren anders ben je automatisch donor dus dan is je lichaam eigenlijk van de overheid. Nou dacht het dus niet, de overheid wilt al veel van je en nu ook je lichaam ja daaaag

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    En jouw reactie betekend wat voor mij?
    Het was al lang bekend dat feiten er niet toe doen voor jou.

    Jij verzin liever een verhaaltje, en meent dan dat, dat de waarheid zou zijn.
    Daarom kun je ook nooit iets onderbouwen, en feiten overleggen.

    Succes daarmee, he!

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door Gigi7 Bekijk reactie
    Ja en daarom heb ik een nee doorgegeven. En omdat de overheid je verplicht te laten registreren anders ben je automatisch donor dus dan is je lichaam eigenlijk van de overheid. Nou dacht het dus niet, de overheid wilt al veel van je en nu ook je lichaam ja daaaag
    Het is iedereen zijn eigen keuze.
    En zoals ik lees heb jij die van jou wel overwogen gemaakt.
    Dus dat is goed zo.

    Ik ben wel een donor. Mocht ik ergens verongelukken vind ik het
    een prettig idee dat ik iemand zou kunnen helpen met onderdelen
    die ik zelf dan toch niet meer nodig heb.

    Mensen die op de donorlijsten staan, en hun ellende gezien te hebben
    was voor mij doorslag gevend.

    Ieder zijn eigen keuze.

  14. #14
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Habibi88 Bekijk reactie
    Het was al lang bekend dat feiten er niet toe doen voor jou.

    Jij verzin liever een verhaaltje, en meent dan dat, dat de waarheid zou zijn.
    Daarom kun je ook nooit iets onderbouwen, en feiten overleggen.

    Succes daarmee, he!
    Je doet er niet toe, hou eens op met janken.

  15. #15
    Bijna Lid

    Reacties
    396
    24-08-2017

    Citaat Geplaatst door Habibi88 Bekijk reactie
    Het is iedereen zijn eigen keuze.
    En zoals ik lees heb jij die van jou wel overwogen gemaakt.
    Dus dat is goed zo.

    Ik ben wel een donor. Mocht ik ergens verongelukken vind ik het
    een prettig idee dat ik iemand zou kunnen helpen met onderdelen
    die ik zelf dan toch niet meer nodig heb.

    Mensen die op de donorlijsten staan, en hun ellende gezien te hebben
    was voor mij doorslag gevend.

    Ieder zijn eigen keuze.
    ethisch verantwoord handelen heeft ook zo zijn grenzen . Het is toch krankzinnig om in iemand te snijden terwijl die nog leeft . Wie kan nou de garantie geven dat die persoon niet onwijs lijdt .