1. #16
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Strekking klopt wel, mensen jullie moeten gewoon jullie vertrouwen in Allah leggen en salaat al isthikhaara doen.

  2. #17
    Overgenomen

    Reacties
    290
    26-07-2018

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Strekking klopt wel, mensen jullie moeten gewoon jullie vertrouwen in Allah leggen en salaat al isthikhaara doen.
    En dit ook! Baraka Allaho feek zuster

  3. #18
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door -__- Bekijk reactie
    En dit ook! Baraka Allaho feek zuster
    Wa fieki.

    Been there, done that. When the right one comes along, niet teveel twijfelen, doe salaat al isthikaara and the rest is history.

    Wat je lot is, zal toch gebeuren.

  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    20
    16-06-2018

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Strekking klopt wel, mensen jullie moeten gewoon jullie vertrouwen in Allah leggen en salaat al isthikhaara doen.
    Wat als Allah de hulpvraag middels de salat hiervoor niet beantwoordt? Of wij het verkeerd interpreteren of zelf invulling geven aan een gebeurtenis en dat in verband brengen met onze hulpvraag aan Allah?

    Ook hiermee zijn veel mensen in de fout gegaan, ook ik helaas.

    Weetje wat ik ook denk, dat brpaalde mensen eerst helemaal niet zo slecht waren maar duivels worden in een huwelijk omdat het kan, die luxe dan hebben.

    Zoveel mensen op aarde, zoveel karakters en zoveel ellende! Kortom, het is niets anders dan russisch roulette tegenwoordig

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    104
    31-07-2018

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Wa fieki.

    Been there, done that. When the right one comes along, niet teveel twijfelen, doe salaat al isthikaara and the rest is history.

    Wat je lot is, zal toch gebeuren.
    Alhamdoulillah.

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    104
    31-07-2018

    Citaat Geplaatst door mevr.koffie Bekijk reactie
    Hoe kan je zoiets verkeerd interpreteren? Je vraagt Allah azza wa djal om leiding. Je vraagt om hetgeen makkelijk voor je te maken als het goed voor je is en weg van je te houden als het slecht voor je is.
    Dus als je deze salaat verricht dan moet je daar ook volledig op kunnen vertrouwen. Wat mensen wel doen is als ze dan tekenen krijgen om met iets niet door te gaan. Om dan te zeggen dat dit van sjataan komt.

    En daarnaast. Ik geloof niet perse dat mensen slecht zijn. Soms kunnen mensen wel het slechte in elkaar naar boven halen. Hoevaak zie je stelletjes die slecht voor elkaar zijn. En dan hertrouwt diegene en is die persoon opeens 360 graden veranderd... Misschien wordt zijn/haar houding niet meer getriggerd.
    Dit is zo waar. Als twee karakters totaal niet matchen, gaan ze het slechte in elkaar naar boven halen. Een voorbeeld is: de een heeft communicatie hoog in het vaandel staan en de ander is erg gesloten en een binnenvetter. Wat gaat er gebeuren? A gaat zich ergeren aan het gedrag van B en daarmee dus ook aan B. B snapt niet waar dit vandaan komt en vragen naar de oorzaak doet hij ook niet. B gaat zich op zijn buurt irriteren aan A. Eindstand: A en B gaan uit elkaar. En juist daarom is een beetje contact voor het huwelijk belangrijk of iig openheid van zaken geven over gedrag wat bij jou niet werkt. Je behoedt jezelf dan van een grote fout.

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    104
    31-07-2018

    Citaat Geplaatst door chicc Bekijk reactie
    Dit heeft vrij weinig te maken met karakters. Een karakter is namelijk een verzameling van eigenschappen die verworven zijn en eigen zijn gemaakt. Heel veel mensen staan er niet voor open om hun eigen karakter onder de loep te nemen + eraan te werken.

    Meestal maken simpele dingen verhoudingen kapot. Denk maar aan ego. Als je elkaar niet tegemoet wilt komen door ego’s heb je sowieso een probleem. Het heeft ook vooral te maken met volwassheid.
    Lieverd, sommige personen zijn gesloten vanzichzelf. Het zijn binnenvetters en communiceren doen ze liever niet. Dit is het karakter van iemand en veranderen kun je het karakter maar moeizaam, mits de ander wil veranderen om bijvoorbeeld het huwelijk te redden.

    Zie het als je uitgavenpatroon. Je bent gewend om altijd volgens standaard A te leven en door omstandigheden moet je het nu doen met veel minder. Wat gaat er gebeuren? Je komt in de schulden, want verandering komt moeizaam op gang.

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    104
    31-07-2018

    Citaat Geplaatst door mevr.koffie Bekijk reactie
    Beide. Je moet openheid over je zelf geven.
    Je verwachtingen uitspreken en ook open staan voor de ander. En dat gebeurd te weinig.

    Ik wist binnen de eerste week van mijn huwelijk al dat wij niet bij elkaar pasten. Had dit bespaard kunnen blijven als ik wel contact of een relatie met hem vooraf had? Ja denk het wel. Heb ik spijt daarvan. Nee. Die paar jaar huwelijk hebben mij enorm veel geleerd alhamdoelilah. Dit was mijn qadr. Ik zou nog steeds geen relatie voor het huwelijk willen. Maar ik zou diegene wel willen spreken en ontmoeten. Ik wil een soort zekerheid dat hij goed op mij reageert en ik wil weten wat zijn overkomen bij mij te weeg brengt.
    Ik wist het ook meteen subhanallah. En hij ook denk ik. Want wie gaat zijn vrouw nu kleineren? Dat kan alleen uit onzekerheid komen, want anders ben je juist trots op je vrouw.

    Ik had ook geen relatie. We hadden elkaar een keertje ontmoet en toen kwam hij mijn hand vragen.

    Nu wil ik de ander goed leren kennen als persoon, door open kaart te spellen. The good and the bad. Als je een huwelijk hebt meegemaakt weet je idd wat je sterke en zwakke kanten zijn en wat je absoluut niet zoekt in een man. Ik heb bijvoorbeeld echt een man nodig die zegt: Lieverd nu is het klaar, oke.

    Ik denk dan wow haha.

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    104
    31-07-2018

    Citaat Geplaatst door chicc Bekijk reactie
    Als gesloten persoon kan ik je zeggen dat alles te veranderen is als er een wil aanwezig is. De meeste mensne maken alles moeilijk voor niks. Begrijp wel hetgeen wat je bedoelt. Mensen hebben over het algemeen moeite met water bij de wijn doen en dit komt voornamelijk door ego.
    Ik denk dat als je je ego voedt i.p.v. dempt dat het dan moeilijk wordt.

    Het is een kwestie van willen jullie dat het slaagt of willen jullie zoveel als mogelijk krijgen wat in jullie eigen voordeel is? Als het laatste het geval is, dan zal het nooit slagen. Samen moet je eruit willen komen.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    104
    31-07-2018

    Citaat Geplaatst door mevr.koffie Bekijk reactie
    Allahoe a3lem. In sommige dingen groei je in. Dat kan het goede of het slechte zijn.

    Wat is goed leren kennen? Ik heb nu binnen een paar gesprekken echt wel door of iemand de goede intenties heeft en of zijn visie en gedrag aansluit bij dat van mij. Ik hoef daar geen relatie voor of helemaal open kaart te spelen.
    Wat belangrijk is en waar ik mijn keuzes van laat afhangen...
    - wat is zijn relatie met zijn geloof en sluit dat aan bij mijn visie van het geloof?
    - hoe praat hij tegen mij? Welke woorden kiest hij uit en op welke intonatie brengt hij dingen. Hoe communiceert hij, discussieert en hoe brengt hij kritiek of feedback. Als dit alles respectvol is dan wauw. Maar is er maar een hoogmoedige of agressieve of kleinerende manier bij... Dan kan ik al snel afknappen.
    - hoe zijn zijn familie banden.
    - wat voor werk doet hij en waar vult hij zijn vrije tijd mee.

    Gaat om de rest van je leven. En nu pas begrijp ik wat dat inhoudt en wat een keuze nu voor invloed kan hebben op mijn later.
    Ma 3andi men salek. Zo denk ik ook!

    Is ons huwelijk toch nog ergens goed voor geweest hahah.

  11. #26
    Overgenomen

    Reacties
    290
    26-07-2018

    Citaat Geplaatst door -__- Bekijk reactie
    Wees de persoon die je wilt ontmoeten. We verlangen naar iets dat we zelf niet zijn. Maar het is wel iets dat we kunnen worden. De poorten van berouw staan wagenwijd open. Vrees Allah, want Allah voorziet degenen die Hem vrezen vanuit bronnen waarvan zij het niet verwachten.

    وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا 2

    En wie Allah vreest, Hij (Allah) zal hem een uitweg bieden (bij iedere moeilijkheid).

    وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا 3

    En Hij zal hem voorzien (uit bronnen) van waar hij het niet verwacht. En wie zijn vertrouwen in Allah stelt, Hij is dan Voldoende voor hem. Voorwaar, Allah zal Zijn Zaak volbrengen. Voorzeker, Allah heeft voor alle zaken een maat bepaald.

    ‏[‏الطلاق‏:‏ 2- 3‏]‏

    Vertrouw op Allah. Onze harten hebben geen standvastigheid in het vertrouwen. Standvastigheid heeft kennis als fundering en praktiseren als bouwstenen.
    Mensen eisen vaak wat zij zelf niet zijn. Ik spreek in dit geval niet over verleden, laten we dat voorop stellen. Alles wat is geweest en waar men berouw voor heeft getoond dat telt niet meer. Waar ik het over heb zijn zaken zoals:

    Mensen (zowel vrouw als man dus) die een maagd eisen maar dat zelf niet zijn door dat ze continu bezig zijn met Zina. Zelfs tijdens het huwelijk gaan er veel mensen door met Zina.

    Vrouwen die geen uitgaanstype willen maar als er een feest is waar duidelijk haram aanwezig is moet ze daar bij zijn (vieren van verjaardagen, baby showers, vrijgezellenfeest, trouwfeest met alle haram zaken, kortom alle feesten die op de manier van de kuffar worden uitgevoerd). Waar blijft jouw Godsvrees?

    Mannen die eisen van de vrouw om thuis te zitten maar hij zelf is er nooit want hij heeft het te druk met kaarten in het café. Wie moet haar gezelschap houden? Dat je eist dat ze thuis blijft is een recht van de islam gebruik 'm om haar te beschermen en niet om haar in een gevangenis te zetten en zelf te "vergeten" dat je verplicht bent haar te vergezellen.

    Vrouwen en mannen die een man of vrouw eisen met geloof maar zelf veel te ver van het geloof af staan. Deze mensen stellen zich vaak op als praktiserend en dan trouwen ze en gaat het masker eraf. Speel niet met andermans leven voor jouw eigen genot!

    Zo zijn er eindeloos veel voorbeelden van kromme maatstaven, denkwijzen, eisen etc. die we vandaag de dag tegen komen in onze Maatschappij. Dezelfde kromme gedachten die voor het hoge scheidingsaantal zorgen.
    -------------------------------------------------------------------
    Second subject: je zit met je handen in je haren en je weet het allemaal niet meer. Welke keuze moet ik maken? Veel broeders en zusters gaan alleen in dit soort situaties zoeken naar de raad van de Alwetende. Ik praat hier dus over istikharah. De zwakte van de mens en arrogantie onze harten houdt ons tegen of verplicht ons om Allah raad te plegen in de beslissingen die wij maken. What I mean is als alles volgens plan gaat dan vergeten we dat de Alwetende ook tijdens de goede tijden geraadpleegd kan worden. Allah verheven is Hij staat altijd voor ons klaar in elke situatie. Hij zal altijd Zijn dienaar met open armen ontvangen maar wij keren Hem in zoveel zaken de rug toe. Ondanks dat blijft Allah de meest Barmhartige, want op momenten dat je helemaal vast zit en de arrogantie verdwijnt, de problemen worden groter, de beproeving wordt jou te zwaar en je besluit de zaak in de handen van Allah te zetten dan zal Allah jou nooit weigeren. Verandering begint bij jezelf en ik geef toe dat dit ook een van mijn zwaktes is. In tijden dat het goed gaat neigen we te vergeten wie ons voorziet van al die zegeningen. Dit moeten we veranderen!

    Secondly: veel mensen maken een grote fout. Je komt niet meer uit je problemen en er is niets of niemand die je kan helpen. Dan blijven er nog een paar opties over. Laten we dus maar istikharah gaan "proberen". Dit is een enorme fout die velen malen als het gaat om zaken waarin je jouw volledige vertrouwen in Allah dient te vestigen. Wanneer je bijvoorbeeld istikharah verricht, stap dan niet in de istikharah met de gedachte 'ik ga dit uitproberen, misschien dat...'
    Verricht istikharah met volle overtuiging zonder enkele twijfel! Weet in je hart dat Allah de beste raadpleger is! Soms maak je 'alsnog de foute keuze' maar zeg elhamdolillah want dit is een beproeving voor jou! En Allah zegt tenslotte dat Hij zijn beste dienaren beproeft met het zwaarste.

    والله تعالى اعلم

  12. #27
    offline

    Reacties
    476
    03-02-2013

    .
    Heel mooi beschreven barak allahoe fiek.
    Het is lastig om een partner te kiezen aangezien je niet altijd alles over die persoon kunt weten en de beslissing die je neemt zal je leven beinvloeden. Gezien onze beperkte kennis als mens dienen wij ons vertrouwen te leggen in Allah subhannahu ta'ala, loopt het goed alhamdolilah zo niet dienen wij dit als een levensles te beschouwen. Wat belangrijk is is dat wij binnen de gestelde richtlijnen (bv. bij het opzoeken van een partner) van de deen moeten blijven om fitna en meer zondes te voorkomen.
    Let's do our best and in Allah we put our ultimate trust.
    My words are my property.

  13. #28
    Overgenomen

    Reacties
    290
    26-07-2018

    Citaat Geplaatst door Penumbra Bekijk reactie
    .
    Baraka Allaho feeki voor jouw mooie reactie. Het is vanwege de zwakke iman dat we juist dat ultieme vertrouwen niet hebben. Dus moge Allah ons helpen bij het versterken van onze iman!

  14. #29
    offline

    Reacties
    476
    03-02-2013

    Citaat Geplaatst door -__- Bekijk reactie
    Baraka Allaho feeki voor jouw mooie reactie. Het is vanwege de zwakke iman dat we juist dat ultieme vertrouwen niet hebben. Dus moge Allah ons helpen bij het versterken van onze iman!
    .
    Wa fiek barak Allah.
    Inderdaad, moge Allah ons helpen en succesvol maken in dunya en akhira.
    Ameen
    My words are my property.

  15. #30
    Overgenomen

    Reacties
    290
    26-07-2018

    Citaat Geplaatst door Penumbra Bekijk reactie
    .
    Ameen op jouw dua!