1. #31
    MVC Lid

    Reacties
    10
    06-07-2018

    Citaat Geplaatst door Deadly. Bekijk reactie
    Mijn houding? Ik zeg alleen waar het op staat met woorden die niet direct van mij komen. Mijn ego aanbidden? Lol.
    Ja, want jij zegt dat iemand die een mening heeft dat niet overeenkomt met de islam "ver heen" is. "Op zijn zachts", ik zag daar geen mooie hadith of bronvermelding over toen je die woorden had ingetikt.

    Bovendien kan ik even het volgende voorbeeld erbij halen: broek moet boven de enkels bij de man. Er is hier een hadith over die wij niet kunnen ontkennen nog bevechten, toch zij er geleerden die hebben gezegd dat de hadith niet relevant is voor deze tijd omdat het voortkwam uit een gewoonte van zij die niet moslims waren in die tijd. Iets wat niet bekend is onder de meeste moslims van deze tijd. Waarom is hun mening dan niet irrelevant? Waarom zeg je over deze geleerden dan niet dat zij hun religie niet goed hebben begrepen? Of gaan we alleen de heilige spelen wanneer het goed uitkomt voor ons?

  2. #32
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Kijk wat Zumar betekent 39e soera uit de Koran heet soerat al-ZUMAR:-------
    زَمْر*( اسم )*:*صَوْتsong*-*a musical composition comprising a short poem or other set of words*-*a sensation caused in the ear by the vibration of the air or the vibration causing this vibrationزَمْر*:blowing ; playing (a wind instrument)زَمْر*:*مِزْمارpipe*-*wind instrument*-*musical wind-instrument with double reeds, made of wood, giving very low notes*-*musical woodwind instrument,with finger holes and keys*-*clarinet;musical woodwind instrument,with finger holes and keys*-*a kind of small shrill*...
    https://www.almaany.com/ar/dict/ar-en/الزمر/
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  3. #33
    Bijna Lid

    Reacties
    451
    15-09-2016

    Citaat Geplaatst door Apollo. Bekijk reactie
    Ja, want jij zegt dat iemand die een mening heeft dat niet overeenkomt met de islam "ver heen" is. "Op zijn zachts", ik zag daar geen mooie hadith of bronvermelding over toen je die woorden had ingetikt.

    Bovendien kan ik even het volgende voorbeeld erbij halen: broek moet boven de enkels bij de man. Er is hier een hadith over die wij niet kunnen ontkennen nog bevechten, toch zij er geleerden die hebben gezegd dat de hadith niet relevant is voor deze tijd omdat het voortkwam uit een gewoonte van zij die niet moslims waren in die tijd. Iets wat niet bekend is onder de meeste moslims van deze tijd. Waarom is hun mening dan niet irrelevant? Waarom zeg je over deze geleerden dan niet dat zij hun religie niet goed hebben begrepen? Of gaan we alleen de heilige spelen wanneer het goed uitkomt voor ons?
    Is het ook.

    Geleerden die ijtihaad hebben verricht wat dit onderwerp betreft. Na onderzoek vonden zij het ofwel haraam, afkeurenswaardig of toegestaan. Dat is wat anders dan leken zoals wij, die bepaalde vragen stellen en uitspraken doen zoals 'overdreven' of 'niet van deze tijd'. Dat hebben de geleerden nooit gezegd. Er is een consensus dat wanneer een man zijn broeken over zijn enkels draagt en dit gepaard gaat met hoogmoed, dat dit absoluut verboden is. Anderen verklaren het haram, al is het niet met hoogmoed.

    Weer: je begrijpt er geen barst van.

  4. #34
    MVC Lid

    Reacties
    5.832
    30-09-2013

    Citaat Geplaatst door Deadly. Bekijk reactie
    Vraag het de Profeet , die heeft het namelijk toegestaan. Wie zei dat genieten/dansen niet toegestaan is?
    Ik snap wat je bedoelt, maar dan moet er toch ook duidelijkheid zijn in de haram verklaring van alle muziek?

    1 – It was narrated from ‘Aa’ishah that Abu Bakr (may Allaah be pleased with him) entered upon her and there were two girls with her during the days of Mina beating the daff, and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was covering himself with his garment. Abu Bakr rebuked them, and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) uncovered his face and said, “Leave them alone, O Abu Bakr, for these are the days of Eid.” That was during the days of Mina.
    Dat kwade muziek is dan even toegestaan. Dit is heel anders dan bijv kwade alcohol wat zonder uitzondering haram is. Ik denk dat blindelings alles volgen ook niet de bedoeling moet zijn. Hoe zouden we anders het neppe van het echte kunnen onderscheiden? Ik heb het dan puur over dingen die minder duidelijk zijn.

    Je snapt wel wat k met losgaan bedoel. Ritmische muziek vind je bijv sneller op de verkeerde plekken. Of het nou onder een primitieve gemeenschap die ongepast danst of in de moderne uitgaansleven en dan in de hoek van onze cultuur is het vaak exclusief het ritmische dat gebruikt wordt.
    If you 'don't know', Allah knows.

  5. #35
    Bijna Lid

    Reacties
    451
    15-09-2016

    Citaat Geplaatst door Edge Bekijk reactie
    Ik snap wat je bedoelt, maar dan moet er toch ook duidelijkheid zijn in de haram verklaring van alle muziek?


    Dat kwade muziek is dan even toegestaan. Dit is heel anders dan bijv kwade alcohol wat zonder uitzondering haram is. Ik denk dat blindelings alles volgen ook niet de bedoeling moet zijn. Hoe zouden we anders het neppe van het echte kunnen onderscheiden? Ik heb het dan puur over dingen die minder duidelijk zijn.
    Is er geen duidelijkheid dan? Wat doe je als je geen duidelijkheid hebt over een bepaald onderwerp? Ja, dan ga je boeken lezen of naar fatawa zoeken die hier meer duidelijkheid over verschaffen.

    Kwade muziek is dan even toegestaan? Er staat duidelijk 'daff' en hoe is de hadeeth geclassificeerd? Muziek wordt door Shaykh ibn Taymiyyah juist vergeleken en als erger gezien dan wijn.

    Als iets niet duidelijk voor je is, al heb je erover gelezen, dan kun je er beter afstand van nemen.

  6. #36
    MVC Lid

    Reacties
    10
    06-07-2018

    Citaat Geplaatst door Deadly. Bekijk reactie
    Is het ook.

    Geleerden die ijtihaad hebben verricht wat dit onderwerp betreft. Na onderzoek vonden zij het ofwel haraam, afkeurenswaardig of toegestaan. Dat is wat anders dan leken zoals wij, die bepaalde vragen stellen en uitspraken doen zoals 'overdreven' of 'niet van deze tijd'. Dat hebben de geleerden nooit gezegd. Er is een consensus dat wanneer een man zijn broeken over zijn enkels draagt en dit gepaard gaat met hoogmoed, dat dit absoluut verboden is. Anderen verklaren het haram, al is het niet met hoogmoed.

    Weer: je begrijpt er geen barst van.
    Je verkondigt het als zijnde een feit, maar dat is het niet.

    Dat neemt niet weg dat er een hadith hierover was, een uitspraak van de profeet waar de geleerden klaarblijklijk hun vraagtekens bij stelden en de durf hadden om naar de hadith te kijken met een ander perspectief. De uitspraken die daaruit zijn gevolgd zijn in tegenstrijd met de letterlijke woorden van de profeet omdat er gekeken word naar intentie en tijdsperiode. Toch kom je wel voor die mensen op maar wanneer ik het doe ben ik ver heen?

    Blinde gehoorzaamheid en acceptatie is niet goed broeder. Allah heeft ons een verstand geschonken opdat wij nadenken, alles klakkeloos accepteren en slikken getuigt juist van een zwak iman.

    Voor de rest ga ik niet met je in gesprek, als je niet beleefd tegen mij kan zijn in een gesprek dan heb je duidelijk ook niks geleerd van de sunnah en de waarde van goed gedrag binnen de Islam.

  7. #37
    MVC Lid

    Reacties
    5.832
    30-09-2013

    Citaat Geplaatst door Deadly. Bekijk reactie
    Is er geen duidelijkheid dan? Wat doe je als je geen duidelijkheid hebt over een bepaald onderwerp? Ja, dan ga je boeken lezen of naar fatawa zoeken die hier meer duidelijkheid over verschaffen.

    Kwade muziek is dan even toegestaan? Er staat duidelijk 'daff' en hoe is de hadeeth geclassificeerd? Muziek wordt door Shaykh ibn Taymiyyah juist vergeleken en als erger gezien dan wijn.

    Als iets niet duidelijk voor je is, al heb je erover gelezen, dan kun je er beter afstand van nemen.
    Nee er is geen duidelijkheid. Bij duidelijkheid is er consistentie en niet ene moment mag het niet maar als het om iets moois een feestelijk moment of heilige dag gaat dan mag het wel. Check deze logica. Datgeen(instrument) wat kwaad en daarom haram is verklaard mag wel op heilige dagen als viering gebruikt worden. Kheb het nog steeds over de daff btw.
    If you 'don't know', Allah knows.

  8. #38
    Bijna Lid

    Reacties
    451
    15-09-2016

    Citaat Geplaatst door Apollo. Bekijk reactie
    Je verkondigt het als zijnde een feit, maar dat is het niet.

    Dat neemt niet weg dat er een hadith hierover was, een uitspraak van de profeet waar de geleerden klaarblijklijk hun vraagtekens bij stelden en de durf hadden om naar de hadith te kijken met een ander perspectief. De uitspraken die daaruit zijn gevolgd zijn in tegenstrijd met de letterlijke woorden van de profeet omdat er gekeken word naar intentie en tijdsperiode. Toch kom je wel voor die mensen op maar wanneer ik het doe ben ik ver heen?

    Blinde gehoorzaamheid en acceptatie is niet goed broeder. Allah heeft ons een verstand geschonken opdat wij nadenken, alles klakkeloos accepteren en slikken getuigt juist van een zwak iman.

    Voor de rest ga ik niet met je in gesprek, als je niet beleefd tegen mij kan zijn in een gesprek dan heb je duidelijk ook niks geleerd van de sunnah en de waarde van goed gedrag binnen de Islam.
    Omdat er andere ahadeeth aanwezig zijn waarop zij die conclusie hebben getrokken. Het blijft een fiqh kwestie, waarin in meningsverschillen toegestaan is, met hun bewijzen uiteraard. Waar ik alleen niet tegen kan, zijn die onnodige vragen en domme uitspraken zonder je daarover te hebben ingelezen.

    Alles juist bekritiseren en het als zijnde 'overdreven' beschouwen, getuigt zeker van een sterk Imaan? Blindelingsvolgen is dit niet. Muziek is haraam in wat voor vorm dan ook - behalve wat de Profeet heeft toegestaan.

    Ik ben beleefd. Je bent alleen een andere manier gewend, kan ik vrij weinig wat aandoen.

  9. #39
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Citaat Geplaatst door Bilal_El-Khattabi Bekijk reactie
    Kijk wat Zumar betekent 39e soera uit de Koran heet soerat al-ZUMAR:-------https://www.almaany.com/ar/dict/ar-en/الزمر/
    De daff is een tamboerijn, het enige toegestane slaginstrument voor onze zusters.

    baguette de tambour NL: trommelstok

    http://www.http://www.mijnwoordenboe...FR/NL/baguette (onderin)
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين