1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    2.678
    12-01-2015

    Halal slachten mag niet meer?

    Me moeder belde mij net dat slagerijen niet meer halal mogen slachten of ben ik gek

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    2.678
    12-01-2015

    Iemand die dit weet ?

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    592
    17-08-2010

    wil het ook weten... Up

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    vanaf 2019 in België

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    592
    17-08-2010

    Up

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Nee is niet waar. Gewoon ophef voor niks. Slagerijen hebben daar op gereageerd.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    4.594
    26-03-2014

    Mamavanm, onze eigen slager (slachthuis) geeft aan niet meer zonder verdoving volgens nieuwe wetgeving te kunnen slachten. Welke slagers kunnen/willen dit nog wel? Heb je misschien namen/nummers of berichtgeving van bepaalde slagerijen, liefst omgeving Amsterdam? Dan halen we daar voortaan ons vlees inshallah.


    En hoe is het met je baby?! Inshallah alles goed met jullie? De mijne mag al bijna vlees haha, nu nog vlees kopen.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    in belgie vanaf 2019. De wet is al goedgekeurd. Eerst moeten de dieren een elektroshock krijgen dan mag je pas doden. Dus is niet meer halal.

  9. #9
    DroomSter

    Reacties
    7.613
    25-07-2012

    Citaat Geplaatst door __A. Bekijk reactie
    in belgie vanaf 2019. De wet is al goedgekeurd. Eerst moeten de dieren een elektroshock krijgen dan mag je pas doden. Dus is niet meer halal.
    Klopt niet wat je zegt. Zolang ze nog leven wanneer ze geslacht worden is t oke.

    “De Islaam is begonnen als iets vreemds en het zal eindigen als iets vreemds, dus geef blijde tijdingen aan de Vreemdelingen.” (Muslim& At-Tirmidhi)


  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door _Hidaya Bekijk reactie
    Klopt niet wat je zegt. Zolang ze nog leven wanneer ze geslacht worden is t oke.
    Door die elektroshock worden ze hersendood, hebben ze geen ademhaling en geen primaire reflexen meer. Dus het dier is zo goed als dood...
    Tuurlijk gaan de slagers en overheid etc zeggen het is ok want het dier leeft nog, anders zouden alle slagers dicht moeten gaan en kunnen moslims en joden nooit vlees eten. Maar echt halal is het niet.
    Zeker als je ziet hoe lang het dier nog lijdt..

  11. #11
    DroomSter

    Reacties
    7.613
    25-07-2012

    Citaat Geplaatst door __A. Bekijk reactie
    Door die elektroshock worden ze hersendood, hebben ze geen ademhaling en geen primaire reflexen meer. Dus het dier is zo goed als dood...
    Tuurlijk gaan de slagers en overheid etc zeggen het is ok want het dier leeft nog, anders zouden alle slagers dicht moeten gaan en kunnen moslims en joden nooit vlees eten. Maar echt halal is het niet.
    Zeker als je ziet hoe lang het dier nog lijdt..
    Nee heb het niet van slagers. Al yaqeen heeft zich hierover uitgesproken. Dieren mogen wel verdoofd worden en daarna geslacht worden als ze nog leven. Electroshock geen idee, maar dacht sws dat ze juist verdoofd zouden worden en geen shock krijgen.

    “De Islaam is begonnen als iets vreemds en het zal eindigen als iets vreemds, dus geef blijde tijdingen aan de Vreemdelingen.” (Muslim& At-Tirmidhi)


  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door _Hidaya Bekijk reactie
    Nee heb het niet van slagers. Al yaqeen heeft zich hierover uitgesproken. Dieren mogen wel verdoofd worden en daarna geslacht worden als ze nog leven. Electroshock geen idee, maar dacht sws dat ze juist verdoofd zouden worden en geen shock krijgen.
    Dat wist ik niet. Heb altijd geweten dat dieren niet verdoofd mogen worden en zo min mogelijk moeten lijden.
    Mijn eigen slager (in Frankrijk) zei aan m'n man dat geen enkel vlees echt halal is in Europa. door massaproductie en meeste kippen worden al verdoofd. Maar ja ze laten ook niet echt een andere keus met al die regels.

    Heb gelezen dat het in België goedgekeurd is om een elektroshock te doe en dan te slachten. in Nederland weet ik het niet.
    in Frankrijk zijn er voorlopig geen regels.

    Maar echt zag onlangs een filmpje van zo een schaap die eerst een elektroshock kreeg en was echt zielig. Dat dier kreeg gewoon een epilepsie aanval...

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    301
    13-01-2009

    Citaat Geplaatst door __A. Bekijk reactie
    Dat wist ik niet. Heb altijd geweten dat dieren niet verdoofd mogen worden en zo min mogelijk moeten lijden.
    Mijn eigen slager (in Frankrijk) zei aan m'n man dat geen enkel vlees echt halal is in Europa. door massaproductie en meeste kippen worden al verdoofd. Maar ja ze laten ook niet echt een andere keus met al die regels.

    Heb gelezen dat het in België goedgekeurd is om een elektroshock te doe en dan te slachten. in Nederland weet ik het niet.
    in Frankrijk zijn er voorlopig geen regels.

    Maar echt zag onlangs een filmpje van zo een schaap die eerst een elektroshock kreeg en was echt zielig. Dat dier kreeg gewoon een epilepsie aanval...
    Dat filmpje heb ik ook gezien. Heel erg zielig hoe het ging. Dan kan je net zo goed gelijk slachten. Heeft het dier minder stress. Alleen na een paar tellen ging de schaap gewoon weer lopen. Dus was niet hersendood.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    1.791
    07-04-2004

    Sinds 1 januari jl. Is het convenant onverdoofd slachten van kracht gegaan. Kort gezegd na het aansnijden( slachten) moet het dier binnen 40 seconden het bewustzijn hebben verloren anders wordt het alsnog verdoofd (runderen met een penschot in het hoofd). Hierbij moet een keuringsarts aanwezig zijn om te controleren of het dier al dan niet het bewustzijn heeft verloren. Deze keuringsarts heeft een hoog uurtarief, waardoor de reguliere slachthuizen hebben gezegd wij kunnen dit niet dragen indien islamitische slagers dit wel willen dan gaan we dit doorberekenen. En toen was er stilte vanuit de islamitische slagers...... waardoor wij als consument niet weten of het vlees dat de islamitische slagers verkopen halal is.