1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Mocromode

    Mocromode is een documentaire over misschien wel de meest gestereotypeerde groep in onze samenleving: Nederlands-Marokkaanse jongens. Veel van hen wonen in achterstandswijken, maar dragen peperdure designermerken zoals Louis Vuitton, Gucci, Armani en Prada. De kleding is soms meer waard dan een minimum maandloon, waardoor de link met criminaliteit snel wordt gelegd. Waarom dragen de jongens dan toch deze dure kleding? En wie gaan er schuil achter de designeroutfits?

    Designermode verschaft status aan Nederlands-Marokkaanse jongeren en zo kopen ze hun zelfvertrouwen, maar het sleurt hen ook mee in een vicieuze cirkel van groepsdruk. De documentaire 'Mocromode' onderzoekt welke impact dit heeft op hun leven en waar de jongeren nu echt naar verlangen.

    Mocromode is 15 juli te zien op NPO 3 om 23:30

    https://www.vpro.nl/dorst/producties/mocromode.html

  2. #2
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Volgens El Hammouti speelt groepsdruk een grote rol in de kledingkeuze van jongens. ‘De Marokkaanse gemeenschap is erg gefocust op uiterlijk vertoon. Bepaalde kleding geeft ze toegang tot specifieke clubs of shishalounges.’

    Dat is ook wat Moggie en Omar zeggen. Door merkkleding vallen ze op, worden ze ‘gerespecteerd’ en – niet onbelangrijk – krijgen ze makkelijker contact met ‘hoge’ meisjes. Maar als merkkleding geen enkele maatschappelijke functie zou hebben, als het ze niets zou opleveren, dan droegen ze liever een trainingspak. Omar: ‘Dat zit toch het lekkerst.’ Moggie: ‘Maar dan wel een van het Marokkaanse elftal.’

    ‘Zijn jullie van de straat geplukt ofzo?’ Een verkoopster is komen aanlopen. Ze wil weten wat er aan de hand is. Haar ogen glijden van Moggie, naar Omar, naar de Volkskrantfotograaf die is meegekomen.

    Omar: ‘Nee, we hebben meegewerkt aan een documentaire.’
    Verkoopster: ‘Over Marokkanen ofzo?
    Omar: ‘Nee over, mode.’
    Verkoopster: ‘O, over mode én Marokkanen. Vet onderwerp.’
    Omar: ‘Ja dat iedereen denkt dat we criminelen zijn. Dat die kleding gestolen is.’
    Verkoopster, ernstig: ‘Dat is ook zo. Negen van de tien keer.’

    https://www.volkskrant.nl/cultuur-me...eren~b7246400/

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    882
    01-06-2017

    Met dank aan de marokkaanse vrouw. Ben er maar trots op met zo een zemmel als zoon

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    1.487
    26-05-2018

    Dat krijg je als ze luisteren naar typetjes als Lijpe en 3robi.
    Als lijpe zegt: “Lig laag in die 7, terwijl jij voor de tram rent”
    Dan zullen er honderen jongens zich schamen om te rennen naar een tram. Omdat die o zo stoere gangster beweert dst rennen naar de tram helemaal niet cool is maar die lekker laag ligt in een “7”.
    Zo ook met merkkleding waar bepaalde rappers denigrerend praten over bepaalde merken/winkels.
    “Goeie merk, praat niet over Nike.”
    Nou onzekere jongetjes durven geen nike meer te dragen.
    “Outje over de kop”
    Nou onzekere jongetjes durven niet meer met goedkope kleding te lopen.
    “Alles wat ik draag is merk nu.”
    Zovan, vroeger ging het slecht, en nu gaat het goed dus kan ik merk dragen.
    Dan gaan die onzekere jongetje denken dat andere denken dat het slecht met ze gaat wanneer ze een gewone trui van de H&M kopen.
    En dan krijg je dus onzekere jongens die met Louis Vuitton en Gucci kleren komen die ze gekocht hebben op aliexpress.
    En dat is niet alleen in NL zo, als je kijkt naar bijv. amerika , dan barst het van de mensen die neppe Supreme of Yeezy’s aanhebben, omdat ze dan denken dat ze erbij horen.
    God is an ever receding pocket of scientific ignorance

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    882
    01-06-2017

    Waarom worden criminelen en zemmels marokkanen genoemd in de media en marokkanen die goede prestaties leveren worden nederlanders genoemd?

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    882
    01-06-2017

    Citaat Geplaatst door abus Bekijk reactie
    knor knorr
    Ja knorrie, jij draagt gewoon je roze huid. Ik moet eerlijk zeggen dat is mooier dan merkkleding. ---------> wat zie je er toch goed uit naast die zemmels, knorrie.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    1.487
    26-05-2018

    Citaat Geplaatst door geurkaars Bekijk reactie
    Ja knorrie, jij draagt gewoon je roze huid. Ik moet eerlijk zeggen dat is mooier dan merkkleding. ---------> wat zie je er toch goed uit naast die zemmels, knorrie.
    Gefelictieerd, ik dacht dat ik zelf hier nooit aan zou beginnen, maar jij weet het toch te flikken, je bent die eerste die op mijn negeerlijst komt. Ik zal nooit iemand negeren die met goeie argumenten een goede discussie over wat dan ook aangaat, maar jij bent gewoon een eerste klas mogool die zijn vmbo-basis diploma niet heeft kunnen halen.

    Knor knor!
    God is an ever receding pocket of scientific ignorance

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    882
    01-06-2017

    Citaat Geplaatst door abus Bekijk reactie

    Knor knor!

    Aangezien ik je niet kan verstaan ga je hierbij op negeer.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    2.840
    15-08-2012

    Merk dat ze buiten gare stijl hebben en in Marokko wel fresh zijn

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    882
    01-06-2017

    Pfieuww gelukkig komt die "documentaire" om 23.30 uur dan slapen hollanders al. Anders Krijg ik de volgende dag op me werk van die rammadan vragen naar me hoofd. ; draag jij ook merkkleding? NEE oh maar je bent toch marokkaans? Ja

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    854
    03-03-2018

    Turkije en china blij.. voor diegene die het snappen

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    882
    01-06-2017

    Citaat Geplaatst door Temucin Bekijk reactie
    Turkije en china blij.. voor diegene die het snappen

    Turkije altijd het pispaaltje wat heeft die nou met meneer versace te maken etc

  13. #13
    pleased

    Reacties
    5.014
    22-07-2017

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door geurkaars Bekijk reactie
    Turkije altijd het pispaaltje wat heeft die nou met meneer versace te maken etc
    Dit meen je niet. Hh

    De Royals zullen blij zijn met Ts.
    Mja das gratis.
    For those who understand, no explanation is needed. For those who do not understand, no explanation is possible.

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    854
    03-03-2018

    Citaat Geplaatst door geurkaars Bekijk reactie
    Turkije altijd het pispaaltje wat heeft die nou met meneer versace te maken etc
    Jij bent dommer dan ik dacht..

    Ik zei ook degene die het snappen

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    1.372
    16-06-2016

    Dat is toch ook zo met de getto wijken in Amerika waar negers met merk kleding rondlopen terwijl ze geen baan hebben.
    Merkkleding is voor die gasten een soort van status. Best sneu eigenlijk dat je geld uitgeeft aan merkkleding i.p.v. jezelf ontwikkelen door bijvoorbeeld een studie te volgen voor een betere baan waar later je kinderen baat bij hebben. Nu groeien die kinderen in armoede op waar ze met merkkleding al hun doel hebben bereikt ofzo.