1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Tunahan Kuzu: mijn held, mijn idool, mijn rolmodel

    COLUMNERDAL BALCITunahan Kuzu: mijn held, mijn idool, mijn rolmodel9 juli 2018



    Keti Koti is het jaarlijkse herdenkingsevenement dat op 1 juli plaatsvindt. Op die dag wordt de afschaffing van de slavernij in Suriname gevierd. Dit jaar was onder de sprekers ook Tunahan Kuzu. Dankzij dit magnifieke besluit van de organisatoren kwam Nederland er achter dat in Den Haag een politicus rondloopt met het hart zo puur als die van een driejarige. We hoorden Kuzu vertellen dat hij naar Suriname is afgereisd, op de rivier heeft gevaren, vanuit de boot naar de plantages heeft getuurd en onbeschrijfelijk veel verdriet heeft gevoeld bij de gedachte aan de verschrikkingen van de slavernij.

    Ik hoorde Kuzu met trillende stem zijn toespraak voortzetten: ‘Ik wil alle Nederlanders die de middelen hebben, adviseren om ook naar Suriname te gaan. Zo kunnen ze met hun eigen ogen zien hoe erg de slavernij is geweest.’ Wat weegt zwaarder op een schip dat op de Surinamerivier vaart? Een vracht met bauxieterts en aluminium of de schoonheid van de ziel van Kuzu die de gave bezit zich in te leven in de oude pijn van de zwarte medemens?

    In de herfst zijn de plantages zo geel als het gebit van Kunta Kinte, die zestig jaar lang naar de vrijheid heeft gehunkerd, zo geel als de pianotoetsen in het huis van de witte bazen en zo geel als de zon die alles heeft gezien. Geel is ook de kleur van de muren van de kerk Hagia Sophia in Istanbul. Zoals de zon getuige is geweest van alles wat overdag is gebeurd, hebben die gele muren van die kerk ook alles gezien. De integere Kuzu heeft vast een keer bij die muren gestaan. In het geval hij tot die tijd niets had gelezen over de slavernijgeschiedenis van zijn eigen moederland, dan hebben die gele muren in Istanbul hem vast alles verteld.

    In het moederland van Kuzu werd er namelijk ook aan slavernij gedaan. Sterker nog, was je niet zwart, dan kon je in het paleis van de sultan niet dienen. Dat had uiteraard een reden. Het wilde namelijk wel eens gebeuren dat gecastreerde slaven er toch in slaagden om tot ejaculatie te komen. Met enkel zwarte slaven in het paleis hoefde je maar negen maanden te wachten op het huilende bewijs van overspel van je vrouw.

    Een mens zo zuiver als Kuzu kan ook niet door de straten van Istanbul gewandeld hebben zonder het altijd in de lucht hangende gejammer van dode moeders gehoord te hebben. Het waren de christelijke moeders uit de Balkan van wie de zoons van acht, negen jaar werden afgepakt door de Ottomanen. Die kinderen werden meegenomen naar Anatolië. Daar werden ze gedrild tot de beste soldaten van de sultan. En zo gebeurde het dat een immens leger van gehersenspoelde slaven telkens ten strijde trok naar de dorpen en de steden van hun mama’s.

    Kuzu met het hart op de goede plek, een man die op de Surinamerivier tranen wegpinkt voor de slachtoffers van de witte Nederlander, moet zich verdiept hebben in de geschiedenis van de zwarte mannen en vrouwen die je vooral in het westen van Turkije tegenkomt. Een van die ‘zwarte Turken’ heeft ongetwijfeld in de serene ogen van Kuzu gekeken en zijn verhaal gedaan aan de meest nobele parlementariër van Nederland: ‘Uw voorouders die de middelen hadden, deden hun pelgrimage naar Mekka en namen op de terugweg als een soort souvenir onze voorouders als slaaf mee. Voor een goede prijs op de slavenmarkt op het Arabische schiereiland. Wij zijn de Zwarte Turken, gehard door het werk op de droge akkers en door vijf eeuwen discriminatie.’

    Om een lang verhaal kort te maken: op de Dam, tijdens het Keti Koti-festijn om precies te zijn, stond een politicus te spreken die eerder een engel is dan een man. Hij heeft me geleerd dat engelen ook kunnen vechten. Vandaag voor de overleden slaven van Suriname, morgen voor de dode slaven van zijn moederland. Waarschijnlijk pleit hij snel voor een standbeeld ter herdenking van de slavernij in Istanbul. Een politicus naar mijn hart. Een held, een idool, een rolmodel.

    https://www.volkskrant.nl/columns-op...odel~b1aa0966/
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    zal Tunahan nu ook ageren tegen al die foute Ottomaanse moskee en school namen in nederland..
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    207
    13-09-2017

    Whahaha! wat een belachelijk stuk, zeker van een medeturk.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    207
    13-09-2017

    nee gekheid, het is wel leuk.

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Zou Kuzu de Volkskrant ook lezen?

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    207
    13-09-2017

    Citaat Geplaatst door WildeBertram Bekijk reactie
    Zou Kuzu de Volkskrant ook lezen?
    nee die leest de Erdogan Times.

  7. #7
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Dus als iemand het opneemt voor een bepaalt stuk geschiedenis van een bevolking en aankaart hoe slecht het was en moet geweest zijn,
    is het noodzakelijk om die persoon aan te vallen en te wijzen op zaken die in zijn moederland speelde?
    sinds wanneer moet een goede daad omzeep worden geholpen door kritiek te leveren op die persoon zijn thuisland.

    Juist in een land als Nederland zou je dit moeten steunen, vooral omdat we hier 4 mei herdenken, dit is niet alleen de spot drijven met Kuzu en met Turkije en de Surinaamse slaven geschiedenis, maar ook met de holocaust en elk groot negatief stukje geschiedenis waar de mens aan heeft meegedaan.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    Dus als iemand het opneemt voor een bepaalt stuk geschiedenis van een bevolking en aankaart hoe slecht het was en moet geweest zijn,
    is het noodzakelijk om die persoon aan te vallen en te wijzen op zaken die in zijn moederland speelde?
    sinds wanneer moet een goede daad omzeep worden geholpen door kritiek te leveren op die persoon zijn thuisland.

    Juist in een land als Nederland zou je dit moeten steunen, vooral omdat we hier 4 mei herdenken, dit is niet alleen de spot drijven met Kuzu en met Turkije en de Surinaamse slaven geschiedenis, maar ook met de holocaust en elk groot negatief stukje geschiedenis waar de mens aan heeft meegedaan.
    Daar waar kuzu iedere Turks Nederlands parlementariër.. die voor de beschrijving genocide waren bij de stemming over deze genocide op Armeniërs door Turken in de 2e kamer..op turkse tv "ontmaskerde" als landverraders zijn zijn woorden over de Nederlandse slavernij hypocriet.
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  9. #9
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    Daar waar kuzu iedere Turks Nederlands parlementariër.. die voor de beschrijving genocide waren bij de stemming over deze genocide op Armeniërs door Turken in de 2e kamer..op turkse tv "ontmaskerde" als landverraders zijn zijn woorden over de Nederlandse slavernij hypocriet.
    Is dat niet hoe het gaat hier, Sanne Walles de Vries met haar parody op het Israelisch nummer van het songfestival maar dan met aangepaste tekst over de vermoorde Palestijnen, werd ook per direct gedmoniseerd door echt iedereen!!!

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    Is dat niet hoe het gaat hier, Sanne Walles de Vries met haar parody op het Israelisch nummer van het songfestival maar dan met aangepaste tekst over de vermoorde Palestijnen, werd ook per direct gedmoniseerd door echt iedereen!!!
    er zit nog al een groot verschil tussen sociale media of mensen op nationale tv..in een land waar mensenrechten ff niet lijken te tellen waar de meeste journalisten ter wereld vast zitten en politieke tegenstanders met 10000en tegelijk worden opgepakt, waar ze waar de tegenstanders niet kunnen oppakken familieleden in gijzeling nemen ..demoniseren.

    Aan dat laatste werkt een kuzu blijkbaar geheel vrijwillig aan mee..
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Bij mijn weten kan een sanne walles zich nog steeds frank en vrij bewegen in Nederland..of jij moet ander nieuws hier over hebben
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Het is nooit goed haters zullen altijd wat zoeken.
    Feiten zijn Tunahan was door om Keti koti bij te staan. Vind ik erg nobel afschaffing van de slavernij moet niet vergeten worden en dat is dat.

    Alleen haatdragers zullen uit een positief samenkomen zoeken naar negatieve ammunitie.
    Heavy

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Het is nooit goed haters zullen altijd wat zoeken.
    Feiten zijn Tunahan was door om Keti koti bij te staan. Vind ik erg nobel afschaffing van de slavernij moet niet vergeten worden en dat is dat.

    Alleen haatdragers zullen uit een positief samenkomen zoeken naar negatieve ammunitie.
    feit blijft dat het erg gevaarlijk blijft wat hij hij heeft gezegd over Turks Nederlandse parlementariërs..over iets wat nog verder ging dan slavernij namenlijk genocide.
    Dat maakt dat wat hij zegt bij keti koti een toespraak met een bittere nasmaak
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    feit blijft dat het erg gevaarlijk blijft wat hij hij heeft gezegd over Turks Nederlandse parlementariërs..over iets wat nog verder ging dan slavernij namenlijk genocide.
    Dat maakt dat wat hij zegt bij keti koti een toespraak met een bittere nasmaak
    Jouw mening.
    Heavy

  15. #15
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    er zit nog al een groot verschil tussen sociale media of mensen op nationale tv..in een land waar mensenrechten ff niet lijken te tellen waar de meeste journalisten ter wereld vast zitten en politieke tegenstanders met 10000en tegelijk worden opgepakt, waar ze waar de tegenstanders niet kunnen oppakken familieleden in gijzeling nemen ..demoniseren.

    Aan dat laatste werkt een kuzu blijkbaar geheel vrijwillig aan mee..
    Ik doel dan ook op de columnist van dit artikel, hij had ook andere zaken kunnen aanpakken.