1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Haagse moskee As-Soennah verliest belastingvoordelen ANBI-status

    De Belastingdienst heeft de ANBI-status van de omstreden Haagse moskee As-Soennah ingetrokken. As-Soennah verliest de status, die in 2008 werd toegekend, per 2 juli dit jaar. Dit betekent dat giften aan de moskee niet langer aftrekbaar zijn van de belasting. De ANBI-status wordt verleend aan instellingen die zich onder andere voor minstens 90 procent inzetten voor het algemeen belang.

    De moskee is de afgelopen maanden in opspraak geraakt na publicaties van NRC Handelsblad en Nieuwsuur. Staatssecretaris Menno Snel (Financiën) constateerde dat de moskee de vereiste financiële gegevens om in aanmerking te komen voor de ANBI-status niet had gepubliceerd. Iedere instelling heeft een zogenoemde publicatieplicht, de Belastingdienst houdt toezicht op de naleving ervan. "Als bij een controle blijkt dat dit niet het geval is, kan dat een reden zijn om de ANBI-status in te trekken", aldus Snel destijds.

    https://www.nu.nl/politiek/5319572/o...gvoordeel.html

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    252
    29-02-2012

    Dit is gewoon een kruistocht

  3. #3
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door ontdekmij Bekijk reactie
    Dit is gewoon een kruistocht
    Je kunt nog kiezen: kruis of munt.
    Alleen is munt niet meer
    aftrekbaar voor de belasting ...

  4. #4
    PA3KIP

    Reacties
    1.853
    25-01-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Algemeen Nut Beogende Instelling.
    Voor hoeveel procent van de totale bevolking maakt een religieuze instelling van welke gezindte dan ook zich nuttig? 5%? 7%? 10%?
    Echte integratie begint tussen de lakens.............

  5. #5
    Dokter Bilal

    Reacties
    608
    19-05-2005

    Citaat Geplaatst door Foppe Bekijk reactie
    Algemeen Nut Beogende Instelling.
    Voor hoeveel procent van de totale bevolking maakt een religieuze instelling van welke gezindte dan ook zich nuttig? 5%? 7%? 10%?
    Dat maakt niet uit want die vraag kan je ook stellen voor kerken en andere kufr tempels. Die hebben allemaal ANBI status.

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    87
    20-06-2018

    Ik vraag mij af als jij iets uit geeft op de weg van ALLAH waarom jij het dan vervolgens gaat aftrekken bij de belastingdienst weet je niet dat ALLAH zijn beloning groter is

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Citaat Geplaatst door Bilal79 Bekijk reactie
    Dat maakt niet uit want die vraag kan je ook stellen voor kerken en andere kufr tempels. Die hebben allemaal ANBI status.
    En die maken de jaarrekening ook openbaar.

    Deze moskee niet dus weg ANBI-status.

    Simpel toch?

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door Foppe Bekijk reactie
    Algemeen Nut Beogende Instelling.
    Voor hoeveel procent van de totale bevolking maakt een religieuze instelling van welke gezindte dan ook zich nuttig? 5%? 7%? 10%?

    Dat doet er niet toe bij een ANBI.

  9. #9
    PA3KIP

    Reacties
    1.853
    25-01-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Bilal79 Bekijk reactie
    Dat maakt niet uit want die vraag kan je ook stellen voor kerken en andere kufr tempels. Die hebben allemaal ANBI status.
    Daarom schreef ik ook: van welke gezindte dan ook.
    Echte integratie begint tussen de lakens.............

  10. #10
    PA3KIP

    Reacties
    1.853
    25-01-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door WildeBertram Bekijk reactie
    Dat doet er niet toe bij een ANBI.
    Dat wist ik niet.
    Toen ik als voorzitter van het Repair Café in mijn gemeente de ANBI status aanvroeg ging ik ervan uit dat daar het Repair Café iedereen helpt ongeacht levensvisie of afkomst we hem daarom kregen. Mijn denkfout.
    Echte integratie begint tussen de lakens.............

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door Foppe Bekijk reactie
    Dat wist ik niet.
    Toen ik als voorzitter van het Repair Café in mijn gemeente de ANBI status aanvroeg ging ik ervan uit dat daar het Repair Café iedereen helpt ongeacht levensvisie of afkomst we hem daarom kregen. Mijn denkfout.

    De overkoepelende stichting heeft gewoon de ANBI status hoor.

  12. #12
    PA3KIP

    Reacties
    1.853
    25-01-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door WildeBertram Bekijk reactie
    De overkoepelende stichting heeft gewoon de ANBI status hoor.
    Klopt.
    Wij zijn gewoon aangesloten. Maar voor het oa. hebben van een eigen bankrekening zijn we sinds 2014 een stichting.
    Maakt het ontvangen van subsidie en stallen van de gelden een stuk eenvoudiger.
    Echte integratie begint tussen de lakens.............

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door Foppe Bekijk reactie
    Klopt.
    Wij zijn gewoon aangesloten. Maar voor het oa. hebben van een eigen bankrekening zijn we sinds 2014 een stichting.
    Maakt het ontvangen van subsidie en stallen van de gelden een stuk eenvoudiger.

    Volgens mij kun je dan bij de belastingdienst de Anbi-status aanvragen. Als het tenminste om een zelfstandige stichting gaat.
    Je moet niet bij de gemeente zijn volgens mij.

  14. #14
    Dokter Bilal

    Reacties
    608
    19-05-2005

    Citaat Geplaatst door Aviator Bekijk reactie
    En die maken de jaarrekening ook openbaar.

    Deze moskee niet dus weg ANBI-status.

    Simpel toch?
    Nee zo simpel is het eigenlijk niet. Moreel gezien heeft de overheid niks te maken met wat een moskee doet. Immers, de kerkelijke macht is in Nederland gescheiden van de macht van de kroon.
    Nog niet zo heel lang geleden namen sommige kerken uitgeprocedeerde asielzoekers op. De politie kwam niet in de kerk omdat dat kerkelijke grond was en echte veiligheid bood aan de vluchtelingen.

    Wettelijk heb je dus helaas gelijk, de kroon kan dit afdwingen. Moreel gezien zou de overheid zich er niet mee horen te bemoeien.

  15. #15
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Bilal79 Bekijk reactie
    Nee zo simpel is het eigenlijk niet. Moreel gezien heeft de overheid niks te maken met wat een moskee doet. Immers, de kerkelijke macht is in Nederland gescheiden van de macht van de kroon.
    Nog niet zo heel lang geleden namen sommige kerken uitgeprocedeerde asielzoekers op. De politie kwam niet in de kerk omdat dat kerkelijke grond was en echte veiligheid bood aan de vluchtelingen.

    Wettelijk heb je dus helaas gelijk, de kroon kan dit afdwingen. Moreel gezien zou de overheid zich er niet mee horen te bemoeien.

    Zo simpel is het wel.
    Voor een ANBI-status, belastingaftrek, subsidie, etc.
    moet je gewoon aan bepaalde voorwaarden voldoen.
    Dat heeft niks met de scheiding van kerk en staat
    en de scheiding der machten te maken.
    Zo verloor bijvoorbeeld de christelijke Noorse Broederschap
    in 2016 haar ANBI-status omdat ze niet aan de voorwaarden voldeed.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/18...46942-a1537298

    Het kerkasiel of de kerkimmuniteit is een fabeltje
    dat gefabriceerd is uit niet meer geldend Middeleeuws kerkrecht
    en het verbod voor de politie een gebouw binnen te vallen
    op het moment dat daar een kerkdienst wordt gehouden ...