Citaat Geplaatst door Autisten-clan
Panem et circenses.

Vandaag zal het FIFA wereldkampioenschap voetbal (in volksmond: 'het WK') beginnen, in Rusland. Dit wordt de 21e editie. In het jaar 1930 ging het WK van start. Om de 4 jaar verschijnt er een editie. De snelle rekenaars zullen nu denken, "huh, dan zou dit toch de 22e editie moeten zijn?'' Correct! In het jaar 1942 werd het WK namelijk afgelast vanwege de Tweede Wereldoorlog. Wie zal 'het WK' in Rusland winnen? Dat is dan ook op moment de hamvraag. Het antwoord zal ik aan het einde geven, want de winnaar is al bekend.

Eerst moet ik op een abstracte manier wat informatie geven over het Romeinse Rijk, de economie en het financiële systeem. De titel, wat afkomstig is van een Romeinse dichter, zal in alle invalshoeken de lading dekken, gedurende de tekst. "Panem et circenses" komt uit het Latijn en wat zoveel betekent als: "brood en spelen". De naam van de dichter is: Decimus Iunius Iuvenalis. In mijn ogen was hij een genie. Misschien was hij dan ook de meest intelligente persoon die we op aarde hebben gehad. Hij was zó scherp, oplettend en wakker. Hij leefde tussen het jaar 100 en 200 anno domini (na Chr.).

Anno 2018 is bijna niemand wakker, oplettend en scherp. De grote massa wordt uitstekend bespeeld. Volgens de wetenschap worden mensen (zogenaamd) steeds slimmer, maar feit is dat mensen juist alleen maar dommer en dommer worden. Decimus Iunius Iuvenalis, was al in de 2e eeuw wakker. En met hem, vele anderen destijds. Dat kun je niet van de huidige 'mensen' (lees: dieren) zeggen. Waar doelde dhr. Luvenalis eigenlijk op met de uitdrukking?

Het antwoord hierop ligt diepgeworteld in het jaar 123 v. Chr. In die tijd bedacht, Gaius Sempronius Gracchus, een Romeinse politicus, dure gladiatorengevechten om de gunst van het volk te winnen. Naast dat, gaf hij de Romeinse burgers gratis graan. Het was een slimme zet om volksopstanden en sociale onrusten in de kiem te smoren. De slaven bleven maar keihard werken en de hoge piefen bleven maar genieten en luieren.

Dat zien we anno 2018 ook terug. Een kliekje centrale-bankiers zit lekker op exotische plaatsen te luieren en genieten van de aangename omstandigheden en de grote massa blijft maar hard werken als slaaf. Zonder slaven is er ook geen financiële systeem, dat is geen moeilijke wiskunde. Wat wel moeilijke 'wiskunde' is, is het financiële systeem, waarin we leven. Op geen enkele universiteit wordt uitgelegd; hoe het geldsysteem werkt. Dat is buitengewoon opvallend.

Zelfs economen, begrijpen het geldsysteem niet en dat is zeer verontrustend en dubieus. Er worden binnen de economie dikwijls interessante terminologieën gebruikt, waarin wollig over de economie wordt gesproken, maar het geldsysteem wordt niet uitgelegd. Persoonlijk heb ik me in het geldsysteem verdiept, ik begrijp het inmiddels wel, maar ook ik kan het niet goed uiteenzetten, daar ben ik eerlijk over (lees: ik heb geen zin om het uit te leggen) . Op zich kan ik het wel uitleggen, maar daar heb ik een gehele column voor nodig. Een ander keertje dus.

Kort gezegd komt het erop neer dat we gedurende de 10e en 11e eeuw overgingen van ruilhandel naar het huidige financiële systeem. Het systeem kreeg pas in het jaar 1913 vorm, met de Federal Reserve. Dus vlak voor de Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918). Een kliekje 'Amerikanen', was de bedenkers van de centrale bank. Merendeels had een mooie, grote haakneus. Hoewel ik ook een grote neus heb, maar niet in een haak. De aardige 'haakneuzen' kregen op deze wijze de macht over Amerika. Wanneer je denkt ''dat Trump de baas is'', dan ben je een beetje naïef.

Maar daar bleef het niet bij, de lieve haakneuzen dachten: ''laten we ook in andere landen centrale banken oprichten, want dan werkt de grote massa voor ons''. "Te meer ook omdat wij het uitverkoren volk zijn, de Goyims moeten maar voor ons werken". Aldus de denkwijze van de vredelievende haakneuzen met een Asjkenazische achtergrond. Adolf Hitler was de eerste die dit inzag en daarom begon hij de lieve joden dan ook te haten. Volgens hem: "'melkt het kliekje joden de overheden uit, terwijl de grote massa maar als slaaf moet werken". Maar dit staat niet in middelbare school-geschiedenisboekjes geschreven hoor.

De materie is te moeilijk voor middelbare scholieren, laten we het daar maar op houden. Maar wat deed Adolf Hitler toen hij aan de macht kwam? Nou wel, hij nationaliseerde de centrale bank en zette daarmee het kliekje, 'aardige joden' buitenspel in Nazi-Duitsland. Toch gaat Herr Hitler niet geheel vrijuit, want ook hij zag in dat je de grote massa alleen rustig kunt houden door middel van ''brood en spelen". Hij was daar zelfs meester in. Nazi-Duitsland was oppermachtig tijdens de Olympische Spelen, wat direct bewijs is voor de gegeven veronderstelling. De mentaliteit die hij in Duitsland had ingevoerd met betrekking tot sport, is tot op de dag van vandaag nog zichtbaar. De Duitsers gaan tot ver in de blessuretijd door, bijvoorbeeld.

Terugkomend op het WK, brak in het jaar 1929 de beurskrach uit. De aandelen op de beurs van Wall Street stortte plotseling in. Dat had catastrofale gevolgen voor de hele wereld. Het was tevens de belangrijkste oorzaak van de wereldwijde crisis uit de jaren '30. Ik zie de knapkoppen al denken: ''hey begon het WK niet in het jaar 1930?"' Correct en uitstekend gedacht! De sociale onrusten werden wereldwijd te groot en een groot gevaar voor de centrale banken. Ze moesten weer orde krijgen. Hoe krijg je orde? Het antwoord hierop is: door brood en spelen. En vooral wanneer landen tegen elkaar gaan voetballen, want dan wordt er kunstmatig een andere 'vijand' gevonden dan de centrale bank.

Op zich is dat wel slim bedacht. De Romeinse elitie was de voorganger met het houden van gladiatorengevechten. Maar het zit gewiekster in elkaar als landen tegen elkaar 'vechten', hoewel dat wel nationalisme in de hand kan werken. En nationalisme kan juist ook weer een gevaar vormen voor de centrale banken, wat we vlak vóór de Tweede Wereldoorlog hebben gezien. Om maar even een nuance aan te brengen. Concluderend is het oliedom om achter een land te staan tijdens het WK. We hebben met z'n allen één vijand en dat zijn de centrale banken. Ze staan mooi buitenschot door middel van onze levensstijl. Ik zeg: weg met alle vlaggen en iedereen moet te eten en -drinken hebben op de wereld. Het is te gek voor woorden dat het systeem de oorzaak is van het feit dat dagelijks ongeveer 15.000 kinderen wereldwijd overlijden aan honger.

Wat wel? Herr Hitler was helemaal onder de indruk van de organisatievorm en -structuur van de Rooms-Katholieke kerk. Zo ook ik. Daar ligt dan ook het antwoord voor wereldvrede en het bestrijden van armoede. We moeten alle grenzen wegdenken en de organisatiestructuur en -vorm van de 'Kerk' overnemen onder de conditie: een wereld zonder het bankensysteem.

Klote! Ik was bijna vergeten om de winnaar van het WK in Rusland bekend te maken. De winnaar wordt logischerwijs: het monetaire systeem. Veel liefs toegewenst aan alle lieve en aardige haakneuzen.

Einde.
.