1. #1
    Dag El Mani

    Reacties
    39.373
    26-10-2005

    Wat ze over moslims zeggen, gaan ze straks ook over christenen zeggen

    Je ouders sterven niet één keer, maar honderden keren. Bij het overlijden van elke vriend en ieder familielid van hen, gaan ook zij weer een beetje dood.

    Laatst schoot iemand mij aan: "Weet je wie er dood is?" "Nee." "Nou, die en die. Hij heeft je vader nog gekend." Weer een zin dichter bij de vergetelheid.

    Na de dood van mijn vader hing er enige tijd een foto van hem aan de muur van zijn vroegere parochiekerk, met daarbij een uitspraak die hij ooit deed. De kerk werd verkocht en de foto van mijn vader verdween, er bleef slechts een lege lijst achter. Dat word je na je dood: een lege lijst. Je contouren blijven nog een tijdje op aarde hangen, maar naarmate de tijd vordert, weten steeds minder mensen op wie die contouren nu eigenlijk betrekking hadden. Tot je helemaal weg bent.

    De Engelse band Coldplay zong ooit: 'Those who are dead are not dead, they're just living in my head'. Mijn vader heeft wat in mijn hoofd rondgerend, maar de laatste tijd werd het wat rustiger. Een paar weken geleden was hij er plotseling weer. Ik liep met mijn dochter door Málaga. We kwamen langs een vrachtwagen die zijn laadbak omkiepte waardoor er zand op de straat terecht kwam. Ik dacht meteen: "Hoep, zei de chauffeur". Een citaat uit het gelijknamige Gouden Boekje dat mijn vader honderden keren aan ons heeft voorgelezen. Het gaat over een chauffeur die op een dag een groep boerderijdieren in zijn laadbak laat meerijden. De dieren krijgen van alles te zien en genieten van de tocht, vooral omdat die chauffeur zijn bak steeds laat kiepen terwijl hij 'Hoep' zegt. Ik had hem toen willen bellen om te zeggen dat ik in Málaga met mijn dochter liep en aan dat Gouden Boekje moest denken. En dan zou hij gelachen hebben en nog één keer luidkeels hebben uitgeroepen: "Hoep, zei de chauffeur".

    In mijn hoofd maak ik om de zoveel tijd een lijstje met grote wereldgebeurtenissen die mijn vader niet meer heeft meegemaakt. (Mijn moeder is al langer dood en daar is geen beginnen aan). De verkiezing van Obama, de verdere teloorgang van Ajax, paus Franciscus, Geer en Goor, de MH17, Trump, de aanslagen in Parijs, de nieuwe privacywetgeving en natuurlijk minister Wiebes. Het lijstje wordt steeds langer.

    Religiehaters
    Er blijft hem ook veel bespaard. Die discussie bijvoorbeeld over de vraag of religie niet achter de voordeur thuishoort. Of liever gezegd: of God en Allah niet uit het publieke domein moeten wegblijven. En dan vooral Allah, want al het denken over de rol van religie lijkt tegenwoordig te beginnen bij de moslims en al het negatieve dat hun geloof met zich mee zou brengen. Je zou wensen dat sommige christelijke partijen wat alerter zouden zijn als het hierom gaat. Wat ze over de islam zeggen ('We leggen de loper uit voor de ramadan. Binnenkort moeten we allemaal gaan vasten'.) gaan ze ook over jou zeggen. Diezelfde hoon krijg jij straks ook over je heen. Voor je het weet wordt er tegen het christelijke geloof aangekeken als tegen zoiets als travestie. Doe wat je niet laten kunt, maar doe het achter de voordeur en vergeet vooral niet de gordijnen goed dicht te doen.

    De religiehaters hoorde je nauwelijks bij het huwelijk van prins Harry en Meghan, logisch: de islam was er niet bij betrokken. Behalve dan op Radio 1, waar ik iemand hoorde zeggen dat het in die kerkdienst in Windsor wel erg veel over God ging. Daar moest ik erg om lachen. De prins en zijn bruid deden hun voordeur open en lieten ons toe bij de kerkelijke inzegening van hun huwelijk, waar een Amerikaanse bisschop de show stal. Dat had ik mijn vader en moeder wel willen laten meemaken. Het gospelkoor, de hoed van Camilla Parker Bowles waardoor ze die hele bisschop waarschijnlijk niet eens goed kon horen en zien, en de lange weg met de duizenden toeschouwers en die ene koets.

    Vorige week is de foto van mijn vader teruggehangen in Amsterdam Oud-West. Nu op de muur van een basisschool. Hij kijkt uit op de kerk en de lijst waar hijzelf ooit in hing. De kerk is nu een dansstudio.



    https://www.trouw.nl/opinie/wat-ze-o...ggen~a15d0a50/

  2. #2
    Dag El Mani

    Reacties
    39.373
    26-10-2005

    Je ouders sterven niet één keer, maar honderden keren. Bij het overlijden van elke vriend en ieder familielid van hen, gaan ook zij weer een beetje dood.
    True.
    Ik zie het bij mijn papa, als een oud familielid of een vriend overlijdt.

  3. #3
    ondertitel?

    Reacties
    19.142
    12-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Wanneer religieuzen afwijkende rechten hebben of zich misdragen dan volgt de kritiek vanzelf. In landen als NL hebben religieuzen afwijkende rechten, stellen afwijkende eisen en de misdragingen zijn er ook al.
    Haal dat weg en niemand kan het wat schelen wie in wat geloofd.
    Disclaimer: Berichten zijn geen provocatie anders dan die tot een volwassen vorm van discussie. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld. Generalisaties zijn voor communicatie gemak, niet iedereen geld dus. Er is geen sprake dat de ene mening meer waard is dan de ander, echter om discussie redenen word dit wel als zodanig voorgedragen. De schrijven verenigd zich niet altijd met de tekst.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Wanneer religieuzen afwijkende rechten hebben of zich misdragen dan volgt de kritiek vanzelf. In landen als NL hebben religieuzen afwijkende rechten, stellen afwijkende eisen en de misdragingen zijn er ook al.
    Haal dat weg en niemand kan het wat schelen wie in wat geloofd.
    Religie haters?
    Onzin. Waar mensen wel genoeg van krijgen is dat gelovigen meer rechten opeisen dan algemeen geldend is.
    Allerlei faciliteiten eisen in het publieke ruimte om hun geloof te praktiseren.

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    1.372
    16-06-2016

    De islam is een bedreiging voor de westerse democratie en dan heb ik het niet over de seculiere moslims maar over praktiserende moslims die alles wat westers is slecht vindnlen. De ouders voeden hun kinderen op met die gedachtegoed. Het komt ook wel eens voor dat kleine moslim jongetjes een vrouwelijke docent zonder hoofddoek raar vinden en ze vinden dat ze niet hoeven te luisteren naar een vrouw. Ze roepen dat niet moslims naar de hel gaan. Dit nemen ze vanuit huis mee naar school. Dit is een voorbeeld waarom de islam een probleem is voor veel westerse mensen. Maar ook veel praktiserende moslims zijn afhankelijk van de overheid omdat ze zelf geen baan vinden of te lui zijn. Die mensen willen niet integreren.
    Bij joden en christenen zie je dit niet.

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door Gigi7 Bekijk reactie
    De islam is een bedreiging voor de westerse democratie en dan heb ik het niet over de seculiere moslims maar over praktiserende moslims die alles wat westers is slecht vindnlen. De ouders voeden hun kinderen op met die gedachtegoed. Het komt ook wel eens voor dat kleine moslim jongetjes een vrouwelijke docent zonder hoofddoek raar vinden en ze vinden dat ze niet hoeven te luisteren naar een vrouw. Ze roepen dat niet moslims naar de hel gaan. Dit nemen ze vanuit huis mee naar school. Dit is een voorbeeld waarom de islam een probleem is voor veel westerse mensen. Maar ook veel praktiserende moslims zijn afhankelijk van de overheid omdat ze zelf geen baan vinden of te lui zijn. Die mensen willen niet integreren.
    Bij joden en christenen zie je dit niet.
    wat is er zo gevaarlijk aan islam

  7. #7
    Bijna Lid

    Reacties
    494
    24-04-2017

    Citaat Geplaatst door Gigi7 Bekijk reactie
    De islam is een bedreiging voor de westerse democratie en dan heb ik het niet over de seculiere moslims maar over praktiserende moslims die alles wat westers is slecht vindnlen. De ouders voeden hun kinderen op met die gedachtegoed. Het komt ook wel eens voor dat kleine moslim jongetjes een vrouwelijke docent zonder hoofddoek raar vinden en ze vinden dat ze niet hoeven te luisteren naar een vrouw. Ze roepen dat niet moslims naar de hel gaan. Dit nemen ze vanuit huis mee naar school. Dit is een voorbeeld waarom de islam een probleem is voor veel westerse mensen. Maar ook veel praktiserende moslims zijn afhankelijk van de overheid omdat ze zelf geen baan vinden of te lui zijn. Die mensen willen niet integreren.
    Bij joden en christenen zie je dit niet.
    Dat is een leugen die altijd herhaalt wordt. Zolang je tegen iets aan schopt, hoe harder het word. De islam is er in Europa en de gehele westerse wereld. Men dient zicht te schikken naar een inclusieve samenleving. De westerse wereld wil wel economisch profiteren door handel met moslims of je noemt het plunderen, maar de religie accepteren van Nederlandse burgers, ho maar. Soort van protectionisme van het politieke en culturele gedachtegoed.

    Knoop het goed in je oren. Zolang jullie ons niet accepteren, volledig, zal er geen vrede zijn.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    1.487
    26-05-2018

    Haat tegen de religie is niet hetzelfd als haat tegen de religieuze, gelukkig zijn er in Nederland 0 praktiserende moslims , anders kon je het zelf ook wel zien

  9. #9
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door abus Bekijk reactie
    Haat tegen de religie is niet hetzelfd als haat tegen de religieuze, gelukkig zijn er in Nederland 0 praktiserende moslims , anders kon je het zelf ook wel zien
    De titel van de column is onjuist. Die moet zijn:
    Wat ze 40 jaar geleden over christenen zeiden,
    zeggen ze nu over moslims ...

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Als je iets ziet in elke topic is het wel haatdragenden die ieder dag wat te piepen hebben over Islam en Moslims.

    We gaan niet weg en worden ook geen ongelovigen, deal with it or throw yourself away.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.487
    26-05-2018

    Citaat Geplaatst door TheDudeMaster Bekijk reactie
    Als je iets ziet in elke topic is het wel haatdragenden die ieder dag wat te piepen hebben over Islam en Moslims.

    We gaan niet weg en worden ook geen ongelovigen, deal with it or throw yourself away.
    Maar straks wel huilen omdat je niet word aangenomen omdat je in vliegende paarden gelooft

  12. #12
    .

    Reacties
    2.124
    25-05-2017

    Zegt degene die gelooft dat zijn voorouders visjes waren

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Citaat Geplaatst door abus Bekijk reactie
    Maar straks wel huilen omdat je niet word aangenomen omdat je in vliegende paarden gelooft
    Vroeger waren er mensen die geloofden dat de Aarde rond was in plaats van plat en zij werden zelfs vermoord.

    Nu weten we inmiddels beter dus blijf jij je maar vooral "alwetend" gedragen.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    1.487
    26-05-2018

    Citaat Geplaatst door TheDudeMaster Bekijk reactie
    Vroeger waren er mensen die geloofden dat de Aarde rond was in plaats van plat en zij werden zelfs vermoord.

    Nu weten we inmiddels beter dus blijf jij je maar vooral "alwetend" gedragen.
    Vroeger werd bijna iedereen vermoord die niet in God geloofde, in alle religies. Helaas is de Islam een van de weinige die is blijven haken in de middeleeuwse gedachtes en worden er nog steeds mensen vermoord die niet in God geloven of “afvallig” worden.

    We weten nu inderdaad beter dat de Aarde niet plat is.

    13/3: “En Hij is degene Die de aarde heeft uitgespreid en daarop stevige bergen en rivieren heeft geplaatst.......”

    15/19: “En de Aarde hebben Wij uitgespreid en daarop hebben Wij stevige bergen geplaatst.......”

    50/7: “En de Aarde hebben Wij uitgespreid en daarop hebben Wij stevige bergen geplaatst.....”

    51/48: “En de Aarde hebben Wij tot een bedding gemaakt. Voortreffelijk zijn wij als Degene die de aarde hebben uitgespreid”

    71/19: “En Allah heeft aarde uitgestrekt voor jullie gemaakt (als een oppervlakte)”

    20/53: “Degene die de Aarde tot een bedding voor jullie heeft gemaakt en daarin wegen voor jullie heeft gemaakt.....”

    Ik kan nog zo wel jaren doorgaan over de fouten die erin staan

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Citaat Geplaatst door abus Bekijk reactie
    Vroeger werd bijna iedereen vermoord die niet in God geloofde, in alle religies. Helaas is de Islam een van de weinige die is blijven haken in de middeleeuwse gedachtes en worden er nog steeds mensen vermoord die niet in God geloven of “afvallig” worden.

    We weten nu inderdaad beter dat de Aarde niet plat is.

    13/3: “En Hij is degene Die de aarde heeft uitgespreid en daarop stevige bergen en rivieren heeft geplaatst.......”

    15/19: “En de Aarde hebben Wij uitgespreid en daarop hebben Wij stevige bergen geplaatst.......”

    50/7: “En de Aarde hebben Wij uitgespreid en daarop hebben Wij stevige bergen geplaatst.....”

    51/48: “En de Aarde hebben Wij tot een bedding gemaakt. Voortreffelijk zijn wij als Degene die de aarde hebben uitgespreid”

    71/19: “En Allah heeft aarde uitgestrekt voor jullie gemaakt (als een oppervlakte)”

    20/53: “Degene die de Aarde tot een bedding voor jullie heeft gemaakt en daarin wegen voor jullie heeft gemaakt.....”

    Ik kan nog zo wel jaren doorgaan over de fouten die erin staan
    Dat zijn totaal geen feiten jij hebt een gebrek aan kennis, de ulama kunnen duidelijk uitmaken uit de scripties dat de Aarde niet plat is. (Natuurlijk heb je ook uitzonderingen die rare dingen claimen).

    Er worden nu mensen vermoord omdat ze geen democratie en seculariteit omarmen, heeft niks met je gejank over God te maken maar gebeurt nog steeds.

    Je dominante en denigrerende houding is middeleeuws exact hetzelfde als de kruisvaarders maar alleen in een nieuw jasje.