1. #1
    malek?

    Reacties
    9
    14-05-2018

    Marokko-boycot en Umar Ibn Khattab (r)

    Mensen gingen bij Umar Ibn Khattab (r) een klacht indienen tegen de hoge prijzen van vlees. Umar (r) zei tegen hen: "doe het zelf", en ze vroegen aan hem: "Hoe?".

    Hoe ?
    oh nieuwsgierige, nu tevreden ?!

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    498
    02-04-2018

    bro het was niet van Umar maar van Ibrahim ibn Adham , hij zei hen maakt het goedkoper door niet te kopen. er zijn wel geleerden die hebben gezegd dat Ali ook zoiets aankondigde.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    ik hoorde laatst de imam van Den Haag (?) horen zeggen dat het Umar ibn Khattab was die gezegd heeft wat hij heeft gezegd, namelijk minder kopen dan daalt de vraag naar de producten en stijgt het aanbod.... Wallaho a3lem...

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    498
    02-04-2018

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    ik hoorde laatst de imam van Den Haag (?) horen zeggen dat het Umar ibn Khattab was die gezegd heeft wat hij heeft gezegd, namelijk minder kopen dan daalt de vraag naar de producten en stijgt het aanbod.... Wallaho a3lem...
    ik had het ook meermaals gehoord, maar er is geen bevestigde overlevering dat het van sidna Umar komt. in de meeste bronnen gaat het om Ibrahim ibn Adham. bovendien waren de mensen in die tijd goed gebonden met sunnah, ze waren geen echte vleeseters, en veel onder hen waren bijna vegetarisch.

    langs de andere kant is het ook niet vreemd om het figuurlijk aan sidna Umar te linken want dit soort beleidswijsheden waren zijn dikke vriendjes die altijd in de buurt en beschikbaar waren.

    dat geldt voor veel overleveringen die wij hadith noemen terwijl ze geen uitspraken van de profeet zijn. zoals اطلبوا العلم ولو في الصين Zoek kennis, tot in China als het moet

    de isnaad hier gebeurt figuurlijk want de betekenis komt overeen met sunnah, kennis opdoen ook al kost het veel moeite zolang deze moeite halal is.