1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Het is politiek correct om moslims te bashen!

    In deel driehonderdnegenenveertig van de zoektocht van links naar wie zij zijn en wat ze moeten vinden en denken, is een manifest gepubliceerd. Vrij Links, een initiatief van onder meer filmmaker Eddy Terstall en oud-Kamerlid voor de PvdA Keklik Yücel. Prima, al valt er over een kip zonder ideologische veren weinig nieuws te schrijven. Het is vooral de vraag hoelang het duurt voordat we deze poging zijn vergeten en het weer onderin een stoffige la verdwijnt, in het mapje Zoektocht Van Links Naar Zichzelf – Pogingen van het ontstaan tot heden.


    Enfin. Het manifest bevat geen baanbrekend nieuw gedachtegoed, maar er is toch één zin die in de appgroep Wat Er Dit Keer Over Moslims Wordt Geschreven tot grote hilariteit leidde. In het pamflet staat dat Vrij Links „afstand neemt van de suggestie dat niet-westerse Nederlanders in bescherming moeten worden genomen tegen het vrije debat, omdat ze nog niet klaar zouden zijn voor uitingen van de moderniteit”.

    Begrijpelijk dat ze afstand willen nemen van die suggestie, voornamelijk omdat het klinkklare onzin is. Als er een groep is waarover de afgelopen jaren zo’n beetje alles is gezegd en geschreven, tot het meest vernederende en kwetsende aan toe, dan is dat wel de niet-westerse Nederlander. Ridders van het vrije woord die strijden tegen de draak die politieke correctheid heet, strijden tegen een stropop waar het niet-westerse Nederlanders betreft. Of nou ja, moslims, want daar gaat het uiteindelijk natuurlijk gewoon over. Wel blijven benoemen, dat is immers zo belangrijk voor een open debat.

    Wie millennial en moslim is, weet niet beter dan dat de groepen waar hij of zij tegen wil en dank toebehoort (moslims, Marokkanen) in verband worden gebracht met problemen. Ze zijn opgegroeid met de harde woorden van Fortuyn, de politieke moord op hem, met Van Gogh en de moord op hem, met 9/11, de opkomst van Wilders en de maatschappelijke debatten die eigenlijk nooit zijn gestopt en die zo oppervlakkig zijn dat ze de moeite eigenlijk niet eens waard zijn. Ze zijn achterlijk genoemd, terroristen genoemd, ze zijn per definitie verdacht, ze staan sowieso met 1-0 achter. Hun individualiteit is ze ontnomen. Het is ze opgelegd om onderdeel uit te maken van een groep, een collectief, lekker overzichtelijk. Heeft iemand uit dat collectief zich misdragen, dan weet de rest dat ze er weer van langs gaan krijgen. En wie zich daartegen probeert te verzetten, krijgt het verwijt in de slachtofferrol te kruipen.

    Bescherming? Wélke bescherming? Zet de televisie aan en het gaat over ze, lees de krant en het gaat over ze, ga naar random Facebookgroepen met een Nederlands vlaggetje in de naam waarin Henk en Ingrid hun tijd verdoen en het gaat over ze, ga naar debatavonden van zelfbenoemde intellectuelen en het gaat over ze. Iedereen. Heeft. Een. Mening. Over. Ze. En die mening is niet bepaald ‘politiek correct’. Er is ruim vijf jaar geleden nota bene een debat gevoerd in de Nationale Vergaderzaal van de Tweede Kamer dat de titel ‘het Marokkanenprobleem’ droeg.

    Wie wil beweren dat Nederland al die tijd politiek correct is geweest, heeft echt zitten slapen. PvdA-leider Lodewijk Asscher noemde het pamflet een „belangrijk initiatief”. Sommigen slapen gewoon door honderd wekkers heen.

    Prima hoor, dat open debat. Godzijdank dat het hier kan. Maar om nou na meer dan een decennium waarin werkelijk alles is gezegd en geschreven over deze groep, te constateren dat de oplossing voor links onder andere ligt bij het stoppen met de „bescherming” van niet-westerse Nederlanders? Laten we hopen dat het volgende soulsearch-rapportje van links niet al te lang op zich laat wachten.

    Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/24...ashen-a1604030

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Ik had het zelf allemaal niet beter kunnen verwoorden!

  3. #3
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Ik had het zelf allemaal niet beter kunnen verwoorden!
    Prima.
    Houden zo ...

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Prima.
    Houden zo ...
    Onze huistrol laat weer van zich horen.

  5. #5
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Onze huistrol laat weer van zich horen.
    Als je je bril had opgezet
    had je gezien dat ik deze column
    om 17.01 al heb gepost ...

    https://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5639023

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Als je je bril had opgezet
    had je gezien dat ik deze column
    om 17.01 al heb gepost ...

    https://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5639023
    Ik ga het forum niet (continue) doorzoeken over wat er nu wel of niet al gepost is. Ik weet dat jij daar wel een dagtaak aan hebt
    Maar ik heb gewoon overdag een baan.

    Dit kwam ik tegen en ik post het. Het is aan beheer om het wel of niet te verwijderen.

  7. #7
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Ik ga het forum niet (continue) doorzoeken over wat er nu wel of niet al gepost is. Ik weet dat jij daar wel een dagtaak aan hebt
    Maar ik heb gewoon overdag een baan.

    Dit kwam ik tegen en ik post het. Het is aan beheer om het wel of niet te verwijderen.
    De postmoderne moslim:
    Ik heb schijt aan de seculiere samenleving. Ik doe wat ik wil.
    Het is aan Allah om daarover te oordelen ...

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    818
    14-01-2017

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    De postmoderne moslim:
    Ik heb schijt aan de seculiere samenleving. Ik doe wat ik wil.
    Het is aan Allah om daarover te oordelen ...


    Haaaahahaha. Wat zeg jij nou allemaal?
    Heb je je pilletje niet op?

  9. #9
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door lapuissance Bekijk reactie
    Haaaahahaha. Wat zeg jij nou allemaal?
    Heb je je pilletje niet op?
    Ik was een beetje pissig op SidiOmar
    en parafraseer zijn mijn inziens lompe opmerking ...

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    818
    14-01-2017

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Ik was een beetje pissig op SidiOmar
    en parafraseer zijn mijn inziens lompe opmerking ...


    Je bent niet goed in je hoofd. Ga hulp zoeken.

  11. #11
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door lapuissance Bekijk reactie
    Je bent niet goed in je hoofd. Ga hulp zoeken.
    Ik doe, zoals de meeste m.nl-leden,
    op dit forum aan zelfhulp ...

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Opinie: Vrij Links moet trouw zijn aan zijn vrijzinnige, seculiere wortels

    De filosoof Spinoza heeft het zaad gestrooid voor het vrije Europa waar het seculiere gedachtegoed kon bloeien. Vrij Links neemt afstand van de suggestie dat niet-westerse Nederlanders in bescherming moeten worden genomen tegen het vrije debat, stellen Asis Aynan, Femke Lakerveld, Eddy Terstall en Keklik Yücel.

    Asis Aynan, Femke Lakerveld, Eddy Terstall en Keklik Yücel 17 mei 2018,


    Groepsdenken splijt het land. Nationalistisch rechts laaft zich aan nationaalromantiek en regressief links antwoordt met het al even weinig verbindende verhaal van identity politics. De groep verdringt zowel de natie als het individu. Het progressieve links, dat stoelt op universele waarden en verheffing, hapt in de nieuwe eeuw als een zwaargewonde naar adem.

    Wij, progressieve Nederlanders van diverse komaf, weigeren het progressieve gedachtengoed, dat niet alleen in Nederland maar in het hele Westen een motor is geweest achter de vrijheid en de moderniteit, op te geven. We zijn ongerust over de groeiende polarisatie en segregatie en verlangen naar een Nederland waarin mondige en zelfstandige burgers zichzelf en de samenleving in het geheel kunnen helpen verheffen. Daarom pleiten wij voor een ‘Vrij Links’ dat weer trouw is aan haar vrijzinnige, seculiere wortels.

    Linkse en progressief liberale stromingen hebben hun bestaansrecht grotendeels te danken aan de strijd tegen de idee dat het individu zijn lot uit handen geeft. Dit lange avontuur dat met de Verlichting is begonnen, heeft tijdens de Franse Revolutie gestalte gekregen. Tijdens de Industriële Revolutie leverde dit een georganiseerd proletariaat op en tussen de jaren vijftig en tachtig van de vorige eeuw beleefde het haar hoogtijdagen. Dat avontuur is wat ons betreft nog niet ten einde.

    Op de vruchtbare Nederlandse grond heeft de grote filosoof Spinoza het zaad gestrooid voor het vrije Europa waarin wij nu leven en waar democratie en het seculiere gedachtengoed konden bloeien. Onder de slagschaduw van de etnisch-religieuze tegenstellingen willen wij een appel doen op de moderne progressieven en de oorsprong van onze vrijheid terug in de herinnering roepen. In lijn met het levenswerk van de radicale Verlichters is het anno 2018 hoognodig om pal voor de vrijheid van het individu en geweten te staan.

    Wij pleiten voor een vrij en onbelemmerd debat, een levensbeschouwelijk-neutrale staat, seculier onderwijs voor alle kinderen en een herwaardering van individuele vrijheid.

    Het vrije debat
    Een open maatschappij staat of valt met de aanwezigheid van het vrije woord. Nederland is al eeuwen een land waarin een wereldbeeld geschokt of uitgedaagd mocht worden en dat heeft een unieke, vrije samenleving opgeleverd. Wat voor de één een belediging is, kan voor de ander een nieuwe observatie of een analyse zijn.

    Vrij Links neemt afstand van de suggestie dat niet-westerse Nederlanders in bescherming moeten worden genomen tegen het vrije debat, omdat ze nog niet klaar zouden zijn voor uitingen van de moderniteit. Wij beschouwen deze zienswijze, die door de Britten ‘the racism of lower expectations’ wordt genoemd, als een miskenning van de individualiteit van Nederlanders met een niet-Westerse achtergrond.

    Een open samenleving kenmerkt zich door een vreedzame strijd van ideeën, waarbij het beste idee steeds aan invloed wint. Het buiten het debat houden van bepaalde, bijvoorbeeld religieuze, gebruiken of ideeën helpt alleen het theocratische patriarchaat. Het remt individuele emancipatie.

    Politieke correctheid leidt tot karakterloze en onbeduidende kunst; een academisch klimaat zonder schurende meningen leidt tot intellectueel weerloze laureaten en culturele verarming.

    Geen enkel idee, religieus of profaan, is in de vrije wereld boven kritiek verheven. Ideeën hebben geen rechten. Burgers hebben rechten. Ideeën worden in een open samenleving steeds weer door vrije burgers getoetst op waarheid en moraliteit.

    Een neutrale staat en seculier onderwijs
    De concessies die in voorgaande eeuwen aan de religieuzen zijn gedaan, kon de Nederlandse maatschappij nog absorberen. Door grote demografische veranderingen, vooral in de grote steden, gaat dit inmiddels moeizaam. Een conservatief religieus wereldbeeld concurreert met progressieve waarden, vooral daar waar het gewetensvrijheid en de autonomie van het individu betreft.

    Vrij Links is tegen de aparte vermelding van vrijheid van godsdienst in de grondwet omdat dit leidt tot een voorkeursbehandeling van diegenen die zich tot een van de grote godsdiensten rekenen. Alle vrijheden waarop gelovigen aanspraak kunnen maken − vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging, vrijheid van vergadering en betoging − zijn al veilig verankerd in de wet en in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

    Wanneer secularisatie onder druk staat, staan ook de persoonlijke vrijheden onder druk en kunnen zaken als homofobie, geslachtsongelijkheid en geloofsdruk een vlucht nemen. Dit leidt onherroepelijk tot een afname van gelijke kansen en tot verlies aan talent. Wij pleiten dan ook voor een stevig seculier systeem. Ook in het onderwijs.

    Secularisme wordt vaak bewust of onbewust gelijkgesteld met atheïsme, terwijl het niets anders betekent dan een neutraal maatschappelijk speelveld voor alle ideeën en opvattingen. Vrij Links maakt zich sterk voor de afschaffing van het bijzonder geloofsonderwijs tijdens reguliere lesuren. Twijfel en onderzoek zijn de stuwende krachten achter individuele ontplooiing; leerlingen moeten (zelf)kritisch leren nadenken en eigen inzichten kunnen ontwikkelen over alle religies en levensbeschouwingen.

    Individuele vrijheid
    Vrij Links staat voor gelijkwaardigheid van de mens ongeacht geslacht, huidskleur, geaardheid en levensovertuiging. Het is de basis voor het compromisloze anti-discriminatieprincipe. Dit principe is het kroonjuweel van de vrijzinnige beweging, passend in een traditie waarin gevochten is voor de opwaardering van het individu tegenover het collectief en voor individuele emancipatie. 

    Een deel van het huidige ‘links’ vaart mee op de populariteit van het denken in identiteiten. In deze uit Amerika overgewaaide trend worden mensen ingedeeld in verschillende groepen, gedefinieerd door religie, achtergrond, geslacht, geaardheid of ras. Vrij Links gaat ervan uit dat in een wereld met zeven miljard mensen zeven miljard verschillende identiteiten bestaan en verwerpt het groepsdenken van links en rechts.

    Elk mens is vrij zijn levenspad te kiezen. Vrije partnerkeuze, zeggenschap over het eigen lichaam en de eigen seksualiteit zijn de meest intieme, persoonlijke en misschien wel belangrijkste mensenrechten.

    De vrijheid in de vorm waarin wij haar kennen is door generaties voor ons bedacht en bevochten. De vrijheid van woord en geweten zijn niet ‘westers’ of relatief, maar intrinsiek waardevol. Deze zachte humane waarden zijn kwetsbaar maar vormen tegelijkertijd het grootste succesverhaal van de menselijke geschiedenis.

    Grote, autonome denkers hebben de kiem gelegd voor onze moderniteit en democratie. We kunnen als vrije progressieven niet anders dan voortgaan op de weg die door Spinoza en diens geestverwanten ‘Verlicht’ is.

    Asis Aynan is schrijver, Femke Lakerveld is actrice, Eddy Terstall is filmmaker en Keklik Yücel is ex-Kamerlid voor de PvdA.

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Ik geloof dat dit het oorspronkelijke stuk is waar de reactie van het NRC op gebaseerd is (#12).

    Lijkt me wel een integer stuk, eigenlijk.


    https://www.volkskrant.nl/columns-op...tels~b9273dcf/