1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    De afgeplakte pagina's uit Anne Franks dagboek kunnen er nog wel bij'

    Een paar honderd pagina's schreef Anne Frank vol in de Tweede Wereldoorlog, over haar ondergedoken leven, haar familie, de oorlog en gewone tienermeisjeszaken. Twee van die bladzijden waren lang niet te lezen, omdat ze zijn afgeplakt. Met behulp van nieuwe technieken is het gelukt om die pagina's leesbaar te maken.

    Op een bladzijde schrijft de 13-jarige over seksualiteit en prostitutie. Op de andere staan schunnige moppen, onder meer: "Weet U waarom de Duitse Weermachtsmeisjes in Nederland zijn? Als matras voor de soldaten."

    "Onschuldige grappen", oordeelt Anne Frank-deskundige David Barnouw. "Ze was druk bezig met seksualiteit, het was een puberend meisje natuurlijk. Dat lees je ook op andere plekken in haar dagboek."

    Barnouw deed in de jaren 80 voor het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies zelf onderzoek naar het dagboek van Anne Frank. "Ik ken die pagina's die zijn afgeplakt. In de jaren 80 was het onmogelijk om ze leesbaar te maken. Nou ja, we hadden het papier eraf kunnen peuteren, maar dan maak je het waarschijnlijk kapot."

    Het is niet met zekerheid te zeggen dat Anne Frank de pagina's zelf heeft afgeplakt. Maar als dat wel het geval is, had ze daar waarschijnlijk een reden voor. Elders in haar dagboek schrijft ze bijvoorbeeld dat zich schaamt over sommige pagina's. En een paar bladzijden na de afgeplakte passages schrijft Anne Frank dat haar vader Otto heeft gedreigd het dagboek af te pakken. Het roept voor sommigen de vraag op of ze wel openbaar gemaakt hadden moeten worden.
    Heavy

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Het NIOD, dat ook ditmaal meewerkte aan het onderzoek, schrijft daarover: "Het dagboek van Anne Frank is erfgoed met grote historische waarde, dit rechtvaardigt onderzoek ernaar. (...) Ook de afgeplakte gedeelten behoren tot het object van onderzoek. Het toegankelijk maken ervan is vanuit wetenschappelijk opzicht net zo vanzelfsprekend als het zichtbaar maken van een verborgen afbeelding onder een schilderij van Rembrandt."

    Barnouw herinnert zich eenzelfde dilemma in de jaren 80, toen hij meewerkte aan een nieuwe versie van het boek, waar meer in stond dan in*Het Achterhuis. In die versie, die onder toeziend oog van Otto Frank was gepubliceerd, waren enkele passages geschrapt. Die gingen onder meer over seksualiteit. In de wetenschappelijke versie van het NIOD uit 1986 staan die teksten wel.

    "Er was toen discussie of het wel kies was om dat te publiceren. Zelfs een Kamerlid bemoeide zich ermee", vertelt Barnouw. "Maar het was jaren daarvoor Otto Frank die ervoor koos om überhaupt het dagboek van zijn dochter te publiceren, het meest intieme wat je kan bedenken." Dus konden de extra passages ook wel, was de overweging.

    Deze verknoeide blz. zal ik maar benutten om 'schunnige' moppen op te schrijven.Anne Frank

    Ruim tien jaar daarna werden ook er nog eens vijf bladzijden aan het dagboek toegevoegd. Die gingen onder meer over huwelijksproblemen van haar ouders. Otto Frank had die na de oorlog achtergehouden en aan een oud-medewerker van het Anne Frank Huis gegeven.

    "Dus deze twee afgeplakte pagina's kunnen er dan ook nog wel bij", vindt de Anne Frank-kenner. En het zou kunnen dat het hier niet bij blijft, zegt Barnouw. "Er is namelijk ook een aantal pagina's uitgescheurd. Dat kan je zien aan een rafelrandje. Dus die kunnen ook nog een keertje opduiken."

    Nog een dagboek?

    De deskundige heeft zelfs nog een beetje hoop op een andere versie van de gebeurtenissen in het Achterhuis. "Haar zuster Margot Frank heeft ook een dagboek geschreven, althans dat schrijft Anne in haar dagboek. Misschien komt dat nog een keer bovendrijven."

    Anne Frank schreef haar dagboek in de Tweede Wereldoorlog. Het meisje zat samen met haar ouders, zus en enkele andere Joden ondergedoken in een achterhuis aan de Prinsengracht in Amsterdam, totdat ze in 1944 werden gearresteerd.

    Ze stierf uiteindelijk in concentratiekamp Bergen-Belsen. Haar dagboek*Het Achterhuis*werd na haar dood uitgebracht en is een van de meest gelezen boeken ter wereld.

    https://www.google.com/amp/s/nos.nl/...g-wel-bij.html
    Heavy

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Hele obsessie om andermans prive eigendom hhhh.
    Heavy

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    De afgeplakte pagina's uit Anne Franks dagboek kunnen er nog wel bij'

    Anne Frank is een mythe

    Een soort van holocaustkaart

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door FCE Bekijk reactie
    Anne Frank is een mythe

    Een soort van holocaustkaart
    Ik ben in haar huis geweest met school was er snel weer uit zo saai.
    Heavy

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Ik ben in haar huis geweest met school was er snel weer uit zo saai.
    Wij moesten 4x per jaar Schindlers list kijken

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door FCE Bekijk reactie
    Wij moesten 4x per jaar Schindlers list kijken
    Die kregen we ook gedwongen ieder keer. Valt me op dat helft van de geschiedenis lessen of zelfs meer altijd moest gaan over de holocaust.

    Me school liet gewoon duidelijk zien dat ze niet geïnteresseerd waren om ons normaal geschiedenis te leren. Werd zelfs keer uit de klas gezet omdat ik boos werd over het onderwerp en zei wanneer gaan we wat leren over de gouden eeuw of slavernij.
    Heavy

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Ik ben in haar huis geweest met school was er snel weer uit zo saai.
    vroeger ook geweest inderdaad. totaal niks bijzonders aan...

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    vroeger ook geweest inderdaad. totaal niks bijzonders aan...
    Zijn volgens mij 3 herenhuizen die ze 1 hebben gemaakt. Maar valt allemaal reuzen mee het is jammer dat een dood meisje wordt gebruikt als mascotte en attractie voor de holocaust.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Zijn volgens mij 3 herenhuizen die ze 1 hebben gemaakt. Maar valt allemaal reuzen mee het is jammer dat een dood meisje wordt gebruikt als mascotte en attractie voor de holocaust.

    inderdaad man... maar ik twijfel er steeds meer aan of zij uberhaubt ooit geleefd heeft of dat het inderdaad gewoon een mythe is zoals je zei....

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    inderdaad man... maar ik twijfel er steeds meer aan of zij uberhaubt ooit geleefd heeft of dat het inderdaad gewoon een mythe is zoals je zei....
    Ik ben ervan overtuigd dat ze bestaan heeft, zie ook geen reden omdat niet te geloven als ik eerlijk ben.
    Heavy

  12. #12
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Zijn volgens mij 3 herenhuizen die ze 1 hebben gemaakt. Maar valt allemaal reuzen mee het is jammer dat een dood meisje wordt gebruikt als mascotte en attractie voor de holocaust.
    Ik neem aan dat deze Anne-bash-actie,
    na je 4 mei-schreeuw-actie,
    je tweede "sociale experiment" is ...

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Ik neem aan dat deze Anne-bash-actie,
    na je 4 mei-schreeuw-actie,
    je tweede "sociale experiment" is ...
    Heb je weer eens effe aandacht nodig klein jochie.
    Heavy

  14. #14
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Heb je weer eens effe aandacht nodig klein jochie.
    Ik zat even in een
    Vrijmibo-dipje ...

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Ik zat even in een
    Vrijmibo-dipje ...
    Is te merken geen alchohol drinken dat scheelt enorm.
    Heavy