1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.278
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Sidi Slimane: Arrestatie van individu die omstanders aanspoorde man in nood naar ziek

    De man was aan het filmen en spoorde omstanders aan om een dakloze man naar het ziekenhuis te brengen.



    Een video van een dakloze persoon liggend aan de kant van de weg en lijdend aan ontstekingen en zeer ernstige huidinfecties ging sinds dinsdag rond op social media. Degene die filmde spoorde omstanders aan de man naar het ziekenhuis te brengen. Volgens een verklaring van de autoriteiten in Sidi Slimane, geciteerd door het Marokkaanse persbureau MAP, werd de persoon achter deze video gearresteerd en ervan beschuldigd "het leven van de gewonde in gevaar te brengen".

    De verklaring meldde dat een persoon in een abnormale staat de gewonde man heeft gefilmd en "zijn leven in gevaar heeft gebracht door enkele mensen aan te moedigen om hem naar het ziekenhuis over te brengen, ondanks de ernst van zijn gezondheidstoestand en zonder zelfs op de komst van de ambulance te wachten".

    Volgens dezelfde bron hadden "de lokale en veiligheidsautoriteiten de aanwezigheid van de gewonde persoon rond 19.00 uur op de Bir Anzarane Avenue opgemerkt en een ambulance ter plaatse verzonden om hem te vervoeren naar het ziekenhuis."

    De gewonde man werd overgebracht naar het provinciaal ziekenhuis in Sidi Slimane om de nodige zorg te ontvangen en werd vervolgens geëvacueerd naar het Ibn Sina-ziekenhuis in Rabat voor verdere zorg. De persoon die hem filmde werd gearresteerd en ter beschikking gesteld van het onderzoek dat werd geopend.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    894
    07-06-2016

    In eerste instantie zou men denken: “Welke idioot filmt er nou een lijdend persoon?” of “Terecht opgepakt! Hij schendt de privacy van een ander.”

    Maar hij zou ook gefilmd kunnen hebben met een reden, namelijk het laten zien hoe de Marokkaanse overheid zulke personen indirect behandeld.

    Die aanklacht vind ik een beetje te ver gezocht. Hoe kan hij weten dat er een ambulance onderweg is?

    Ik ben oprecht benieuwd naar de filmer zijn verklaring. Dan kan ik pas een oordeel vellen.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    894
    07-06-2016

    Wat hebben we dus geleerd? Help nooit iemand in Marokko die lijdt, want voor je het weet beland je in de bak.

    Lijkt wel China.