1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    50
    03-09-2015

    Pabo?

    Pabo vraagje
    Dag dames,

    Ik heb een vraagje. Ik zit te denken om pabo te gaan doen.
    1 dingentje dat mij tegenhoudt. is mijn Nederlandse uitspraak. Ik heb zelf basisschool niet meegemaakt (in nederland) en heb nooit de uitspraken ou/ui en al die andere goed geleerd. Sommige woorden spreek ik dus net wat anders uit.

    Is dit binnen de opleiding te verbeteren?

    En is dit heel erg? Of zijn er groepen waarbij dit niet zo belangrijk is, dus bijv groep 1 of groep 8 (die hebben het al geleerd)?

    dank.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    440
    20-02-2012

    Oefening baart kunst. Als de pabo iets is dat je echt wilt doen, zou ik me niet laten tegenhouden door uitspraak (ik neem aan dat je gewoon verstaanbaar spreekt). Je kunt zelf al beginnen met uitspraken oefenen. Waarom wachten tot je aan de opleiding begint? Kwestie van woorden beluisteren en naspreken..

    In lagere groepen lijkt het me juist wél belangrijk om die uitspraken te beheersen, gezien het feit dat kinderen dan hun woordenboek uitbreiden en hierbij onderscheid leren maken tussen verschillende woordklanken. Ik raad je iig aan om naar een open dag/meeloop dag te gaan. Daar kun je studenten/docenten spreken en dan kun je ook voorleggen welke vragen en twijfels je hebt, omdat je zelf de basisschool niet in NL hebt meegemaakt.