1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    1.993
    26-11-2017

    Hijaab

    Salam alaikoum,

    Wie heeft er voor mij ahadith en correcte tafisir van de Koran als het gaat om de juiste hijaab.

    Ik lees het graag!
    Don't miss out on something that could be amazing, just because it could also be difficult.

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    2.466
    24-04-2018

    Wa alaikumu salam warahmatuh Allahi wa barakatuhu geliefde zuster,



    Zie onderstaand bericht:

    De sluier van de moslimvrouw volgens de Qor'aan en de Soennah

    Al-Iemaam Mohammed Naasir ad-Dien al-Albaanie (رحمه الله) vermeldt de volgende voorwaarden betreffende de djilbaab (sluier) van de moslimvrouw:


    1) Het bedekken van het hele lichaam, behalve hetgeen wat toegestaan is om te tonen.

    Dit wordt vermeldt in de uitspraak van Allah (تعالى):



    "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun blik neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraard niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen (i.e. zusters in islam), of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet het besef van seksualiteit hebben. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." [An-Noer (24):31]


    En Zijn (تعالى) uitspraak:



    "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbaab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." [Al-Ahzaab (33):59]


    De eerste vers bevat een duidelijke verplichting voor de moslimvrouw om haar gehele schoonheid te verbergen en een verbod op het tonen van haar schoonheden aan vreemden, behalve datgene wat onbedoeld getoond wordt.



    De djilbaab dat is een wijd laken (of mantel) wat de vrouw boven haar kleding draagt. Meestal wordt deze gebruikt wanneer zij haar huis verlaat. Zoals de twee geleerden (Boechaarie & Moslim) en anderen hebben overlevert op gezag van Oem `Atiyyah
    (رضي الله عنها) die zei:


    "De Profeet (صلى الله عليه و سلم) beval ons om naar al-Fitr en al-Adha (de ochtend feestgebeden) te gaan… waarop ik zei: `O Profeet van Allah!´ Als een van ons geen Djilbaab heeft? Hij antwoordde: `laat haar de Djilbaab van haar zuster dragen.´"

    2) De sluier mag geen versiering op zich zelf zijn


    Dit is gebaseerd op de eerder genoemde uitspraak van Allah (تعالى):



    "en hun sieraard niet tonen..." [An-Noer (24):31]



    Dit vers (in zijn algemeenheid) omvat de kleding waar het mannelijk gezicht naar om draait vanwege de versieringen erop.



    En dit wordt verder ondersteund door de uitspraak van Allah (تعالى):



    "en vertoont jullie zelf niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan…"
    [Al-Ahzaab (33):33]


    3) De sluier moet bedekkend en niet doorzichtig zijn


    Het beschermen van de kuisheid komt niet volledig tot stand behalve wanneer de sluier bedekkend is want een doorzichtige sluier zal de vrouw namelijk alleen maar aantrekkelijker maken wat tot fitnah leidt.


    De Profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft gezegd:



    "Er zullen in de laatste deel van mijn natie vrouwen zijn die gekleed zijn maar toch naakt zijn..." (At-Tabaraani).


    De grote geleerde Ibn Abdoel-Barr zei:



    De profeet (صلى الله عليه و سلم) verwijst hier naar de vrouwen die lichte (i.e. dunne) kledingstukken dragen wat (hun figuur) toont en hen niet bedekt. Ze is dus taalkundig gezien gekleed maar naakt in werkelijkheid.

    4) De sluier moet wijd en niet strak zijn zodat het niet de vormen van het lichaam laat zien


    Want de bedoeling van de sluier is het wegnemen van fitnah. Dit vindt alleen plaats wanneer (kleding) wijd is. Wat betreft strakke kleding, dit toont haar vorm of een gedeelte ervan en het tekent een beeld (van haar figuur) bij de mannen ondanks dat het bedekkend is. Dit is duidelijk een groot verderf en een uitnodiging ernaar (i.e. verderf). Het is dus verplicht dat deze wijd is.


    De metgezel van de Profeet (صلى الله عليه و سلم) Oesaamah ibn Zaid overlevert:



    "De boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) gaf mij een dik Koptisch kleedstuk dat hij als cadeau gekregen had van Dihyah al-Kalbie. Ik gaf het vervolgens aan mijn vrouw. Hij (صلى الله عليه و سلم) zei daarna: `waarom draag je het Koptisch kleedstuk niet?´ Ik zei: ` ik heb het aan mijn vrouw gegeven .´ Hij (صلى الله عليه و سلم) zei hierop: `Beveel haar een kledingstuk eronder te dragen want ik vrees dat het de grootte van haar botten (i.e. haar lichaamdelen) laat zien". (Ahmed).´

    5) Dat deze niet geparfumeerd is


    Er zijn vele overleveringen van de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) waaruit blijkt dat het verboden is voor de vrouw om zichzelf te parfumeren bij het verlaten van haar huis.


    Zaineb Ath-Thaqafiyah (رضي الله عنها) overlevert dat de Profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft gezegd:



    "Als een vrouw haar huis verlaat om naar de moskee te gaan laat haar dan zichzelf niet parfumeren". (Moslim)

    6) Dat haar kleding niet op die van de mannen lijkt


    Dit vanwege de authentieke overleveringen die de vrouwen vervloeken die op de mannen lijken in hun kledij of iets anders.


    Aboe Hurayrah (رضي الله عنه) heeft gezegd:



    "De Profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft de mannen die de kleding van vrouwen dragen en de vrouwen die de kleding van mannen dragen vervloekt". (Aboe Dawoed)


    'Abdullah bin 'Omar heeft gezegd:



    "Ik heb de Profeet (صلى الله عليه و سلم) horen zeggen: `Mannen die op vrouwen proberen te lijken en vrouwen die op mannen proberen te lijken behoren niet tot ons´". (Ahmed)


    7) Dat de kleding niet lijkt op de kleding van de vrouwelijke ongelovigen



    Het is vastgesteld in de (islamitische) wetgeving dat het voor de moslims (mannen en vrouwen) niet is toegestaan om op de ongelovigen te lijken. Niet in hun aanbiddingen, feestdagen of hun specifieke kledij. Dit is een belangrijk principe in de (islamitische wetgeving die helaas vandaag de dag door vele moslims is verlaten.



    `Abdoellah ibn `Amr ibn al-`Aas heeft gezegd:



    "De boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) zag dat ik twee kledingstukken gekleurd in saffraan droeg en zei tegen mij: `Voorwaar, deze kledij is van de ongelovigen. Draag het dus niet!´" (Moslim)



    Op gezag van ibn `Omar (رضي الله عنهما) op gezag van de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) dat hij heeft gezegd:



    "Geschil met de vele godenaanbidders! Knip jullie snorren kort en laat jullie baarden staan ." (Boechaarie & Moslim).



    Op gezag van abie Hoerayrah (رضي الله عنه) op gezag van de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) dat hij heeft gezegd:



    "Verander grijze haren zonder op de joden en christenen te lijken." (Ahmed).



    8 Dat de kleding niet uitnodigt naar roem en reputatie



    Op gezag van ibn `Omar (رضي الله عنهما) op gezag van de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) dat hij heeft gezegd:



    "De Profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft gezegd: "Degene die kleding draagt om op te vallen en uit is op roem in deze wereld, Allah zal hem kleden met kleding van vernedering op de Dag des Oordeels, vervolgens zal het in vuur en vlam worden gezet." (Aboe Dawoed & ibn Maadjah)



    Vertaling: Aboe 'Abdillah Hicham Hlimi
    Bron: korte selectie uit het boek : Djilbaab al-mara`til moeslima fiel kitaab was-soennah.
    Controle: Ahloelhadieth Beheer
    Gepubliceerd op: www.ahloelhadieth.com

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.993
    26-11-2017

    Thanks! Wat me opvalt is dat als ik naar de moskee ga met zo een djilaab uit Abu Dhabi en dus correct gekleed ben, dat ik dan nog meer aandacht krijg van die moslimmannen en dat mijn moeder zegt serbie loop door. Dan werkt het toch averechts?
    Don't miss out on something that could be amazing, just because it could also be difficult.

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    2.466
    24-04-2018

    Sommige mannen blijven altijd naar vrouwen kijken, ook al draag je een niqab.

    Als een man dan naar je kijkt en niets van je kan zien behalve wat toegestaan is om te zien, dan wordt het jou niet aangerekend.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.993
    26-11-2017

    Citaat Geplaatst door Manhajsalaf2018 Bekijk reactie
    Sommige mannen blijven altijd naar vrouwen kijken, ook al draag je een niqab.

    Als een man dan naar je kijkt en niets van je kan zien behalve wat toegestaan is om te zien, dan wordt het jou niet aangerekend.
    Hmm. Dus als een man mij nu aankijkt en denkt hmm dan is dat mijn schuld. Een blik mag hij toch werpen en tweede komt voor zijn rekening en niet de mijne?
    Don't miss out on something that could be amazing, just because it could also be difficult.

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    2.466
    24-04-2018

    Citaat Geplaatst door Linanoor. Bekijk reactie
    Hmm. Dus als een man mij nu aankijkt en denkt hmm dan is dat mijn schuld. Een blik mag hij toch werpen en tweede komt voor zijn rekening en niet de mijne?

    Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn daden, wel voor wat hij te zien krijgt.

    Ik spreek je later ughti. Moet nu echt uitloggen.

    Wa salam alaikum

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    1.993
    26-11-2017

    Citaat Geplaatst door Manhajsalaf2018 Bekijk reactie
    Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn daden, wel voor wat hij te zien krijgt.

    Ik spreek je later ughti. Moet nu echt uitloggen.

    Wa salam alaikum
    Is dat zo. Heb je daar een onderbouwing voor.

    Beslama!
    Don't miss out on something that could be amazing, just because it could also be difficult.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    1.993
    26-11-2017

    Citaat Geplaatst door 3esses Bekijk reactie
    Dat is trouwens wel zo want als je het mogelijk maakt voor een man om opgewonden te raken door er bijvoorbeeld schaars gekleed bij te lopen dan komt het wel op jouw rekening wa Allahoe A3lam. En het is toch overduidelijk dat het verplicht is om te bedekken waarom dan steeds bewijs vragen en dat ze naar je kijken is inderdaad hun probleem jij doet je dingen goed dan heb je niks te vrezen Inshallah.
    Ik vind die stap weer zetten moeilijk.
    Don't miss out on something that could be amazing, just because it could also be difficult.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Linanoor. Bekijk reactie
    Is dat zo. Heb je daar een onderbouwing voor.

    Beslama!
    Als iemand vrede over je toewenst dan hoor je zo iemand vrede terug te wensen en geen beslema.
    BTW je bent hier gewoon op zoek naar manieren om je liberale manier van leven dominant te maken, let maar op.
    Heavy

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    1.993
    26-11-2017

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Als iemand vrede over je toewenst dan hoor je zo iemand vrede terug te wensen en geen beslema.
    BTW je bent hier gewoon op zoek naar manieren om je liberale manier van leven dominant te maken, let maar op.
    Ik dacht dat ik duidelijk tegen je was, dat ik je niet meer wilde spreken. Respecteer dat dan.

    Salam alaikoum zeg ik als ik iemand groet op het begin. En als je het goede vb wilde geven dan had je mijn groet in de openingspost moeten beantwoorden. Beslama!
    Don't miss out on something that could be amazing, just because it could also be difficult.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Linanoor. Bekijk reactie
    Ik dacht dat ik duidelijk tegen je was, dat ik je niet meer wilde spreken. Respecteer dat dan.

    Salam alaikoum zeg ik als ik iemand groet op het begin. En als je het goede vb wilde geven dan had je mijn groet in de openingspost moeten beantwoorden. Beslama!
    Log uit en ga ergens ander je liberale onzin verkopen dan heb je ook geen last meer van mij.
    Ik reageer waar ik op wil jij hebt daar niks over te zeggen en ik hoef je mening daarin niet te respecteren.
    Heavy

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Islam kwam niet met een uniform, maar met richtlijnen:

    • Bedek alles van je lichaam : behalve handen, gezicht en voeten.
    • Draag niet strak, zodat het vorm van je lichaam zichtbaar wordt.
    • Imiteer niet mannelijke kleding.
    • Imiteer niet iets dat specifiek een teken van ongeloof/ongelovigen is.

    Binnen die grenzen , draag welke style je wilt: arabisch, europees, amerikaans, afrikaanse, chinees, marokaans, etc.

    Draag waar jij je goed in voelt , en draag niet iets waar jij je lelijk en slecht in voelt.

    Islam zegt niet : loop stinkend , als een zwarte afval zak rond.

    Dat is waarom niemand kan praktiseren , omdat mensen dat soort domme dingen zeggen en leven moeilijk maken.

    Aishah droeg paars.

    Gebruik parfum tegen zweetgeur etc , de vrouwen van de Profeet deden dat , maar niet overdreven zodat het verboden aandacht trekt.

    Kohl/eyeliner is toegestaan in de Qur'an , met Tafsir van alle mufasirin.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    1.993
    26-11-2017

    Citaat Geplaatst door 3esses Bekijk reactie
    moeilijke dingen zijn de moeite waard zoals goud delven het is een innerlijke gevecht tussen jouw en de shaytaan bewijs voor jezelf dat je sterker bent.
    Ik ben weer gewend aan zonder en het klinkt mss zwak maar ik voel me weer de oude ik. Met hoofddoek doet me denken aan mijn mislukte huwelijk. Ik vind het niet fijn.
    Don't miss out on something that could be amazing, just because it could also be difficult.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    1.993
    26-11-2017

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Islam kwam niet met een uniform, maar met richtlijnen:

    • Bedek alles van je lichaam : behalve handen, gezicht en voeten.
    • Draag niet strak, zodat het vorm van je lichaam zichtbaar wordt.
    • Imiteer niet mannelijke kleding.
    • Imiteer niet iets dat specifiek een teken van ongeloof/ongelovigen is.

    Binnen die grenzen , draag welke style je wilt: arabisch, europees, amerikaans, afrikaanse, chinees, marokaans, etc.

    Draag waar jij je goed in voelt , en draag niet iets waar jij je lelijk en slecht in voelt.

    Islam zegt niet : loop stinkend , als een zwarte afval zak rond.

    Dat is waarom niemand kan praktiseren , omdat mensen dat soort domme dingen zeggen en leven moeilijk maken.

    Aishah droeg paars.

    Gebruik parfum tegen zweetgeur etc , de vrouwen van de Profeet deden dat , maar niet overdreven zodat het verboden aandacht trekt.

    Kohl/eyeliner is toegestaan in de Qur'an , met Tafsir van alle mufasirin.
    Thanks. Ik ga sowieso geen zwart dragen.
    Don't miss out on something that could be amazing, just because it could also be difficult.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Liberale onzin zoals gewoonlijk, zusters luister niet naar haar ze is alleen bezig met laten dwalen.
    Heavy