1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    'Veel Moslims wensen Verlichting in de islam'

    Het nieuwe boek van presentator Jan Leyers (‘Allah in Europa’) gaat over plek van de islam in Europa. Op de enige islamitische middelbare school van Nederland praat hij daarover met adjunct-directeur Yassine Griep. ,,Een Europese versie van de islam laat zich niet bestellen.”

    Uitgerekend in de week dat Jan Leyers (de Belgische voormalige presentator van zomergasten) een boek presenteert waarin het gaat over de vraag of er nu een Europese islam is of alleen een islam in Europa, is er in Nederland een mediastormpje over de Haagse sjeik Fawaz Jneid. In een online preek bestempelt die salafistische imam de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb, een moslim, juist als een vijand van het geloof.

    Jan Leyers: ,,Volgens mij is er niet zozeer een conflict tussen Europa en de islam, maar eerder een conflict in de islam in Europa zelf: de strijd tussen liberalen en conservatieven. De mening waar Fawaz voor staat, lijkt een onoplosbaar probleem: mensen die met volle verstand zeggen dat de wetten van God de enige ware wetten zijn.”

    Yassine Griep (geboren in Korea, opgegroeid in Zeeland, woonachtig in Rotterdam): ,,Er zijn mensen die zullen vinden dat ik geen echte moslim ben, omdat ik niet elke dag naar de moskee ga. Zolang de media aandacht geven aan zo’n imam, staat hij voor veel mensen symbool voor de islam. Waarom krijgt hij zo’n podium? Wij leren hier elke dag 800 kinderen om goed te leven, maar daar is geen aandacht voor.”

    Leyers: ,,Zeg dan als gemeenschap: wij willen zo’n imam niet, dat zou effect hebben voor de manier waarop wij tegen moslims aankijken. Daar zou eigenlijk een spindoctor eens naar moeten kijken.”.

    Europese islam?

    Voor Allah in Europa reisde de Belgische tv-maker Leyers afgelopen zomer door alle uithoeken van het continent. De vraag: is zich een Europese versie van de islam aan het ontwikkelen? Het antwoord daarop kent vele tinten grijs. Tijdens zijn reis deed hij ook het Avicenna-college in Rotterdam aan, de enige islamitische middelbare school van Nederland. Deze week was hij er, op verzoek van deze krant even terug, en ging hij in gesprek met Yassine Griep, adjunct-directeur van de school.

    U beschrijft Avicenna in uw boek als een ‘pragmatische tussenweg’. Ergens tussen het aanpassen aan de norm van de meerderheid en het benadrukken van de eigen identiteit in?

    Leyers: ,,Van tevoren was mijn beeld van deze school, een islamitische middelbare school, beklemmend. Maar toen ik hier rondliep dacht ik: jongens en meisjes mixen hier meer dan vroeger op mijn katholieke school. En er lopen hier ook veel meisjes zonder hoofddoek rond.”

    Griep: ,,Een hoofddoek is op school niet verplicht. We hebben wel een identiteitscode waarin staat: kleedt je beschaafd. Wij zijn een voorstander van ruimzittende kleding, maar het is 2018 en daarin is strakke kleding in. Daar kun je je tegen verzetten, maar dat ga je niet winnen.”Lachend: ,,Dus doen we aan damage control.”

    Bloot in musea

    In uw identiteitscode staat ook dat de school wel met kinderen naar musea gaat, maar niet naar alle exposities. Is dat een voorbeeld van die middenweg?

    Griep: ,,Musea horen bij het leven, maar we gaan niet naar tentoonstellingen met te veel bloot. Dat pas niet bij ons. De regels in de islam hebben een grote invloed op het dagelijks leven, dus praten we erover hoe we met die regels moeten omgaan. Als ouders ons te liberaal vinden, dan wensen we ze succes met het vinden van een andere school die bij hen past. Ons uitgangspunt is: we bereiden kinderen voor op het leven als een moslim in Europa. We vragen op een sollicitatiegesprek ook aan nieuwe collega’s: kun je er tegen als er op een schoolevenement muziek wordt gedraaid? Nee, dan kun je beter niet bij ons werken. En we doen juist extra mee aan activiteiten in de stad, zoals de Holocaust-herdenking. We weten dat er op ons als islamitische school wordt gelet.”

    Leyers: ,,Ik heb gemerkt dat veel Europeanen wensen dat er een soort Verlichting komt in de islam. Maar een Renaissance die leidt tot een Europese versie van de islam, laat zich niet bestellen. De moslims die ik sprak, van liberaal tot conservatief zitten niet te wachten op ‘Europese’ islam. De islam is zoals ie is, zeggen ze. Maar, verzekeren zij ook, de islam is wel compatibel met de Europese waarden.”

    Griep: ,,Er zijn moslims, die wonen ergens en die richten hun leven op die plek in op een manier die past binnen de islam. De godsdienst laat die flexibiliteit toe. Een Europese islam? Er zijn Europese moslims. Ik bijvoorbeeld.”

    https://www.ad.nl/binnenland/veel-mo...slam~a176fc87/

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    9.641
    09-10-2015

    Er bestaat geen europese islam er is alleen islam ieder andere pad is een afdwaling omdat fawaz iets heeft gezegd over een waardeloze politici als aboutaleb .Gaan wij het niet aanpassen omdat het de europeanen boos zijn op een imam omdat hij iets heeft gezegd wat de europeanen niet leuk vinden . Fawaz heeft het recht te zeggen wat hij wil vrijheid van meninguiting heet dat toch ,ooh wacht het is een moslim die moet zijn bek houden laten we de islam aanpassen laten we nog meer onschuldige mensen in het midden oosten bombaderen .

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.636
    14-05-2012

    Ja natuurlijk....''veel''
    Hindoestanen die op de PVV stemmen beroepen zich op hindoenationalistische ideeën over moslims: hindoes die de moslims zien als bezetters en onderdrukkers van hindoes, India en mogelijk straks de rest van de wereld als ze niet worden gestopt. Zij kregen dat mee in hun opvoeding met eeuwenoude verhalen over de islamitische overheersing van Azië, zoals de mogols in India die hindoeschatten vernietigden.
    TJAH HITLER HEEFT ZIJN HAKENKRUIS TE DANKEN AAN HINDUS

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    1.636
    14-05-2012

    Citaat Geplaatst door turkishman Bekijk reactie
    Islam heeft Reform nodig. Salafisme en Whabie's moeten verboden worden inEuropa.
    En vergeet turks-alevitisme niet !
    Hindoestanen die op de PVV stemmen beroepen zich op hindoenationalistische ideeën over moslims: hindoes die de moslims zien als bezetters en onderdrukkers van hindoes, India en mogelijk straks de rest van de wereld als ze niet worden gestopt. Zij kregen dat mee in hun opvoeding met eeuwenoude verhalen over de islamitische overheersing van Azië, zoals de mogols in India die hindoeschatten vernietigden.
    TJAH HITLER HEEFT ZIJN HAKENKRUIS TE DANKEN AAN HINDUS

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Europese islam, Noord-Amerikaanse islam enz, echt onzin.

    Wel is het inderdaad zo dat groepen moslims - ook in islamitische landen - streven naar een islam die aansluit op de 21e eeuw, de omstandigheden waarin men nu leeft.
    Waarbij er ook weer groepen zijn die juist streven - ook met geweld - naar een dagelijks leven waaruit alles is verwijderd hetgeen zijn westerse normen en waarden noemen.

    Die strijd is nog lang niet gestreden. Wel opvallend dat zelfs in Iran de ultra-orthodoxe ayatolahs die de macht hebben meer toegeven aan het volk die meer vrijheid wil.
    O.a. met kleding van vrouwen. Ook het aarts conservatieve S-A het morende volk tegemoet komt.
    Auto rijden vrouwen, ook wat soepeler met kleding voor de dames, nu weer voor het eerst in 35 jaar, mogen bioscopen weer.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    498
    02-04-2018

    onzin en gezever in pakjes, en ding is dat bepaalde Europa politici en opiniemakers een probleem hebben met sharia of politiek islam zoals ze het zeggen maar deze politieke islam zie ik niet eens in Marokko, dus hoezo Europese islam?

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    europese islam ................................er is maar 1 islam en dat is de islam zoals die geleefd is door de profeet mohammed vzmh

    koellah bidhaah fieh dallalah wah koellah dallal fieh nar

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Heeelll veulll

    Jullie zionpropaganda werkt allang niet meer

  9. #9
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Jan Leyers: ,,Volgens mij is er niet zozeer een conflict tussen Europa en de islam, maar eerder een conflict in de islam in Europa zelf: de strijd tussen liberalen en conservatieven. De mening waar Fawaz voor staat, lijkt een onoplosbaar probleem: mensen die met volle verstand zeggen dat de wetten van God de enige ware wetten zijn.
    hoezo gods wetten???
    hoeveel procent van deze wetten zijn in de Nederlandse wetgeving te vinden,en zijn dat ook gods wetten..

    en voor de rest,tja er zijn 4 Madhabs (Islamitische juridische scholen) en ik denk niet dat er nog een vijfde bij kan..
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    2.099
    09-06-2006

    Citaat Geplaatst door touzaniabdelos Bekijk reactie
    europese islam ................................er is maar 1 islam en dat is de islam zoals die geleefd is door de profeet mohammed vzmh

    koellah bidhaah fieh dallalah wah koellah dallal fieh nar
    Leefde Mohammed met internet, mobiele telefoons en a dere moderne dingen die pas deze eeuw zijn uitgevonden?

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.636
    14-05-2012

    Citaat Geplaatst door fritskaptijn Bekijk reactie
    Leefde Mohammed met internet, mobiele telefoons en a dere moderne dingen die pas deze eeuw zijn uitgevonden?
    Hij doelt op religieuze leven.
    Hindoestanen die op de PVV stemmen beroepen zich op hindoenationalistische ideeën over moslims: hindoes die de moslims zien als bezetters en onderdrukkers van hindoes, India en mogelijk straks de rest van de wereld als ze niet worden gestopt. Zij kregen dat mee in hun opvoeding met eeuwenoude verhalen over de islamitische overheersing van Azië, zoals de mogols in India die hindoeschatten vernietigden.
    TJAH HITLER HEEFT ZIJN HAKENKRUIS TE DANKEN AAN HINDUS

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door fritskaptijn Bekijk reactie
    Leefde Mohammed met internet, mobiele telefoons en a dere moderne dingen die pas deze eeuw zijn uitgevonden?
    we hebben het over veranderingen in de religie niet in de technologie

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    2.927
    09-11-2006

    Citaat Geplaatst door URUS Bekijk reactie


    Raap me
    Op


    https://www.youtube.com/watch?v=Bf2WNm1mMtQ

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Citaat Geplaatst door RamitInMiHole Bekijk reactie
    Volgens grote Mo is het drinken van kamelenpis gezond:

    https://islamqa.info/en/83423

    Waarom jullie niet?
    is het ook

    http://zaplog.nl/zaplog/article/kame...s_enorm_gezond