1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    54
    10-12-2013

    Vergeetachtigheid

    Goedenavond,


    Vandaag toen ik op stond zag ik dat mijn vader het gasfornuis aan heeft laten staan. Dit is iets wat zich vaker voordoet.

    Mijn pa heeft een vervelend probleem die hij niet wilt erkennen. Hij heeft symptomen van vergeetachtigheid.
    Ik en de rest van mijn familie hebben hem daar meerdere malen over aangesproken, maar het dringt niet tot hem door.
    Het begint vervelend te worden naar mate het probleem erger word, en we staan nu met onze handen in het haar
    en weten niet hoe we hem bij de huisarts krijgen voor een diagnose.

    Heeft er iemand een vader of familielid die het zelfde probleem heeft en in de ontkenning zit?


    Vertel mij jouw verhaal...

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    6
    19-12-2016

    Salamoe'alaikoem,

    Ik heb geen mensen in mijn omgeving met dezelfde situatie. Ontkenning bij vergeetachtigheid gebeurt vaker. Zijn vergeetachtigheid kan verschillende oorzaken hebben (ouderdom, burn-out of vroegtijdige dementie). Ik zou contact opnemen met de huisarts en de situatie uitleggen. Hij kan je advies geven. Verder is het goed om jullie irritatie niet aan hem te laten zien en ook niet te pushen, hierdoor zal hij meer in de verdediging schieten. Heb geduld met hem, hij is je vader. Veel sterkte gewenst, Allah i shafi.

    Ma'asalam

    لا إله إلا الله محمد رسول الله


  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    318
    24-10-2017

    Het kan iets onschuldigs zijn, komt dementie voor in famillie? moeilijk te peilen, leeftijd enz kan ook een rol spelen.
    Blinde liefde is het onbekende beminnen❤

  4. #4
    Live, Laugh, Love♡

    Reacties
    21.829
    01-07-2013

    Is hij niet verder ziek?

    It's not how big the house is, it's how happy the home is...


  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    430
    05-07-2017

    Mijn lieve opa allhrahmoe had iets in zijn hoofd. Was ook heel erg ziek. Maar hij ontkende gewoon van nee ik ben gezond heb niks. We zeiden nog van Jaa opa je moet echt naar de huisarts alleen ff kijken wat je hebt etc. Hij zei toen meskin “ zijn jullie klaar met praten ? Ga maar lekker slapen. We moesten lachen hij was zo droog en serieus Eindelijk toch operatie gedaan 5000 euro betaald in Marokko. Na de operatie hij kon niet meer praten helemaal niks meer daarna was hij overleden. Ouwe mensen kunnen heel goed ontkennen en heeel koppig zijn het lijken net als kinderen. Ze kunnen bepaalde dingen moeilijk accpteren.
    Overgenomen door meerdere personen!!

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    662
    26-02-2015

    Citaat Geplaatst door Nuuh Bekijk reactie
    Goedenavond,


    Vandaag toen ik op stond zag ik dat mijn vader het gasfornuis aan heeft laten staan. Dit is iets wat zich vaker voordoet.

    Mijn pa heeft een vervelend probleem die hij niet wilt erkennen. Hij heeft symptomen van vergeetachtigheid.
    Ik en de rest van mijn familie hebben hem daar meerdere malen over aangesproken, maar het dringt niet tot hem door.
    Het begint vervelend te worden naar mate het probleem erger word, en we staan nu met onze handen in het haar
    en weten niet hoe we hem bij de huisarts krijgen voor een diagnose.

    Heeft er iemand een vader of familielid die het zelfde probleem heeft en in de ontkenning zit?


    Vertel mij jouw verhaal...
    Het kan een begin zijn van dementie. Ik heb het ook met mijn vader die heeft geen besef meer van afstanden. Paar jaar geleden begon het met vergeetachtigheid maar nu heeft hij geen besef van afstanden. Ineens wil hij naar marokko en denkt dat het om de hoek is. Ik spreek hem niet tegen anders escaleert dus ik zeg safi ik ga morgen voor je kijken.

    Ik kan je alleen adviseren om een gasfornuis te laten vervangen met elektrische kookplaten.

  7. #7
    Meerdere gebruikers

    Reacties
    927
    20-10-2010

    Citaat Geplaatst door goldstone Bekijk reactie
    Ik ben ook heeel vergeetachtig!
    Soms is het fijn hahah.
    Maar wat topicstarter zegt is idd niet leuk. Moge Allah je vader genezen.
    Kan stress zijn.
    Hahahaha soms is t idd fijn
    Love HIM <3

  8. #8
    Meerdere gebruikers

    Reacties
    927
    20-10-2010

    Klinkt raar maar speel memorie met hem & test het. Sterkte toegewenst!
    Love HIM <3

  9. #9
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Meestal is ontkenning ook een symptoom, dat de persoon zelf al wel door heeft dat het slechter gaat, maar niet wilt toegeven, vanwege angst, of teken van zwakte en hulpbehoevendheid.
    Je kan ook aan hem vragen of hij je wilt helpen herinneren aan iets en of hij het morgen of een paar dagen van het moment dat je het hem vraagt, en dan kijken of hij je er aan herinnerd en als je hem erop aanspreekt of hij nog precies kan vertellen wat jij hem vertelde.
    Of simpele spelletjes die ik weleens speelde was de hoofdsteden van landen opnoemen, of reken sommetjes, znder dat ze het doorhebben.
    Je moet deze mensen niet teveel pushen en opdringerig zijn tegen ze, juist nu gaan ze een zachte hand nodig hebben.
    Wees niet te streng als in dat hij het niet wilt inzien, niemand en zeker niet een man het hoofd van het gezin wil zijn leven en familie uit zijn handen zien en voelen glippen, barmhartigheid en zorg is wat belangrijk is, en vooral begrip en gedult.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    75
    06-11-2012

    Ouderdom?
    .

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    75
    06-11-2012

    Citaat Geplaatst door Inesje Bekijk reactie
    Mijn pa is ook zover meskin ik herken het gewoon. Bij ons is al vaker het rookalarm afgegaan middernacht, of leeg pannetje op het vuur laten staan ik kan zo wel doorgaan tot aan middernacht na buiten lopen. Momenteel is hij dementerend (daarnaast Diabetes). Gelukkig heeft hij genoeg kinderen die hem allemaal bijstaan. Hij is enorm koppig en vergeetachtig. Naar sommige broers/zussen luistert hij net wat meer dan de ander. Maar hamdl kunnen we hem altijd zover krijgen om naar zijn afspraken te gaan, alhoewel hij dat niet altijd wilt hoor. Ik heb gelukkig 3 zussen die in de zorg werk en 1 daarvan woont nog thuis die veel van de zorg op zich neemt hamdl, voor de rest is het hem bijstaan en helpen waar nodig. Heel geduldig zijn, spreek hem nooit tegen geef hem altijd gelijk, laat hem zien dat niets moet maar alles mag. De taak aan de kinderen is om hem zover te krijgen voor een diagnose. Doe niets onder dwang dan duurt het alleen extra lang.Allahie sma7lina mn lwalidien en mogen allah swt hen genezen, ameen!
    gesproken meid, kreeg tranen in mijn ogen.
    Moge Allah subhana wata ala ons zeker vergeven.
    .

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    527
    02-06-2014

    Citaat Geplaatst door Herfst1987 Bekijk reactie
    gesproken meid, kreeg tranen in mijn ogen.
    Moge Allah subhana wata ala ons zeker vergeven.
    Ameen! Chokran..het is moeilijk..maar hamdoulilah.