Afgelopen maand ging een bericht viral over een vrouw die haar eigen ogen eruit gekrabd zou hebben. De details bleven uit, maar het blijkt om de 20-jarige Kaylee Muthart te gaan. Ze vertelt nu voor het eerst aan People hoe het zover kon komen.

Harddrugs

“Toen ik 18 was, dronk ik regelmatig alcohol en rookte ik wiet.” Kaylee had, tot haar 19e, verder geen interesse in harddrugs. “Op een dag rookte ik een joint met een collega en kreeg ik een heel vreemde ervaring. Het voelde alsof ik de wereld aankon, en ik voelde me heel dicht bij God.” Volgens haar had haar collega de wiet vermengd met crystal meth of cocaïne. “Ik voelde me verraden. Ik stopte met werken om die collega te ontlopen, maar ging ook niet terug naar school.”

Niet veel later liep haar relatie ook op de klippen, waardoor Kaylee naar de Xanax greep. “Ik verloor mijn vriendje en een aantal andere vrienden, en voelde me alleen en ongelukkig. Ik kon alleen maar denken aan het goede gevoel dat ik kreeg als ik drugs nam.”

Foute vrienden

Toen Kaylee in contact kwam met een aantal ‘foute mensen’ begon het experimenteren met xtc. “Dat vond ik minder gevaarlijk dan cocaïne of meth, en uiteindelijk nam ik het bijna elke dag. Terwijl ik high was, bestudeerde ik ook vaak de bijbel. Ik interpreteerde de inhoud echter helemaal verkeerd. Uiteindelijk raakte ik ervan overtuigd dat meth me nog dichter bij God zou brengen.Ik deed het bijna dagelijks, altijd met vrienden. Ik was omringd door zware druggebruikers.”

Hallucineren

Begin februari ging het goed mis. “De details zijn wazig, maar ik weet nog dat ik hallucineerde. Ik weet nog dat ik dacht dat ik iets belangrijks moest opofferen om de wereld te genezen. Ik geloofde echt dat alles abrupt zou eindigen als ik mijn ogen niet meteen uit mijn hoofd zou trekken. Ik weet niet waarom ik tot die conclusie kwam, maar het leek me meteen de juiste oplossing. Ik ging op mijn handen en knieën zitten en begon te bidden. Ik was ervan overtuigd dat ik een religieuze ervaring had. Dus duwde ik mijn beide duimen, wijs- en middelvingers in mijn ogen. Het voelde als een enorme strijd, het moeilijkste dat ik ooit moest doen, maar door de drugs voelde ik niet veel pijn.”

Kaylee zou naar eigen zeggen waarschijnlijk nog meer schade hebben aangericht als mensen haar niet hoorden schreeuwen. “Ik riep ‘Ik wil het licht zien’, maar dat herinner ik me niet. Ze hielden me samen met zeven of acht mensen in bedwang tot de hulpdiensten er waren, want ik bleef maar vechten tegen iedereen.”




Bipolair

In het ziekenhuis zagen de dokters geen andere optie dan de ogen van Kaylee volledig te verwijderen, in de hoop haar optische zenuwen te redden en infectie te voorkomen. “Ik werd twee dagen later wakker en herinnerde me meteen wat er gebeurd was. Alles was donker, en ik wist dat ik blind was.”

“Ik was verschrikkelijk bang, want ik werd gediagnosticeerd met een bipolaire stoornis en ik kreeg de juiste medicatie toegediend. Met de juiste therapie leerde ik mijn nieuwe leven aanvaarden.” Vorige week mocht Kaylee dan eindelijk naar huis. Ze heeft enorm veel moeite zich aan te passen aan haar nieuwe leven. “Natuurlijk ben ik soms nog enorm verdrietig, zeker wanneer ik niet kan slapen. Maar ik ben nu gelukkiger dan toen ik nog aan de drugs zat.”

Bron: HLN, People