1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.787
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Vers Marokkaans brood: love it! (1)

    Er gaat niets boven een stuk vers gebakken brood, warm uit de oven, besmeerd met boter of om te dippen in olijfolie.



    In Marokko is dit een alledaags iets! In feite is brood in Marokko net zoals bestek in veel westerse landen is. Brood wordt gebruikt voor het ontbijt, maar ook voor lunch en diner en bij vrijwel elk tussendoortje.

    Brood is zo'n belangrijk ingrediënt van het Marokkaanse eetpatroon dat de productie ervan wordt gesubsidieerd door de overheid, waardoor bijna iedereen in Marokko toegang heeft tot overheerlijke khobz. Vaak wordt het brood in stukken gescheurd en krijgt ieder een portie om te gebruiken om in de saus van een tajine te dippen en op te eten, vlees van het bot te knijpen of om bij het ontbijt in te smeren met echte boter en pure honing.

    Je kunt wel stellen dat brood één van de hoofd ingrediënten is van de Marokkaanse keuken, reden genoeg om te kijken wat voor soort broden Marokko te bieden heeft!

    Hier volgt een reeks van typische broden die je overal in Marokko kunt vinden, te beginnen met: Standaard wit brood oftewel khobz.

    Khobz betekent 'brood' in het algemeen. De basis ingrediënten van elghobz zijn: meel, zout, water en gist. Door de juiste hoeveelheden te gebruiken en een goede portie kneedwerk heb je binnen een mum van tijd je deeg. Wel geldt de regel hoe langer en beter je kneed hoe luchtiger het brood. Het deeg mag daarna in balletjes gedraaid worden, waarna het deeg tot een ronde frisbee wordt gedrukt.

    Nu kun je achterover gaan leunen en kijken hoe het deeg rijst als je niets te doen hebt. Je kunt er ook voor kiezen om in de tussentijd wat anders te gaan doen, het rijzen neemt namelijk ongeveer een half uur in beslag en zo bijzonder is het natuurlijk niet.

    Hierna mag het deeg de oven in en naar gelang de stand van de oven kan het bakken van het brood een kwartier of langer duren. Als het brood klaar is komt er als het goed is een heerlijk rond luchtig Marokkaans brood als resultaat uit de oven.

    De standaard reguliere khobz wordt gevonden bij zowat elke maaltijd. Je kunt de witte khobz vinden in elke stad van Marokko en in vrijwel elke Marokkaanse bakkerij. Of je kunt ervoor kiezen om niet te wachten tot je bij een Marokkaanse bakker bent geweest en het heerlijke Marokkaans brood zelf maken, verser als dit kan niet.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    7.372
    06-07-2016

    Lekkerste brood op aarde

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.320
    15-10-2017

    Heerlijk
    Pestkop .... Maar toch wel lief

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    1.162
    01-08-2009

    Daar ben ik niet mee eens. Integendeel Brood uit Maroc behoort tot hoe het niet hoort lijst. als je crossaint eet of stokbrood proef en eet je gewoon brood. wat niet te happen is. wat ik wil zggen is dat ze met de ingredienten voor brood, andere soorten maken. wat niet smaakt. als ik crossaint koop verwacht ik croassaint en gen brood in een variant van crossaint. groetjes uit MArokko

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    468
    12-11-2016

    Het lekkerste Marokkaanse brood van de provincie Utrecht en regionen kan men halen bij bakkerij/patisserie Al Kaoutar in de
    Kanaalstraat in Utrecht.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    1.320
    15-10-2017

    Citaat Geplaatst door TAHAR313 Bekijk reactie
    Het lekkerste Marokkaanse brood van de provincie Utrecht en regionen kan men halen bij bakkerij/patisserie Al Kaoutar in de
    Kanaalstraat in Utrecht.
    Die stokbrood van daar is ook zo heerlijk
    Pestkop .... Maar toch wel lief

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    468
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door Roosje2018 Bekijk reactie
    Die stokbrood van daar is ook zo heerlijk
    Klopt als een bus.
    Zowel de witte als de bruine.
    En niet te vergeten de baquettes en de bruine ovale broden met, volgens mij, anijszaad erop.

    Maar uiteraard niet voorbij gaan aan de heerlijke geur van brood in de oven.
    Elke keer zo'n leuke ervaring om weer mee te maken en doet het reukzintuig natuurlijk goed.

  8. #8
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Tasje Munt Thee tuurlijk ernaast

    Om het te laten smelten en je op te warmen

    Voor the algehele effect ofcourse

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    468
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door BenKamal Bekijk reactie
    Tasje Munt Thee tuurlijk ernaast

    Om het te laten smelten en je op te warmen

    Voor the algehele effect ofcourse
    Mintthee past er, naast de (echte) boter, zwarte olijven en (Marokkaanse) olijfolie, inderdaad bijzonder goed bij.
    Natuurlijk, het oog wil ook wat, voor het algehele effect.

  10. #10
    DareDevil

    Reacties
    6.660
    14-03-2013

    Citaat Geplaatst door TAHAR313 Bekijk reactie
    Mintthee past er, naast de (echte) boter, zwarte olijven en (Marokkaanse) olijfolie, inderdaad bijzonder goed bij.
    Natuurlijk, het oog wil ook wat, voor het algehele effect.
    "Fuggetaboutit"

    https://www.youtube.com/watch?v=pS6zJ7IsJkM

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.320
    15-10-2017

    Citaat Geplaatst door TAHAR313 Bekijk reactie
    Klopt als een bus.
    Zowel de witte als de bruine.
    En niet te vergeten de baquettes en de bruine ovale broden met, volgens mij, anijszaad erop.

    Maar uiteraard niet voorbij gaan aan de heerlijke geur van brood in de oven.
    Elke keer zo'n leuke ervaring om weer mee te maken en doet het reukzintuig natuurlijk goed.
    Klopt ja anijszaad.
    Vind dat 1 van de beste bakkers van Utrecht, altijd heerlijk brood .


    Maarrr zo druk altijd , sta soms 15 min te wachten tot ik aan de beurt ben...
    Pestkop .... Maar toch wel lief

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    3
    20-05-2019

    Ik heb ook aantal recepten

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    23
    20-05-2019

    Marokkaans brood van recept kookmutsjes slaagt altijd bij mij

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018

    Er gaat niets boven een broodje teshnift. Dat is een pannenbroodbak techniek.

    Nog niet aan toe gekomen.
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664