1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.303
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Justitie oordeelt tegen het gebruik van de Franse taal in het openbaar bestuur

    Nieuwe jurisprudentie in het taalbeleid in Marokko!



    Het Hof van Beroep in Rabat heeft een vonnis bevestigd dat eerder was gegeven door het bestuurlijk rechtscollege in Rabat. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de onwettigheid van het gebruik van de Franse taal in het openbaar bestuur.

    Door dit vonnis blijft de Arabische taal dus het enige communicatiemiddel in de administratie.

    Akhbar Al Yaoum, die hier vandaag over schrijft, zegt dat "dit vonnis een triomf is van de algemene wil van Marokkanen die sinds het begin van de onafhankelijkheid campagne voeren, omdat de Arabische taal de officiële taal van de mensen is".

    In een verklaring benadrukt Fouad Abou Ali, voorzitter van het Nationaal Collectief voor de Arabische taal, dat het een overwinning van het gerecht is tegen de pogingen van de Franstalige lobby die allerlei manoeuvres uithaalt om de Arabische taal te vervangen. Bovendien vreest hij dat zij nu dezelfde manoeuvres uit gaan halen om de uitvoering van het oordeel te voorkomen.

    In dit verband roept hij maatschappelijke organisaties op om de Arabische taal op het niveau van de administratie te verdedigen. Hij roept alle Marokkanen op "om de ontvangst van schriftelijke post in het Frans te weigeren en deze terug te sturen naar de afzender met het verzoek deze te herschrijven en vertalen in de Arabische taal".

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Hehe eindelijk ik hoef die slaventaal ook niet

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    In het hoger onderwijs leren ze je vrijwel niks in het Arabisch, terwijl in de grondwet staat dat het Arabisch de officiële taal is. Ze kunnen beter mensen darija en tamazight bijspijkeren, talen die geassocieerd zijn met de Marokkaanse identiteit, traditie, roots en cultuur.

  4. #4
    sP/rebelle

    Reacties
    2.842
    27-08-2010

    Ik kan me hierin goed vinden, toch vind ik taalbeheering een plus en heeft het zeker een meerwaarde in de maatschappij.
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    404
    06-05-2007

    Trots! Allah o akbar

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door Ma-at Bekijk reactie
    Ik kan me hierin goed vinden, toch vind ik taalbeheering een plus en heeft het zeker een meerwaarde in de maatschappij.
    engels zou beter zijn dan ipv frans

    Dat is nummer 1 handelstaal

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    58
    20-06-2012

    frans taal in marokko tegen elkaar taz

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door jejah1 Bekijk reactie
    frans taal in marokko tegen elkaar taz
    Toe parlie leh franca ?

  9. #9
    Bijna Lid

    Reacties
    2.753
    23-10-2014

    Citaat Geplaatst door WilliamWallace Bekijk reactie
    Cecil:
    In het hoger onderwijs leren ze je vrijwel niks in het Arabisch, terwijl in de grondwet staat dat het Arabisch de officiële taal is. Ze kunnen beter mensen darija en tamazight bijspijkeren, talen die geassocieerd zijn met de Marokkaanse identiteit, traditie, roots en cultuur.

    Helemaal mee eens!!

    URUS ( kawed van de arabieren)

    Check deze debielhihi

    al 3ulum al ishtima3iya & al adab / al fiqh is helemaal in het arabisch op het hoger onderwijs. Dus het is logisch dat de ambtenarij grzuiverd wordt van de laatste stukjes frans en het arabisch helemaal toegepast moet worden

    Wetenschap is in het frans, geen onzin uitkramen...frons

    AzulChimpies make me laughgniffel amazighiyain de war welke van de 100 hihi

    Waarom is dit grappid? Omdat hij CECIL praat over ons eigen identiteit en cultuur?? Wat ben je voor een kawed , een regime slavin, eentje die gelooft in het pan-arabisme??
    Hij heeft wel gelijk arabisch wordt gewoon onderwezen aangezien darija geen geschreven taal is maar een soort van arabisch straattaal.
    Steeds minder mensen spreken de tamazight steeds meer jongeren kennen alleen het arabisch.
    Dat zie ik in mijn omgeving ook waar de vaders en opa's beide talen beheersen of vaak alleen het tamazight zijn de kinderen daar niet meer in geïnteresseerd.

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    1.479
    08-02-2017

    Frans moet verbannen worden in Afrika .

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Citaat Geplaatst door URUS Bekijk reactie


    Check deze debiel

    al 3ulum al ishtima3iya & al adab / al fiqh is helemaal in het arabisch op het hoger onderwijs. Dus het is logisch dat de ambtenarij grzuiverd wordt van de laatste stukjes frans en het arabisch helemaal toegepast moet worden

    Wetenschap is in het frans, geen onzin uitkramen...

    AzulChimpies make me laugh amazighiya welke van de 100
    Er zijn veel universiteiten die ambitieuse jongeren afwijzen omdat ze de Franse taal niet optimaal beheersen maar vaak de Engelse en Arabische taal wel. De leraren op universitair niveau falen de Arabische en Tamazight sprekende studenten. De meeste op school zijn Arabisch gewend, ook die uit streken komen waar er verschillende tamazight dialecten worden gesproken.

    Dat de meeste daar de Franse taal niet machtig zijn komt niet door het feit dat ze niet genoeg uren erin stoppen of niet hun best doen maar door dat het onderwijs kwaliteit vaak onder het gemiddelde zit. Rijke gezinnen hebben de privelege om hun kinderen in privé-scholen te stoppen waar wiskunde en wetenschap zowel in het Frans als Arabisch wordt onderwezen. Waarom denk je dat er in Marokko maar 4 tot 6% een universitair diploma behaalt? De huidige mentaliteit zal van Marokko op ten duur een intellectueel onderontwikkeld land maken.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Citaat Geplaatst door URUS Bekijk reactie
    En waar heb je daar op school gezeten als ik vragen mag
    Vraag het de mensen daar eens na sinds je niet inhoudelijk kan reageren met feiten.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Citaat Geplaatst door URUS Bekijk reactie
    Ik heb daar op school gezeten vandaar dat ik een hoop bagger lees
    Dus jij wilt mij wijs maken dat de meeste zonder dat ze de Franse taal machtig zijn op iedere universiteit kunnen worden aangenomen puur op basis van hun intellegentie en expertise in een bepaald veld. En dat de universiteiten geen onderscheid maken tussen studenten die Arabisch of Frans spreken.

    Al die jarenlange commotie in Marokko over oneerlijkheid in het onderwijs en vooral op universitair niveau is puur propaganda yak? Tig studenten die hun verhaal doen op het nieuws en online, zijn waarschijnlijk acteurs sinds jij daar ooit op school hebt gezeten.

    Je hebt helemaal gelijk jongen. Vergat dat de wereld draait om jou.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Citaat Geplaatst door URUS Bekijk reactie
    Lees mijn vorige reactie maar waar ik je een debiel noemde
    Eenmaal geconfronteerd met de waarheid zie ik je alleen schuimbekken.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Citaat Geplaatst door URUS Bekijk reactie
    Nee hoor, je maakte een domme fout door te beweren dat het arabisch eigenlijk geen functie heeft in Marokko (wat een smerige anti islam opmerking is) maar het tegendeel is waar... als je rechten studeert dan krijg je alleen maar Arabisch, politiek is in Arabisch, ambtenarij is arabisch.

    Op wetenschappelijke vlak komt die verrot bastaard taal te pas.

    Als we jouw comments horen dan is al adab al islami ook in het frans

    Meer is eigenlijk niet te vertellen
    Waar heb jij het over? Ik ben juist tegen het feit dat het Frans zo overheersend is. Ik heb liever dat ze alles in het Arabisch doen en mensen ook darija/tamazight bijspijkeren. Op het hoger-universitiair onderwijs geven ze mensen zonder kennis van de Franse taal geen kans.

    Als jij dat niet uit mijn post kan opmaken dan ontbreken er aardig wat chromosomen.