1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    jaloezie is een rare emotie

    als je erover nadenkt. Jaloezie zegt iets over jezelf, namelijk dat je ongelukkig bent.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    18
    07-02-2018

    Als je “extreem” jaloers bent wel ja.
    Gezonde jaloezie is normaal. Daarvoor hoef je echt niet onzeker te zijn.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door BrabantseBoerin Bekijk reactie
    Als je “extreem” jaloers bent wel ja.
    Gezonde jaloezie is normaal. Daarvoor hoef je echt niet onzeker te zijn.

    geef eens voorbeeld van gezonde jaloezie. Is dat ook jaloers zijn op een vriendin bijvoorbeeld.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    304
    12-05-2017

    Nee, jaloezie zegt dat je ziek bent en niet ongelukkig.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    18
    07-02-2018

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    geef eens voorbeeld van gezonde jaloezie. Is dat ook jaloers zijn op een vriendin bijvoorbeeld.
    Als je jaloers bent op een vriendin kan zijn, noem ik dat geen pure vriendschap, dat ten eerste.

    Gezonde jaloezie vind ik; jaloezie dat jou niet aan het denken zet.
    Bij gezonde jaloezie kun je het een en ander nog relativeren.

    Bij ziekelijke jaloezie zijn er dingen die je wakker houden, ben je onzeker, overdenk je alles, spookt datgeen constant door je hoofd.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door BrabantseBoerin Bekijk reactie
    Als je jaloers bent op een vriendin kan zijn, noem ik dat geen pure vriendschap, dat ten eerste.

    Gezonde jaloezie vind ik; jaloezie dat jou niet aan het denken zet.
    Bij gezonde jaloezie kun je het een en ander nog relativeren.

    Bij ziekelijke jaloezie zijn er dingen die je wakker houden, ben je onzeker, overdenk je alles, spookt datgeen constant door je hoofd.
    Vind je jaloezie niet een rare emotie, waarom komt dat gevoel in een mens op. En waarom zou je jaloers moeten zijn.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    18
    07-02-2018

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    Vind je jaloezie niet een rare emotie, waarom komt dat gevoel in een mens op. En waarom zou je jaloers moeten zijn.
    Nee ik vind het geen rare emotie. Mits het de gezonde variant betreft.
    Maar kan anderszins wel begrijpen dat sommigen het een rare emotie vinden.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door BrabantseBoerin Bekijk reactie
    Nee ik vind het geen rare emotie. Mits het de gezonde variant betreft.
    Maar kan anderszins wel begrijpen dat sommigen het een rare emotie vinden.
    Als je jaloers bent, uit dat ook in misgunnen.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    18
    07-02-2018

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    Als je jaloers bent, uit dat ook in misgunnen.
    Ik vind van niet.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door BrabantseBoerin Bekijk reactie
    Ik vind van niet.

    meestal komt er afgunst bij kijken. afgunst is ook een synoniem voor jaloezie. Maar hoeft niet altijd.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    18
    07-02-2018

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    meestal komt er afgunst bij kijken. afgunst is ook een synoniem voor jaloezie. Maar hoeft niet altijd.

    Klopt, maar denk idd niet dat die 2 dingen altijd met elkaar te maken hebben.

  12. #12
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Wat versta je onder jaloers, bedoel je hiermee hasad afgunst of echt jaloezie in de zin jaloezie voor je vrouw, dochters, moeder, zussen enz?

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Wat versta je onder jaloers, bedoel je hiermee hasad afgunst of echt jaloezie in de zin jaloezie voor je vrouw, dochters, moeder, zussen enz?
    De tweede vorm is geen jaloezie, dat valt onder eer/trots. Iets wat een groot deel van de wereldbevolking niet kent.
    Jaloezie is een gemoedstoestand of emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen, of wenst dat de ander datgene niet had

  14. #14
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    De tweede vorm is geen jaloezie, dat valt onder eer/trots. Iets wat een groot deel van de wereldbevolking niet kent.
    Jaloezie is een gemoedstoestand of emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen, of wenst dat de ander datgene niet had
    Rira is jaloezie agi en hasad is afgunst. Als men iets wil wat een ander ook heeft is dit niet slecht tenzij er hasad bij komt kijken. Ik ben ook jaloers op ulama dat zij zoveel begrip en kennis hebben en dit wil ik ook graag ondanks ik het graag wil afgunstig ik hen niet maar zeg ik tabarakallah.

    Het kan ook zijn dat iemand onvruchtbaar is en kijkt naar andere vrouwen die wel kinderen hebben en ook verlangen naar hetgeen zij hebben maar ondanks ze dit ook wil is ze niet afgunstig maar zegt ze tabarakallah. Het is kwaadaardig als men iets wil zoals bv gelukkig zijn met een huwelijk of baan of huis of auto maar je misgunt degenen die wel gelukkig zijn getrouwd, goede baan hebben, huis of mooie auto hebben.

    Ik denk dat jaloezie verschillende betekenissen heeft en er is goede jaloezie en slechte jaloezie en slechte jaloezie gaat samen met afgunst en goede jaloezie is gewoon goed en natuurlijk.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    108
    15-09-2017

    jarloers is jarloers vriend wat gezonde jarloerszie