1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Rira is jaloezie agi en hasad is afgunst. Als men iets wil wat een ander ook heeft is dit niet slecht tenzij er hasad bij komt kijken. Ik ben ook jaloers op ulama dat zij zoveel begrip en kennis hebben en dit wil ik ook graag ondanks ik het graag wil afgunstig ik hen niet maar zeg ik tabarakallah.

    Het kan ook zijn dat iemand onvruchtbaar is en kijkt naar andere vrouwen die wel kinderen hebben en ook verlangen naar hetgeen zij hebben maar ondanks ze dit ook wil is ze niet afgunstig maar zegt ze tabarakallah. Het is kwaadaardig als men iets wil zoals bv gelukkig zijn met een huwelijk of baan of huis of auto maar je misgunt degenen die wel gelukkig zijn getrouwd, goede baan hebben, huis of mooie auto hebben.

    Ik denk dat jaloezie verschillende betekenissen heeft en er is goede jaloezie en slechte jaloezie en slechte jaloezie gaat samen met afgunst en goede jaloezie is gewoon goed en natuurlijk.
    Ik ben het met je eens dat er meerdere betekenissen zijn voor jaloezie, en jaloezie hoeft niet perse slecht te zijn. Alleen vaak neigt het naar het slechte. Daar moeten wij voor waken.

  2. #17
    Braaf geworden

    Reacties
    11.807
    31-12-2013

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    Vind je jaloezie niet een rare emotie, waarom komt dat gevoel in een mens op. En waarom zou je jaloers moeten zijn.
    Zodat je je best blijft doen om te behouden wat je bezit.
    HAGENEESJE

  3. #18
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    Ik ben het met je eens dat er meerdere betekenissen zijn voor jaloezie, en jaloezie hoeft niet perse slecht te zijn. Alleen vaak neigt het naar het slechte. Daar moeten wij voor waken.
    Dat klopt agi, daarom dienen wij als altijd Allaah te verheerlijken als wij iets moois zien of iets zien wat wij ook willen.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    5.832
    30-09-2013

    Ik vind het een mooie emotie. Net als alles heeft het 2 kanten. De ene kant voelt wnr iets niet klopt(uitsloverij, partner die verkeerd bezig is) en uiteraard afgunst aan de andere kant.

    Wat ik jammer vind is dat jaloezie vaker kwalijk genomen wordt dan degene die de jaloezie ontwaakt. Je bent bijv een debiel wnr je over je successen praat tussen mensen met minder 'geluk'. Uberhaupt geen goed idee eigenlijk. Bescheidenheid hoefde niet te bestaan zonder jaloezie.
    If you 'don't know', Allah knows.

  5. #20
    Utopist

    Reacties
    7.907
    28-05-2010

    Vind ik ook, ook binnen een huwelijk als het ziekelijk is, dan heeft het niet meer met trots of eer te maken, maar gewoon met issues met jezelf en je partner gaat daar onder lijden!
    "For you see, in the end, it is between you and god. It was never between you and them anyway."

  6. #21
    Utopist

    Reacties
    7.907
    28-05-2010

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    Ik ben het met je eens dat er meerdere betekenissen zijn voor jaloezie, en jaloezie hoeft niet perse slecht te zijn. Alleen vaak neigt het naar het slechte. Daar moeten wij voor waken.
    Benijden wat een ander heeft, wordt ook wel gezien als het iemand misgunnen.
    "For you see, in the end, it is between you and god. It was never between you and them anyway."

  7. #22
    Verbannen

    Reacties
    719
    11-02-2018

    Jaloezie is goed tot een bepaald niveau.
    Het lijkt mij niet gezond als je alles best vind wat je partner doet en alles.

    Een gezonde mate van jaloezie

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    108
    15-09-2017

    Stop met typen

  9. #24
    Bijna Lid

    Reacties
    324
    10-02-2017

    Iedereen ervaart dat..de ene in meerdere mate dan de ander