....................

Reacties
    5.150
    01-04-2006

Citaat Geplaatst door y-s-f Bekijk reactie
    Of er een situatie denkbaar is, waar je net zoals bij de twee andere voorwaarden nl. zonder uitspreken van de shahada en zonder daden, ook moslim kunt zijn zonder geloof in het hart. Ik heb het over de hukm in al akhira, niet in de dunya.
    We hebben vastgesteld dat er situaties denkbaar zijn, waarbij je toch moslim kunt zijn zonder het uitspreken van de shahada en zonder daden. Dus het is mogelijk om een excuus te bedenken waarbij iemand 2 v/d 3 voorwaarden niet nakomt, maar toch moslim kan zijn. De vraag is of dat ook geldt voor de eerste voorwaarde, namelijk geloof in het hart. Kan er een situatie bestaan waarbij iemand ook zonder geloof in het hart bij Allah als moslim wordt gezien?
    Enige situatie wat ik me daarvoor kan bedenken is als hij sterft zonder dat hij Mukallaf is (zoals een kind of een majnoen enz). Ik moet wel zeggen dat daar zelfs meningsverschil over is. Maar de meerderheid van de geleerden vinden dat zo een persoon naar het paradijs gaat omdat diegene niet verantwoordelijk is.

En natuurlijk ahl alfataraat, die geen enkel mogelijkheid tot kennis hebben. Daarover is ook meningsverschil.

Maar er zijn dus wel uitzonderlijke situaties waarin dat kan.....
    Met pensioen........................................

Verbannen

Reacties
    569
    26-11-2015

Discussie ziekte

....................

Reacties
    5.150
    01-04-2006

Citaat Geplaatst door y-s-f Bekijk reactie
    Wat bedoel je met "voor het innerlijke geen mogelijkheid tot preventie bestaat"?
    Laat ik het zo zeggen: Als diegene mukallaf is en hij heeft toegang tot kennis en de hujjah bereikt hem, dan is er geen factor om hem tegen te houden om te geloven met zijn hart. Terwijl er bij Al-Iqraar billissaan en Al-'amal bilarkaan meer komt kijken, zoals alikraah etc.
    Met pensioen........................................

Dat zit wel snor ~

Reacties
    2.965
    26-04-2002

Al-Baqara - Aya 257اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

At-Talaaq - Aya 11رَّسُولًا يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِ اللَّهِ مُبَيِّنَاتٍ لِّيُخْرِجَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقًا

Vertaling:

The Cow:257 Allah is the Wali (Protector or Guardian) of those who believe. He brings them out from darkness into light. But as for those who disbelieve, their Auliya (supporters and helpers) are Taghut [false deities and false leaders, etc.], they bring them out from light into darkness. Those are the dwellers of the Fire, and they will abide therein forever.

The Divorce:11 (And has also sent to you) a Messenger (Muhammad SAW), who recites to you the Verses of Allah (the Quran) containing clear explanations, that He may take out, those who believe and do righteous good deeds from the darkness (of polytheism and disbelief) to the light (of Monotheism and true Faith). And whosoever believes in Allah and performs righteous good deeds, He will admit him into Gardens under which rivers flow (Paradise), to dwell therein forever. Allah has indeed granted for him an excellent provision.

In deze twee ayaat komt amanoe voor.