1. #91
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Ach doet toch ff normaal joh chauvinistisch zwijn! Overal ter wereld dien je je qua fatsoen (en op humaan gebied) aan te passen. Daar zijn de Friezen geen uitzondering in!

    En over geschiedenis gesproken. De Romeinen hadden geen interesse in dat Fries moerasland van destijds. Alles boven (ten Noorden) en ten oosten van de Rijn, vonden ze kattenpis. Het was er koud, drassig en d’r woonden Germaanse barbaren, waar bovendien niets te halen viel!
    Jullie waren de moeite niet waard. Er zijn derhalve ook nooit benoemenswaardige veldslagen geraporteerd en gedocumenteerd door Romeinse geschiedschrijvers (en die noteerden en beschreven ALLE veldslagen, ook die de Romeinen hadden verloren!).
    M.a.w. de Romeinen hebben nooit een serieuze poging ondernomen. Als ze dat wel hadden gedaan, dan was het land van de Friezen binnen een dag ingenomen. Ga daar maar vanuit! Ze hebben wel voor hetere vuren gestaan, dan weerstand van een clubje ongeorganiseerde, ongeciviliseerde, onderbewapende en inferieure Germaans subgroepje der barbaren.

    Maar goed, het enige wat jullie in de eeuwen daarna hebben geprobeerd, is jullie verzetten tegen het christendom d.m.v. het doden van een dappere christelijke missionaris genaamd Bonifatius. De christelijke Karel de Grote heeft vervolgens korte metten gemaakt met de Friezen en Saksen en VOORGOED ingelijfd bij zijn christelijk Europees rijk.
    Op z’n heidens fikkie steken in het bos met oud en nieuw zat er daarna niet meer in! Hup voortaan iedere zondag naar de kerk! Dag Wodan, dag Thor en dag Frya! Hallo Pausie!
    Mooi verhaal, wij Friezen zijn er nog steeds nietwaar? Aangepast, onderdeel van Nederland natuurlijk. Maar wij Friezen zijn er nog steeds, wij hebben stand gehouden lang voordat vele van de huidige 'groepen' uberhaubt bestonden.

    Lieg ik als ik dat zeg?

  2. #92
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    Citaat Geplaatst door macro201 Bekijk reactie
    Jullie slaan geen deuk in een pakje boter.
    Kijk wij hebben snelwegen bezet.
    Lees bovenstaande.

  3. #93
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    Citaat Geplaatst door macro201 Bekijk reactie
    Jullie slaan geen deuk in een pakje boter.
    Kijk wij hebben snelwegen bezet.
    Lees bovenstaande.

  4. #94
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Djengiz Bekijk reactie
    af en toe heb je zulke partijen nodig om de andere tokkie partijen bezig te houden, maar de werkelijke macht ligt natuurlijk bij Erdogan en zijn AK partij,,
    Voor het eerst moet ik je hier op m.nl gelijk geven:

    Erdogan tolereert zo'n nazipartij alleen maar
    omdat hij er niks van te vrezen heeft
    en als bliksemafleider kan fungeren.
    Zodat Hij en de AK als enig redelijk alternatief afsteken
    tegenover de ruziënde andere partijen ...

  5. #95
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Djengiz Bekijk reactie
    Vertel es de geschiedenis over hoe nederland smeekte bij het ottomaanse rijk voor hulp tegen de spanjaarden die holland wilden inlijven..

    En vergeet niet het dorpje Turkeye in zeeland te vermelden dat genoemd werd als dank voor de hulp die ze kregen

    En als je toch bezig bent, gelijk de bekende hollandse quote erbij halen "liever Turks dan paaps"
    De strijdkreet "Liever Turks dan Paaps" oftewel "Liever Moslim dan Katholiek" (papa = paus)
    uit de Tachtigjarige Oorlog (1568 - 1648) moet je niet letterlijk maar cynisch opvatten.
    Vergelijk het met: "Liever de duivel dan mijn schoonmoeder".

    De Protestantse Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden verklaarde zich
    in de Tachtigjarige Oorlog onafhankelijk en zocht bondgenoten tegen de Spaanse Katholieke koning,
    zelfs bij de duivel: het Islamitische Turkije ...

  6. #96
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Al voor de Gouden Eeuw waren er Osmaanse handelaren aanwezig in verscheidene Nederlandse handelssteden. In de meeste gevallen ging dit echter om christelijke of joodse onderdanen van de sultan. Pas rond het begin van de 17e eeuw kan men met zekerheid spreken van moslims in Nederland, zoals de Turkse slaven die bij het Beleg van Sluis door Prins Maurits werden bevrijd van het Spaanse leger. Toen gezanten Zeyn-Al-Din Beg (1607, Perzië) en Ömer Aga (1614, Ottomaanse Rijk) naar de Nederlanden kwamen, woonden er waarschijnlijk al kleine groepen islamitische handelaren. Mogelijk bevond zich rond 1610 in Amsterdam korte tijd een moskee ten behoeve van uit Spanje gevluchte Morisco’s die op doortocht waren naar Constantinopel.[4] Enkele decennia later verschijnen echter vele Turkse en Perzische figuranten in Nederlandse schilderijen, te herkennen aan hun klederdracht. Tijdens de gouden eeuw nam het contact met moslims toe, door de gezamenlijke oorlog met het Ottomaanse Rijk tegen Spanje, en door contacten van de VOC in Zuidoost Azië. Met het verschuiven van de internationale handel naar Engeland vertrokken de meeste moslims aan het eind van de 17e en het begin van de 18e eeuw naar Londen.

    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Nederland

  7. #97
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Al voor de Gouden Eeuw waren er Osmaanse handelaren aanwezig in verscheidene Nederlandse handelssteden. In de meeste gevallen ging dit echter om christelijke of joodse onderdanen van de sultan. Pas rond het begin van de 17e eeuw kan men met zekerheid spreken van moslims in Nederland, zoals de Turkse slaven die bij het Beleg van Sluis door Prins Maurits werden bevrijd van het Spaanse leger. Toen gezanten Zeyn-Al-Din Beg (1607, Perzië) en Ömer Aga (1614, Ottomaanse Rijk) naar de Nederlanden kwamen, woonden er waarschijnlijk al kleine groepen islamitische handelaren. Mogelijk bevond zich rond 1610 in Amsterdam korte tijd een moskee ten behoeve van uit Spanje gevluchte Morisco’s die op doortocht waren naar Constantinopel.[4] Enkele decennia later verschijnen echter vele Turkse en Perzische figuranten in Nederlandse schilderijen, te herkennen aan hun klederdracht. Tijdens de gouden eeuw nam het contact met moslims toe, door de gezamenlijke oorlog met het Ottomaanse Rijk tegen Spanje, en door contacten van de VOC in Zuidoost Azië. Met het verschuiven van de internationale handel naar Engeland vertrokken de meeste moslims aan het eind van de 17e en het begin van de 18e eeuw naar Londen.

    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Nederland
    Ook weer een mooi verhaal, de 17e eeuw? De Friezen hebben strijd geleverd met de Romeinen, zo ongeveer in het jaar 0. Nederland bestond toen nog niet eens, ook het Ottomaanse rijk niet (13e eeuw).

    De Friezen zijn er al 2000 jaar, De eerste eeuw en waarschijnlijk eerder, voor Christus en de jaartelling.

  8. #98
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door Fromage Bekijk reactie
    Ook weer een mooi verhaal, de 17e eeuw? De Friezen hebben strijd geleverd met de Romeinen, zo ongeveer in het jaar 0. Nederland bestond toen nog niet eens, ook het Ottomaanse rijk niet (13e eeuw).

    De Friezen zijn er al 2000 jaar, De eerste eeuw en waarschijnlijk eerder, voor Christus en de jaartelling.
    DIT stukje gaat over NEDERLAND in zijn geheel in relatie tot de eerste aanvaringen met moslims. Ff beter opletten minkukel. Niet alles draait om dat onbeduidend stukje polderland daar ergens in het verre noorden.

  9. #99
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    DIT stukje gaat over NEDERLAND in zijn geheel in relatie tot de eerste aanvaringen met moslims. Ff beter opletten minkukel. Niet alles draait om dat onbeduidend stukje polderland daar ergens in het verre noorden.
    Haha, ja ik had even een waas voor de ogen geloof ik. Verkeerd gelezen.

    Is wel een mooi stukje polderland (al is het niet echt polderland, dan moet je in Flevoland zijn geloof ik) hoor, kom eens langs. Ik kan de meren aanbevelen, beter nog.. de eilanden. De mensen zijn wat nors maar eerlijk, als je ze leert kennen worden het de vriendelijkste mensen op aarde. Geen grap.

  10. #100
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door Fromage Bekijk reactie
    Haha, ja ik had even een waas voor de ogen geloof ik. Verkeerd gelezen.

    Is wel een mooi stukje polderland (al is het niet echt polderland, dan moet je in Flevoland zijn geloof ik) hoor, kom eens langs. Ik kan de meren aanbevelen, beter nog.. de eilanden. De mensen zijn wat nors maar eerlijk, als je ze leert kennen worden het de vriendelijkste mensen op aarde. Geen grap.
    Ik heb geen slecht beeld van Friezen hoor. In tegendeel, het zijn gewoon nuchtere hardwerkende mensen, die nog aan de eerlijke kant van het leven staan. Wat ik overigens niet van alle delen van Nederland kan zeggen. Maar goed, ook dat kan over alle nationaliteiten gezegd worden.
    In de regel zijn Friezen vaak terughoudend op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en een tikkeltje conservatief uit vrees van cultuurverlies en hun manier van leven en daarom zijn ze vaak nationalistisch en chauvinistisch. Heel begrijpelijk. Het zwarte pieten verhaal is daar een onderdeel van. Ik weet haast wel zeker dat dat niet uit racistische motieven is.

  11. #101
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Ik heb geen slecht beeld van Friezen hoor. In tegendeel, het zijn gewoon nuchtere hardwerkende mensen, die nog aan de eerlijke kant van het leven staan. Wat ik overigens niet van alle delen van Nederland kan zeggen. Maar goed, ook dat kan over alle nationaliteiten gezegd worden.
    In de regel zijn Friezen vaak terughoudend op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en een tikkeltje conservatief uit vrees van cultuurverlies en hun manier van leven en daarom zijn ze vaak nationalistisch en chauvinistisch. Heel begrijpelijk. Het zwarte pieten verhaal is daar een onderdeel van. Ik weet haast wel zeker dat dat niet uit racistische motieven is.
    Ik weet niet wat voor nationaliteit of afkomst jij hebt maar je zit aardig in de goede richting qua Friezen.

    We zijn een tikkeltje conservatief, we eren onze cultuur die al duizenden jaren stand heeft gehouden en daardoor zijn we wellicht inderdaad ietwat nationalistisch. Chauvinistisch kan ik niet over oordelen, dat heeft te maken met geloof. Ik geloof niet, de meeste Friezen niet.

    Zwarte Piet wordt hier inderdaad simpelweg niet als racistisch gezien, ook al snappen we het slavernij-verleden prima. Hier kan over worden gepraat, gediscussieerd, maar als het wordt opgedrongen zoals door dat stel oproerkraaiers die chaos willen creeeren hier in Friesland dan is het een no-go.

    Friesland is niet onredelijk, het heeft wel een ruggegraat.. al 2000 jaar lang.

  12. #102
    Turksee ♡

    Reacties
    62
    18-01-2018

    Citaat Geplaatst door Fromage Bekijk reactie
    Waarom reageer jij op hetzelfde tijdstip?

  13. #103
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door Fromage Bekijk reactie
    Ik weet niet wat voor nationaliteit of afkomst jij hebt maar je zit aardig in de goede richting qua Friezen.

    We zijn een tikkeltje conservatief, we eren onze cultuur die al duizenden jaren stand heeft gehouden en daardoor zijn we wellicht inderdaad ietwat nationalistisch. Chauvinistisch kan ik niet over oordelen, dat heeft te maken met geloof. Ik geloof niet, de meeste Friezen niet.

    Zwarte Piet wordt hier inderdaad simpelweg niet als racistisch gezien, ook al snappen we het slavernij-verleden prima. Hier kan over worden gepraat, gediscussieerd, maar als het wordt opgedrongen zoals door dat stel oproerkraaiers die chaos willen creeeren hier in Friesland dan is het een no-go.

    Friesland is niet onredelijk, het heeft wel een ruggegraat.. al 2000 jaar lang.
    Chauvinisme heeft niets met religie te maken Kaasboer de Nylander!

    “Chauvinisme is een overdreven vorm van patriottisme. Het gaat hierbij om het ophemelen van het eigen land, volk, taal of regio. Dit wordt wel geassocieerd met nationalisme, racisme en fascisme. De term verwijst naar de soldaat Nicolas Chauvin.“
    http://www.encyclo.nl/begrip/chauvinisme

    Lees je even wat beter in gozer.

  14. #104
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Chauvinisme heeft niets met religie te maken Kaasboer de Nylander!

    “Chauvinisme is een overdreven vorm van patriottisme. Het gaat hierbij om het ophemelen van het eigen land, volk, taal of regio. Dit wordt wel geassocieerd met nationalisme, racisme en fascisme. De term verwijst naar de soldaat Nicolas Chauvin.“
    http://www.encyclo.nl/begrip/chauvinisme

    Lees je even wat beter in gozer.
    Ik had al aangegeven dat ik niet kan oordelen over Chauvinisme, had de term al wel eens gehoord maar kende de betekenis niet echt.

    Verder hoef ik me wat dat betreft niet verder in te lezen. In de regel is Friesland een heel erg open communie, totdat je problemen brengt. Iedereen is welkom, iedereen wordt geaccepteerd, iedereen mag doen wat hij wil. Totdat je te ver gaat, dan ga je dood. Zo was het in het verleden, zo is het eigenlijk nog steeds. Ben ik nu dan een Chauvinist, tegenwoordig beter bekend als rechts-extremist?

    Misschien moet jij je wat beter inlezen qua Friezen, al heb je gelijk qua chauvinisme.

  15. #105
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door Fromage Bekijk reactie
    Ik had al aangegeven dat ik niet kan oordelen over Chauvinisme, had de term al wel eens gehoord maar kende de betekenis niet echt.

    Verder hoef ik me wat dat betreft niet verder in te lezen. In de regel is Friesland een heel erg open communie, totdat je problemen brengt. Iedereen is welkom, iedereen wordt geaccepteerd, iedereen mag doen wat hij wil. Totdat je te ver gaat, dan ga je dood. Zo was het in het verleden, zo is het eigenlijk nog steeds. Ben ik nu dan een Chauvinist, tegenwoordig beter bekend als rechts-extremist?

    Misschien moet jij je wat beter inlezen qua Friezen, al heb je gelijk qua chauvinisme.
    Zoals ik al zei er is niks bijzonders aan de Friezen of ‘het Fries zijn’. Jullie zijn gewoon mensen, zoals ieder ander mens. Jullie schijten, bloeden, eten, drinken en slapen zoals ieder ander mens.
    Het is wat jij er zelf van maakt in je eigen belevenis waardoor je denkt dat de Friezen apart of uniek zijn of je van mening bent boven anderen uit te (kunnen) steigen. Wanneer je dit laatste denkt en je je daardoor wenst af te zetten tegen ‘de ander’, dan begin je al aardig in een gevarenzone te komen. En wanneer je hier heel extreem in bent en je je MENSELIJKE identiteit probeert te koppelen aan ‘het Fries zijn’, dan levert dat vroeg of laat problemen op. Want een ieder die niet Fries is, is dan in jouw belevenis ‘minder’ of ‘lager’. Goed, de geschiedenis heeft ons geleerd waartoe nationalisme en chauvinisme kan leiden. Nationalisme en chauvinisme komen voort in tijden wanneer men een identiteitscrisis of angst van de vreemden (xenofobie) ervaart.

    Een beetje patriotisme en chauvinisme is niet erg, maar laat het nooit en te nimmer de boventoon voeren in wie je als MENS bent!

    En wat betreft jullie geschiedenis, ik heb je aangetoond dat daar niets benoemenswaardig te vertellen valt. In wereldcontext hebben de Friezen geen stempel op de beschaving gedrukt. Geen wereldberoemde wetenschappers, uitvinders, literatuur, er is nooit een Fries wereldrijk geweest die de mensheid voorgoed heeft veranderd zoals het Romeinse rijk of Osmaanse rijk. Dus klamp je daar niet te veel aan vast maat!
    Bovendien is het zwakzinnig om trots en hoogmoedig te zijn over iets waar jij als individu geen aandeel in hebt gehad. JIJ hebt er niet voor gekozen om Fries te zijn. Je had netzogoed in Raamsdonkveer geboren kunnen worden en dan zat je nu te pronken over hoe geweldig Brabanders wel niet zijn.