1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    In Iran is het failliet van de islam nu kristalhelder feit

    Betogers eisen in helder Perzisch radicale verdwijning van het regime, de islam en de geestelijkheid, stelt publicist en cultureel psycholoog Keyvan Shahbazi.

    Opnieuw heerst grote onrust in Iran: het land waaruit ik 35 jaar geleden als tiener lopend over de bergen vluchtte, om een maand of twee in het buitenland te wachten op de beslissende volksopstand. Het land waar later mijn vader werd begraven, drie dagen voordat ik het bericht van het overlijden kreeg.

    Massale straatprotesten tegen het totalitaire regime van de ayatollahs komen er ongeveer eens in de tien jaar voor en gaan samen met voorspelbaar falende pogingen tot reanimatie daarvan. Keer op keer blijkt dat elke zogenaamde hervorming de totale vernietiging van het systeem in gang zal zetten. Bij de vorige ronde in 2009 heb ik in deze krant het begin van het einde van de islamitische republiek aangekondigd. Dat bleek te optimistisch. Na maanden bloedige straatprotesten bleken de veelal jonge demonstranten het geopolitieke klimaat tegen zich te hebben.

    Ondanks de halfslachtige pogingen van het State Department van Hillary Clinton, bleek Barack Obama te laf om de betogers te steunen. In plaats daarvan poogde hij Khamenei te paaien door zich afzijdig te houden van de massale moordpartijen en grootschalige arrestaties waarmee de protesten werden neergeslagen. De showprocessen op de staatstelevisie waarbij arrestanten gedwongen door martelingen en massaverkrachtingen spijt betuigden, hadden tot doel om de hoop op verandering de kop in te drukken.

    Met het presidentschap van Rohani werd de poppenkast van hervormingen opnieuw opgevoerd. De windowdressing richting het Westen was toebedeeld aan Zarif, zijn minister van Buitenlandse Zaken met het decorum van een louche tweedehands autohandelaar. Het applaus van de 'nuttige idioten' van cultuurrelativisten in het Westen en hun gelijkgestemde correspondenten in het Oosten was weerzinwekkend. Je voelde je een roepende in de woestijn als je erop wees dat de man die tot voor kort de Staatsveiligheidsraad had gerund en tot in zijn ellebogen in bloed zat geen vrijheid en rechtsstatelijkheid kon brengen. En dat de echte macht in Iran in handen is van één opper-ayatollah-misdadiger: Khamenei.

    Onder het toeziend oog van Obama bereidden de ayatollahs hun macht verder uit. Het zogenoemde nucleaire akkoord bracht ze niet alleen uit het donkere reptielenhol waarin ze geïsoleerd zaten. Het leverde ze ook nog naar schatting tussen de 100 en 150 miljard dollar cash op die ze direct inzetten voor destabilisatie van de gehele regio. De onschuldige bevolking van Jemen, Bahrein, Afghanistan, Iraq, Syrië en Libanon heeft daar sindsdien de rekening voor betaald.

    Regime change
    De huidige straatprotesten verschillen echter op fundamentele punten van de eerdere protesten die beperkt bleven tot de westers georiënteerde stedelijke middenklasse. Jongeren uit deze groepen vroegen ingetogen om meer vrijheid en burgerrechten in het kader van het heersende systeem van geestelijkheid. Regime change was een veel te angstaanjagende en radicale gedachte voor ze. Hun ouders hadden in 1979 het regime van de Shah omver geworpen en ze waren van de regen in de drup terechtgekomen. Dat wilden ze niet meer. Nu voor het eerst zijn de stedelingen erin geslaagd om ook de lagere sociale klassen, zelfs buiten die van de grote steden de straat op te krijgen.

    De economische misère door corruptie en de talrijke kostbare proxy-oorlogen van het regime hebben daarbij een handje geholpen. Maar bovenal zijn de leuzen die worden gescandeerd fundamenteel veranderd. Nergens hoor je meer Arabisch-islamitische kreten zoals Allah-o-Akbar. De demonstranten verbranden zelfs de door dit regime ontworpen vlag met deze kreet erop. Nergens hoor je meer de roep om hervormingen van binnenuit door figuren uit het systeem zelf. De betogers eisen in helder Perzisch radicale verdwijning van het regime, de islam en de geestelijkheid uit de politieke en maatschappelijke arena. Het enige geloofwaardige alternatief moet van buiten het islamitische regime komen en dat is een grote onomkeerbare stap voorwaarts. Daarmee is het failliet van de islam als maatschappelijke- en politieke ordeningsprincipe een kristalhelder feit.

    De protesten zijn ook niet meer ingetogen. In veel steden durven de geestelijken niet meer in hun herkenbare kloffie de straat op. Men biedt tegenstand aan de ordetroepen en steekt de aan de Revolutionaire Garde gerelateerde instellingen in brand. Iconisch is een filmpje waarop een vrouw recht voor een rij ordetroepen staat en uit haar tenen schreeuwt 'dood aan Khamenei'. En niemand durft in te grijpen.

    Bezorgd om hun portemonnee blijven de Europese leiders vooralsnog zwijgend toekijken, maar het tijdperk van de laffe Midden-Oosten-politiek van Obama is definitief voorbij. Er waait een andere geopolitieke wind, de Republikeinen aarzelen geen seconde om achter de Iraanse bevolking te staan. Ook deze keer kondig ik het begin van het einde aan van de islamitische republiek in Iran. In de hoop om straks mijn dementerende moeder, die in slow motion aan het sterven is, zelf te kunnen begraven. Toch weet niemand welke wending deze nieuwe opstand op korte termijn zal nemen. Maar een ding is zeker: vroeg of laat komt er een einde aan deze eerste islamitische staat in het Midden-Oosten. De datum staat alleen nog niet vast.

    https://www.volkskrant.nl/opinie/opi...feit~a4552380/

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    3.000
    06-11-2012

    Felix kan je even een samenvatting maken?

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    Citaat Geplaatst door bombastic9982 Bekijk reactie
    Felix kan je even een samenvatting maken?
    Dat het een kristalhelder is dat de islam als maatschappelijke- en politieke ordeningsprincipe failliet is, aldus Keyvan Shahbazi.

    Ik moest aan dit stuk denken toen ik het topic las over Erdogan en zijn beoogde kalifaat.

    Moslims lijken rooskleurige fantasiebeelden te hebben over het kalifaat. Het lijkt een hang naar vroeger toen alles beter was maar het zal nooit meer zo zijn als het was. Men blijft hangen in het verleden en denkt dat als het kalifaat weer zou bestaan dat alles plotseling goed zal komen. Dat recept lijkt in elk geval in Iran niet meer te werken. Men probeert zich te ontworstelen aan de druk van het regime en de religie. Men kiest voor meer vrijheid. De geest lijkt uit de fles en de vraag is of het alleen bij Iran zal blijven.

    Erdogan wil een kalifaat. Zijn aanhangers geloven dat het Turkije vooruit zal brengen. Ik denk dat deze aanhangers bedrogen uit zullen komen. Oude tijden zullen niet meer herleven omdat de mensen te veel zijn ontwikkeld en veranderd.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    3.000
    06-11-2012

    Citaat Geplaatst door _Felix_ Bekijk reactie
    Dat het een kristalhelder is dat de islam als maatschappelijke- en politieke ordeningsprincipe failliet is, aldus Keyvan Shahbazi.

    Ik moest aan dit stuk denken toen ik het topic las over Erdogan en zijn beoogde kalifaat.

    Moslims lijken rooskleurige fantasiebeelden te hebben over het kalifaat. Het lijkt een hang naar vroeger toen alles beter was maar het zal nooit meer zo zijn als het was. Men blijft hangen in het verleden en denkt dat als het kalifaat weer zou bestaan dat alles plotseling goed zal komen. Dat recept lijkt in elk geval in Iran niet meer te werken. Men probeert zich te ontworstelen aan de druk van het regime en de religie. Men kiest voor meer vrijheid. De geest lijkt uit de fles en de vraag is of het alleen bij Iran zal blijven.

    Erdogan wil een kalifaat. Zijn aanhangers geloven dat het Turkije vooruit zal brengen. Ik denk dat deze aanhangers bedrogen uit zullen komen. Oude tijden zullen niet meer herleven omdat de mensen te veel zijn ontwikkeld en veranderd.
    Wat een onzin.
    Wees eens consistent.
    Hoe noem jij het Amerikaanse Rijk? Is dat ook een kalifaat?

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    Citaat Geplaatst door bombastic9982 Bekijk reactie
    Wat een onzin.
    Wees eens consistent.
    Hoe noem jij het Amerikaanse Rijk? Is dat ook een kalifaat?
    Onzin? De praktijk bewijst het tegendeel.

    Als ik naar de definitie kijk van een kalifaat dan is het onzin om het Amerikaanse rijk een kalifaat te noemen.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    Begrijp mij overigens niet verkeerd. Islam zal blijven bestaan maar het is de vraag hoe lang de islam als politiek instrument functioneel zal blijven. In Iran lijkt die tijd in elk geval voorbij.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    3.000
    06-11-2012

    Citaat Geplaatst door _Felix_ Bekijk reactie
    Onzin? De praktijk bewijst het tegendeel.

    Als ik naar de definitie kijk van een kalifaat dan is het onzin om het Amerikaanse rijk een kalifaat te noemen.
    Je bent totaal niet serieus te nemen.
    De VS heeft heel de wereld in haar tang inclusief Turkije en jij hebt het over een kalifaat gebaseerd op allerlei vaagheden.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    Citaat Geplaatst door bombastic9982 Bekijk reactie
    Je bent totaal niet serieus te nemen.
    De VS heeft heel de wereld in haar tang inclusief Turkije en jij hebt het over een kalifaat gebaseerd op allerlei vaagheden.
    Prima. Dat is jouw mening. Laten we de ontwikkelingen in Turkije nauwlettend in de gaten houden. We spreken er later nog wel een keer over. We zullen dan zien of ik serieus te nemen ben.

  9. #9
    Bijna Lid

    Reacties
    2.753
    23-10-2014

    Citaat Geplaatst door _Felix_ Bekijk reactie
    Begrijp mij overigens niet verkeerd. Islam zal blijven bestaan maar het is de vraag hoe lang de islam als politiek instrument functioneel zal blijven. In Iran lijkt die tijd in elk geval voorbij.
    Als ze maar op terroristische seculieren blijven jagen in Turkije vind ik het best wat Erdogan allemaal wilt doen.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    3.000
    06-11-2012

    Citaat Geplaatst door _Felix_ Bekijk reactie
    Prima. Dat is jouw mening. Laten we de ontwikkelingen in Turkije nauwlettend in de gaten houden. We spreken er later nog wel een keer over. We zullen dan zien of ik serieus te nemen ben.
    Waar baseer jij dat allemaal op?

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    1.629
    16-04-2015

    Citaat Geplaatst door macro201 Bekijk reactie
    Als ze maar op terroristische seculieren blijven jagen in Turkije vind ik het best wat Erdogan allemaal wilt doen.
    Het doet sommigen echt pijn dat Turkije op aan het staan is en dat Erdogan de open ogent van veel moslims

    Ze hadden liever nog 10 islamitische landen de komende 10 jaar naar de prehistorie gebombardeerd terwijl mensen slapen

    Een sterk islamitisch land is not done.

    Ik zou zeggen FUCK EM !!!

    Go go go Erdogan+Pak

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    Citaat Geplaatst door bEWONERuTRECHT Bekijk reactie
    Het doet sommigen echt pijn dat Turkije op aan het staan is en dat Erdogan de open ogent van veel moslims

    Ze hadden liever nog 10 islamitische landen de komende 10 jaar naar de prehistorie gebombardeerd terwijl mensen slapen

    Een sterk islamitisch land is not done.

    Ik zou zeggen FUCK EM !!!

    Go go go Erdogan+Pak
    Erdogan heeft moslims de ogen niet geopend, hij heeft hen zand in de ogen gestrooid. Turkije een sterk islamitisch land? Laat me niet lachen.