1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Nederland telt nu 17,2 miljoen inwoners: 'Van de baby's moet de groei het niet hebben

    Nederland telt nu 17,2 miljoen inwoners: 'Van de baby's moet de groei het niet hebben, van de migranten wel'

    De voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
    Nederland telt 17,2 miljoen inwoners. In 2017 is de Nederlandse bevolking met ruim 100 duizend mensen gegroeid. De toename is vooral te danken aan migranten. De samenstelling van de migratiestroom veranderde wel: vergeleken met een jaar eerder vestigden zich minder asielzoekers en meer arbeidsmigranten en buitenlandse studenten in Nederland.

    Door: Elsbeth Stoker 2 januari 2018, 02:00


    Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die dinsdag zijn gepubliceerd. Nederland telt bijna 17,2 miljoen geregistreerde inwoners.

    Volgens het CBS vestigden zich het afgelopen jaar 82 duizend meer mensen in Nederland dan er vertrokken. Ook werden 19 duizend meer baby's geboren dan er mensen overleden. Naar verwachting zal de bevolkingsgroei de komende jaren aanhouden. Over vijf jaar zullen er volgens het CBS 17,5 miljoen mensen in Nederland wonen. 'Maar van de baby's moet de groei het niet hebben, van de migranten wel', zegt Jan Latten van het CBS.

    Minder Syriërs

    In 2016 groeide de bevolking vooral door de toestroom van asielzoekers. Afgelopen jaar schreven zich minder asielzoekers in. Zo vestigden zich in 2016 nog ruim 25 duizend Syriërs in Nederland, in 2017 waren dat er 16 duizend. Ondanks deze daling blijven migranten met een Syrische achtergrond de grootste groep nieuwkomers, zij worden gevolgd door migranten uit onder meer Polen, India, Letland, Estland en Roemenië. Ook het aantal migranten uit Brazilië nam opvallend toe: in 2016 was het migratiesaldo nog 628, in 2017 steeg dat naar 1.706.

    'Verrassend in 2017 was het groeiende aantal arbeidsmigranten', zegt Latten. 'Dat de Nederlandse economie goed draait en dat sommige vacatures niet goed te vervullen zijn, horen ze ook in het buitenland. Je ziet bijvoorbeeld een toename van kennismigranten uit India in de regio's rond Eindhoven en Amsterdam.' In 2017 vestigden zich 8.310 Indiase nieuwkomers, 3.858 mensen met een Indiase achtergrond vertrokken weer.

    Polen blijft de belangrijkste bron van arbeidsmigranten. Latten: 'In dat land draait de economie ook goed, maar je hebt nog altijd regio's met een hoge werkloosheid. En door het hogere loon blijft Nederland aantrekkelijk: je kunt toch al snel een huisje op het Poolse platteland betalen als je hier hebt gewerkt.'

    Later kinderen

    In het verleden betekende economische groei meestal ook dat het aantal geboorten toenam. Dat gebeurt nu niet. Nederlanders krijgen steeds later kinderen. Naar verwachting zal die trend aanhouden. Inmiddels is de gemiddelde leeftijd waarop een vrouw haar eerste kind krijgt 29,8 jaar. 'De twintigers blijven het maar uitstellen. Als ze eenmaal rond de dertig zijn, komt het kind meestal wel', zegt Latten. Een verklaring voor het uitstellen van het krijgen van kinderen is de veranderde economische situatie voor twintigers. 'Zij zijn degenen die vaak flexbanen hebben. Dat kan hun gevoel van bestaanszekerheid raken.'

    De bevolkingsgroei neemt niet overal in Nederland toe. De meeste mensen vestigen zich in de grote steden en de gemeenten daaromheen. 'De bevolking klontert steeds meer bij elkaar', zegt Latten. Zo nam de bevolking in Amsterdam met bijna 12 duizend bewoners toe. Ook deze trend zet zich naar verwachting door. 'We zullen meer gaan leven en denken in metropoolregio's. Je ziet dat de steden uit hun voegen barsten en dat veel jonge gezinnen verhuizen naar kleinere gemeenten vlak bij de stad.' Zo kregen enkele kleinere gemeenten in de omgeving van de vier grote steden, zoals Diemen, Blaricum en Weesp, er vorig jaar naar verhouding de meeste inwoners bij.

    Maar in 91 van de 388 gemeenten daalde het aantal inwoners in 2017 juist: in vrijwel al die gemeenten overleden meer mensen dan er baby's werden geboren. Het merendeel van deze plaatsen ligt aan de randen van Nederland. Latten: 'De verschillen tussen de krimp- en groeiregio's zullen verder toenemen: een gemeente met vooral 50-plussers heeft heel andere problemen dan een stad waar bijvoorbeeld nauwelijks betaalbare huizen voor jongeren zijn.'

    Drie migranten over Nederlanders, de arbeidsmarkt en de taal

    'Geen enkel probleem om hier mijn weg te vinden'

    Satyam Arora (29) uit Delhi, India: 'Ik ben hier sinds augustus. Hiervoor werkte ik vijf jaar in de VS, onder meer op Wall Street. Ik wilde graag bij een grotere organisatie werken en een baan met meer verantwoordelijkheid. Dat kon bij Philips in Amsterdam. Ik was bang voor problemen met de taal, maar iedereen bleek Engels te spreken. Ik spreek nog geen woord Nederlands. Niemand lijkt dat erg te vinden. Ik heb geen enkel probleem gehad om hier mijn weg te vinden. Mijn werkgever heeft me erg geholpen, onder meer met het vinden van een huis. Daarnaast zijn er organisaties voor Indiase migranten, zoals Bridging the Gap. Daar kon ik elke vraag stellen en heb ik veel geleerd over Nederlanders. Nederlanders zijn heel behulpzaam. Maar ook sober: zo weet ik nu dat je niet voor elk wissewasje naar de dokter moet gaan.'

    'Wat mij betreft, blijf ik hier: ik hou van de sfeer'

    Jonas Sobrinho (37) uit Goiânia, Brazilië: 'In Brazilië had ik eerst een slagerij, daarna verkocht ik kip bij een groter bedrijf. Door de economische malaise moest het bedrijf reorganiseren. Een nieuwe baan vinden was lastig. Bovendien voelde ik me niet vrij vanwege de hoge criminaliteit. Mijn vrouw is van origine Spaans. Daardoor konden wij makkelijk in Europa aan de slag. We zijn naar Spanje gegaan. Daar was het lastig. Toen zijn we in januari naar Nederland gekomen, mijn vrouw had hier al gewerkt. Het begin was niet makkelijk. Ik heb allerlei baantjes gehad. Nu heb ik leuk werk: ik ben chef-kok bij het Braziliaanse restaurant Samba Kitchen in Amsterdam. Mijn specialiteit is picanha, steaks van de grill. Wat mij betreft, blijf ik hier. Ik hou van de sfeer, de straten zijn schoon en de lonen zijn goed.'

    'Aantrekkelijk land voor kenniswerkers uit India'

    Prashant Savla (42) uit Mumbai, India: 'De afgelopen vier jaar zijn hier steeds meer mensen uit India gekomen. Ik woon hier acht jaar samen met mijn gezin. Nederland is een aantrekkelijk land voor kenniswerkers uit India. Veel mensen werken in de ict en het niveau is erg hoog. Daarnaast is Nederland aantrekkelijk omdat de mensen hartelijk zijn en iedereen Engels spreekt. De infrastructuur is bovendien geweldig. Ik werk bij het Europese hoofdkwartier van Sun Pharmaceutical in Hoofddorp en ik woon in Amstelveen. Voor mijn werk moet ik veel reizen. Als ik om 10 uur naar Milaan vlieg, vertrek ik thuis om 9 uur. Wat een luxe. Het enige echte nadeel is het weer. Eerst dachten we: als het slecht weer is, kunnen we niet naar buiten. Maar we hebben van Nederlanders geleerd dat je je daar niet door moet laten belemmeren.'

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Ben wel benieuwd wat (de hier aanwezig) PVV en FvD stemmers hier van vinden.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Ben wel benieuwd wat (de hier aanwezig) PVV en FvD stemmers hier van vinden.
    Zolang cherry b of geert w. geen boze tweet of een rare verkleedpartij in de tweede kamer hebben gewijd aan dit feit vinden hun stemmers er niets van vrees ik.

  4. #4
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Het is nu wachten op een nieuwe catastrofe, de spindoctors zullen niet weer met een economische crisis komen denk ik, ze focussen op een oorlog, een burger oorlog is gelukkig hoogst onwaarschijnlijk, ik gok op een nieuwe ziekte of een verzwakking van anti biotica en ressistentie.
    Brace yourselfs.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Zolang cherry b of geert w. geen boze tweet of een rare verkleedpartij in de tweede kamer hebben gewijd aan dit feit vinden hun stemmers er niets van vrees ik.
    Ik vermoed dat een groot deel dit minder erg vindt omdat deze mensen (bovenkant arbeidmarkt) geen concurrentie voor ze zijn.

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    Het is nu wachten op een nieuwe catastrofe, de spindoctors zullen niet weer met een economische crisis komen denk ik, ze focussen op een oorlog, een burger oorlog is gelukkig hoogst onwaarschijnlijk, ik gok op een nieuwe ziekte of een verzwakking van anti biotica en ressistentie.
    Brace yourselfs.
    Ben je je aluhoedje weer kwijt of zijn de pilletjes op?

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Migranten zijn toch ook eens begonnen als baby?

  7. #7
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Ik vermoed dat een groot deel dit minder erg vindt omdat deze mensen (bovenkant arbeidmarkt) geen concurrentie voor ze zijn.


    Ben je je aluhoedje weer kwijt of zijn de pilletjes op?
    Jij denkt dat wij het arbeiders alles betalende volk lekker slapend rijk gaan worden omdat alles voor ons in balans is, minder ziektes meer werk meer loon, ideaal toch? Maar niet voor bedrijven of multi nationals,
    als je simpelweg alleen maar even kijkt van de jaren ‘90 tot aan nu, dat is al best lang leed en oorlog zonder dat jij het eigenlijk door hebt,
    en jij denkt oh Nederland is best een relaxed land, maar in feite is Nederland/ Europa gewoon een greenzone, met hier en daar wat uitspattingen van aanslagenen onderhuidse racisme, daar met een holocaust tegen de oudere grijze generatie die grotendeels is omgebracht door bezuinigingen en kortingen in de zorg.
    Ik heb geen hoedje nodig of een pil, ik denk dat jij eerder je ogen moet openen.

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Toch ben ik blij dat ik in NL ben geboren. Al die ellende die jij beschrijft neem ik graag op de koop toe....

  9. #9
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Toch ben ik blij dat ik in NL ben geboren. Al die ellende die jij beschrijft neem ik graag op de koop toe....
    Uiteraard, want jij weet net als ik dat andere landen/volkeren moeten lijden voor onze luxe, dan is een wc naast de huiskamer en een plofkip in de schappen een minimale last.

  10. #10
    Grateful.

    Reacties
    5.873
    12-02-2013

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Ben wel benieuwd wat (de hier aanwezig) PVV en FvD stemmers hier van vinden.
    Campagnematriaal.
    “Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.”

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Het zou in Azie en Afrika al enorm veel helpen als de volken daar eens in vrede met elkaar zouden kunnen leven.
    Ondanks dat zij bij verschillende stammen horen, verschillende religies (soms zelfs zelfde religie maar andere stroming) hebben.
    Als die inspanningen en enorme hoeveelheden geld nu eens zouden worden aangewend om gezamenlijk de de economie en het land op te bouwen, i.p.v. elkaar steeds weer naar het leven te staan.
    Als zij schouder aan schouder zouden staan dat is er ook geen nut meer aan dictators die de verschillende stammen, godsdiensten met geweld uit elkaar behoeven te houden.
    Sterker nog dan zouden zij met zijn allen voorkomen dat er dictaturen zouden kunnen ontstaan.

  12. #12
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Het zou in Azie en Afrika al enorm veel helpen als de volken daar eens in vrede met elkaar zouden kunnen leven.
    Ondanks dat zij bij verschillende stammen horen, verschillende religies (soms zelfs zelfde religie maar andere stroming) hebben.
    Al die inspanningen en enorme hoeveelheden geld nu eens zouden aanwenden om gezamenlijk de schouders aan het opbouwen van de economie en het land aan te wenden, i.p.v. elkaar steeds weer naar het leven te staan.
    Als zij schouder aan schouder zouden staan dat is er ook geen nut meer aan dictators die de verschillende stammen, godsdiensten met geweld uit elkaar behoeven te houden.
    Sterker nog dan zouden zij met zijn allen voorkomen dat er dictaturen zouden kunnen ontstaan.
    In december kon je zien dat het hier in Nederland ook heerst, Friesland die zich afzet tegen het Amsterdam en Den Haag en de wetgeving,
    als het hier alleen om zwarte piet al zo escaleert, waarom dan wijzen naar landen waar honger de hoofdmoot is.
    Waarom wijzen als in je eigen land allochtonen nog steeds worden gedemoniseerd op de arbeidsmarkt?
    waarom naar landen wijzen waar honger en onderdak en hyghiene nog geen standaard is.

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Nederland wordt steeds meer kleurrijker

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    In december kon je zien dat het hier in Nederland ook heerst, Friesland die zich afzet tegen het Amsterdam en Den Haag en de wetgeving,
    als het hier alleen om zwarte piet al zo escaleert, waarom dan wijzen naar landen waar honger de hoofdmoot is.
    Waarom wijzen als in je eigen land allochtonen nog steeds worden gedemoniseerd op de arbeidsmarkt?
    waarom naar landen wijzen waar honger en onderdak en hyghiene nog geen standaard is.
    Geen vergelijk! Het is normaal dat binnen landen, volken mensen verschillende meningen kunnen hebben over bepaalde zaken.
    Daar is niets mis mee! Maar men vormt wel één natie!
    Men vecht geen verbitterde gevechten uit enkel en alleen omdat het belang van de eigen stam boven alle andere belangen gaat.
    Noch omdat men vindt dat het eigen geloof, of stroming daarvan de enig echte is en dus de ander in feite de vijand die bestreden moet worden.

  15. #15
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Geen vergelijk! Het is normaal dat binnen landen, volken mensen verschillende meningen kunnen hebben over bepaalde zaken.
    Daar is niets mis mee! Maar men vormt wel één natie!
    Men vecht geen verbitterde gevechten uit enkel en alleen omdat het belang van de eigen stam boven alle andere belangen gaat.
    Noch omdat men vindt dat het eigen geloof, of stroming daarvan de enig echte is en dus de ander in feite de vijand die bestreden moet worden.
    Zelfde vergelijk, de essentie is verdeeltheid en verhevenheid, waar in je eigen land dit ook hoogtij viert beschuldig jij andere landen die in grotere en diepere extremen zitten dan jij met je zwarte piet en je allochtonen acceptatie.