1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Eerste internationale schaaktoernooi in Saudi-Arabië, niet iedereen gelukkig

    Deze week wordt in Saudi-Arabië voor het eerst een internationaal schaaktoernooi gehouden. Het wordt gezien als een stap in de modernisering van het land, maar vooral internationaal weerklinken kritische stemmen. Vrouwelijke wereldtoppers nemen uit principe niet deel, en Israël is boos omdat Israëlische schakers niet welkom zijn.

    Het Koning Salman-schaaktoernooi ging gisteren van start en loopt tot en met zondag. De Wereldschaakbond FIDE is mede-organisator. Bij de 180 deelnemers toppers zoals de Noorse wereldkampioen Magnus Carlsen, de Armeense nummer 2 Levon Aronian en de Indiase oud-wereldkampioen Viswanathan Anand. Er worden alleen rapid- en blitzpartijen gespeeld, met een kortere duur dan in het klassieke schaak.

    Dat Saudi-Arabië voor het eerst gastheer is voor een schaaktoernooi, wordt gezien als een stap om zichzelf meer open te stellen voor de buitenwereld. De jonge kroonprins Mohammed bin Salman (32) heeft de ambitie om zijn land sociaal en economisch te moderniseren. Al blijft het schaaktoernooi controversieel. De conservatieve geestelijken in het land wijzen schaken af omdat het de mogelijkheid tot gokken biedt.

    En ook buiten de Saudische grenzen is er enige controverse.
    "Verschrikkelijk dat Saudi-Arabië zoiets mag organiseren"

    Er is een apart toernooi voor mannen en vrouwen, maar bij de vrouwen ontbreken verschillende wereldtoppers. Zo neemt de Oekraïense wereldkampioene rapid-schaak Anna Moezysjoek (27) uit principe niet deel.

    Een hele tijd geleden al had ze op Facebook verklaard dat ze ondanks het torenhoge prijzengeld niet zou meedoen aan het toernooi. Ze zag het niet zitten om gekleed te gaan in een abaya, een lang, allesbedekkend gewaad. Vrouwen zijn verplicht om dat te dragen in het openbaar. In november meldde de Wereldschaakbond dat de organisatoren overeengekomen waren dat speelsters geen abaya of hijab hoefden te dragen. De vrouwen zijn verplicht om een donkerblauwe of zwarte broek te dragen en een blouse die hoog sluit.

    Moezysjoek bleef bij haar beslissing om niet naar Riyadh te gaan, ook al kost het haar twee wereldtitels.

    Ook de Amerikaanse sterspeelster Hikaru Nakamura boycot het toernooi. "De beslissing om Saudi-Arabië zoiets te laten organiseren is verschrikkelijk", schreef ze vorige maand op Facebook. "Schaken is een spel waar mensen van allerlei slag en soort bijeen kunnen komen, het is geen spel waar mensen gescheiden worden op basis van hun geloof of van hun land van herkomst."



    Geen visum voor Israëlische schakers

    Aan het toernooi nemen spelers uit 40 landen deel, maar geen spelers uit Israël. Saudi-Arabië antwoordde niet op de vraag van 7 Israëlische schakers om een visum te krijgen. Volgens de Saudische overheid kan het land geen visum uitreiken omdat Saudi-Arabië en Israël geen diplomatieke betrekkingen onderhouden.

    Tot onvrede van Israël, dat er bij de Wereldschaakbond op aandringt dat het tornooi in 2018 en 2019 niet zou doorgaan. De Israëlische schaakbond wil financiële compensatie.

    Spelers uit Qatar en Iran, waarmee Saudi-Arabië in onmin leeft, mogen wel deelnemen.


    Link naar de toernooisite: http://riyadh2017.fide.com/

    Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12...-saudi-arabie/
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Vorig jaar gebeurde ongeveer hetzelfde in Iran, ook een WK.

    Moeten sportbonden wel dergelijke toernooien organiseren in zulke landen?

    Als er in de organisatie discriminerende bepalingen opgenomen worden, of landen uitgesloten, vind ik van niet.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  3. #3
    Bij twijfel . . . .

    Reacties
    12.812
    20-11-2006

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Vorig jaar gebeurde ongeveer hetzelfde in Iran, ook een WK.

    Moeten sportbonden wel dergelijke toernooien organiseren in zulke landen?

    Als er in de organisatie discriminerende bepalingen opgenomen worden, of landen uitgesloten, vind ik van niet.
    Retorische vraag? Nee!
    Die bonden zullen wel weer een leuke financiële bijdrage hebben gekregen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
    Het is altijd het glas valt uit mijn handen. Nooit ik laat het glas vallen.

  4. #4
    Onironisch Fascist

    Reacties
    957
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Als er in de organisatie discriminerende bepalingen opgenomen worden, of landen uitgesloten, vind ik van niet.
    Agh, de “enige democratie van het midden-oosten” mag niet komen, discriminatie.

    Ondertussen in “Jerusalem terugnemend” Israël mochten er ook een paar mensen niet komen.

    6 kankerpatiënten uit Gaza overleden omdat ze geen toestemming tot behandeling kregen in Israël:

    https://www.middleeastmonitor.com/20...hem-treatment/

    Stemming over doodstraf alleen voor Palestijnen:

    http://dutchturks.nl/parlement-israe...r-palestijnen/
    Doei.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Citaat Geplaatst door LaPoekel Bekijk reactie
    Retorische vraag? Nee!
    Die bonden zullen wel weer een leuke financiële bijdrage hebben gekregen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

    Ja, KSA schijnt er behoorlijk voor betaald te hebben. Ook de (geld)prijzen zijn niet mis.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Citaat Geplaatst door PlebisHominis Bekijk reactie
    Agh, de “enige democratie van het midden-oosten” mag niet komen, discriminatie.

    Ondertussen in “Jerusalem terugnemend” Israël mochten er ook een paar mensen niet komen.

    6 kankerpatiënten uit Gaza overleden omdat ze geen toestemming tot behandeling kregen in Israël:

    https://www.middleeastmonitor.com/20...hem-treatment/

    Stemming over doodstraf alleen voor Palestijnen:

    http://dutchturks.nl/parlement-israe...r-palestijnen/

    Wat heeft dat te maken met een sportevenement in KSA?
    Een sportevenement (een WK!) met discriminerende regels voor de deelneem(st)ers en landen die uitgesloten worden....
    Los van de "politieke" kant, wat is de titel straks waard als een aantal kanonnen uit protest niet mee heeft gedaan? Of niet toegelaten is?

    Ik weet niet of je wat met (denk)sport hebt, maar ik zou me voor kunnen stellen dat veel sporters hier moeite mee hebben!
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  7. #7
    Onironisch Fascist

    Reacties
    957
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Wat heeft dat te maken met een sportevenement in KSA?
    Een sportevenement (een WK!) met discriminerende regels voor de deelneem(st)ers en landen die uitgesloten worden....
    Los van de "politieke" kant, wat is de titel straks waard als een aantal kanonnen uit protest niet mee heeft gedaan? Of niet toegelaten is?

    Ik weet niet of je wat met (denk)sport hebt, maar ik zou me voor kunnen stellen dat veel sporters hier moeite mee hebben!
    Beertje toch.

    Moeten sportbonden wel dergelijke toernooien organiseren in zulke landen?
    Moeten sportbonden dergelijke landen wel uitnodigen?

    Jij hebt blijkbaar een probleem met uitsluiting en discriminatie maar vind dat er een uitzondering gemaakt moet worden als personen hun discriminerende en uitsluitende natie komen representeren op een wereldkampioenschap.
    Doei.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.625
    25-12-2017

    Citaat Geplaatst door PlebisHominis Bekijk reactie
    Agh, de “enige democratie van het midden-oosten” mag niet komen, discriminatie.

    Ondertussen in “Jerusalem terugnemend” Israël mochten er ook een paar mensen niet komen.

    6 kankerpatiënten uit Gaza overleden omdat ze geen toestemming tot behandeling kregen in Israël:

    https://www.middleeastmonitor.com/20...hem-treatment/

    Stemming over doodstraf alleen voor Palestijnen:

    http://dutchturks.nl/parlement-israe...r-palestijnen/
    Je slaat de spijker op zijn kop.

    Sterk stukje
    quote van het jaar
    Citaat Geplaatst door Wrongbet Bekijk reactie
    Heel de wereld zag dat Ramos Salah expres ging blesseren omdat Ramos moslims haat.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Citaat Geplaatst door PlebisHominis Bekijk reactie
    Beertje toch.



    Moeten sportbonden dergelijke landen wel uitnodigen?

    Jij hebt blijkbaar een probleem met uitsluiting en discriminatie maar vind dat er een uitzondering gemaakt moet worden als personen hun discriminerende en uitsluitende natie komen representeren op een wereldkampioenschap.

    Ik heb er een probleem mee dat sport gebruikt wordt voor bijv. politieke doeleinden.
    Vergeet niet dat dit niet voor het eerst is.

    Ik ben zelf meer van het Dammen. In 1982 werd Jannes van der Wal wereldkampioen, tijdens een toernooi dat door de Russen werd geboycot. In die tijd toch echt de beste, sterkste spelers.
    Er heeft wat mij betreft altijd een smetje gezeten aan de titel van Jannes!
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  10. #10
    Bij twijfel . . . .

    Reacties
    12.812
    20-11-2006

    Citaat Geplaatst door PlebisHominis Bekijk reactie
    Agh, de “enige democratie van het midden-oosten” mag niet komen, discriminatie.

    Ondertussen in “Jerusalem terugnemend” Israël mochten er ook een paar mensen niet komen.

    6 kankerpatiënten uit Gaza overleden omdat ze geen toestemming tot behandeling kregen in Israël:

    https://www.middleeastmonitor.com/20...hem-treatment/

    Stemming over doodstraf alleen voor Palestijnen:

    http://dutchturks.nl/parlement-israe...r-palestijnen/
    Nee 2 dames raken hun wereldtitel kwijt omdat ze niet in een lang gewaad door een of andere zandbak willen lopen. Daar gaat het om!

    Maar natuurlijk weer liever over Jeruzalem jammeren.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
    Het is altijd het glas valt uit mijn handen. Nooit ik laat het glas vallen.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    2.625
    25-12-2017

    Citaat Geplaatst door LaPoekel Bekijk reactie
    Nee 2 dames raken hun wereldtitel kwijt omdat ze niet in een lang gewaad door een of andere zandbak willen lopen. Daar gaat het om!

    Maar natuurlijk weer liever over Jeruzalem jammeren.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
    Lange gewaad is wat deze schaaksters riepen. Een lange broek met een gesloten blouse is wat overeengekomen is.

    Als ze er maar niet uitzagen als de tennisspeelsters op Roland Garros met 35 graden.
    quote van het jaar
    Citaat Geplaatst door Wrongbet Bekijk reactie
    Heel de wereld zag dat Ramos Salah expres ging blesseren omdat Ramos moslims haat.

  12. #12
    Onironisch Fascist

    Reacties
    957
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door LaPoekel Bekijk reactie
    Nee 2 dames raken hun wereldtitel kwijt omdat ze niet in een lang gewaad door een of andere zandbak willen lopen. Daar gaat het om!

    Maar natuurlijk weer liever over Jeruzalem jammeren.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
    Ze motten de eigen aanpassen als ze ereggus te gast zijn!

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Ik heb er een probleem mee dat sport gebruikt wordt voor bijv. politieke doeleinden.
    Vergeet niet dat dit niet voor het eerst is.
    Dodelijk zieke mensen worden ook geboycot voor politieke doeleinden, die kunnen het alleen niet meer navertellen, dan moet je ook niet verwachten dat je ergens welkom bent, vooral niet in dat soort landen.
    Doei.

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Veel respect voor die dame uit Oekraine. Titel de mist in, loopt een smak geld mis, maar staat voor haar principes.
    Zij wil niet gedwongen worden haar vrouw zijn te ontkennen, verbergen onder een grote lap stof.


  14. #14
    Onironisch Fascist

    Reacties
    957
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Veel respect voor die dame uit Oekraine. Titel de mist in, loopt een smak geld mis, maar staat voor haar principes.
    Zij wil niet gedwongen worden haar vrouw zijn te ontkennen, verbergen onder een grote lap stof.

    Ik dacht dat ze de eigen motten aanpassen?
    Doei.

  15. #15
    Bijna Lid

    Reacties
    2.753
    23-10-2014

    Citaat Geplaatst door Verplicht Bekijk reactie
    Waarom wordt zo'n sporttoernooi in zo'n land gehouden

    Vrouwen worden gediscrimineerd, en je mag daar niet vrijuit mening geven

    De religieuze oppressie in Saoedi Arabie dat KAN NIET SAMENGAAN met sportiviteit en respect voor medemens.
    Good Goy.