1. #1
    Bijna Lid

    Reacties
    21
    31-10-2017

    Procedure & documenten om in Marokko te trouwen

    Assallamoe alaikum,

    Ik wil in Marokko trouwen, mijn aanstaande heeft haar mvv examen gehaald. Omdat ik behalve me ouders niemand meer om me heen heb kan ik niet ergens makkelijk om advies vragen.

    Wellicht is er iemand die mij wil adviseren omtrent de procedure en benodigde documenten. Ik heb daarbij de volgende vragen:

    1. Welke documenten heb ik nodig (geboren in NL met NL paspoort) om in Marokko te trouwen?

    2. Moeten deze documenten die ik hier opvraag gelegaliseerd worden? Zoja, wat is de legalisatieketen? Bijv. is het alleen een kwestie naar de Marokkaanse ambassade te gaan voor legalisatie of moet de gehele legalisatieketen doorlopen worden?

    3. Welke papieren moet ik eventueel in Marokko nog opvragen en eventueel legaliseren?

    4. Welke papieren heeft mijn aanstaande nodig die in Marokko is geboren en in Marokko woont?

    5. Nadat ik getrouwd ben in Marokko neem ik aan dat de akte gelegaliseerd moet worden alvorens in het huwelijk hier bij de gemeente kan inschrijven? In dat geval, welke legalisaties zijn vereist? Moet het vertaald worden naar het Nederlands of is het Frans voldoende?


    Ik hoop dat iemand mij van gedegen advies kan voorzien.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    527
    02-06-2014

    6. Neem vooral voldoende geld mee.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    9
    27-10-2015

    Ik zal eens normaal antwoord geven op de topicstarter.
    Het is in ieder geval een rompslomp en veel papierwerk, want ik heb het meegemaakt.

    De documenten die je in Nederland opvraagt dienen allemaal gelegaliseerd te worden bij de Ministerie van Buitenlandse Zaken (Den Haag) en daarna bij de Marokkaanse consulaat in Nederland.

    Uit Nederland (documenten)
    1 ) geboorteakte
    2 ) akte van burgelijke stand
    Deze twee documenten moet je internationaal opvragen want dan staat er ook de Franse vertaling erbij. Je vraagt ze op bij je gemeente en mogen niet langer dan 3 of 6 maanden oud zijn.
    3 ) werkgeversverklaring, je moet aantonen dat je werkzaam bent. Meestal is t 1 a4tje met daarin je gegevens, sinds wanneer je werkt en wat je jaarinkomen is. Dit document moet vertaald worden in het Frans door een beëindigd vertaler en vervolgens laat je een appostilestempel op zetten bij een rechtbank in je woonplaats. Daarna ook weer door de Marokkaanse consulaat legaliseren.
    4 ) maak zeker 10 kopieën van je paspoort, die heb je in Marokko nodig.
    5 ) zorg zeker voor 6 pasfoto's

    In Marokko documenten
    6 ) verklaring van goed gedrag. Het is een onzin document want deze haal je op in Rabat volgens mij en het is gratis (ja echt waar). Je moet er vroeg bij zijn want er kan een lange rij zijn. Dit document laat je volgens mij aan de Nederlandse ambassade zien oid. Ik herinner me het niet zo goed.
    7 ) je aanstaande, als ze ongehuwd is moet dat kunnen aantonen. Dit kan gewoon in een stad in Marokko. Ik weet niet waar je al t papierenwerk wil laten doen, ik heb het in Casablanca gedaan.
    Zij moet 2 getuigen hebben die instaan dat ze inderdaad ongehuwd is. Zij krijgt een document daar voor.
    8 ) je moet bij de politie ook om een document vragen, wat voor document dat is herinner ik mij niet, maar daarvoor ga je eerst naar de rechtbank waarin je zegt dat je wilt trouwen.
    8 ) de procecur van de koning die daar in de buurt werkzaam is moet zijn machtiging geven dan pas ben je stap verder met trouwen. Als je geld bij je hebt geef je die aan z'n kornuiten om je voor te trekken anders is het lang wachten.

    Als je naar Rabat gaat, zorg er voor dat je daar vroeg bent bij de ambassade en ook voor dat document "verklaring van goed gedrag". Tegen de middag ben je daar met alles klaar.

    Bij de notaris (adoul) vertel je dat je wilt trouwen, je laat de documenten zien die je hebt en wat de bruidsschat is. Hij gaat er mee naar de rechtbank en het is wachten op de goedkeuring van de rechter. Heb je die dan kan je naar de notaris en maakt hij een huwelijksakte op.

    Alles waar je achteraan moet gaan kost geld, behalve die verklaring van goed gedrag, dat is gratis. Het heeft mij 2,5 week gekost om alles rond te krijgen.

    Trek er zeker 3 weken voor uit, wil je alles geregeld hebben.

    Wat betreft over punt 5.
    Ja, dit dient naar t Frans of Nederlands vertaald te worden. Ik persoonlijk zou daar mee even wachten want als je t indient bij de gemeente ben je gehuwd. En mocht t misgaan dan heb je echt ellende. Ik heb t destijds niet gedaan omdat ik gewoon zekerheid wilde van mijn ex toen maar Allah is groot en voordat ik haar naar Nederland haalde scheidde ik met haar dus ben nog ongehuwd voor de NL wet.
    Dit is slechts een tip, maar wees op je hoede gaat ze echt voor jou of voor Europa? Ik heb t meegemaakt en kwam bedrogen uit. Meestal lopen deze relaties uiteindelijk mis want ze zijn gelukszoekers in Marokko. Je zal wel denken nou mijn vriendin niet, geloof me ik dacht dat ook zo. Slechts advies broeder aan jou. Let op wat je doet.
    Dus over huwelijk indienen, ik zou daar zeker minimaal 2 jaar mee wachten. Want als zij opeens wil scheiden en je hebt een huis dan ben je echt "fucked up" (sorry voor mijn woordgebruik maar iets lichters bestaat er niet voor).

    Ik hoop dat je hier aan wat hebt.

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    422
    28-11-2015

    Om heen en weer gesleur te vermijden door ontbrekende documenten is het veiliger om bij de Marokkaanse consulaat in Nederland je te informeren welke documenten je moet bezitten en waar jij en je toekomstige moeten gaan (om in orde te zijn) de nodige procedure verloop, plaats en termijn van alles navragen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    9
    27-10-2015

    Ben het niet mee eens. Als je echt alles wilt weten laat je vriendin in Marokko navraag doen. Ik heb t meegemaakt; de consulaat zegt A, Marokkaanse autoriteiten zeggen B. Wat de autoriteiten daar zeggen is dus leidend.

  6. #6
    Bijna Lid

    Reacties
    21
    31-10-2017

    Citaat Geplaatst door misterdavidoff Bekijk reactie
    Ik zal eens normaal antwoord geven op de topicstarter.
    Het is in ieder geval een rompslomp en veel papierwerk, want ik heb het meegemaakt.

    De documenten die je in Nederland opvraagt dienen allemaal gelegaliseerd te worden bij de Ministerie van Buitenlandse Zaken (Den Haag) en daarna bij de Marokkaanse consulaat in Nederland.

    Uit Nederland (documenten)
    1 ) geboorteakte
    2 ) akte van burgelijke stand
    Deze twee documenten moet je internationaal opvragen want dan staat er ook de Franse vertaling erbij. Je vraagt ze op bij je gemeente en mogen niet langer dan 3 of 6 maanden oud zijn.
    3 ) werkgeversverklaring, je moet aantonen dat je werkzaam bent. Meestal is t 1 a4tje met daarin je gegevens, sinds wanneer je werkt en wat je jaarinkomen is. Dit document moet vertaald worden in het Frans door een beëindigd vertaler en vervolgens laat je een appostilestempel op zetten bij een rechtbank in je woonplaats. Daarna ook weer door de Marokkaanse consulaat legaliseren.
    4 ) maak zeker 10 kopieën van je paspoort, die heb je in Marokko nodig.
    5 ) zorg zeker voor 6 pasfoto's

    In Marokko documenten
    6 ) verklaring van goed gedrag. Het is een onzin document want deze haal je op in Rabat volgens mij en het is gratis (ja echt waar). Je moet er vroeg bij zijn want er kan een lange rij zijn. Dit document laat je volgens mij aan de Nederlandse ambassade zien oid. Ik herinner me het niet zo goed.
    7 ) je aanstaande, als ze ongehuwd is moet dat kunnen aantonen. Dit kan gewoon in een stad in Marokko. Ik weet niet waar je al t papierenwerk wil laten doen, ik heb het in Casablanca gedaan.
    Zij moet 2 getuigen hebben die instaan dat ze inderdaad ongehuwd is. Zij krijgt een document daar voor.
    8 ) je moet bij de politie ook om een document vragen, wat voor document dat is herinner ik mij niet, maar daarvoor ga je eerst naar de rechtbank waarin je zegt dat je wilt trouwen.
    8 ) de procecur van de koning die daar in de buurt werkzaam is moet zijn machtiging geven dan pas ben je stap verder met trouwen. Als je geld bij je hebt geef je die aan z'n kornuiten om je voor te trekken anders is het lang wachten.

    Als je naar Rabat gaat, zorg er voor dat je daar vroeg bent bij de ambassade en ook voor dat document "verklaring van goed gedrag". Tegen de middag ben je daar met alles klaar.

    Bij de notaris (adoul) vertel je dat je wilt trouwen, je laat de documenten zien die je hebt en wat de bruidsschat is. Hij gaat er mee naar de rechtbank en het is wachten op de goedkeuring van de rechter. Heb je die dan kan je naar de notaris en maakt hij een huwelijksakte op.

    Alles waar je achteraan moet gaan kost geld, behalve die verklaring van goed gedrag, dat is gratis. Het heeft mij 2,5 week gekost om alles rond te krijgen.

    Trek er zeker 3 weken voor uit, wil je alles geregeld hebben.

    Wat betreft over punt 5.
    Ja, dit dient naar t Frans of Nederlands vertaald te worden. Ik persoonlijk zou daar mee even wachten want als je t indient bij de gemeente ben je gehuwd. En mocht t misgaan dan heb je echt ellende. Ik heb t destijds niet gedaan omdat ik gewoon zekerheid wilde van mijn ex toen maar Allah is groot en voordat ik haar naar Nederland haalde scheidde ik met haar dus ben nog ongehuwd voor de NL wet.
    Dit is slechts een tip, maar wees op je hoede gaat ze echt voor jou of voor Europa? Ik heb t meegemaakt en kwam bedrogen uit. Meestal lopen deze relaties uiteindelijk mis want ze zijn gelukszoekers in Marokko. Je zal wel denken nou mijn vriendin niet, geloof me ik dacht dat ook zo. Slechts advies broeder aan jou. Let op wat je doet.
    Dus over huwelijk indienen, ik zou daar zeker minimaal 2 jaar mee wachten. Want als zij opeens wil scheiden en je hebt een huis dan ben je echt "fucked up" (sorry voor mijn woordgebruik maar iets lichters bestaat er niet voor).

    Ik hoop dat je hier aan wat hebt.

    Heel erg bedankt dat je de tijd neemt om dit zo uitgebreid te plaatsen, moge Allah jou voorzien van zijn hulp wanneer jij dat nodig hebt.

    Ik ga hiermee aan de slag en zoals je adviseerde laat ik iemand bij de autoriteiten daar navraag doen omtrent de vereiste documenten.

    Klopt het ook dat er tegenwoordig een eenvoudige legalisatieprocedure is middels een apostille stempel?


    En betreft het scheiden, je hebt gelijk, je kan tegenwoordig niemand meer vertrouwen. Ik weet niet of zij een goede vrouw zal zijn, ik bescherm mezelf zo goed mogelijk en hier trouw ik onder huwelijkse voorwaarden. In Marokko weet ik niet of dat kan maar dat wil ik zsm. daar met een advocaat bespreken en de mogelijkheden bespreken. Ik denk gelukkig niet zo, ik ga mijn aanstaande alles behalve ophemelen en denken dat zij anders is. Ik ben hier helaas niemand tegengekomen waarmee ik mijn leven wil delen, in Marokko wel. Met haar wil ik het proberen en als het goed gaat prima, zo niet dan houdt het op, ik ben gelukkig iemand die goed alleen kan leven zonder vrouw. Ik sta er dus heel nuchter en bewust in, ik ben nu al gelukkig en heb met de vele gunsten van Allah een prachtig leven waarin een vrouw een bescheiden aanvulling is ipv. dat zij mijn doel en levensinvulling wordt.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    9
    27-10-2015

    Ameen ...

    Apostillestempel heb je alleen nodig bij de rechtbank in jouw woonplaats omtrent werkgeversverklaring vertaald naar t frans door een beëdigd vertaler. De overige documenten gewoon bij de Min. BuZa meenemen in Den Haag en laten legaliseren. Als je er vroeg bent, kan je ze binnen een half uur weer meenemen.
    Alle documenten dienen ook bij de Marokkaanse consulaat gelegaliseerd te zijn. Kost niet veel. Het vertalen kostte mij wel wat geld, iets van 150 euro.

    Je kan onder huwelijkse voorwaarden trouwen in Marokko, wel van te voren aangeven. Als je aanstaande hier argwaan krijgt, dan kan je gewoon zeggen dat je haar niet wil belasten mocht je schulden krijgen op je huis etc., dat ze niet aan haar inkomen komen.
    Klinkt heel bot wat ik nu schrijf maar in Marokko wil elke meid trouwen, het liefst met iemand die niet in Marokko woont.
    Met haar wil ik het proberen en als het goed gaat prima, zo niet dan houdt het op,
    Wat houdt op? Als t misgaat ga je je heel ellendig voelen, vooral het feit dat je zoveel moeite, tijd en niet te vergeten geld hebt ingestopt om iemand naar Nederland te halen.
    Wees er bedacht op dat zij niet 1,2,3 een baan in Nederland vindt. Jij zal voor inkomen moeten zorgen, zij zal afhankelijk van jou zijn. Dit is geen pretje (ik ken mensen die t hebben meegemaakt). In Nederland moet ze nog een Nederlands examen doen. Het is niet alleen maar inburgeringscursus en ''welkom nederland''

  8. #8
    Uniek is jezelf zijn

    Reacties
    183
    03-01-2012

    Lijkt wel alsof de vrouwen op zijn in NL.. moeten jullie echt allemaal importeren Msaken kijk hoeveel temmara

  9. #9
    AITSAID

    Reacties
    4.247
    10-06-2007

    Citaat Geplaatst door UmmAdidas Bekijk reactie
    Lijkt wel alsof de vrouwen op zijn in NL.. moeten jullie echt allemaal importeren Msaken kijk hoeveel temmara
    Als het hun mekteb is dan is dat zo.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    527
    02-06-2014

    Citaat Geplaatst door UmmAdidas Bekijk reactie
    Lijkt wel alsof de vrouwen op zijn in NL.. moeten jullie echt allemaal importeren Msaken kijk hoeveel temmara
    Dat maakt niet uit waar nl of Marokko, maar ts wil het wel proberen met haar en als het lukt lukt het zoniet houdt het op. Ik vind het echt bizar wat mensen voor gedachtegang hebben tegenwoordig. Het lijkt wel een spelletje. Wordt geen waarde meer gehecht aan het echt huwelijk. Je trouwt met elkaar omdat je van elkaar houdt en om de rest van je leven bij elkaar te zijn niet 'om te proberen'.

  11. #11
    AITSAID

    Reacties
    4.247
    10-06-2007

    Citaat Geplaatst door Inesje Bekijk reactie
    Dat maakt niet uit waar nl of Marokko, maar ts wil het wel proberen met haar en als het lukt lukt het zoniet houdt het op. Ik vind het echt bizar wat mensen voor gedachtegang hebben tegenwoordig. Het lijkt wel een spelletje. Wordt geen waarde meer gehecht aan het echt huwelijk. Je trouwt met elkaar omdat je van elkaar houdt en om de rest van je leven bij elkaar te zijn niet 'om te proberen'.
    wollahila zeker mee eens!

  12. #12
    Uniek is jezelf zijn

    Reacties
    183
    03-01-2012

    Precies dat sis