1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.278
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Column: 'Het WK-ticket wat heel Marokko de straat op kan krijgen'

    Het leek jarenlang nagenoeg ongrijpbaar, maar wat zou het mooi zijn: Marokko op 't WK van 2018 in Rusland.



    In ieder Marokkaans huishouden is het ongetwijfeld onderwerp van gesprek geweest, de allesbeslissende ontmoeting van morgenavond met de Ivorianen. We hebben de afgelopen jaren met Hervé Renard als bondscoach een tijd van ups en downs mee kunnen maken, het publiek werd op een gegeven moment zo cynisch waardoor de situatie van de Fransman bijna onhoudbaar werd door de Marokkaanse publieke opinie. Het stelselmatig negeren van de ster op de Nederlandse velden, Hakim Ziyech, ontaardde langzamerhand in een nationale discussie. Uiteindelijk ging de tweevoudig Afrika Cup-winnaar toch overstag en legde hij de ruzie bij met de Ajax-middenvelder.

    Waarom ik in deze column deze soap als eerste aanhaal heeft alles te maken met de prestaties van Renard als oefenmeester van de Leeuwen v/d Atlas. Deze langslepende kwestie toont enerzijds zijn koppigheid en lef om bepaalde keuzes te maken en laat anderzijds zien wat we lange tijd hebben gemist bij Marokko: discipline. In mijn beleving heeft het te lang geduurd dat internationals, bondscoaches en de Marokkaanse bond de kantjes er vanaf lopen. Want als we de voorgaande WK-kwalificatiecampagnes nalopen dan waren we op papier zeker niet kansloos, echter misten we keer op keer dat kleine beetje geluk of die technische impuls van bovenaf.

    De rol van de supporter

    Een carrière als Marokkaans-international kent meer dan bij andere Europese en Afrikaanse topteams een hoog emotioneel gehalte. De liefde van de supporter kan zo ver gaan dat een bondscoach na afloop van een oefenduel bestormd wordt tijdens een interview (red. 1-3 zege tegen Zuid-Korea), maar is ook weer zo weg als de coach één van de meest geliefde internationals negeert. Voor mij is WK-deelname al vanaf het moment dat ik bewust ben van de rol van internationaal voetbal nooit vanzelfsprekend geweest, en het trieste is dat dit voor nagenoeg alle huidige internationals geldt. Na 20 jaar afwezigheid op het hoogste voetbalpodium is die WK-droom verworden tot iets wat uitzinnig kan zijn, maar bij lange na niet te halen is.

    Heel Marokko houdt haar hart vast en dat terwijl we bij een gelijkspel dat WK-ticket al in handen kunnen hebben. Onze opponent die er de afgelopen 3 WK's wel bij was zal er alles aandoen om die reeks niet ten einde te laten komen. Wat ik verwacht is een heus fysiek en aanvallend potje voetbal morgenavond. In Marokko zullen de cafés overvol zijn, in Nederland zullen wifi-verbindingen en tv-boxen overbelast gaan raken. De beleving zal zo groot zijn dat de internationals op het veld deze kans onmogelijk aan zich voorbij kunnen laten gaan. Marokko is een arm land, een derdewereldland maar deze WK-droom kan voor even al die zorgen bij de mensen wegnemen. Het klinkt misschien heel cliché maar of je nou in het rijke Europa woont of elders in de wereld, we zijn allemaal begaan met het lot van de minderbedeelden daar.

    Dit WK-ticket gaat Marokko internationaal op de kaart zetten, zorgt komende zomer voor nog meer macro-economische voorspoed en zal de Marokkanen in Marokko en elders in de wereld de straten op krijgen. Maar tot het zover is houden we allemaal onze harten vast, het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat we het op de valreep niet halen.

    Photocredit: FRMF.ma

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    561
    19-05-2017

    deze wedstrijd word zo opgehyped dat als we verliezen dit echt keihard gaat aankomen
    ik hoop dat we zelfs in die situatie rustig kunnen blijven en doorgaan met renard en niet opeens alles uit frustratie omgooien

  3. #3
    Atlasleeuwin.

    Reacties
    10.840
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door MarocFootball Bekijk reactie
    deze wedstrijd word zo opgehyped dat als we verliezen dit echt keihard gaat aankomen
    ik hoop dat we zelfs in die situatie rustig kunnen blijven en doorgaan met renard en niet opeens alles uit frustratie omgooien
    Daarom, het zal niet de eerste keer zijn dat wij het op het laatste moment verknallen. Ik hoop zó dat die teleurstelling ons dit keer bespaard wordt. Het wordt echt tijd dat ook wij een WK (bewust) meemaken.

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    77.573
    19-10-2004

    MVC Premium MVC Premium
    inschallah gaan wij naar wk

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    3.858
    12-06-2016

    Marokko gaat deze verliezen, druk is te groot.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    3.753
    08-02-2016

    Inshallah gaan wij naar het WK!!!!

    Inshalalh overleeft Marokko de groepsfase en worden wij gekoppeld aan Argentinië in de 8e finale!!!!

    VIVA MAROC

    DIMA MAGHREB

    Rif-Amazigh-Arabieren-Sleuh-Sous
    Allemaal Maghreb / Allemaal broeders

    Spannend!!!!! Morgen lekker op de Turnhoutse baan genieten van deze wedstrijd Insha'Allah en wordt het een knalpot!!! We moeten wel met style naar het WK dus geen rode kaart of penalty's maar een op en top aanvallende wedstrijd!!!
    Hala Madrid y nada mas

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    40
    03-10-2017

    Ik was in Marokko tegen Gabon als je ziet hoe het leeft in Marokko is niet normaal.
    Iedereen ging straat op toeteren iedereen was blij Marokkaanse vlaggen overal en we zijn nog niet eens naar wk
    Moet je na gaan als we wel gaan inchallah.
    Hoop het echt inchallah heb er echt lang op gewacht

    DIMMMMAAA MAGHREBBBB

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    7.372
    06-07-2016

    Wk in sha Allah! Ik heb het al meerdere malen vermeld! Als dit gebeurt in sha Allah zal niet enkel in marokko maar over heel de wereld de vlag van marokko omhoog gaan!! Dima Maghreb! Bi shi3ar: ALLAH Al Watan Al Malik!

  9. #9
    中秋节快乐!

    Reacties
    4.601
    22-02-2015

    Citaat Geplaatst door marocci10 Bekijk reactie
    wk in sha allah! Ik heb het al meerdere malen vermeld! Als dit gebeurt in sha allah zal niet enkel in marokko maar over heel de wereld de vlag van marokko omhoog gaan!! Dima maghreb! Bi shi3ar: Allah al watan al malik!
    nl, be, fr & es ?
    CAME LIKE A KING, LEFT LIKE A LEGEND.


  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    7.372
    06-07-2016

    Ibra, ben je vs vergeten? Midden oosten? Duitsland? Zweden? Noorwegen? Oe zied oe zied

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    9.641
    09-10-2015

    Eerst moeten wij die ticket nog krijgen en dat krijg je alleen als je de wedstrijd wint of gelijk speelt ieder andere stand kan marokko de ticket op zijn buik schrijven . Insallah dat ze gewoon een oersaai wedstrijd spelen en geen risicos gaan nemen 0-0 tijd om het zakelijk aan te pakken en een leer trekken van de spanjaarden op de wk 2010.