Sysiphus

Reacties
    9.966
    23-10-2013

Citaat Geplaatst door Diverse Bekijk reactie
    Heb je het over aanpassingsvermogen?
    Neen.

We hebben het over de opname van het virus DNA in het DNA van de diersoort X. (Wat je ook kan omschrijven als een situatie waarbij het genoom progressief toeneemt, zoals je aangeeft. Maar dat is weinig zeggend in dit concrete geval met ERVs))

Dus, wat betekent het concreet als je exact diezelfde toename op exact dezelfde locatie ook vaststelt in diersoort Y?

Er zijn enkele verklarende bio-genetische scenario's mogelijk met elk hun probabiliteit/statistische waarschijnlijkheid.

Kan je er enkele bedenken?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

MVC Lid

Reacties
    81
    11-04-2019

Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Neen.

We hebben het over de opname van het virus DNA in het DNA van de diersoort X. (Wat je ook kan omschrijven als een situatie waarbij het genoom progressief toeneemt, zoals je aangeeft. Maar dat is weinig zeggend in dit concrete geval met ERVs))

Dus, wat betekent het concreet als je exact diezelfde toename op exact dezelfde locatie ook vaststelt in diersoort Y?

Er zijn enkele verklarende bio-genetische scenario's mogelijk met elk hun probabiliteit/statistische waarschijnlijkheid.

Kan je er enkele bedenken?
    Dit is dus een genetisch mutatie waarbij het genoom "progressief" toeneemt, en er voor zorgde dat de aap in een mens veranderde.

Sysiphus

Reacties
    9.966
    23-10-2013

Dit is dus een genetisch mutatie waarbij het genoom "progressief" toeneemt, en er voor zorgde dat de aap in een mens veranderde.
    Je begrijpt er niet echt veel van hé.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

MVC Lid

Reacties
    81
    11-04-2019

Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Je begrijpt er niet echt veel van hé.
    Misschien begrijp ik het niet nee.
    Kan me alleen herinneren dat ik jou een vraag stelde en dat je retrovirussen aanhaalde, wat totaal niet relevant is. Ze veranderen dna maar daarin zit geen vooruitgang (evolutie) Toch?

Richt je tot mijn bevattingsvermogen, want ik heb letterlijk geen school van binnenuit gezien.

Sysiphus

Reacties
    9.966
    23-10-2013

Misschien begrijp ik het niet nee.
    Kan me alleen herinneren dat ik jou een vraag stelde en dat je retrovirussen aanhaalde, wat totaal niet relevant is. Ze veranderen dna maar daarin zit geen vooruitgang (evolutie) Toch?

Richt je tot mijn bevattingsvermogen, want ik heb letterlijk geen school van binnenuit gezien.
    Ok. Goed dat je het aangeeft.

Maar ik herinner me de volgorde anders.
    Ik gaf een link naar duiding over mens-chimp verwantschap en ERVs.
    Jouw vraag mbt progressie is niet relevant mbt wat de informatie in de link verduidelijkt. Namelijk, er is aantoonbaar verwantschap tussen -deze 2- verschillende soorten dat het best te verklaren is dmv gemeenschappelijk voorouderschap. Punt.

Je komt meteen met een vervolgvraag - en dat mag - maar je lijkt niet in te gaan op de essentie van de gegeven informatie. En dat verlegt meteen de discussie.

Maar goed.
    Het antwoord op jouw vraag is 'toch wel'. Van enkele ERVs is al aangetoond dat ze hebben bijgedragen tot de werking het immuniteitssysteem van ons, de chimps en evident ook de gemeenschappelijke voorouder. En het kan evengoed zo zijn dat andere ERVs neutraal bleven.

Kijk, 'survival of the fittest' ofte 'overleving van de best aangepaste' kan je op verschillende niveau's begrijpen.
    Op het macro niveau tussen soorten, op het niveau binnen de soort maar evengoed kan je het beschouwen als een moleculaire, genetische en chemische competitie op het niveau van en in het individu.
    Dat invasief virus RNA/DNA heeft wellicht niet van meet af aan een plaatsje veroverd in het 'aangevallen' genoom maar heeft dat binnen een lokale context van omstandigheden waar de invloed van natuurlijke selectie geldt moeten doen.

Het gehele punt nu is, en eigenlijk ook mijn initiële afwijzing van jouw vraag als irrelevant, dat het in deze helemaal niet uitmaakt of virus DNA dan wel of niet bijdraagt aan een voor de soort voordelige bio-functionaliteit. Wel het feit dat specifiek dat stukje DNA bij zowel soort X als soort Y op gelijke plaatsen in het genoom voorkomt.
    En dat dit tot nader order wetenschappelijk alleen verklaard kan worden mbv het concept van een gemeenschappelijk voorouder van beide soorten.

Begrijp je dit?
    ― Albert Einstein