1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Gezamenlijke rekening

    Zijn er stellen dit dat doen? Waarom wel of niet. En in hoeverre betrek je de Islamitische regels bij je beslissing.

    Want stel dat de man bijvoorbeeld komt te overlijden voor zijn ouders, dan hebben die toch ook recht op een deel van zijn geld. Hoe los je het op als het geld van beiden op een rekening staat.

  2. #2
    Married & Mother

    Reacties
    2.198
    27-12-2014

    Wij hebben het niet. Waarom? Zie het nut er niet zo van in. Mijn man regelt alle betalingen en stort (of geeft) geld aan mij voor boodschappen. Zo werkt het ook.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.625
    15-07-2015

    Van zijn bankrekening hebben we een gezamenlijke rekening gemaakt en van de mijne hebben we ook een gezamenlijke gemaakt. Wel zo prettig idee om alles samen te delen. Van zijn rekening gaan de vaste lasten af en bij mij de boodschappen en vakanties. Op de mijne sparen we ook voor allerlei zaken. Nu bijvoorbeeld voor aantal klussen in huis. Uiteraard geen strikte verdeling, we hebben gewoon allebei een pasje van twee banken. Bij een tankstation hier in de buurt wordt 1 pasje soms geweigerd, dan wordt her andere pasje gewoon gebruikt.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    15.985
    07-09-2009

    Ik zie ook het nut er niet van in..
    "You don't have to be a man to fight for freedom. All you have to do is to be an intelligent human being."

  5. #5
    nooit geweest

    Reacties
    36.902
    22-06-2003

    Als zijn ouders een beetje fatsoen hebben dan weten ze dat dat geld van het gezin is.
    Gaat het om Marokkaanse bankrek dan wordt het in Marokko automatisch aan erven toegekend.
    Maar erg weinig mensen met fatsoen. Je eigen geld apart houden.
    "Forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair."

    -- Kahlil Gibran

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    686
    26-06-2016

    Ja, 1 rekening waar alles op binnenkomt en alles van betaald word. Beide een pasje en het werkt.

  7. #7
    Freyaa

    Reacties
    5.040
    15-08-2008

    We hebben wel 2 rekeningen maar 1 is gewoon extra. Ik beheer de rekening en de financiƫn enz. En alleen ik heb het pasje, hij van de extra

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    343
    13-10-2014

    snap werkelijk waar niet de vrouwen die werken en nog n gemeenschappelinke.reke ing hebben en die mannen die dat eisen bahhh...alles gewoon apart. Dat is.je.recbt en als.je als vrouw iets.wil bijdrazgen dan doe je dat! maar die vieze mannen profiteren er meestazl van...

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door juno Bekijk reactie
    Als zijn ouders een beetje fatsoen hebben dan weten ze dat dat geld van het gezin is.
    Gaat het om Marokkaanse bankrek dan wordt het in Marokko automatisch aan erven toegekend.
    Maar erg weinig mensen met fatsoen. Je eigen geld apart houden.
    Nee niet om fatsoen, maar erfenis. Als dat hun recht is, dan horen ze het te krijgen of ze het wel of niet willen. Ik dacht 1/6 de of 1/8 de als hij voor hen overlijdt.

    Ik ken een stel die samen aan het sparen was voor een huis en die man kwam plotseling te overlijden. Dat geld zat dan niet op een rekening, maar ergens wel van hem en van haar. Die vrouw wist ook niet meer hoeveel van hem was. Het lijkt me lastig om op te lossen Islamitisch gezien ivm erfenis. Uiteindelijk moet iedereen zijn rechten krijgen, ook zijn ouders als Allah dat bepaald heeft. Is het dan niet beter om daar preventief rekening mee te houden?

  10. #10
    nooit geweest

    Reacties
    36.902
    22-06-2003

    Citaat Geplaatst door MamaVanM Bekijk reactie
    Nee niet om fatsoen, maar erfenis. Als dat hun recht is, dan horen ze het te krijgen of ze het wel of niet willen. Ik dacht 1/6 de of 1/8 de als hij voor hen overlijdt.

    Ik ken een stel die samen aan het sparen was voor een huis en die man kwam plotseling te overlijden. Dat geld zat dan niet op een rekening, maar ergens wel van hem en van haar. Die vrouw wist ook niet meer hoeveel van hem was. Het lijkt me lastig om op te lossen Islamitisch gezien ivm erfenis. Uiteindelijk moet iedereen zijn rechten krijgen, ook zijn ouders als Allah dat bepaald heeft. Is het dan niet beter om daar preventief rekening mee te houden?
    Ja daarom dus apart. Ouders weten dat een vrouw ook werkt en innen toch lekker alles. Dat bedoel ik met fatsoen. En al de vrouw achterblijft en net alles aan elkaar kan knopen...is het dan haram om de erfenis aan je kleinkinderen te laten? Mannen willen uit trots nog wel eens hier niet over na denken....mocht er wat gebeuren laten ze hun gezin over aan hyena's.
    Heb te veel gezien en meegemaakt om nog te kunnen denken dat het wel los loopt. Mensen aanbidden eerder geld dan Allah. StaghfiroAllah.
    "Forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair."

    -- Kahlil Gibran

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door juno Bekijk reactie
    Ja daarom dus apart. Ouders weten dat een vrouw ook werkt en innen toch lekker alles. Dat bedoel ik met fatsoen. En al de vrouw achterblijft en net alles aan elkaar kan knopen...is het dan haram om de erfenis aan je kleinkinderen te laten? Mannen willen uit trots nog wel eens hier niet over na denken....mocht er wat gebeuren laten ze hun gezin over aan hyena's.
    Heb te veel gezien en meegemaakt om nog te kunnen denken dat het wel los loopt. Mensen aanbidden eerder geld dan Allah. StaghfiroAllah.
    Oe excuses niet goed gelezen
    Mee eens dus aparte rekeningen. tma3 wa3er

  12. #12
    nooit geweest

    Reacties
    36.902
    22-06-2003

    Citaat Geplaatst door MamaVanM Bekijk reactie
    Oe excuses niet goed gelezen
    Mee eens dus aparte rekeningen. tma3 wa3er
    Yalatief...yalatief wat het met mensen kan doen.
    Moge Allah ons leiden.
    "Forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair."

    -- Kahlil Gibran

  13. #13
    :)

    Reacties
    15.232
    01-05-2007

    Zijn rekening is een gezamenlijke rekening. Hij staat er ook op dat wij daarmee boodschappen doen etc.
    Maar koop veel dingen ook met mijn eigen geld voor ons samen. Het is wel uiteindelijk gezamenlijk. Hij heeft ook inzicht in mijn inkomsten en uitgaven mocht hij daar de behoefte aan hebben.

    Verder weet ik niet wat de islamitische regels zijn.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    4.594
    26-03-2014

    Aparte rekeningen en op ieder zijn naam. Maar we kunnen bij alle pasjes en hebben alle pincodes. Al doen we dat nooit/zelden.
    Ik heb ook geen loon, dus stort man geld op mijn rekening wanneer dat nodig is.

    Heb nooit over erfenis van ouders nagedacht eigenlijk. Erfenis in de islam is best lastig, vind ik.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    16.157
    02-11-2003

    Ik zal altijd blijven zeggen aparte rekeningen. Wat vn jou is is van jou en wat van mij is, is van mij.
    Wil je helpen en bijdragen als vrouw, prima...daar zal je voor beloond worden. Wil je dat niet, ook prima.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
    Wees genadevol