1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Afschrikken? Bijlange niet.
    Teleurgesteld in de toon van jouw reactie, dat wel. Loobuyck heeft het over 'in een kramp schieten ' en zo ...

    Hoofddoek ... geen duidelijke mening? Enerzijds neen, omdat die filosofisch niet te bepalen is. En anderzijds ja toch wel, nl daar waar hij pleit voor redelijkheid, pragmatisme, context, ... Maar jij wil een mening, voor of tegen, altijd en overal geldend? Consensus door overleg is zelfs voor jou niet meer goed genoeg? Nuance, neen? Enkel hapklare brokken? En dan vind je het nog nodig de term 'elitair' ertegenaan te gooien.

    Revival zuilensysteem? Hoe kom je daar bij?

    Ik verbaas me telkens weer over hoe hetzelfde Nederlands verschillend begrepen wordt.
    Onzin...het is filosofisch heel wel te bepalen of een hoofddoek achter een loket wel of niet kan.

    En consensus via overleg is voor mij absoluut wel de weg, en mijn recht om mijn mening te uiten over iemand die zich nogal slapjes in het publieke debat mengt zoals deze filosoof doet eveneens.

    En hoe ik kom bij het zuilensysteem...trek zijn woorden eens naar de praktijk...islamitische scholen beginnen 4 dagen later..christelijke hebben dan meer schooldagen of gaan die dat op een ander tijdstip het verschil herstellen? Blijft dit beperkt tot scholen..of word dit elders in de maatschappij ook doorgevoerd..Zo nee...

    Wat blijft er dan ovet van zijn argument dat de school een opvoeden taak heeft Hoe wij samen moeten leven?

    Overigens ben ik het daatwee eens en heb ik niets tegen ern zuilensysteem een liberale samenleving waar een iedere zuil eigen keuzes mag maken...haalt misschien wat van de jachtigheid uit onze samenleving.

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    313
    29-02-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    hij vindt duidelijk dat religie niet meer is dan wat cultureel gedoe.
    Wat aan religie is meer dan cultuur?

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door mirdad Bekijk reactie
    Wat aan religie is meer dan cultuur?

    Het geloof in God gaat door alle culturen heen, en verschillende culturen hebben dezelfde God.

    Religie derhalve gelijkstellen aan cultuur is een idee van iemand die niet goed heeft nagedacht.

  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    313
    29-02-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Het geloof in God gaat door alle culturen heen, en verschillende culturen hebben dezelfde God.

    Religie derhalve gelijkstellen aan cultuur is een idee van iemand die niet goed heeft nagedacht.
    Er zijn culturen die niet in een God geloven, laat staan dat het dezelfde God is.
    Bijvoorbeeld de chinezen waar Tao (taoisme) geen God is.
    De ouden Grieken, Romeinen en Vikingen geloofden in veel goden. De Indiers ook...

    Of bedoel je dat die geen cultuur hebben of zijn?

  5. #20
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Onzin...het is filosofisch heel wel te bepalen of een hoofddoek achter een loket wel of niet kan.

    En consensus via overleg is voor mij absoluut wel de weg, en mijn recht om mijn mening te uiten over iemand die zich nogal slapjes in het publieke debat mengt zoals deze filosoof doet eveneens.

    En hoe ik kom bij het zuilensysteem...trek zijn woorden eens naar de praktijk...islamitische scholen beginnen 4 dagen later..christelijke hebben dan meer schooldagen of gaan die dat op een ander tijdstip het verschil herstellen? Blijft dit beperkt tot scholen..of word dit elders in de maatschappij ook doorgevoerd..Zo nee...

    Wat blijft er dan ovet van zijn argument dat de school een opvoeden taak heeft Hoe wij samen moeten leven?

    Overigens ben ik het daatwee eens en heb ik niets tegen ern zuilensysteem een liberale samenleving waar een iedere zuil eigen keuzes mag maken...haalt misschien wat van de jachtigheid uit onze samenleving.
    Hoe is het filosofisch te bepalen dan, leg es uit?

    Verzuiling?
    Lees es goed : ‘'Om dezelfde reden heb ik er geen probleem mee als scholen met veel moslimkinderen op 4 september starten, omdat 1 september samenvalt met het Offerfeest.''
    Gaat niet over Islamitische scholen versus Katholieke versus gemeenschapsonderwijs. Gaat niet over verzuiling die er sowieso is ... en waar ik wel een en ander probleem mee heb, maar da's een andere discussie.
    Gaat wel over gemengde scholen, denominatie irrelevant, die individueel kiezen hoe ze de beste dienstverlening kunnen aanbieden. Het zijn het curriculum en de eindtermen die zo goed als mogelijk garanderen dat leerlingen kwaliteitsvol en gelijkwaardig onderwijs krijgen. Niet de praktische organisatie of pragmatische invulling van diensten.
    Denk je dat de opvoedende taak van een school in het gedrang komt als zij een andere brug-vakantiedag/pedagogische studiedag kiezen dan alle andere scholen?

    Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je spijkers op laag water zoekt.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door mirdad Bekijk reactie
    Er zijn culturen die niet in een God geloven, laat staan dat het dezelfde God is.
    Bijvoorbeeld de chinezen waar Tao (taoisme) geen God is.
    De ouden Grieken, Romeinen en Vikingen geloofden in veel goden. De Indiers ook...

    Of bedoel je dat die geen cultuur hebben of zijn?
    wat ik bedoel is dat religie niet hetzelfde is als wat cultureel gedoe.

    ik zal het je toelichten...de islam komt voor in Irak, Somalie, Indonesie...dezelfde religie maar totaal verschillende culturen, dit geldt eveneens voor het christendom welke voortkomt in de VS, Rusland, Oeganda..zelfde religie maar totaal verschillende culturen.
    Religie overstijgt culturen en binnen iedere cultuur heb je Gelovige en niet Gelovige.

    Bovendien klopt je voorbeeld van China niet..de islam kent bijna netzoveel aanhangers in China als Toaisten..het budhisme is daar vele male groter maar de hoofdstroming is het confucianisme

  7. #22
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Het geloof in God gaat door alle culturen heen, en verschillende culturen hebben dezelfde God.

    Religie derhalve gelijkstellen aan cultuur is een idee van iemand die niet goed heeft nagedacht.
    Wie stelt religie gelijk aan cultuur?
    Een religie is een deelverzameling van een cultuur. Culturen zijn zelden eilanden, veelal wel kruisbestuivingen. Of deelverzamelingen van een groter cultuur. Heeft evident impact op de aangehangen religie.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  8. #23
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    wat ik bedoel is dat religie niet hetzelfde is als wat cultureel gedoe.

    ik zal het je toelichten...de islam komt voor in Irak, Somalie, Indonesie...dezelfde religie maar totaal verschillende culturen, dit geldt eveneens voor het christendom welke voortkomt in de VS, Rusland, Oeganda..zelfde religie maar totaal verschillende culturen.
    Religie overstijgt culturen en binnen iedere cultuur heb je Gelovige en niet Gelovige.

    Bovendien klopt je voorbeeld van China niet..de islam kent bijna netzoveel aanhangers in China als Toaisten..het budhisme is daar vele male groter maar de hoofdstroming is het confucianisme
    Hm.
    Ik zou het Christendom zoals het beleefd wordt in de VS niet hetzelfde noemen als in Rusland.
    De denominatie kan dezelfde zijn, de religie is gegarandeerd verschillend.

    Maar goed. Wat is het punt nu eigenlijk?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Hoe is het filosofisch te bepalen dan, leg es uit?
    als je werkelijk gelooft in een liberale samenleving waar burgers in vrijheid mogen en kunnen leven inclusief zelf gekozen kledij...waarom hebben die burgers dan een toezichthouder nodig 1 specifieke (neutrale/atheïstische)uitstraling heeft?

    Vanuit dat idee gaat een wantrouwen, burgers waarvan je duidelijk kan zien dat ze moslim, jood en misschien geldt hetzelfs ook wel voor huidskleur kunnen niet objectief de afspraken die we collectief hebben gemaakt met elkaar in wet en regelgeving naleven.
    Als je filsofie werkelijk is dat alle burgers gelijk zijn en verantwoordelijkheid kunnen dragen voor de samenleving, waarom burgers dan hun vrijheid ontzeggen in hetgeen ze dragen als ze in burgerkleding achter het loket zitten van een overheidsinstelling?

    het is gewoon niet logisch..ik snap het wel hoor, het is wantrouwen


    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Verzuiling?
    Lees es goed : ‘'Om dezelfde reden heb ik er geen probleem mee als scholen met veel moslimkinderen op 4 september starten, omdat 1 september samenvalt met het Offerfeest.''
    Gaat niet over Islamitische scholen versus Katholieke versus gemeenschapsonderwijs. Gaat niet over verzuiling die er sowieso is ... en waar ik wel een en ander probleem mee heb, maar da's een andere discussie.
    Gaat wel over gemengde scholen, denominatie irrelevant, die individueel kiezen hoe ze de beste dienstverlening kunnen aanbieden. Het zijn het curriculum en de eindtermen die zo goed als mogelijk garanderen dat leerlingen kwaliteitsvol en gelijkwaardig onderwijs krijgen. Niet de praktische organisatie of pragmatische invulling van diensten.
    Denk je dat de opvoedende taak van een school in het gedrang komt als zij een andere brug-vakantiedag/pedagogische studiedag kiezen dan alle andere scholen?

    Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je spijkers op laag water zoekt.
    the devil is in the detail hobbit.

    het is een ongelofelijk schisma als je aan de ene kant zegt, je mag als religieus best later beginnen met school omdat je dan een religieus feest kunt vieren maar tegelijkertijd gaan we je onderwijzen dat je religie gewoon een verzinsel is, wat cultuur gedoe waar je maar afstand van moet doen.
    "Hier vieren we feest en geloven we niet meer in "die onzin" God."

    En waarom eigenlijk? en waarom die verschillende opmerkingen naar die bange blanke man in het artikel, dat "we" het wel onder controle hebben,,,,,wat hebben "we" onder controle?

    kan jij op die vraag antwoord geven?

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Hm.
    Ik zou het Christendom zoals het beleefd wordt in de VS niet hetzelfde noemen als in Rusland.
    De denominatie kan dezelfde zijn, de religie is gegarandeerd verschillend.

    Maar goed. Wat is het punt nu eigenlijk?
    Mijn punt is dat je cultuur en religie niet gelijk kunt stellen,
    ze zijn niet uitwisselbaar ze hebben hooguit wederzijds enige invloed op de vorm van beleving en gebruiken.

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    313
    29-02-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    wat ik bedoel is dat religie niet hetzelfde is als wat cultureel gedoe.

    ik zal het je toelichten...de islam komt voor in Irak, Somalie, Indonesie...dezelfde religie maar totaal verschillende culturen, dit geldt eveneens voor het christendom welke voortkomt in de VS, Rusland, Oeganda..zelfde religie maar totaal verschillende culturen.
    Religie overstijgt culturen en binnen iedere cultuur heb je Gelovige en niet Gelovige.

    Bovendien klopt je voorbeeld van China niet..de islam kent bijna netzoveel aanhangers in China als Toaisten..het budhisme is daar vele male groter maar de hoofdstroming is het confucianisme
    Natuurlijk is religie niet hetzelfde als cultuur. (Anders zou religie wel cultuur genoemd worden ) Dat is niet de vraag.

    De vraag is: is religie cultureel gedoe. Of andersom: overstijgt religie (wat jij beweert) en is cultuur religieus gedoe.
    Ik zou het woord "gedoe" niet hebben gekozen maar zou het verwoorden als respectievelijk:
    Brengt cultuur religie voort. Of andersom: brengt religie cultuur voort.

    Lijkt een kip-ei-probleem... Maar als we het logisch uitpluizen tot:
    Als cultuur religie voortbrengt (cultuur overstijgt religie), dan is geen religie zonder cultuur mogelijk.
    Als religie cultuur voortbrengt (religie overstijgt cultuur), dan is geen cultuur zonder religie mogelijk.

    Dan is de vraag:
    zijn er voorbeelden die één van deze twee mogelijkheden tegenspreken?
    Ik kan geen voorbeelden vinden van een religie zonder cultuur. Maar ik kan wel voorbeelden vinden van een cultuur zonder religie (geloof in God).
    Dat zou betekenen dat cultuur religie overstijgt.


    Er is nog een derde mogelijkheid: religie en cultuur hebben helemaal niéts met elkaar te maken, waardoor vergelijking onmogelijk is en overstijging geen betekenis heeft.
    Bedoel je dat?

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door mirdad Bekijk reactie
    Natuurlijk is religie niet hetzelfde als cultuur. (Anders zou religie wel cultuur genoemd worden ) Dat is niet de vraag.

    De vraag is: is religie cultureel gedoe. Of andersom: overstijgt religie (wat jij beweert) en is cultuur religieus gedoe.
    Ik zou het woordt "gedoe" niet hebben gekozen maar zou het verwoorden als respectievelijk:
    Brengt cultuur religie voort. Of andersom: brengt religie cultuur voort.

    Lijkt een kip-ei-probleem... Maar als we het logisch uitpluizen tot:
    Als cultuur religie voortbrengt (cultuur overstijgt religie), dan is geen religie zonder cultuur mogelijk.
    Als religie cultuur voortbrengt (religie overstijgt cultuur), dan is geen cultuur zonder religie mogelijk.

    Dan is de vraag:
    zijn er voorbeelden die één van deze twee mogelijkheden tegenspreken?
    Ik kan geen voorbeelden vinden van een religie zonder cultuur. Maar ik kan wel voorbeelden verzinnen van een cultuur zonder religie (geloven in God).
    Dat zou betekenen dat cultuur religie overstijgt.


    Er is nog een derde mogelijkheid: religie en cultuur hebben helemaal niéts met elkaar te maken, waardoor vergelijking onmogelijk is en overstijging geen betekenis heeft.
    Bedoel je dat?
    het niet geloven in God of niet actief bezig zijn met religie, dat laatste doet ongeveer 80% van de Inwoners in Nederland en tegelijkertijd is maar een procent of 10 verklaart atheist en gelooft de rest dat er wel iest zou kunnen zijn/is.
    Wat betreft je tweede voorbeeld zou je gelijk hebben als je naar het aanwezige of afwezig van het één als leidraad zou nemen voor overstijgen maar dat is mijn inzien een verkeerde benadering van overstijgen.

    Religie heeft in potentie de kracht om binnen verschillende culturen te bestaan, zich te ontwikkelen en te groeien, dat laten die verschillende voorbeelden die ik eerder aangaf zien.

    nu kan je zeggen dat culturen dat ook doen, zoals de cultuur van liberalisme en democratie welke vanuit het westen de wereld al decennia bestormt, toch zijn hier veel haken en ogen aan en blijkt uiteindelijk zoals we nu zien het nationalisme te winnen van het idee van vrije handel en mensenrechten (zie de onderhandlingen over vluchtelingen met Turkijke, libie etc maar ook het steeds sterker worden protectionisme en ameerica first principe en roep op grenzen te sluiten), cultuur is mijn inziens dus veel minder algemeen dan religie, religie overstijgt derhalve cultuur is mijn stelling, waar cultuur zich al snel weer achter de dijken verschanst als het moeilijker wordt.

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    313
    29-02-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie

    nu kan je zeggen dat culturen dat ook doen, zoals de cultuur van liberalisme en democratie welke vanuit het westen de wereld al decennia bestormt, toch zijn hier veel haken en ogen aan en blijkt uiteindelijk zoals we nu zien het nationalisme te winnen van het idee van vrije handel en mensenrechten (zie de onderhandlingen over vluchtelingen met Turkijke, libie etc maar ook het steeds sterker worden protectionisme en ameerica first principe en roep op grenzen te sluiten), cultuur is mijn inziens dus veel minder algemeen dan religie, religie overstijgt derhalve cultuur is mijn stelling, waar cultuur zich al snel weer achter de dijken verschanst als het moeilijker wordt.
    Deze voorbeelden beargumenteren dat liberalisme, democratie etc ook "cultureel gedoe" zijn, ofwel voortgebracht door cultuur.
    Zoals ik logisch heb aangetoond (wat je niet weerlegd hebt), religie wordt óók door cultuur voortgebracht en het feit dat het beter bestand is
    tegen tegenslag toont slechts aan dat het beter bestand is tegen tegenslag t.o.v. andere cultuuruitingen.
    Het toont niet aan dat het cultuuroverstijgend is want religie kan niet bestaan zonder cultuur terwijl cultuur wel kan bestaan zonder religie.

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door mirdad Bekijk reactie
    Deze voorbeelden beargumenteren dat liberalisme, democratie etc ook "cultureel gedoe" zijn, ofwel voortgebracht door cultuur.
    Zoals ik logisch heb aangetoond (wat je niet weerlegd hebt), religie wordt óók door cultuur voortgebracht en het feit dat het beter bestand is
    tegen tegenslag toont slechts aan dat het beter bestand is tegen tegenslag t.o.v. andere cultuuruitingen.
    Het toont niet aan dat het cultuuroverstijgend is want religie kan niet bestaan zonder cultuur terwijl cultuur wel kan bestaan zonder religie.
    wat is cultuur volgens jou?

    in strikte zin is het namelijk dat wat de mens maakt en het staat tegenover natuur.

    Geloven zit echter ingebed in onze natuur, al het andere zoals gekke dansjes, bepaald soort eten, manier van bouwen etc is cultuur.

    Ik blijf erbij religie/ Geloven overstijgt cultuur.

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    313
    29-02-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    wat is cultuur volgens jou?

    in strikte zin is het namelijk dat wat de mens maakt en het staat tegenover natuur.

    Geloven zit echter ingebed in onze natuur, al het andere zoals gekke dansjes, bepaald soort eten, manier van bouwen etc is cultuur.

    Ik blijf erbij religie/ Geloven overstijgt cultuur.
    Geloven is iets anders dan religie...... Ik denk dat onderscheid gemaakt moet worden tussen geloven (iets voor waar aannemen) en religie (heilige geschriften, leerstellingen etc)
    Bedoel je het eerste, of het laatste?

    Maar goed, áls geloven in onze natuur zit dan zouden er onmogelijk mensen/volken/culturen zijn die agnostisch of atheistisch zijn.
    Die zijn er wel. Hoe kan dat?