1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    2.406
    19-09-2012

    Ik vergeef anderen door het in m'n hart zo te voelen en tegen mezelf uit te spreken.

    Sinds ik heb ontdekt wat de gunsten zijn die bij vergeven komen kijken heb ik mezelf aangeleerd elke avond voor het slapen gaan een moment te nemen om iedereen te vergeven die mij ooit heeft benadeeld. Zonder uitzondering. Maar niet alleen de gene van wie ik weet dat ze mij hebben benadeeld, maar ook van degene van wie ik het niet weet (zoals over mij roddelen en belasteren bijvoorbeeld).

    Ik spreek letterlijk deze woorden uit, met de intentie in mijn hart:
    "Hierbij vergeef ik eenieder die mij ooit heeft benadeeld, belasterd of over me heeft geroddeld. Met heel m'n hart. Iedereen, zonder uitzondering. Zoals ik hoop en wens dat Allah mijn fouten vergeeft, vergeef ik alvast een ieder die mij wat heeft aangedaan."

    Ik voel me hierdoor een beter mens Alhamdullilah.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    3.557
    08-11-2013

    Ik vergeet en ga door en denk er niet aan letterlijk wissen uit mijn actief brein anders is leven niet aangenaam. Wrokkig zijn enzo is niets voor mij

  3. #18
    Verbannen

    Reacties
    222
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door JKHC Bekijk reactie
    Voor sommige situatie kun je (enigszins) begrip/sympathie opbrengen of is het misschien een goed persoon die een fout heeft gemaakt. Wanneer de intentie niet was om je pijn te doen is natuurlijk een ander verhaal dan iemand die jou opzettelijk dingen aandoet.

    Ik geloof wel in vergeven, maar niet iedereen verdient het. Maar je verdient het wel zelf om het een plek te geven en door te gaan. Soms is vergeving daarvoor nodig. Dat kan voor iedereen anders zijn.
    Niet iedereen verdiend het.. daar heb ik niet in die termen bij stilgestaan, zo zou je het ook kunnen zien inderdaad.
    Waarbij je denk ik bedoeld dat degene die iets bewust heeft gedaan om je pijn te doen het niet verdiend.

    Maar wat nou als degene daar zelf oprecht en diepe spijt van zou hebben? Zou je dan als nog die persoon niet vergeven?

    Een plek geven doe je sowieso wel, je zal wel moeten en dat is een "automatisch proces"; gaat vanzelf.

  4. #19
    Verbannen

    Reacties
    222
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door JKHC Bekijk reactie
    Ja. Dan ben je je eigen vijand. Je zit voor altijd met jezelf opgescheept dus wanneer je het jezelf niet kunt vergeven kan dit best heftig zijn
    Ja, dus dat.. mensen kunnen soms hun zwaarste criticus zijn.
    Ik denk dat iedereen wel in meer of mindere mate vergeeft (lees: ergens mee leert leven) je moet immers door hoe je het went of keert.
    Alleen de ene persoon ondervind meer hinder/schade eraan dan de ander, omdat elk mens anders in elkaar steekt en dus anders ergens mee omgaat.

    Ik denk hoe beter je kunt vergeven hoe mooier je bent als mens.

  5. #20
    Verbannen

    Reacties
    222
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door Tameghnest Bekijk reactie
    Ik vergeef anderen door het in m'n hart zo te voelen en tegen mezelf uit te spreken.

    Sinds ik heb ontdekt wat de gunsten zijn die bij vergeven komen kijken heb ik mezelf aangeleerd elke avond voor het slapen gaan een moment te nemen om iedereen te vergeven die mij ooit heeft benadeeld. Zonder uitzondering. Maar niet alleen de gene van wie ik weet dat ze mij hebben benadeeld, maar ook van degene van wie ik het niet weet (zoals over mij roddelen en belasteren bijvoorbeeld).

    Ik spreek letterlijk deze woorden uit, met de intentie in mijn hart:
    "Hierbij vergeef ik eenieder die mij ooit heeft benadeeld, belasterd of over me heeft geroddeld. Met heel m'n hart. Iedereen, zonder uitzondering. Zoals ik hoop en wens dat Allah mijn fouten vergeeft, vergeef ik alvast een ieder die mij wat heeft aangedaan."

    Ik voel me hierdoor een beter mens Alhamdullilah.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Respect dat je dat kan. En eigenlijk ook wel bijzonder hoe je zo'n kwetstbaar/persoonlijk stukje van jezelf met ons wilt delen hier. Dank daarvoor. Het maakt je een mooier mens als je dat kunt.

    Meeste mensen koesteren wrok of wraak- en/of haatgevoelens. Waarmee je eigenlijk die negativiteit/bagage zelf draagt. Dus als je kunt wat jij kan is dat perfect. En dat je het zo bewust herhaalt maakt het echt bijzonder.

  6. #21
    Spoiler: we all die.

    Reacties
    2.081
    05-02-2017

    Citaat Geplaatst door Mr.funny Bekijk reactie
    Niet iedereen verdiend het.. daar heb ik niet in die termen bij stilgestaan, zo zou je het ook kunnen zien inderdaad.
    Waarbij je denk ik bedoeld dat degene die iets bewust heeft gedaan om je pijn te doen het niet verdiend.

    Maar wat nou als degene daar zelf oprecht en diepe spijt van zou hebben? Zou je dan als nog die persoon niet vergeven?

    Een plek geven doe je sowieso wel, je zal wel moeten en dat is een "automatisch proces"; gaat vanzelf.
    Ik vergeef snel, soms te snel. Als iemand oprecht spijt heeft dan kan ik vergeven, soms met een beetje tijd.

  7. #22
    Verbannen

    Reacties
    222
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door JKHC Bekijk reactie
    Ik vergeef snel, soms te snel. Als iemand oprecht spijt heeft dan kan ik vergeven, soms met een beetje tijd.
    Ook mensen die je bewust veel pijn wilde doen of hebben gedaan? Of vergeef je die niet?

  8. #23
    Verbannen

    Reacties
    222
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door nisrineke22 Bekijk reactie
    Ik vergeet en ga door en denk er niet aan letterlijk wissen uit mijn actief brein anders is leven niet aangenaam. Wrokkig zijn enzo is niets voor mij
    Je vergeet of vergeeft?

    Dat kan ik niet afleiden uit je tekst..

  9. #24
    Spoiler: we all die.

    Reacties
    2.081
    05-02-2017

    Citaat Geplaatst door Mr.funny Bekijk reactie
    Ook mensen die je bewust veel pijn wilde doen of hebben gedaan? Of vergeef je die niet?
    Soms kan ik iemand vergeven zonder dat hij/zij spijt heeft getoond. En heb wel een keer iemand vergeven die mij opzettelijk pijn heeft gedaan.

  10. #25
    Verbannen

    Reacties
    222
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door JKHC Bekijk reactie
    Soms kan ik iemand vergeven zonder dat hij/zij spijt heeft getoond. En heb wel een keer iemand vergeven die mij opzettelijk pijn heeft gedaan.
    Respect dat je dat kan. Enig idee hoe je dat lukt?

  11. #26
    breaking the waves

    Reacties
    18.565
    22-06-2009

    Citaat Geplaatst door nisrineke22 Bekijk reactie
    Ik geloof daar niet in althans ik denk dat je echt zwaaaar boven jezelf verheven moet zijn om dat te kunnen. Geen ego hebben geen trots ensooo

    Zoals we allemaal wel weten is niemand dat echt we zijn immers geen profeten. Ik geloof in dat mensen doorgaan maar vergeven nee.
    Het niet kunnen wil niet zeggen dat het niet kan. Het is gewoon beter voor JEZELF. Voor je innerlijke rust.

    Ik vind het zelf soms heeel moeilijk en lukt het me ook niet maar des te meer ik dan door heb dat mijn ego dan te groot is. Voor mij is het een levensles die mij constant bezig houdt.
    ongelukkig vrijgezel, gelieve zoveel mogelijk pm's van mannelijke leden

  12. #27
    Spoiler: we all die.

    Reacties
    2.081
    05-02-2017

    Citaat Geplaatst door Mr.funny Bekijk reactie
    Respect dat je dat kan. Enig idee hoe je dat lukt?
    Ik begrijp te veel, ik kan altijd wel zien waar iets vandaan komt. Niet dat ik zomaar alles goed praat van iemand hoor. Maar ik probeer altijd ergens een stukje empathie te vinden en dat dan uit te breiden. De situatie is vaak a negatief genoeg en al zou een negatieve reactie begrijpelijk zijn, het maakt het een uiteindelijk toch niet beter op. Dus ik probeer een splintertje empathie te vinden en vanuit daar bouw ik verder.

  13. #28
    breaking the waves

    Reacties
    18.565
    22-06-2009

    Citaat Geplaatst door JKHC Bekijk reactie
    Soms kan ik iemand vergeven zonder dat hij/zij spijt heeft getoond. En heb wel een keer iemand vergeven die mij opzettelijk pijn heeft gedaan.
    Dit vind ik echt knap. En dat lijkt me heel fijn. Ik sta op het punt dat ik de klok wel hoor luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

    Mijn tools: blijven nadenken en een gebeurtenis die voor mij kwetsend was ontleden. En boeken van Eckhart Tolle helpen wel. Hij omschrijft het echt simpel en niet zweverig.
    ongelukkig vrijgezel, gelieve zoveel mogelijk pm's van mannelijke leden

  14. #29
    breaking the waves

    Reacties
    18.565
    22-06-2009

    Citaat Geplaatst door JKHC Bekijk reactie
    Ik begrijp te veel, ik kan altijd wel zien waar iets vandaan komt. Niet dat ik zomaar alles goed praat van iemand hoor. Maar ik probeer altijd ergens een stukje empathie te vinden en dat dan uit te breiden. De situatie is vaak a negatief genoeg en al zou een negatieve reactie begrijpelijk zijn, het maakt het een uiteindelijk toch niet beter op. Dus ik probeer een splintertje empathie te vinden en vanuit daar bouw ik verder.
    Dat zegt Eckhart Tolle ook, emphatie is de sleutel voor in innerlijke rust.
    ongelukkig vrijgezel, gelieve zoveel mogelijk pm's van mannelijke leden

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    818
    28-04-2013

    Citaat Geplaatst door Bint2 Bekijk reactie
    Hoe vergeef je iemand hoe doe je dat?
    Door tegen diegene te zeggen dat het klaar is. We hebben het er niet meer over. En weer normaal met elkaar om te gaan.

    Vergeten is pas lastig...dit gebeurt vooral bij vrouwen haast nooit
    Don't burn bridges. You'll be surprised how many times you have to cross the same river.