1. #31
    Bijna Lid

    Reacties
    2.079
    05-02-2016

    He broer gij bent oud. Zie da nu pas.

  2. #32
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Celtic. Bekijk reactie
    Je snapt er niks van
    Dat is heel goed mogelijk. Er zijn dan ook gegronde argumenten voor om het niet te snappen.
    Snap jij het wel hetgeen je gelooft/aanneemt?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  3. #33
    Verbannen

    Reacties
    5.995
    08-02-2016

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Dat is heel goed mogelijk. Er zijn dan ook gegronde argumenten voor om het niet te snappen.
    Snap jij het wel hetgeen je gelooft/aanneemt?
    Jazeker

  4. #34
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    A glitch in the system ... door bekende/onbekende oorzaken.

    Zie je imune-system als een anti-virus op je PC ... het stopt 100000 virussen en mist 1.

    Of zie het als een defense-system zoals :

    Als het je beschermt tegen 10000000 aanvallen is er niets aan de hand, maar als 1 dreiging gemist word - heeft het oppeens geen maker meer?!

    Let op: Deze systemen waren nooit bedoeld om PERFECT te zijn. Alleen GOD is perfect ... de mens, DNA, imune system, lungs, etc, en de rest van onze organen waren nooit bedoeld om volmaakt te zijn.
    Schepping is dus niet perfect? Eindelijk zijn we het es over iets eens!
    Alleen wat bizar dat de schepper van zijn imperfecte schepping quasi onberispelijk gedrag en sterke mate van perfectie verwacht. Is zo een schepper wel in een positie om de standaard te bepalen vraag ik me af?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  5. #35
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Mbt jouw eerste vraag , hoezo? Jij bent het die een punt tekent als 'menselijke wil' omcirkelt door een goddelijke wil. Dat is geen vrije wil, dat is een begrensde en dus een onvrije wil. En dat is net wat jij beweert dat er wél is binnen jouw godsconcept. Waarom zou een vrije wil enkel gekenmerkt kunnen worden door goed en/of slecht? Zijn dat de enige twee eigenschappen waar een god uit kan kiezen? Heeft hij die eigenschappen goed/slecht dan niet zelf gecreëerd? Of bestaan ze buiten en los van een god?
    Dus ik herhaal : dit model van god laat imo geen vrij wil toe. Los van het model dat jij hanteert zeg ik dat er geen vrije wil is. Maar omwille van andere redenen dan degene die voortvloeien uit een godsmodel.

    Mbt verantwoordelijkheid : weerom het Abrahamistische godsconcept hanterend is God finaal altijd verantwoordelijk. Hij is het begin en einde van alles, wordt geclaimd. Hoe zou dat kunnen betekenen dat hij niet verantwoordelijk is voor elk aspect binnen zijn schepping, elke natuurwet en elk mechanisme , elke oorzaak waarvan hij de gevolgen van meet af aan tot het einde der tijden kon voorzien, en voorkomen?
    Hoezo genetische degeneratie een louter menselijke verantwoordelijkheid ? Het was toch god die - maar - 2 mensen schiep waaruit de hele mensheid moest voortkomen?
    Moet ik verder gaan ... ?

    Als god een 'vrije wil' maakt zonder dat daar lijden uit voort vloeit, dan doet ie dat toch gewoon? Wat is eigenlijk het probleem? Een menselijke overschatting van goddelijke mogelijkheden? Een menselijke onderschatting van goddelijke beperkingen? Een tragisch gekunstelde paradox als godsmodel misschien?
    Dit model accepteren gaat tegen elke rede in.
    Hoe moet ik mij dat voorstellen, een vrije wil zonder kenmerken als goed en slecht.

  6. #36
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Celtic. Bekijk reactie
    Jazeker
    Kan je dan de vraag beantwoorden waarom je niet links koos als je rechts kiest en waarom meting van hersenactiviteit de keuze sneller aantoont dan dat jij ze kent?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  7. #37
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    Hoe moet ik mij dat voorstellen, een vrije wil zonder kenmerken als goed en slecht.
    Your guess is probably better than mine Yasirc. Ik ben nl niet de man met de godhandleiding.

    Maar de implicaties van deze beperking zijn drastisch , zoals ik eerder aangaf.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  8. #38
    Verbannen

    Reacties
    5.995
    08-02-2016

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Kan je dan de vraag beantwoorden waarom je niet links koos als je rechts kiest en waarom meting van hersenactiviteit de keuze sneller aantoont dan dat jij ze kent?
    Nee man..
    Mooi he de schepping van God.
    Schitterend hoe we zijn ontworpen..

  9. #39
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Celtic. Bekijk reactie
    Nee man..
    Mooi he de schepping van God.
    Schitterend hoe we zijn ontworpen..
    Je weet niet precies hoe het werkt maar je bent het wel stellig zeker dat het jouw bewuste en vrije keuze was. Knap.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  10. #40
    Verbannen

    Reacties
    5.995
    08-02-2016

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Je weet niet precies hoe het werkt maar je bent het wel stellig zeker dat het jouw bewuste en vrije keuze was. Knap.
    Van wie anders?

  11. #41
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Celtic. Bekijk reactie
    Van wie anders?
    Cause and effect. Van A tot Z. Jij bent de waarnemer van jouw leven.

    Op deze eindnoot wens ik jou een goede nacht.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  12. #42
    Verbannen

    Reacties
    5.995
    08-02-2016

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Cause and effect. Van A tot Z. Jij bent de waarnemer van jouw leven.

    Op deze eindnoot wens ik jou een goede nacht.
    Adios

  13. #43
    Verbannen

    Reacties
    405
    20-04-2008

    Ja, ik vraag me soms wel eens af wat het antwoord is van de theïsten die in de Abrahamitische God geloven waarom mijn broertje met Down syndroom is geboren. Wat heeft hij gedaan dat God hem al op een dikke achterstand heeft gezet in het leven? Hij zal nooit op zichzelf kunnen leven, trouwen, kinderen krijgen, dingen doen die wij niet-gehandicapten kunnen doen.

  14. #44
    Verbannen

    Reacties
    5.995
    08-02-2016

    Citaat Geplaatst door Darkzeven66 Bekijk reactie
    Ja, ik vraag me soms wel eens af wat het antwoord is van de theïsten die in de Abrahamitische God geloven waarom mijn broertje met Down syndroom is geboren. Wat heeft hij gedaan dat God hem al op een dikke achterstand heeft gezet in het leven? Hij zal nooit op zichzelf kunnen leven, trouwen, kinderen krijgen, dingen doen die wij niet-gehandicapten kunnen doen.
    Mensen hebben de wereld verkankerd.

  15. #45
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Schepping is dus niet perfect?
    Natuurlijk niet - alleen GOD is perfect.

    Als god een 'vrije wil' maakt zonder dat daar lijden uit voort vloeit, dan doet ie dat toch gewoon? Wat is eigenlijk het probleem?
    Leed ...

    Als je nadenkt, 'Pijn' is nodig ... als we geen pijn voelden dan zouden we overal verbranden en onszelf schaden, zonder dat we het merken.

    Zelfs 'Vrees' is nodig, stel je voor dat we geen hoogte vrees hadden ... we zouden overal van daken afvallen:



    Dat soort dingen zijn noodzakelijk voor 'survival' op aarde.

    Voor de 100ste keer: Als God al het kwade BEGRENST , dan is het geen VRIJE WIL meer.

    De vraag die jij wilt stellen is: Waarom schiep God ons niet met een begrenste wil?

    Antwoord: Want dat is geen test meer.

    Mbt verantwoordelijkheid : weerom het Abrahamistische godsconcept hanterend is God finaal altijd verantwoordelijk.
    God is verantwoordelijk voor het scheppen van de 'vrije-wil', dat klopt, maar Hij is niet verantwoordelijk voor wat wij zelf doen.

    Als jij nu iemand doodschiet ... we kunnen niet God de schuld geven!

    Het lot schreef wat wij ZULLEN doen, niet wat wij MOETEN doen.

    Heb je onderzoek gedaan naar de 'Delayed choice quantum eraser' in Quantum Physics... ?



    Lees: https://en.wikipedia.org/wiki/Delaye...quantum_eraser

    Zie het lot zoals dat ... zelfs toen ze hun beslissing gingen uitstellen, wist het wat we zouden kiezen. Dat is hoe het lot werkt.

    Wij maken de keuzes, maar God wist wat wij zouden doen. God kiest niet voor ons.

    Hoezo genetische degeneratie een louter menselijke verantwoordelijkheid ?
    Dat is onderdeel van God's: Law of Decay:



    Alles op aarde is tijdelijk ... Dingen rotten af en vergaan ... Stel je voor dat dit wet niet bestond ... alle dode mensen, dieren, bomen, planten, vissen etc, zouden nog op aarde liggen!!

    Jij bent het die een punt tekent als 'menselijke wil' omcirkelt door een goddelijke wil. Dat is geen vrije wil, dat is een begrensde en dus een onvrije wil.
    Zoals ik zei , de begrensing is niet in dingen die invloed hebben op de test. Ik gaf zelfs een voorbeeld van een begrensing: onsterfelijkheid.

    Wat wil jij doen dat je niet kan doen...?

    Iemand kwam naar een Imam en vroeg: Is de lot begrenst of onbegrenst?
    Hij zei: Begrenst en onbegrenst.
    De man vroeg: Hoe is het onbegrenst?
    De Imam zei: Hou je voet in de lucht.
    De man deed dat.
    De Imam zei: Zo is het onbegrenst.
    De man vroeg: Hoe is het begrenst?
    De Imam zei: Hou je voet weer in de lucht, maar doe nu ook je andere voet in de lucht.
    Hij kon dat niet ... dus de Imam zei: Zo is het begrenst.