1. #61
    yoonus

    Reacties
    1.947
    08-02-2015

    Het enigste wat ik me nog kan bedenken dat de geleerden makrooh zeiden is dat deze nog in gradaties bestaat (zoals imaam anNawawi en ghazali hadden uitgelegd).

    Of deze Durrani style reply:

    Sommigen zeggen suiker is haraam, sommigen zeggen sigaretten is halaal.

    Islam is simple... De middenweg.

    Niet extreem (suiker) en ook niet lax (sigaretten).

    Islam is Middelweg.

    Ik heb geen analogie gedaan, ik schaar me bij Ibn hazm: alle analogie is vals.

  2. #62
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Als je twijfelt of iets toegestaan of verboden is, dan kun je het beter vermijden totdat het je duidelijk is of het toegestaan is. Want een gelovige houdt zich ver van twijfelachtige zaken.

  3. #63
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Citaat Geplaatst door RifZiBniTouzine Bekijk reactie
    Het enigste wat ik me nog kan bedenken dat de geleerden makrooh zeiden is dat deze nog in gradaties bestaat (zoals imaam anNawawi en ghazali hadden uitgelegd).

    Of deze Durrani style reply:

    Sommigen zeggen suiker is haraam, sommigen zeggen sigaretten is halaal.

    Islam is simple... De middenweg.

    Niet extreem (suiker) en ook niet lax (sigaretten).

    Islam is Middelweg.

    Ik heb geen analogie gedaan, ik schaar me bij Ibn hazm: alle analogie is vals.
    Begrijp je de implicaties van deze uitspraak?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  4. #64
    Bijna Lid

    Reacties
    2.079
    05-02-2016

    Citaat Geplaatst door Mouwaysie Bekijk reactie
    Begrijp je de implicaties van deze uitspraak?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Ge praat tegen een ezel. Die komt hier alleen voor flirte.

  5. #65
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Analogie is de basis voor een groot deel van fiqh-zaken. Je gaat namelijk kijken naar de redenen van een gebod of verbod. Om maar een simpel voorbeeld te geven:

    لا يبولن أحدكم في الماء الدائم الذي لا يجري ، ثم يغتسل منه
    "Niemand van jullie mag in stilstaand water urineren, [water] dat niet stroomt, en zich vervolgens daarmee wassen."

    Zonder analogie zou je kunnen zeggen: als ik urineer in een emmer en dat vervolgens overgiet in het stilstaande water dan mag ik me daar wel mee wassen. Want analogie bepaald dat de reden (3illah) van het verbod het aanwezig is van urine in waren, niet de daad van het urineren. Om maar een simpel voorbeeldje te geven.

    Zonder de 3illah kan je ook niet zeggen dat je 100 euro niet direct mag verkopen voor 200 euro in gespreide betalingen, omdat euro's dan niet onder de noemen vallen van rente. De Profeet (sallaa Allaahoe 3alayhi wa sallam) heeft namelijk gezegd dat het betrekking heeft op goud en zilver. Euro is geen goud, noch zilver, noch gebaseerd op een van deze twee. Dat zou betekenen, zoals ibn 3oethaymien ook concludeerde, dat de banken eigenlijk niets fouts doen, mocht je qiyaas weghalen.

    Qiyaas is, in tegenstelling tot van de Dhaahiri's beweren, een van de bewijzen in de shar3.
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  6. #66
    MVC Lid

    Reacties
    12
    28-02-2017

    Citaat Geplaatst door Mouwaysie Bekijk reactie
    Analogie is de basis voor een groot deel van fiqh-zaken. Je gaat namelijk kijken naar de redenen van een gebod of verbod. Om maar een simpel voorbeeld te geven:

    لا يبولن أحدكم في الماء الدائم الذي لا يجري ، ثم يغتسل منه
    "Niemand van jullie mag in stilstaand water urineren, [water] dat niet stroomt, en zich vervolgens daarmee wassen."

    Zonder analogie zou je kunnen zeggen: als ik urineer in een emmer en dat vervolgens overgiet in het stilstaande water dan mag ik me daar wel mee wassen. Want analogie bepaald dat de reden (3illah) van het verbod het aanwezig is van urine in waren, niet de daad van het urineren. Om maar een simpel voorbeeldje te geven.

    Zonder de 3illah kan je ook niet zeggen dat je 100 euro niet direct mag verkopen voor 200 euro in gespreide betalingen, omdat euro's dan niet onder de noemen vallen van rente. De Profeet (sallaa Allaahoe 3alayhi wa sallam) heeft namelijk gezegd dat het betrekking heeft op goud en zilver. Euro is geen goud, noch zilver, noch gebaseerd op een van deze twee. Dat zou betekenen, zoals ibn 3oethaymien ook concludeerde, dat de banken eigenlijk niets fouts doen, mocht je qiyaas weghalen.

    Qiyaas is, in tegenstelling tot van de Dhaahiri's beweren, een van de bewijzen in de shar3.
    Klopt niet, geld is wel degelijk gebaseerd op goud

  7. #67
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Citaat Geplaatst door Soufi1 Bekijk reactie
    Klopt niet, geld is wel degelijk gebaseerd op goud
    Nee, het is FIAT-geld.

    https://www.youtube.com/watch?v=hx16a72j__8


    Hier is een discussie in 1983 over het herinvoeren van de goud-standaard.

    https://www.youtube.com/watch?v=kcm8VvBcUdE


    Hier is nog een clip dat het uitlegt:
    https://www.youtube.com/watch?v=RvL_Dm2d99A
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  8. #68
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Komt een broeder bij een zuster thuis.

    Ik wil graag met je trouwen zuster.

    Maar broeder heb dikke wenkbrauwen. Maak niet uit zuster, je kan epileren dat is halal
    Broeder ik heb kale plekjes op men hoofd. Je kan gewoon extra haar erin vlechten dan heb je prachtige bos haar.
    Broer ik ben eigenlijk aan afkicken van het roken hoe kijk jij daar tegen aan? Roken is zoals suiker en zout, er is geen bewijs dat het haram is.
    Broer hoe kijk jij tegen orale seks? Ik heb gehoord dat dit niet mag? Wie heeft dit gezegd zuster? Nou die en die geleerden? Hahahaha dat zijn geen geleerden? Dat zijn de supersalafies, de wahabies die Fiqhloos zijn. Het zijn allemaal zombies zuster.
    Laatste vraag broeder. Als ik dit tegen mijn wali zou zeggen zou hij jouw niet accepteren.

    Maar zuster, waar maak jij je druk om? Een wali is niet nodig. Je mag gewoon trouwen zonder wali

  9. #69
    Verbannen

    Reacties
    5.995
    08-02-2016

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Komt een broeder bij een zuster thuis.

    Ik wil graag met je trouwen zuster.

    Maar broeder heb dikke wenkbrauwen. Maak niet uit zuster, je kan epileren dat is halal
    Broeder ik heb kale plekjes op men hoofd. Je kan gewoon extra haar erin vlechten dan heb je prachtige bos haar.
    Broer ik ben eigenlijk aan afkicken van het roken hoe kijk jij daar tegen aan? Roken is zoals suiker en zout, er is geen bewijs dat het haram is.
    Broer hoe kijk jij tegen orale seks? Ik heb gehoord dat dit niet mag? Wie heeft dit gezegd zuster? Nou die en die geleerden? Hahahaha dat zijn geen geleerden? Dat zijn de supersalafies, de wahabies die Fiqhloos zijn. Het zijn allemaal zombies zuster.
    Laatste vraag broeder. Als ik dit tegen mijn wali zou zeggen zou hij jouw niet accepteren.

    Maar zuster, waar maak jij je druk om? Een wali is niet nodig. Je mag gewoon trouwen zonder wali
    Leest niemand .
    Probeer het op ONZINhoekje.

  10. #70
    Bijna Lid

    Reacties
    2.079
    05-02-2016

    Citaat Geplaatst door Celtic. Bekijk reactie
    Leest niemand .
    Probeer het op ONZINhoekje.

    Haha lol

  11. #71
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Khayr Inshaa Allaah , anyway , wij zijn het eens dat 'tabak' schadelijk is en wij roken zelf ook niet alhamdolillaah en blijven ertegen waarschuwen.

    Wasalam
    Moet alles in expliciet in de Quran of hadith staan om een zaak haram te verklaren. De aya

    "Don’t make your own hands the cause of your own destruction" vind ik ook wel van toepassing op smoking.



    "Don’t make your own hands the cause of your own destruction"

    (Islam prohibits "tobacco" in any form which makes smoking haram however people still argue over it and will normally start saying that ‘Pan’ and ‘Pepsi’ etc are also not good for health so they are or can be haram as well. hence we should avoid them, but where Islam is concerned IF and only IF PAN contains "Tobacco" then its haram else you may have it (still not having is preferred) it’s NOT HARAM. However by smoking cigarette or sheesha we are making our own hands the cause of our own destruction).

  12. #72
    Bijna Lid

    Reacties
    2.079
    05-02-2016

    Yasirc. Niveau is te hoog voor u. Ge ken beter met uw vriende naar onzinhoek en same tikkertje spele.

  13. #73
    abu_dhar offline...

    Reacties
    324
    17-02-2016

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    Moet alles in expliciet in de Quran of hadith staan om een zaak haram te verklaren. De aya

    "Don’t make your own hands the cause of your own destruction" vind ik ook wel van toepassing op smoking.



    "Don’t make your own hands the cause of your own destruction"

    (Islam prohibits "tobacco" in any form which makes smoking haram however people still argue over it and will normally start saying that ‘Pan’ and ‘Pepsi’ etc are also not good for health so they are or can be haram as well. hence we should avoid them, but where Islam is concerned IF and only IF PAN contains "Tobacco" then its haram else you may have it (still not having is preferred) it’s NOT HARAM. However by smoking cigarette or sheesha we are making our own hands the cause of our own destruction).
    wie dit geschreven heeft heeft duidelijk geen onderzoek gedaan naar pepsi of cola, ik durf zelfs te beweren dat een sigaret minder schadelijk is dan het drinken van een cola blikje. ze moeten bijde vermeden worden....



  14. #74
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Komt een broeder bij een zuster thuis.

    Ik wil graag met je trouwen zuster.

    Maar broeder heb dikke wenkbrauwen. Maak niet uit zuster, je kan epileren dat is halal
    Broeder ik heb kale plekjes op men hoofd. Je kan gewoon extra haar erin vlechten dan heb je prachtige bos haar.
    Dus als je vrouw kaal is - door bijvoorbeeld kanker - mag ze geen pruik gebruiken ?

    Of als je wenkbrouwen zoals gordijnen abnormaal groeien?

    Dit bedoel ik ... je hebt geen fiqh en ook niet degenen die je volgt. Zelfs de geleerden die je volgt zeggen niet wat jij zegt.

    De Profeet stond zelf in authentieke ahadith toe dat de vrouw haar haren verlengd om een ziekte en hij heeft niet eens gesproken over de wenkbrouwen in specifiek! Hij sprak over 'nams'.

    Het verbeteren van een misvorming/schande (إزالة للعيب) is zowizo toegestaan, zoals die sahabi die een neppe neus mocht opzetten....dat valt niet onder veranderen van God's schepping, maar herstellen van God's schepping.

    Hadith 1:
    وروى أحمد (3945) عن ابْنِ مَسْعُودٍ رضي الله عنه قال : ( سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ النَّامِصَةِ وَالْوَاشِرَةِ وَالْوَاصِلَةِ وَالْوَاشِمَةِ إِلَّا مِنْ دَاءٍ )
    وقال الشيخ أحمد شاكر : إسناده صحيح

    Hadith 2:
    وفي سنن النسائي قال أخبرنا حميد بن مسعدة قال حدثنا يزيد بن زريع قال حدثنا ابن عون عن الشعبي عن الحارث قال لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم آكل الربا وموكله وشاهده وكاتبه والواشمة والموتشمة قال إلا من داء فقال نعم والحال والمحلل له ومانع الصدقة وكان ينهى عن النوح ولم يقل لعن .صحيح وضعيف سنن النسائي - (11 / 176)
    تحقيق الألباني :صحيح

    Hadith 3:
    قال الإمام أحمد بن حنبل حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا عبد الوهاب بن عطاء أنبأنا سعيد بن أبي عروبة عن قتادة عن عزرة عن الحسن العرني عن يحيى بن الجزار عن مسروق : ان امرأة جاءت إلى بن مسعود فقالت أنبئت انك تنهى عن الواصلة قال نعم فقالت أشيء تجده في كتاب الله أم سمعته عن رسول الله صلى الله عليه و سلم فقال أجده في كتاب الله وعن رسول الله فقالت والله لقد تصفحت ما بين دفتي المصحف فما وجدت فيه الذي تقول قال فهل وجدت فيه { ما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا } قالت نعم قال فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم نهى عن النامصة والواشرة والواصلة والواشمة الا من داء قالت المرأة فلعله في بعض نسائك قال لها ادخلي فدخلت ثم خرجت فقالت ما رأيت بأسا قال ما حفظت إذا وصية العبد الصالح { وما أريد أن أخالفكم إلى ما أنهاكم عنه
    تعليق شعيب الأرنؤوط : إسناده قوي

    Hadith 4:
    عن ابن عباس قال : لعنت الواصلة والمستوصلة ، والنامصة والمتنمصة ، والواشمة والمستوشمة ، من غير داء
    الراوي: عبدالله بن عباس - خلاصة الدرجة: صحيح - المحدث: الألباني - المصدر: صحيح أبي داود - الصفحة أو الرقم: 4170

    Hadith 5:
    لعنت الواصلة والمستوصلة ، والنامصة والمتنمصة ، والواشمة والمستوشمة من غير داء .
    الراوي: عبدالله بنعباس - خلاصة الدرجة: حسن صحيح - المحدث: الألباني - المصدر: صحيحالترغيب - الصفحة أو الرقم: 2101

    Al-Shawkani zegt in ("Nayl al-Awthaar", 6/229):





    قال الشوكاني رحمه الله : " قوله : ( إلا من داء ) ظاهره أن التحريم المذكور إنما هو فيما إذا كان لقصد التحسين لا لداء وعلة ، فإنه ليس بمحرم " انتهى من "نيل الأوطار" (6/229).

    "Behalve wegens ziekte", de schijnbare betekenis van de hadith is dat het verboden is als iemand dat doet voor tahsien (om mooier te lijken dan iemand eigenlijk is) en niet wegens een ziekte of een geldige reden, want dat is niet verboden."



    Verdiep je in 'Fiqh' en de 'Maqaasid al-Shariah'...TEXT zonder CONTEXT maakt je leven zuur.

  15. #75
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Kaal bij kanker is tijdelijk.

    En niet elke vrouw die kale plekjes heeft, heeft een ziekte. Vrouwen hebben haarverlies tijdens zwangerschap of na de zwangerschap of gewoon andere water gebruiken in een andere land.
    Maar bij jouw maakt het niet uit, je laat mensen roken die worden ziek, krijgen kanker, en hebben haarverlies zodat pruiken kunnen opzetten, zodat ze nog meer in grote zonden verkeren.

    Ik ken geen een vrouw die wenkbrauwen heeft dat over haar ogen hangt. Niet elke mens is hetzelfde. Sommige hebben grote wenkbrauwen en sommige hebben helemaal niks. Je zegt ook niet tegen de groep die geen wenkbrauwen hebben, ga ze maar tekenen?

    Jij en je soort genoten zijn gedoemd. Jouw soortgenoten zullen nog zelf homohuwelijken toegestaan. Want anaalsex is ook halal