1. #1
    De enige echte...

    Reacties
    47
    26-04-2009

    Yassin en Amel - ALLES VERLOREN

    Dit verhaal was ik een keer begonnen, maar heb het nooit afgemaakt. Ik plaats eerst de oudere delen en dan ga ik verder.

    Veel leesplezier!

    De Verhalenmaker







    Deel 1

    Piep-piep, piep-piep. Ik deed mijn ogen open en staarde naar het plafond. Ik herkende de paarskleurige ronde kap van de lamp die boven het bed hing. Was dit het dan? De dag waarvoor vele mensen mij gewaarschuwd hadden? De hele nacht had ik gehoopt uiteindelijk wakker te worden uit een droom. Een droom waarin ik de liefde bedreef met mijn… even leek het stil in mijn hoofd. We hadden toch een relatie? Ik zie haar als mijn vriendin, maar toch weigerde ze altijd zo genoemd worden. Niet omdat ze niet van me hield, maar uit principiële redenen. Het hoorde niet. Mijn toekomstige, dan maar? Ze lag naast me en leunde half op mijn arm. Haar ogen waren iets dikker dan normaal, haar make-up was uitgelopen. De nacht ervoor had ze veel gehuild. Elke traan deed mij pijn. Hoe had ik haar dit kunnen aandoen?

    Ik keek naar haar mooie haren die prachtig langs haar gezicht vielen. Dit was geen droom. Dit was werkelijkheid. Piep-piep…ik drukte snel mijn telefoon weg en zette hem op stil. Vier gemiste oproepen van “ma lyca”. Waarom belde ze zo vroeg? – het was pas half acht! Mijn moeder en ik hebben een geweldige relatie. Ze heeft me altijd gesteund en zag me als lievelingskind. Ze noemde me bij iedereen Yassin-inoe. Ik deed in haar ogen nooit wat fout. Ze heeft nooit een dochtertje gekregen, alleen vier jongens. Ik fungeerde als dochter-model door af en toe te helpen met eten. Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger naar de supermarkt werd gestuurd om de juiste haarkleur te kopen. Zij durfde dat niet, vanwege haar "vrouwelijk schaamte". Dit besefte ik me pas vele jaren later. Op jonge leeftijd waren dat voor mij vrij ‘normale boodschappen’ . Alleen van het merk Schwarzkopf! Daarvan keek ze altijd vol bewondering naar de reclame. Kastanjebruin met glans. Dat was haar favoriete kleur. Als ik de bijsluiter aan haar voorlas luisterde ze altijd aandachtig. Alsof ik een scheikunde-college gaf. Vragen stelde ze achteraf. Met ramadan was ik als snel de aangewezen persoon die hielp met chabakia en brewat koekjes. Ik deed het inmiddels zo vaak dat ik ‘een eigen’ manier van vouwen had. Bij familiebezoek toonde ze met trots de koekjes aan de uitgenodigde gasten, alsof ze het zelf had gemaakt. Ik haalde mijn voldoening uit de blijdschap die dat met zich meebracht.

    Nu lag ik in bed, naast Amel. Een overwegend praktiserend meid. We hadden elkaar ongeveer een half jaar eerder op een vroege dinsdagochtend ontmoet in the Subway. Zij had die dag een broodje gezond gekocht en zat aan tafel in het midden van de broodjeszaak. Ik liep naar binnen en bestelde een panini met zalm. Een vreemde gewoonte die ik al sinds jong af aan heb is dat overal waar ik binnen kom, snel rond me heen kijk om te kijken of er bekenden zijn. Daar zag ik een leuk uitziende meid met lichtgroen-gekleurde hijaab. Nothing special, toch?

    “Alstublieft, dat word dan E3,75. “

    Ik betaalde en zocht een plekje op. In mijn ooghoeken wist ik dat ze daar zat. Waarom voelde ik me zo tot haar aangetrokken? Pff, ik moet echt trouwen, klonk het in mijn gedachten. Kedeng! Ik liep tegen een geel driehoek bordje waarop een waarschuwing op stond met ‘uitglijd-gevaar’ . Mijn panini vloog in de lucht en viel een aantal meter voor mij. Nee he! Moet mij weer overkomen! Snel keek ik om mij heen om te zien of iemand het gezien had. Amel vond het amusant en glimlachte, ik keek haar en glimlachte terug. Ik haalde mijn schouder op en gooide het broodje snel in de prullenbak. De zalm was half op de grond gevallen. Het enige wat ik er aan overhield was de sterke zalmgeur aan mijn handen. Zonde. De kassajuffrouw kwam naar me toe en vertelde dat het iedereen wel kon gebeuren, dat bordje stond ook ongelukkig in de weg. Ik kreeg een nieuwe panini. Ik liep richting het hijaab-meisje en knipoogde. “Grappig he!” Ze lachte terug en antwoordde “Nee hoor, kan iedereen wel overkomen..”.

    Amel draaide zich om en ging op de krukjes zitten bij het raam, waardoor ze naar buiten kon kijken. Ik besloot om iets te doen wat ik normaliter nooit deed en ook best ordinair vond: naast haar gaan zitten.. Achteraf gezien was dit het begin van een hoofdstuk in mijn leven waar ik totaal niet op was voorbereid..

    Mijn vader vertelde me vroeger dat verliefd zijn ‘een ziekte’ was, “El7oub mtel’lmarad!” (“Liefde? Net een ziekte!”). Ik snapte dat nooit. Verliefdheid was toch iets moois? Ik was toentertijd nooit verliefd geworden of geweest. Ik ervaarde leuke momenten met meiden van school, maar had nog nooit de drang en het gemis gevoelt dat ik nu voelde.



  2. #2
    De enige echte...

    Reacties
    47
    26-04-2009

    Deel 2

    Die dag raakten we aan de praat en van het een kwam het ander. We wisselden elkaars nummer en begonnen elkaar dagelijks te bellen. Het klikte erg en ik had het gevoel mijn droomvrouw eindelijk ontmoet te hebben. Ik weet nog goed wanneer ze me voor het eerst kuste. Zij was gaan sporten en ze vroeg me of ik haar kon ophalen bij de sportschool. We hadden veel behoefte om elkaar te zien, dat was duidelijk. De weken ervoor belden we minimaal vier uur per dag en vielen in slaap met de telefoon-oordopjes in onze oren. Het horen van haar zachte ademhaling tijdens haar slaap gaf mij een goed gevoel, ik verlangde elke avond dat ze snel (in het echt) naast me zou liggen, hiervoor moesten we natuurlijk wel eerst trouwen..

    Het was koud en de ramen van mijn auto begonnen te beslaan. Ik kreeg een sms’je waarin ze aangaf dat ze klaar was met sporten. “Nog 2 minuten schat, ik kom eraan” - Ik sms’te terug dat ik om de hoek in de auto op haar wachtte. Die avond was ik een klein beetje nerveus, zo vaak spraken we niet af.. Ik keek snel in de achteruitkijkspiegel of ik er wel goed uit zag. Ik streek snel met mijn vingers door mijn haren. Ik keek nog een keer in de binnenspiegel en nam een kauwgompje. Ik hoorde voetstappen, ze kwam aanlopen en had sneakers aan. Ik draaide mijn raam op en vroeg haar of ze in de auto wou komen zitten. Mijn gedachtes gingen tekeer? Huh? – moet je niet eerst “ Hallo, hoe gaat het zeggen??). Ze keek me aan en lachte: “Is goed” antwoordde ze. In de auto keek ik hoe ze instapte, ze had een leuke joggingsbroek aan. Hierover droeg ze een lange zwarte jas. Haar sportspullen deed ze bij haar voeten. Ze gaf me een hand terwijl ze me aankeek. In mijn ooghoek zag ik dat haar hand een klein beetje trilde, maar ik deed net alsof ik het niet zag. Ik gaf haar snel een hand terug en vertelde dat ze er leuk uitzag. Ze moest erom lachen, blijkbaar omdat ze net had gesport. Ze had ‘alleen maar snel ‘ een hijaab over haar haren gedaan. Ik vroeg me af hoe mooi ze er wel niet uit zou zien als “wel haar best” had gedaan? We kletsen over zaken die er niet toe deden maar het maakte me niet uit. Als ik maar naast haar zat en zij naast mij. Ik vond het prachtig om haar stem te horen. Het was laat en besloot haar dicht bij haar huis af te zetten. Het laatste stukje zette ze haar hand boven die van mij, ik draaide mijn hand en plaatste mijn vingers tussen die van haar. De laatste vijf minuten bleef het stil. Ondertussen bedacht ik me wat ik zometeen moest doen? Zal ik proberen een afscheidskus te geven? Nee joh, kan niet! Ze is daar veel te netjes voor! Ook wou ik onze “relatie” niet verpesten door een domme actie uit te halen.

    “Zet me maar bij deze bushalte af”, zei Amel.

    Ik parkeerde de auto en liet de motor draaien. “Nou dankjewel voor de rit! – Gaat het me nog wat kosten?”. Ik lachte en antwoordde “Nee hoor, deze keer was het gratis”.

    Amel opende de autodeur en greep haar tas. Even leek het of ze twijfelde. Ze draaide zich om en gaf me een kus op mijn wang. Ze lachte en liep weg. Ik reed met stralende ogen terug richting huis. Vanaf nu zat Amel nog meer gevangen in mijn gedachten.

  3. #3
    De enige echte...

    Reacties
    47
    26-04-2009

    Deel 3

    Ik merkte de dagen erop dat we steeds meer aan elkaar gewend raakten en werden we zelfs onafscheidelijk van elkaar. Vreemd was dat! – een meid die ik toevallig leerde kennen in de Subway, die wellicht mijn vrouw zou worden? In mijn omgeving omschreven ze het als ‘el-mektab’ oftewel ‘het lot’. De vrouw met wie je later zou gaan trouwen is je voorgeschreven. Ze zal ‘hoe-dan-ook’ op je pad komen. Ik dacht bij mezelf: wat heb ik een geluk met mijn ‘el-mektab’. Pfoe als ik dit had geweten had ik niet al die jaren terug in de stad hoeven slenteren ‘op zoek naar de ware’. Ik was 25 jaar toen ik Amel leerde kennen. We kenden elkaar nu een aantal maanden en ik werd inmiddels bijna 26 jaar. Amel was 19 jaar en studeerde op Erasmus MC in Rotterdam. Ze volgde de opleiding Huisartsgeneeskunde en zat in haar tweede leerjaar. Toen ik voor het eerst hoorde dat ze een ‘doktersopleiding’ volgde, dacht ik dat ze me voor de gek hield. Ik kende geen mensen die op de Universiteit studeerden. Alleen Hamid, maar dat was meer een Hollander dan Marokkaan. Bekend was dat Hamid met zijn Hollandse vrienden altijd naar de kroeg ging. Ik ging daar niet mee om. Ook vroeg ik me af waarom Amel dan voor mij koos? Ik had haar niet veel te bieden? Een normale Marokkaanse jongen die een MBO opleiding op niveau vier had afgerond. Niets speciaals. Alhamdoelilah, ik had de jackpot gewonnen met Amel aan mijn zijde bedacht ik me.

    Amel was vanaf het begin al heel serieus naar me toe. Ze wou haar huwelijk zo goed gezegend mogelijk starten. Dus geen dates of dingen die ongelovigen ook doen. Ze wou een simpele bruiloft en alles volgens de soennah. Ik volgde in alles wat ze zei, en bevestigde alles in positieve zin. Dit was ook de reden dat we elkaar in vier maanden tijd maar vier keer hadden gezien. De tweede keer zagen we elkaar een week nadat ik haar had ontmoet in The Subway. We hadden zoveel raakvlakken en konden niet ophouden met praten. Het gesprek duurde ongeveer drie uur, maar het leek veel korter dan dat!. Hierna volgde nog een derde afspraak, waarna we wisten dat er samen iets moois kon groeien tussen ons en ondertussen begonnen de nachtelijke gesprekken. De vierde keer was het afspraakje in de auto met de ‘kus op de wang’.

  4. #4
    Trotse Mama ♡

    Reacties
    130.433
    12-04-2013

    Deze verhaal herinner ik me nog. Wat goed dat je verder gaat. .

    S ❤ K


  5. #5
    Normaal.

    Reacties
    1.844
    10-08-2015

    Goed begin.
    “It is better to be merciful than right.” – Abdullah ibn Masud

  6. #6
    De enige echte...

    Reacties
    47
    26-04-2009

    Deel 4

    De volgende ochtend werd ik rond 11 uur wakker vanwege de herrie die beneden gemaakt werd. Het was zaterdag. Mijn moeder hoorde ik druk mijn vader uitleggen wat hij allemaal op de markt moest kopen. Mijn vader hoorde ik daarentegen – zoals gewoonlijk – van links naar rechts lopen, zoekend naar lege statiegeldflessen die hij in zijn winkeltas kon doen. Hij luisterde altijd maar half naar wat mijn moeder zei.

    Ik woonde op dat moment bij mijn ouders, hiervoor had ik een eigen huisje, maar besloot vanwege financiële redenen terug bij mijn ouders in te wonen. Ik zou over een tijdje genoeg punten hebben en dan zou ik weer zelfstandig kunnen wonen.

    Ik draaide me om en pakte mijn telefoon op. Het was inmiddels een normaal ochtendritueel geworden: even Amel goedemorgen wensen.

    Tuut-tuut tuut-tuut. “Dit is de voicemail van 0 6 1 7 1….” Ik hing op.

    Uhm jammer, ze zal vast en zeker nog slapen? Ik was zoals elke dag benieuwd wat Amel aan het doen was.

    De dag ervoor was de dag van de 'kus op mijn wang'. Ik besloot om op te staan en het ochtendgebed te verrichten.

    Tring-tring, tring-tring.

    Mijn telefoon ging over, terwijl ik nog aan het bidden was.

    “aSalamu alaikoem, aSalamu alaikoem”. Ik stond op en rende naar mijn telefoon. Het gebedskleedje liet ik on-opgevouwen op de grond liggen. Mijn moeder zei vroeger altijd, “meskiena tsjazadat” , alsof het gebedskleedje een zielig persoon was die je niet mocht laten liggen. Voor nu had ik daar even geen tijd voor. Twee gemiste oproepen van ‘Amel Roosje”. Ik ging op mijn bed liggen en belde haar terug.

    “Heej lieverd”

    “Hoi Yassin”, antwoorde Amel.

    Ik wist dat ze het stiekem leuk vond als ik haar schat, of lieverd noemde, maar vaak liet ze dat niet merken.

    - Alles goed Amel?
    - Ja hoor, met jou??
    - Heey even over gisteravond, ik vond het echt superlief van je dat je me een kus gaf op me wang..
    - Haha – had ik eigenlijk niet moeten doen..
    - Klopt, maar toch vond ik het fijn..
    - Hm haha, oke..

    Zo ging het een half uurtje door, totdat Amel zei:

    - Yassin, ik moet je wat zeggen…
    - Ja Amel, zeg het eens?
    - Heb je nooit last van..
    - Ja?
    - Heb je nooit last van gevoelens…?
    - Ik lachte..Huh.. wat voor gevoelens bedoel je?
    - Haha gewoon…antwoordde Amel.

    Er kwam het een en ander in mijn hoofd op maar dat durfde ik niet op te noemen in dit gesprek.

    - Ik weet echt niet wat je bedoelt Amel.. Wees eens specifieker haha??
    - Amel lachte en bleef stil – ik moet opstaan, zuchtte ze.

  7. #7
    De enige echte...

    Reacties
    47
    26-04-2009

    Deel 5

    - “Opstaan eh luilak!”

    Ik zag mijn broer in de deuropening staan. “Wat moet je?” – riep ik terug. “Tazz, het is 12 uur en je ligt nog in bed! – Hoe ga je later voor je vrouw zorgen eh nietsnut.“ Je vader is allang naar souk en en jij ligt in je bed te rotten!”. Mijn oordopjes lagen half op mijn kussen, ik keek naar mijn telefoon, daarvan was inmiddels de batterij bijna op. Mijn broer vertrok weer richting de woonkamer en liet de deur open. Pff wat haatte ik dat! “ Deur dicht!, schreeuwde ik hem nog na, maar hij gaf geen gehoor. Ik draaide me om en besloot nog even te liggen. Gisteren was een mooie dag. Ik merkte aan mezelf dat ik steeds meer van Amel begon te houden. Ze was onmisbaar in mijn leven geworden.

    Ik liet naar beneden en zag mijn moeder op de sedari zitten in de woonkamer.

    - “Salam alaikoem, yemma”
    - “Yassin, nu pas wakker!?- het is al bijna asr!”

    Ik bedacht me nog: waarom moet die oude generatie altijd overdrijven in tijdsaanduidingen?

    - “Ewa ja ik was druk..”
    - “Je vader was hele ochtend op je aan het wachten! Hij zoekt een nieuwe auto voor onze vakantie naar Marokko, wanneer ga je die voor hem zoeken op marktplaats?
    - Ik heb het druk a yemma, ik kijk wel vanavond op internet, safi?

    Nee-schuddend wuifde mijn moeder me weg. Diep van binnen wist ik dat mijn moeder ergens wel gelijk had. Ik gaf mijn vader nooit de aandacht waar hij recht op had. Hij hield teveel van mij om echt boos te worden.

    Ik ging naar de keuken en keek of er nog wat eten was om mee te ontbijten. Ik maakte een broodje met sandwichspread. Mijn buik knorde, ik had honger gekregen na dat lange liggen! Ik plaatste mijn broodje samen met een kop thee op een dienblad en liep richting mijn kamer. Bij de deuropening van mijn kamer hoorde ik mijn telefoon trillen.

    Tzzzt – tzzzt, tzzzt-tzzzt. Van een afstandje zag dat ”Amel Roosje” belde. Ik legde snel het dienblad op mijn bed en nam de telefoon op .

    - Heej lieverd!! –
    - ….

    Even was het stil aan de lijn.

    Ik keek nogmaals naar de telefoondislay, het gesprek stond aan en de tijd bleef doorlopen.

    - Lieve schat, ik kan je niet horen, antwoordde ik half-lachend ik door de telefoon,
    - ….

    Weer bleef het stil door te telefoon, hier na werd er opgehangen.

    Vreemd dacht ik bij mezelf. Ik besloot even terug te bellen.

    Pieep –pieep, Pieep – pieep. Ik stopte een broodje half in mijn mond terwijl ik luisterde hoe de telefoon over ging. He-he… eindelijk werd opgenomen!

    - Heej schat, wat was er….
    - WIE BEN JIJ?! – klonk een woeste mannelijke stem aan de andere kant. Ik schrok hevig en stikte bijna in mijn broodje.

    Uit de schrik bleef ik stil.

    - Nou?! Vuile crimineel! Wat moet je van Amel? Iedereen heeft jullie gezien! Het is klaar! Als je nog een keer belt snij ik je keel door! Amel is allang verloofd!

    Ik hing snel op.

    Mijn hart ging als een razende tekeer. Wow! Wat was dit nou? Huh? Ik wist even niet meer wat ik moest doen. Ik wou Amel bereiken.. maar hoe? Verloofd? Wie is deze man – en waarom neemt hij de telefoon op van Amel? Was het haar vader? – of broer? – of verloofde?? Nee! Anders had ze dit toch wel tegen mij gezegd? -toch?

    Ik bleef vijftien minuten naar mijn telefoon-display staren. Inmiddels was mijn thee koud geworden. Het broodje had ik niet meer aangeraakt. De honger was plotseling verdwenen. Ik moest Amel hoe-dan-ook spreken! Dit kon gewoon niet.., maar wacht..stel dat ze echt verloofd was? Hoe zal het met haar gaan? Misschien is ze wel in elkaar geslagen door haar familie?? Ik moest snel naar haar toe!

    Ik pakte mijn autosleutels en liep richting mijn auto. Bij de hal riep mijn moeder me nog na: 'Je vader had een auto gevonden in Duitsland – ga je vanmiddag mee kijken??' Pff dacht ik nog bij mezelf, Duitsland? – waarom moeten Marokkanen altijd met zoveel moeite auto’s importeren om een kleine honderd euro te sparen, koop dan gewoon bij de Nederlandse dealer! Dat bespaart me mijn kostbare tijd.

    - “Misschien volgende week yemma.. Ik ben even druk nu.!”

    Ik gooide de deur dicht en rende richting mijn auto.

  8. #8
    ♥ Al Walideen ♥

    Reacties
    26.692
    08-11-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Woooww ik wil meer lezen

    Marmita 15♥ Poppetjee inouu

    If uu wanna be strong ; Learn to fight alone♥

    ❦Yemma♥ Shem tament an our inou❦


  9. #9
    Trotse Mama ♡

    Reacties
    130.433
    12-04-2013

    Ik wil zeker ook meer lezen. Benieuwd naar meer .

    S ❤ K


  10. #10
    De enige echte...

    Reacties
    47
    26-04-2009

    Deel 6

    Amel woonde ongeveer drie kwartier rijden van me vandaan. Ik pakte mijn telefoon uit mijn jaszak terwijl ik op de snelweg reed. Ik zag op de teller dat ik honderdveertig kilometer per uur reed, waar maar honderd was toegestaan. Het maakte me even niet uit, ik moest zo snel mogelijk naar Amel. Straks had ze me nodig!?

    Ik belde haar rijdend op, maar kreeg tweemaal de voicemail. Ik legde mijn telefoon tussen mij benen en gaf meer gas. Waar woonde ze ook alweer precies? Amel had haar huisadres nooit aan me doorgegeven. Ik besloot richting de bushalte te rijden waar ik haar de dag ervoor had afgezet. Ik hoopte dat ze daar in de buurt zou wonen.

    Op de matrixborden las ik “AFRIT 12 LEIDEN”. – Ja! Hier moet ik zijn, en reed snel richting de bushalte. Eenmaal aangekomen minderde ik vaart en zag ik dat de bushalte leeg was. Ik besloot een rondje te rijden en kwam een andere bushalte tegen. Hier zat een oud omaatje met haar boodschappentas. Ze keek mij aan en ik reed snel door. Ik reed door en maakte een rondje in de wijk achter de bushalte. Ik zocht naar tekenen die erop zouden duiden dat wellicht de politie was langs geweest – of waarbij buren iets vreemd hadden gehoord en naar buiten waren gekomen. Er was niks te zien.

    Ik parkeerde de auto. Ik voelde me machteloos en was boos op mezelf. Ik had zoveel vragen en kon geen antwoorden krijgen of kon niks doen. Uit boosheid sloeg ik met mijn vuist op de stuur. Mijn telefoon die nog steeds tussen mijn benen zat gaf een wit signaal -lichtje. Ik opende de telefoon en zag dat ik een nieuw app-berichtje had ontvangen van Amel. Huh?! Snel opende ik Whatsapp, ze was online!


    Ik snapte er niks van? Dagboek? –waar had ze het nou over? Ik wist niet eens dat ze een dagboek had? Wat zou er in staan dan? Ik stuurde haar snel meer vragen, want hoe zat het dan met de verloving waar diegene het over had?- of was dat door hem gelogen?

    Amel app’te me dat haar broers haar simkaart hadden weggegooid en dat alleen WhatsApp werkte, ze zou alle antwoorden geven als ik naar haar toe kwam. Ze had van huis kunnen vluchten en was in het park gaan zitten. Ze vroeg me voordat ze ophing niet te schrikken hoe ze eruit momenteel uitzag.

    Ik reed snel naar het park. Het was inmiddels gaan regenen en het waaide hard. Daar zag ik Amel zitten onder een grote boom. De boom hield de meeste regendruppels tegen die vanuit de hemel neerdaalden. Ik parkeerde de auto en rende richting Amel. Ze zat huilend voorovergebogen. Haar jas en hoofddoek waren doorweekt. Het leek of ze me niet wou aankijken.

    - Amel? Lieverd..? – zei ik met een zachte en rustige stem.

    Ik ging naast haar zitten en ze draaide naar me toe. We omhelsden elkaar en ik hield haar stevig vast. “Ameltje, wat is nou gebeurd??”. Ze gaf geen antwoord.

    Voor vijftien minuten bleven we in deze houding. Amel wou me niet loslaten en andersom wou ik het ook niet. Ik besefte me dat dit de eerste keer dat ik haar zo nauw omhelsde. Mijn armen sloten om haar lichaam.

    - “Yassin?” . – zei Amel snikkend terwijl ze met haar gezicht op mijn schouder leunde.
    - Ja, lieverd – het is al goed, maak je geen zorgen. – antwoordde ik.

    - “ Het spijt me. Ik ben zo dom geweest”

    Hierna liet ik Amel rustig los. Voor het eerste kon ik naar haar gezicht kijken. Ze had overal blauwe plekken rond haar ogen. Een wenkbrauw was een beetje gescheurd. Het bloeden was inmiddels gestopt. Haar linker-onderlip en jukbeenderen waren opgezwollen.

    Terwijl de regendruppels op ons bleven vallen vroeg ik Amel: Wat is er gebeurd lieve Amel? Alsjeblieft zeg het me..


  11. #11
    De enige echte...

    Reacties
    47
    26-04-2009

    Deel 7

    -“Waar moet ik beginnen? …” – Amel zuchtte en trok een troosteloos gezicht. Na elk woord leek wel een traan te komen. Hierna gooide ze haar boekje open en vertelde me ze me haar verhaal:

    Afgelopen zomer was Amel op vakantie in Marokko. Ze woonde in Tanger, maar haar roots lagen in Temsamen. Amel genoot elke zomer van de vakanties in Marokko. Ze mocht van haar vader niet vaak naar buiten, maar dat maakte haar niet uit. Ze ‘relaxte’ overdag altijd met haar vriendinnen thuis en ging zonnen op het dak. In de avond ging ze altijd naar de winkeltjes om te shoppen en de boulevard om af te koelen. Een standaard-regel was dat ze elke avond voor 19.30 uur thuis moest zijn.

    In de laatste week van de vakantie gingen ze altijd terug naar hun ouderlijk huis in Temsamen. Dit was inmiddels een familie-traditie geworden.

    Amel vertelde verder:

    -"Vader leek daar altijd wat rustiger te worden en haalde oude herinneringen op".

    Amel en haar broers hadden nooit de keuze – of ze wel of niet konden blijven – ze moesten mee. Khalid – de oudste broer – probeerde altijd in Tanger te blijven, maar het leek ieder jaar te mislukken doordat Hicham (jongere broer) dan ook wou blijven. Khalid gaf Hicham dan vaak de schuld, hierdoor kregen ze dan weer ruzie en praatte voor een uurtje niet met elkaar, waarna ze hierna weer alles vergaten.

    Amel pakte een zakdoekje en snoot haar neus. Ze was inmiddels gestopt met huilen en begon met rode ogen haar verhaal te vervolgen:

    -"Zo was het ieder jaar weer alsof hetzelfde komische videofilmpje opnieuw afspeelde. Ik was de toeschouwer die hier af en toe om moest lachen, waarna ik door mijn broers naar mijn kamer werd gejaagd.

    - “Toch was het afgelopen jaar anders. Dit keer ging Fikri mee. Fikri was mijn achterneef, afgestudeerd op de Universiteit van Tetouan. Zijn ouders waren welgesteld (rijke familie). Hierdoor had Fikri soms een hoogmoedig houding. – “Jullie komen uit Europa, maar het is niet te zien”, zei hij vroeger altijd lachend terwijl hij in zijn dure auto reed."

    - “Ik mocht hem nooit, ook was hij niet moeders mooiste.” Hij was 28 jaar, kalend met diepe inhammen, maar deed toch veel gel in zijn haar. Hierdoor zag je vaak zijn hoofdhuid als de zon erop scheen. Als hij met je praatte keek hij je nooit in de ogen aan, maar van links naar rechts, alsof iemand achter hem aanzat.”

    - "Omdat beide ouders goed bevriend waren, had mijn vader en broer hem uitgenodigd om het dorpsleven in Temsamen eens te zien. Fikri zou achter ons aan rijden in zijn Golf 4. We hadden vaker familie iemand meegenomen naar Temsamen, toch voelde het dit keer anders aan voor mij. Eerder hoorde ik al wat geroezemoes voorafgaand de autoreis. Ook was mijn moeder stiller van voorheen.“

    - “Eenmaal aangekomen in Temsamen zag ik mijn ouderlijk huis weer.Ik pakte snel mijn tas uit de kofferbak en wou richting mijn kamer lopen. Bij de voordeur zag ik Fikri, hij bood mij aan om mijn tas voor mij te dragen. Hij gluurde weer heen en weer en ik zag ook dat hij mijn lichaam checkte. Ik walgte al gelijk van hem! Ik bedankte hem vriendelijk en liep in ons huis richting mijn kamer. Fikri bleef me maar aanstaren. Richting mijn deur blies een harde wind mijn Maxi-rok een beetje naar boven, waardoor je mijn legging kon zien. Toen ik naar achteren keek, zag ik Fikri glimlachen terwijl hij me een knipoog gaf. Ik lief snel door.”

    - “De dagen die hierop volgden had ik mij zich ontzettend geërgerd. Fikri had iedere dag geprobeerd toenadering te zoeken en gaf iedere keer flauwe woordgrapjes. Mijn broers vonden het kennelijk amusant en vonden Fikri een hele ‘toffe neef’.”

    - “Op de dag voor vertrek kwam mijn broer in de ochtend naar me toe.” Hij vertelde me dat mijn vader mij wou spreken, maar wou niet zeggen waarom. Ik ging naar mijn vader en hij vroeg me naast hem te komen zitten. Hij lachte naar me en vroeg mij of ik het naar mijn zin had.”

    - “Natuurlijk Baba, zei ik glimlachend. Had je me ergens voor nodig?”

    - “Amel inoe, weet je waar ik jou moeder ten huwelijk heb gevraagd?” zei mijn vader toen met een glimlach.

    - “Uh nee, baba, ik aarzelde even? – Waar ging dit gesprek over?- bedacht ik me.

    - “Precies daar waar je nu zit", hij wees met zijn wijsvinger richting mij.

    - “Je hebt Fikri toch gezien? Lieve Amel?” -" Hij wilt met je trouwen!" Zei hij met een grote glimlach.


    De grond onder mijn voeten leek toen weg te zakken. Nee!!- was dit werkelijkheid? Ik wil helemaal niet trouwen? Ik zou mijn opleiding eerst afmaken! –en al helemaal niet met Fikri, no way!

    - “Uhhh..” Ik bleef toen maar ongemakkelijk stil zitten. Mijn hart leek even gestopt met tikken. Hoe moest ik hem afwijzen, zonder mijn vader te beschamen?

    - “Amel? Alles goed?, vroeg mijn vader? – Ik dacht dat je wat vrolijker zou zijn?

    Fikri was inmiddels de kamer binnen gekomen en gaf een kus op mijn vaders hoofd. Hij wou mij een hand geven, maar ik liep snel de kamer uit. Amel?! Riep mijn vader. Amel?!, riep hij met nog luidere stem, maar ondertussen rende ik de kamer uit. Ik sloot mezelf op in mijn eigen kamer en begon te huilen.

    De dagen die erop volgden probeerde mijn moeder te bemiddelen tussen mij en mijn vader. Mijn vader en broers waren van mening dat ik de eer van mijn vader had beschaamd door niet te luisteren. Ik leefde die vakantie in een hel en kon met niemand praten. Mijn moeder bleef stil omdat ze geen ruzie wou uitlokken. Uiteindelijk had ik besloten om te zeggen dat ik mijn besluit in Nederland zou maken. Mijn vader ging hiermee akkoord en liet mij de rest van de vakantie met rust. De familie denkt dat ik met Fikri wil trouwen, maar dat wil ik niet - en dat heb ik nooit gewild! Mijn familie verwacht dat ik aankomende vakantie zawja (islamitisch trouwen) ga doen.

    - “Ik had het je eerder moeten vertellen Yassin! – zei Amel terwijl de tranen weer leken te komen. Amel’s stem was inmiddels schor en hees geworden.”

    - “Ik ben nooit iemand tegen gekomen die zoals jou is. Ik was bang dat ik je zou kwijtraken. Ik wist niet hoe ik het moest zeggen..

    Daarnaast heb ik nog dat stomme dagboek!! Ik heb onze telefoongesprekken en verlangens in mijn dagboek uitvoerig beschreven. Ik heb jou dat nooit vertelt..maar alles, echt ALLES staat erin. Van onze eerste ontmoeting tot de laatste dag dat we elkaar hadden gezien. Er staan zoveel woorden in die nooit gelezen hadden mogen worden! Nu zijn ze allemaal door mijn broers gelezen en ze hebben het mijn vader vertelt. Dat gebeurde op dezelfde dag dat een buurjongen mij jou een kus zag geven in je auto.

    Ik wist even niet waar ik aan moest denken, ik kon het niet bevatten. Was Amel nou verloofd? Mijn gedachtes bleven ook hangen bij haar schrijfsels in haar dagboek. Had ze gescheven over verlangens? - "Verlangens?- bedacht ik me. Wat voor verlangens bedoelde ze? Wat zou er in het dagboek staan?

    Het hele verhaal was ik stil gebleven. Ik wist niet wat ik moest zeggen, maar een ding wist ik wel – ik hield van Amel. Ze zou met mij trouwen – en niet met die Fikri. Ik omhelsde Amel en vertelde haar dat ik van haar hield. Ze plaatste haar hoofd boven mijn borst. Het regenen was gestopt.

    Amel!!!! – klonk het in de verte. “Huh? – mijn vader? “- zei Amel met een verschrikte stem.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    69
    26-07-2015

    Je schrijft echt mooi..ga gauw verder

  13. #13
    De enige echte...

    Reacties
    47
    26-04-2009

    Citaat Geplaatst door Ramos_lopes Bekijk reactie
    Je schrijft echt mooi..ga gauw verder
    Dankjewel!

  14. #14
    Trotse Mama ♡

    Reacties
    130.433
    12-04-2013

    Spannend. Keep up the good work .

    S ❤ K


  15. #15
    ♥ Al Walideen ♥

    Reacties
    26.692
    08-11-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Woooww wat een gebeurtenissen
    Veel sterkte !!

    Marmita 15♥ Poppetjee inouu

    If uu wanna be strong ; Learn to fight alone♥

    ❦Yemma♥ Shem tament an our inou❦