Agenten uit West en Zuidoost naar binnenstad: 'Grip niet verliezen'

De Amsterdamse politie gaat agenten uit West en Zuidoost inzetten in de binnenstad. 'We zien dat als we in de binnenstad als we niet uitkijken vanuit de politietaak de grip verliezen.'

Onlangs verscheen er een politierapport over de toegenomen stroom toeristen in de stad. Daarmee is ook de overlast en criminaliteit in het centrum toegenomen.

Lees ook: Toerismedeskundige: 'Amsterdam dreigt een vermaakstad te worden'

Hoofdcommissaris van de politie Pieter-Jan Aalbersberg legt in het AT5-programma Het Verhoor uit hoe de politie worstelt met de situatie. 'De politie in deze stad is gebouwd op het inwonersaantal van 800.000, maar eigenlijk hebben we er 1,5 miljoen. Voor ons is het op dit moment worstelen met de vele vraag die we krijgen. (...) Ik heb mensen voor een stad van 800.000, die bezig zijn met terrorisme, die bezig zijn met noodhulp verwarde personen, met liquidaties, met veiligheidsproblemen in de wijken...'

Binnenstad heeft prioriteit
De binnenstad zal daarom voorlopig prioriteit nummer één zijn bij de politie, aldus Aalbersberg. 'We maken nu de keuze met elkaar, met de driehoek, dat we de binnenstad wel in de hand willen blijven houden. Houden wat het is: de stad die voor zowel bewoners, als toeristen, als ondernemers toch veilig is.'

Lees ook: Amsterdam City over drukte in stad: 'Je kunt het niet meer terugdraaien'

De extra inzet gaat ten koste van andere taken en soms ook toezicht op andere gebieden. 'Een aantal mensen van toezicht gaat zich concentreren op de binnenstad. In West, in Zuidoost. dat valt weg aan motorrijderstoezicht. Want ook wij kunnen onze mensen maar één keer inzetten. Was het maar zo dat we een soort oneindige put hadden. Nee, wij zijn ingericht op 800.000.'

Extra agenten?
Moeten er dan geen agenten bij? 'Ja, maar op het ogenblik is dat geen realiteit. Natuurlijk, als hoofdcommissaris vind ik dat altijd wel. Ik wil ook veel doen aan digitalisering en al die andere onderdelen, maar het gegeven is: dit is wat ik heb en daar vind ik op dit moment vanuit de verantwoordelijkheid van de politie dat we echt even prioriteit in de binnenstad moeten zetten.'


Bron: AT5