1. #106
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door BilalElKhattabi Bekijk reactie
    A unique bāb-title in Sahīh al-Bukhārī

    صحيح البخاري – كِتَابُ التَّوْحِيدِ – بَابُ قَوْلِ اللَّهِ : هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ. بَابُ قَوْلِ اللَّهِ : { هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ }.


    Qor-aan soerat al-Hashr [59:24]

    https://wp.me/p8bMDj-at
    ( 24 ) Hij is Allah, de Schepper, de Voortbrenger, de Vormer, aan Hem behoren de Schone Namen. Wat er in de hemelen en op de aarde is prijst Zijn Glorie. En Hij is de Almachtige, de Alwijze. [59:24]


    {خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ ۖ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ} [التغابن : 3]

    ( 3 ) Hij heeft de hemelen en de aarde in Waarheid geschapen en Hij heeft jullie gevormd en jullie vorm nauwkeurig gemaakt. En tot Hem is de terugkeer. [64:3]

  2. #107
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017


    صحيح البخاري - كِتَابٌ : اللِّبَاسُ - بَابُ نَقْضِ الصُّوَرِ. 5953 (المجلد : 7 الصفحة : 167)
    حَدَّثَنَا مُوسَى ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ ، حَدَّثَنَا عُمَارَةُ ، حَدَّثَنَا أَبُو زُرْعَةَ ، قَالَ : دَخَلْتُ مَعَ أَبِي هُرَيْرَةَ دَارًا بِالْمَدِينَةِ، فَرَأَى أَعْلَاهَا مُصَوِّرًا يُصَوِّرُ، قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : " وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذَهَبَ يَخْلُقُ كَخَلْقِي، فَلْيَخْلُقُوا حَبَّةً، وَلْيَخْلُقُوا ذَرَّةً ". ثُمَّ دَعَا بِتَوْرٍ مِنْ مَاءٍ، فَغَسَلَ يَدَيْهِ حَتَّى بَلَغَ إِبْطَهُ، فَقُلْتُ : يَا أَبَا هُرَيْرَةَ، أَشَيْءٌ سَمِعْتَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ؟ قَالَ : مُنْتَهَى الْحِلْيَةِ . صحيح البخاري ( 7559 ) صحيح مسلم ( 2111 ) مسند أحمد ( 7166, 7521, 9077, 9082, 9824, 10819 )

    Vertaling hadith:

    https://sunnah.com/bukhari/77/169

  3. #108
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Hmm, hoe serieus moet ik jou nemen? In de ene topic zijn de shia mushirikin jouw broeders en hier is tawhid weer erg belangrijk voor je? Erg tegenstrijdig.

  4. #109
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017


    {قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ ۚ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ لَا يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا ۚ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ ۗ أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ ۚ قُلِ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ} [الرعد : 16]

    ( 16 ) Zeg: "Wie is de Heer van de hemelen en de aarde?" Zeg: "Allah." Zeg: "Nemen jullie dan naast Hem beschermers, terwijl zij geen macht hebben om voor zichzelf nut (te verwerven) of schade (af te wenden). Zeg: "Zijn de blinden en de zienden gelijk, of zijn de duisternissen en het licht aan elkaar gelijk? Of kenden zij naast Allah deelgenoten toe die iets geschapen zouden hebben, zoals Zijn schepping?" Zodat het scheppen voor hen hetzelfde is, zeg: "Allah is de Schepper van alles en Hij is de Ene, de Overweldiger." [13:16] Koran

  5. #110
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door Umm-Suhayla Bekijk reactie
    Hmm, hoe serieus moet ik jou nemen? In de ene topic zijn de shia mushirikin jouw broeders en hier is tawhid weer erg belangrijk voor je? Erg tegenstrijdig.
    Shia en mushrikin zijn niet mijn broeders, deze mensen haten 'Aa-isha radiAllahu 'anha.

    Wie één van de Sahaba haat is niet mijn broeder.

  6. #111
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Citaat Geplaatst door BilalElKhattabi Bekijk reactie
    Shia en mushrikin zijn niet mijn broeders, deze mensen haten 'Aa-isha radiAllahu 'anha.

    Wie één van de Sahaba haat is niet mijn broeder.
    Dan snap ik niet waarom jij denkt dat hun vlees halal is? Daar is namelijk geen bewijs voor. We dienen geleerden niet blind te volgen in hun fouten.

  7. #112
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door Umm-Suhayla Bekijk reactie
    Dan snap ik niet waarom jij denkt dat hun vlees halal is? Daar is namelijk geen bewijs voor. We dienen geleerden niet blind te volgen in hun fouten.
    Dat zei Shaykh Falaah Mandakar over de shia in zijn land Koeweit, niet overal.

    Maar in Engeland eet deze Shaykh ook vlees van ahl kitaab.

    Ik ben het daar niet meer mee eens, in de zin van dat ik dat niet zou doen.

    Uit war3 zou ik dat niet doen, niet omdat ik halal of haram verklaar in deze.

  8. #113
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Citaat Geplaatst door BilalElKhattabi Bekijk reactie
    Dat zei Shaykh Falaah

    Ik ben het daar niet meer mee eens, in de zin van dat ik dat niet zou doen.
    Oké alhamdulilah. Wil gewoon zeker weten wat de mensen hier geloven en hier verspreiden, meer niet.

  9. #114
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door Umm-Suhayla Bekijk reactie
    Oké alhamdulilah. Wil gewoon zeker weten wat de mensen hier geloven en hier verspreiden, meer niet.
    Tayeb.

  10. #115
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018


    • سؤال رقم : 4200
    • سؤال من : *سوريا*

    - السلام عليكم شيخي انا عمري ١٤ سنة وبحب الرسم كثير فهل الرسم حلال ام حرام؟

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    الرسم الجائز هو رسم أشياء من غير الأحياء ، كرسم شجر أو بناء أو بحر .. ولا يجوز رسم الإنسان أو الحيوان أو الطيور لإن الأحاديث تدل على تحريم رسم أو تصوير الكائنات الحية
    وقد قال جبريل عليه السلام للنبي عليه الصلاة والسلام لما وجد على باب بيته صورة حية ( مر برأس التمثال فليقطع فيصبح كهيئة الشجر )
    فهو يبين أن رسم الشجر جائز بينما رسم الإنسان وغيره من الأحياء ممنوع
    وأما صور الجوازات والوثائق وصور المجرمين وكتب التعليم وألعاب الأطفال فإنها جائزة لان فيها مصالح حقيقية يحتاج إليها الناس
    والله اعلم

    *√* الشيخ : *أحمد سلام* حفظه الله

    • للإشتراك :
    - واتس آب للرجال :
    0031640246290

    - واتس آب للنساء :
    0031614420397

    انشر

    Bron: https://www.facebook.com/20328432316...111348352/?d=n
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664

  11. #116
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018

    De bekendste 6 grootgeleerden van Ahl as-Sunnah over fotograferen

    Door de huidige tijdgeest waarin we leven en de technologische vooruitgang op het gebied van de camera, zou je bijna denken dat 'op de foto gaan' iets is wat met consensus geacepteerd is in de moslimgemeenschap. Maar niets is minder waar: het zijn met name de grote geleerden van Ahl as-Sunnah (lees: de zeldzame schatten van de moslimgemeenschap) die er falikant tegen zijn en zélfs de weinige grote geleerden die het toestaan, adviseren soms om je er niet schuldig aan te maken als het niet nodig is!

    In dit artikel zal ik – met de Hulp van Allāh en Zijn Succes – langs de meningen gaan van de 6 geleerden die wereldwijd onder Ahl as-Sunnah de grootste naamsbekendheid hebben weten te verkrijgen; voor degenen die Arabisch begrijpen en verder willen onderzoeken verwijs ik met nummers naar de bronnen die onderin bij de voetnoten staan vermeld. En dat ik deze geleerden noem is niet omdat we specifiek hen blind dienen te volgen, maar om te laten zien dat het gaat om een serieuze zaak waar we niet laks over moeten doen.

    Het oordeel wat betreft fotograferen of video's maken van iets wat een ziel bevat (d.w.z. het gezicht) heb ik onderverdeeld in twee categorieën: 1) het oordeel over fotograferen voor algemeen gebruik en 2) het oordeel over noodzakelijke videosopnames of liveuitzendingen zoals lezingen.

    Het oordeel over fotograferen voor algemeen gebruik

    Shaykh Ibn Bāz: niet toegestaan

    De Shaykh heeft een gedrukt boekje op z'n naam staan waarin één van zijn vele fatwa's over dit onderwerp is verwerkt.¹ Verder heeft hij samen met zijn collega en grootgeleerde Sh. ʿAbdurrazzāq ʿAfifiyy het boek "De openlijke berisping op degenen die beproefd zijn met fotograferen" van de grootgeleerde Sh. Ḥammūd at-Tuwajriyy ingeleid en geprezen.² Eén van de nog levende grootgeleerden die meer dan 20 jaar (!) student van Ibn Bāz was – Sh. ʿAbdulʿAzīz ar-Rājiḥiyy (حفظه الله) – is nog eens extra gevraagd naar de mening van zijn leraar; ook hij bevestigde dat hij niets anders van hem weet dan de mening 'niet toegestaan'.³

    Shaykh al-Albāniyy: niet toegestaan

    De Shaykh was zeer uitgesproken in zijn mening hierover. Hij is ook degene die de confronterende uitspraak heeft geuit die luidt: "Waar ik het meest bang voor ben is dat foto's onder de algemene moslims – zelfs onder de Salafiyyīn – gezien gaan worden als iets wat toegestaan is."⁴

    Shaykh Muqbil al-Wādiʿiyy: niet toegestaan

    De Shaykh heeft een mooi boek geschreven over het onderwerp.⁵ Wat verder opvalt is dat vrijwel de meesten die gestudeerd hebben aan zijn kenniscentrum ('Dār al-Ḥadīth' in Dammāj) zijn strikte mening na hebben gevolgd en ook verschillende theologische onderzoeken en/of weerleggingen erover hebben geschreven. Eén daarvan is het onderzoek van Umm Ḥayāt al-Amrīkiyyah: een studente van kennis uit Amerika die geprezen is door Sh. ʿAbdulḥamīd al-Ḥajūriyy.⁶

    Shaykh al-ʿUthaymīn: twijfelachtig

    De Shaykh had geen eenduidige duidelijke mening ten aanzien van fotograferen. Hij heeft zelf in één van zijn lessen aangegeven dat het behoort tot de twijfelachtige zaken. Op basis hiervan heeft de grootgeleerde Sh. ʿAbdurraḥmān al-Barrāk speciaal een artikel geschreven om de mening van Ibn ʿUthaymīn te verduidelijken; zijn conclusie was dat je geen eenduidige mening (wel- of niet toegestaan) aan Ibn ʿUthaymīn kan toeschrijven.⁷

    Shaykh al-Fawzān: niet toegestaan

    De Shaykh is er tot vandaag de dag heel stellig in en accepteert het niet als geldig meningsverschil. Hij heeft ook een weerlegging geschreven op een bekende prediker in de islamitische wereld die van mening is dat het wel toegestaan is.⁸ De Shaykh noemt daarin verschillende tegenargumenten en (hedendaagse) geleerden – waaronder zijn leraren: de twee grootgeleerden Sh. Ibn Bāz & Sh. Muḥammad bin Ibrāhīm – die het verbod bevestigen.

    Shaykh ʿAbdulmuḥsin al-ʿAbbād: niet toegestaan

    De Shaykh is van mening dat de algemene bewijzen duidelijk zijn ter verbod op alle vormen van fotograferen. Hij heeft daarom op zijn officiële site een mededeling naar buiten laten brengen met als boodschap: "Ik heb nooit toestemming gegeven om mij te fotograferen, behalve voor mijn ID kaart en paspoort en ik sta het niemand toe om mij te fotograferen noch om foto's (of video's!) van mij te verspreiden."⁹

    Het oordeel over noodzakelijke videosopnames of liveuitzendingen zoals lessen

    Doordat er soms foto's of video's van de (genoemde) geleerden op internet terecht komen, denken mensen vaak dat ze video's- of foto's maken toestaan en dat is volgens diezelfde geleerden onterecht. Want naast feit dat ze vaak zonder toestemming en/of met tegenwil gefotografeerd en gefilmd worden, is het ook zo dat sommigen onder hen wél liveuitzendingen goedkeuren. En de geleerden die het filmen van lezingen e.d. – na jarenlang ertegen te zijn geweest – toe hebben gestaan, doen dit vanuit noodzaak (ḍarūra of ḥāja) en niet omdat het vanuit de basis toegestaan is (zie boven voor hun oordelen).

    Shaykh Ibn Bāz (رَحِمَهُ اللَّهُ)

    De Shaykh was altijd tegen het filmen van zijn lezingen en lessen ondanks de sterke vraag ernaar, maar hij is er later toch op terugkomen.¹⁰ Hij gaf wel expliciet aan dat foto's en video's verboden zijn, maar dat het uitzenden van lezingen e.d. op bijv. televisie noodzakelijk (ḍarūra) is om de ware islam te verkondigen. Het is verder bij mij onbekend of hij hiermee ook opgenomen losse video's op het internet bedoelt, aangezien de noodzaak dan niet zo erg meer aanwezig is; video's kunnen namelijk met de hedendaagse technologie verspreid worden zonder beeld.

    Shaykh al-Albāniyy (رَحِمَهُ اللَّهُ)

    De Shaykh was er altijd tegen geweest als de prediker of geleerde zich laat filmen. Ondanks dat hij erkende dat videobeelden meer impact hebben op de luisteraar, vond hij het niet noodzakelijk genoeg om het toe te staan omdat je – zoals hij zei – ook kan uitwijken naar een radio (lees: deze tijd zijn er meerdere alternatieven mogelijk). Een student van kennis uit Egypte heeft daarom speciaal een boekje geschreven als weerlegging op een bekende prediker die o.a. een (onbekende) fatwā van al-Albāniyy gebruikte om televisieuitzendingen voor predikers toe te staan.¹¹ Er is wel een andere fatwā bekend van al-Albāniyy waarin hij geen bezwaar lijkt te hebben tegen een liveuitzending als die vervolgens verwijderd (!) wordt.³

    Shaykh Muqbil al-Wādiʿiyy (رَحِمَهُ اللَّهُ)

    De Shaykh was er tegen als geleerden op tv verschenen en vond het filmen omwille van Daʿwah niet vallen onder noodzaak; zowel videosopnames niet als liveuitzendingen. Hij is dan ook – voor zover ik weet – samen met al-Albāniyy de enige van de genoemde geleerden waar geen bewegende beelden van te vinden zijn.

    Shaykh al-ʿUthaymīn (رَحِمَهُ اللَّهُ)

    De Shaykh heeft een grote collectie met fatwa's op zijn naam staan waarin ook een hoofdstuk voor komt over fotograferen ('Taṣwīr'). Hierin laat hij zich twee keer uit over de kwestie 'Daʿwah doen op TV'; waar het op neerkomt is dat hij het op basis van het algemene belang (maṣlaḥa) en noodzaak (ḥāja) toestaat. Maar ook hier geldt weer: dit gaat over televisieopnames en om de desbetreffende doelgroep tv-kijkers te bereiken móet je wel op beeld verschijnen. De grote vraag is dus of hij het ook zou toestaan als predikers/geleerden in een tijd als deze op hun eigen platform zich laten filmen of video's van zichzelf maken (lees: laat stáán foto's maken!).

    Shaykh al-Fawzān (حَفِظَهُ اللَّهُ)

    De Shaykh verschijnt sinds een aantal jaren geleden op TV nadat hij er eerst tegen was. Hij is echter niet van mening veranderd ten aanzien van foto's en video's; hij vindt dat het live (!) uitzenden simpelweg niet valt onder 'foto's of video's maken'.¹² Verder heeft hij het meerdere keren afgekeurd dat mensen foto's of video's van hem verspreiden. Zo werd de Shaykh gevraagd over dat mensen foto's van hem maken en via kranten verspreiden. Hierop antwoordde de Shaykh o.a. met: "Dit is geen bewijs dat fotograferen toegestaan is. Wij hebben dit niet gevraagd, zo ook deden ze dat met Shaykh Ibn Bāz, maar de zonde rust op hun. Wij zijn daar niet tevreden mee noch hebben we dat bevolen noch overleggen ze het met ons."¹⁴

    Shaykh ʿAbdulmuḥsin al-ʿAbbād (حَفِظَهُ اللَّهُ)

    De Shaykh ziet geen noodzaak om omwille van Daʿwah het verbod op video's of foto's te overtreden. De vele lessen die hij bijv. in de Profetische moskee in Medina geeft, heeft hij ook nooit op beeld laten opnemen; op YouTube kan je wel beelden terugvinden die stiekem door aanwezige zijn gemaakt – vandaar dat hij het op zijn officiële site af heeft gekeurd (zie zijn mededeling boven).
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664

  12. #117
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018

    Conclusie en advies

    De genoemde 6 grootgeleerden van Ahl as-Sunnah zijn vanuit de basis állemaal – de ene erger dan de ander – geen voorstanders van foto's en/of video's. Laten we ons best doen om in hun voetstappen te treden door het op z'n minst zoveel mogelijk te vermijden en niet gemakzuchtig te zijn met als argument 'iedereen doet het' of 'die-en-die geleerde staat het toe'.

    De grootgeleerde Sh. ʿAbdurraḥmān al-Barrāk sprak hierover tenslotte de volgende wijze en treffende woorden uit:

    “Kort samengevat zijn 'degenen die het fotograferen met de fotocamera toestaan' onder te verdelen in de volgende groepen:

    1. Geleerden die hun best hebben gedaan om de waarheid te vinden en vrij zijn van het volgen van begeerten. Echter hanteren ze wat betreft het fotograferen een verkeerde interpretatie en hier zijn er maar weinig van.
    2. Geleerden die hun best hebben gedaan maar ze zijn beïnvloed geraakt door druk van het moderne leven en lichtelijk door het volgen van begeerten.
    3. Mensen die blindelings volgen zonder bewijs, maar geen slechte intentie hebben.
    4. Mensen die blindelings volgen zonder bewijs in combinatie met het volgen van begeerten en lusten; en daarvan zijn er veel (!) onder degenen die zich aan kennis en het geloof toeschrijven.
    5. Mensen die hun begeerten volgen: het maakt hun niet uit of fotograferen Ḥalāl of Ḥarām is. Sterker nog: ze verdedigen het op basis van misvattingen of wanneer anderen het van hun afkeuren gebruiken ze 'meningsverschil' als excuus.

    Kortom, de mensen zijn ten aanzien van deze kwestie zoals Allāh zegt (interpretatie van de betekenis):

    "Zij zijn bij Allāh in rangen geplaatst en Allāh ziet wat zij doen. [Āle ʿImrān: 163]”⁷

    Ik vraag Allāh ﷻ bij Zijn Schone Namen en Verheven Eigenschappen om ons allen in rangen te doen stijgen, onze intenties te zuiveren en standvastig te maken op de methodiek van de grote geleerden. Āmīn!

    Jullie broeder: Ṭāriq bin ʿAliyy Būmanṣūr al-Amāzīghiyy al-Maghribiyy

    Datum: 05 Ramaḍān 1442NH | 17 april 2021NC
    ________________________

    BRONVERMELDING

    ¹ Het boekje heet 'Al-Jawāb al-Mufīd Fī Ḥukmi at-Taṣwīr'.

    ² Gedrukt in de collectie Mu'allafāt wa Rasā'ili al-ʿAllāmah Ḥammūd at-Tuwijriyy, p. 499.

    ³ Al-Ibrāz Li Aqwāl al-ʿUlemā Fī Ḥukmi at-Tilfāz wa t-Taṣwīr van Abū ʿAbdillāh al-Ājurriyy.

    ⁴ Silsilat al-Hudā wa n-Nūr, cassettebandje nr. 393 (genomen van al-albany.com).

    ⁵ Het boek heet 'Ḥukmu Taṣwīr Ḏawāti al-Arwāḥ' en is gebundeld met andere boeken in 'Majmūʿatu Rasā'ila ʿIlmiyyah', p. 277-343.

    ⁶ Het boek heet 'Naqlu al-Adillati aṣ-Ṣurāḥ Fī Kashfi ash-Shubah ʿAn Ṣuwar Ḏawāti al-Arwāḥ'.

    ⁷ Het artikel wordt op verschillende websites verspreid onder de titel 'Mawqif al-ʿAllāmah Muḥammad bin ʿUthaymīn Mina at-Taṣwīr'.

    ⁸ De weerlegging heeft de titel Al-Iʿlām Bi Naqdi Kitāb al-Ḥalāl wal Ḥarām, p. 38-48.

    ⁹ Directe link naar de site: https://al-abbaad.com/

    ¹⁰ Ḥukmu at-Taṣwīr al-Fūtughrāfiyy Wal Fidiyū | Shaykh ʿAbdulʿAzīz Ibn Bāz https://youtu.be/fV7BOvo40kI

    ¹¹ Het boekje heet “Ar-Rad al-ʿilmiyy ʿAlā m'n Ajāza Ẓuhūr al-Mashaayikh Fil Faḍā'iyyāt”, geschreven door Abū Nūrān Ḥāmid.

    ¹² Genomen van het internetforum 'al-Ājurry' en geplaatst door Abū ʿUmar Muḥammad as-Subkiyy met als titel “As'ila ʿAni at-Taṣwīr Wa Mā Yataʿallaku Bihā”; hierin zijn verschillende uitspraken van Sh. al-Fawzān over zijn verschijning op TV te vinden.

    ¹³ Directe link: https://www.alfawzan.af.org.sa/ar/node/10232

    Bron: https://www.facebook.com/10003542608...656413833/?d=n
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664

  13. #118
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018

    Het plaatsen van foto's van geleerden en studenten van kennis: de gisteren overleden grootgeleerde Shaykh Muḥammad bin ʿAliyy al-Īthiyūbiyy (رَحِمَهُ اللَّه) als voorbeeld

    Door de huidige tijdgeest waarin we leven en de technologische vooruitgang op het gebied van de camera, zou je bijna denken dat 'op de foto gaan' iets is wat met consensus geaccepteerd is in de moslimgemeenschap. Maar niets is minder waar: het zijn met name de oude garde geleerden (lees: de zeldzame schatten van onze moslimgemeenschap) die er faliekant tegen zijn en zélfs dé geleerden die er niet direct tegen zijn, adviseren soms om je er niet schuldig aan te maken als het niet nodig is. Eén van die zeldzame schatten hebben we gisteren noodgedwongen moeten verlaten: de edele grootgeleerde Shaykh Muḥammad bin ʿAliyy al-Īthiyūbiyy.

    Helaas is het zo dat sommigen er tóch ervoor kiezen om – tegen beter weten in – deze geleerden te fotograferen en/of mee te doen in het verspreiden van hun foto's. En nóg erger: als je ze confronteert hiermee dan negeren ze dat. Degenen die zich hier echter schuldig aan maken zouden daarbij onbewust kunnen vervallen in de volgende bijkomende overtredingen:

    1 Je respecteert de mening van de desbetreffende geleerde niet; specifiek als hij meerdere malen aangeeft het niet leuk te vinden en in sommige gevallen speciaal een verduidelijking op de officiële site laat plaatsen of zélfs aangeeft bereid te zijn om een smeekbede tégen je te verrichten!
    2 Je zorgt ervoor dat mensen een verkeerde mening kunnen toeschrijven aan de desbetreffende geleerde, namelijk dat het toegestaan is om (onnodig) te fotograferen.
    3 Je draagt bij aan het onzuiver maken van de daʿwah waar deze geleerde naar streeft; anders had hij het namelijk niet erg gevonden.
    4 Het kan leiden tot extremisme, zoals het extremisme van de polotheisten voor hun geleerden.¹

    Zo had ik een aantal maanden geleden in een artikel hierover het voorbeeld gegeven van de grootgeleerde Shaykh Ṣāliḥ Fawzān bin al-Fawzān die in Nederland en erbuiten grote naamsbekendheid heeft verkregen en daardoor vaak zonder toestemming op de foto wordt gezet. De Shaykh heeft zich hier meerdere malen keihard tegen uitgesproken en zei o.a. het volgende erover:

    “Dit is geen bewijs dat foto's maken toegestaan is. Wij hebben dit niet gevraagd, zo ook deden ze dat met Shaykh Ibn Bāz, maar de zonde rust op hun. Wij zijn daar niet tevreden mee noch hebben we dat bevolen noch overleggen ze het met ons.”²

    Toen ik gisteren zat te scrollen op de officiële site van de grootgeleerde Shaykh Muḥammad bin ʿAliyy al-Īthiyūbiyy en daarbij de vele berichtgevingen over zijn overlijden inclusief beeldmateriaal fris in het geheugen zaten, werd ik onbedoeld hieraan herinnerd. Er kwam namelijk een lijstje tevoorschijn op mijn scherm waarin de laatst toegevoegde fawā'id (nuttige weetjes) van de Shaykh werden opgesomd.³ En één van die fawā'id was een stukje uit zijn fenomenale uitleg op Ṣaḥīḥ Muslim – moge Allāh ons die schenken – over wat het oordeel is van fotograferen. Zijn eindconclusie daarover was:

    “Wat voor mij naar voren komt in deze kwestie is dat het niet toegestaan is om te fotograferen met welk hedendaags middel dan ook – waartoe behoort: televisie, video of iets anders. Behalve in noodzakelijke gevallen zoals hiervoor verduidelijkt is. En dat is zo, omdat de bewijzen algemeen zijn wat betreft het verbod op alle vormen van foto’s en Allāh is als de beste op de hoogte van de waarheid.”

    Alvorens hij tot deze conclusie kwam, deelde hij een aantal uitspraken van geleerden en plaatste daarbij een aantal interessante opmerkingen. Een opmerking die ik wel toepasselijk vind voor dit artikel – aangezien daarin dé beweegreden schuilt waarom ik dit soort artikelen schrijf – is de volgende:

    “Waar het omgaat: deze kwestie is zéér gevaarlijk, want er wordt heel laks mee omgegaan (!) – met name in combinatie met de aanmoediging van degenen die zich aan kennis toeschrijven door het fotograferen toe te staan. En dat is waarlijk de grootste ramp: innā lillāhi wa innā ilayhi rājiʿūn!”⁴

    Mijn nederig advies hierop baserend is wanneer je een foto plaatst van een geleerde of student van kennis, om te kijken of dit wel verstandig is en of de desbetreffende persoon het wel toestaat. Daarnaast de herinnering aan mezelf als eerst en vervolgens aan eenieder die dit leest: het beste hoe je je liefde voor een geleerde of student van kennis kan benadrukken is door hem te volgen in het goede (!) wat hij doceert, duʿā' voor hem te doen en als het nog even kan zijn kennis (oprecht!) te verspreiden!

    Moge Allāh ﷻ ons inzicht schenken in Zijn religie en bijstaan in het verrichten van goede daden en onze geleerden barmhartig zijn. Āmīn!

    Geschreven door jullie broeder: Ṭāriq bin ʿAliyy Būmanṣūr al-Amāzīghiyy al-Maghribiyy
    Datum: 21 Ṣafar 1442NH | 09 oktober 2020NC
    _______________________

    VOETNOTEN

    ¹ Zo werd Shaykh Ṣāliḥ al-Fawzān ook gevraagd over het bewaren van foto's van een geleerde in de telefoon om zodoende hem te herinneren en duʿā' voor hem te doen en of dit behoort tot extremisme. Hierop antwoordde hij bevestigend en zei dat het inderdaad kan behoren tot extremisme. Directe link: https://youtu.be/CJ_0Qy37WTQ
    ² Genomen van de officiële site. Directe link: https://www.alfawzan.af.org.sa/ar/node/10232
    ³ Directe link naar de site: https://www.aletioupi.com/maktouba_d...87&type=fawaid
    ⁴ Als hij dit al als ramp beschouwt: wat zou hij dan niet denken of zeggen van mensen die zich toeschrijven aan kennis en het aanmoedigen/goedkeuren als zelfs zusters zichzelf laten fotograferen en zich vervolgens aan de buitenwereld tonen?

    Bron: https://www.facebook.com/10003542608...389561493/?d=n
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664

  14. #119
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018

    Citaat Geplaatst door khattabi_bilal Bekijk reactie
    De quburis (graven aanbidders) brengen niets goeds voort. Hun daden zijn vruchteloos als ze de doden aanroepen. En niet omdat Mohammed Bin ‘AbdulWahhaab het zegt, maar omdat Mohammed Bin Abdullah Bin AbdulMuttalib salAllahu alayhi wa Salam het zegt. De Joden en Christenen zijn de “moslim quburis” voorgegaan en zijn daarom vervloekt door de Profeet salAllahu alayhi wa salam omdat zij hun vromen aanriepen nadat ze overleden waren. Als je er eenmaal in zit, bij zo’n quburi sekte, dan kom je er moeilijk uit, dus verspreid hun video’s niet, al is het al genoeg reden dat je videografie verspreid wat verboden taswir is. Shaykh al-Fawzan hafithahullah maakt een uitzondering voor een livetransmissie, maar de herhaling bekijken mag dus niet. De meeste van zijn gelijken zijn op (video) recordings tegen hun zin in.

    Wallahu a3lam

    wasalaam



    https://youtu.be/18DT4Fd5r1Q
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664

  15. #120
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018



    https://youtu.be/XsKIRFWWH5E

    [AR] Oordeel over fotografie door Shaykh Muhamad Bazmool hafithahullah
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664