1. #1
    Kriebels

    Reacties
    4.961
    07-11-2001

    Berbers als schrijftaal???

    Hallo allemaal!!!

    Onlangs heb ik in een tijdschrift gelezen dat er een Marokkaanse organisatie was die pleitte voor een Berbers schrift…nou is mijn vraag wat jullie daarvan vinden….? Moet de volgende generatie berbers leren schrijven….zo ja/nee….waarom dan?

    Ik vind zelf dat de Berberse taal zeker gehandhaafd moet worden…het is de taal van je ouders…je moedertaal…dus ook jouw taal…, maar het feit dat het Berbers ook geschreven moet worden vind ik totale onzin….mijn moeder heeft in heel haar erkempoe- periode nog geen pen aangeraakt…er was niet eens een geschreven tmazight….het Berbers is voor mij een spreektaal en geen schrijftaal….zo is het altijd geweest, dus waarom zou dat veranderd moeten worden…bovendien denk ik dat er weinig mensen interesse voor zullen hebben en dat het in de praktijk dus helemaal geen zin heeft…

    Het probleem is dat steeds meer jongeren de taal verleren….dit heeft echter andere oorzaken, die je op andere manieren kan proberen te verhelpen….een schrift voor het Berbers zal dit probleem dus niet oplossen…..

    Dit is mijn mening, graag zou ik jullie reacties willen horen…..

    Love,

    Cina

  2. #2
    videofilmer

    Reacties
    6.467
    28-12-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Cina...ik kan geen berbers...spreek Arabisch...

    Maar ik ben wel voorstander voor het geschreven berbers...waarom
    Zoals je reeds hebt gezegd + het is een erfgoed...die moet je hoe dan ook verder blijven doorgeven...en dit generatie op generatie...

    Je zei ook dat er mensen het berbers verleren...correct...

    Hoe komt dat denk je...heel simpel...omdat het alleen een spreektaal is...dus hoe minder ze dat spreken ...hoe minder de grammatica van de taal ontwikkelt...hoe minder ze dat weer gaan spreken...enz...

    Maar...als je het shrijft...is er meer kans dat je het ook blijft spreken...en de taal kan blijven ontwikkelen...met nieuwe woorden...voor nieuwe zaken...enz...

    En boeken kun je ook gemakkelijk transporteren en bijhouden...


    Ik denk persoonlijk...dat het zeer positief zal zijn voor de berberse taal...als deze geschreven wordt...deze krijgt nieuwe frisse lucht en dynamiek...


    dat is mijn mening...


    groeten,

    Justice.

  3. #3
    Kriebels

    Reacties
    4.961
    07-11-2001

    Ja M J…daar ben ik het mee eens…een taal houdt veel langer stand als het geschreven wordt…dat is zeker…

    Alleen denk ik dat dit bij het Berbers te laat is…althans hier in Nederland/ Belgie(waar het bovenstaande stukje over ging)…ik denk dat er bijna niemand meer van de nieuwe generaties correct Berbers spreekt…is het dan niet een beetje moeilijk om correct Berbers te leren schrijven…? Van de ouders zullen ze geen hulp kunnen krijgen, omdat deze nooit Berbers hebben leren schrijven…hierdoor is er geen motivatie en zal er dus geen interesse opgewekt worden…

    In Marokko echter is het een ander verhaal…ik denk dat het daar wel mogelijk is om het Berbers te leren schrijven en het schrift dan ook werkelijk in praktijk te brengen…de vraag is alleen: hoeveel mensen spreekt dit aan? Willen de meeste mensen niet veel liever Arabisch leren schrijven en lezen…voor de Berberse mensen onder ons is dit niet hun moedertaal…maar het is wel de taal waarin de Koran geschreven is (klassiek Arabisch…) en bovendien is het een taal waar je veel meer mee kunt…

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    5
    13-04-2002

    Exclamation Het geschrift is een bloei voor de taal!

    Ik ben een amazigh van Temsamane en ik heb ook al het alfabet gezien van het amazigh geschrift.
    Ik vind het zelf heel intressant om te leren want het is weeral iets anders t.o.v. alle andere geschriften waarom het dan niet leren en delen met de wereld en laten weten dat er zoiets voor de imazighen (berbers) ook bestaat.
    Dan kun je ook zeggen dat je iets unieks kent. Misschien zal het niet overal gebruikt worden maar waarom niet laten weten dat er zoiets bestaat. Latijns is een dode taal, word niet veel gesproken maar word wel veel gebruikt en is de basis van de meeste woorden die we zelf kennen.
    Als dat dan mogelijk is dan vind ik dat er ook een mogelijkheid moet zijn dat de mensen kennismaking moeten kunnen maken met de amazigh-taal.

    dat is wat ik erover denk

    Thella, Rachid

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    5.376
    21-03-2002

    Aloooooo,


    Ik vind dat er wel een berberse schrijftaal zou moeten zijn want veel mensen kunnen nu niet zo goed berbers spreken..onder andere ik..en ik zou het wel willen en als ik de kans had om het te leren schrijven en beter te leren spreken dan zou ik het doen.En het is ook goed want je geeft het steeds door..ik denk er ook weleens aan hoe zou ik bv later me kinderen berbers leren spreken als ik het zelf ook niet goed kan..en ik denk dat er daardoor ook nederlandse taal tussen in zou zitten.

    MAaarr ben het ermee eens met mohammed..ik vind het echt dat ze dat moeten doen !!!!!!!!!!


    Ciao BAby

  6. #6
    videofilmer

    Reacties
    6.467
    28-12-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Cina alstublieft...geef deze taal toch een kans...al ben ik geen berber...toch ben ik een grote voorstander voor het handhaven en versterken en ontwikkelen van de berberse taal en ook andere talen in Marokko...

    Wij hebben allemaal de enorme zware plicht op ons...om de volgende generaties deze recht aan hun te geven en te waarborgen...

    Wie zijn wij in godsnaam...om te zeggen dat het niet meer nodig is...

    Honderden jaren wordt deze taal gesproken...en nu gaan wij zeggen...het is goed geweest...we laten de mensen de taal vergeten...no way...

    Er moet nieuwe leven in de taal geblazen worden...in de vorm van het te schrijven...

    Eenmaal het een feit is...zal de Benelux wel volgen...daar maak ik mij geen zorgen om...


    Ik wil dat ook andere talen blijven bestaan...al spreek ik ze zelf niet...

    Maar ik heb respect voor deze talen...


    groeten,

    Justice.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    5
    13-04-2002

    Question Gericht voor Crazy Baby

    ZEg Crazy_Baby mag ik je wat vragen als je het niet erg vind?
    Wat is je reden dat je je moedertaal niet goed kent? Het is niet persoonlijk bedoeld, ik vraag het me gewoon af.
    Ik vind dat de deuren om iets bij te leren wijd genoeg open staan het enigste dat je moet doen is erdoor lopen. Wat is er dat jou heeft tegengehouden?

    Groetjes Rachid

  8. #8
    Kriebels

    Reacties
    4.961
    07-11-2001

    Mohammed...ik wil niet dat het Berbers verloren gaat...ik ben zelf Berbers en ben trots op mijn taal...hoop dan ook mijn kinderen inshallah deze taal ook mee te geven...Alleen vraag ik me af of het in de praktijk wel werkt.....maar jullie hebben gelijk, het is het proberen waard....en als het lukt...zal het een groot succes worden......

    wel vind ik dat je dan bij de bron moet beginnen, het probleem bij de wortels aanpakken....dus in Marokko beginnen met de taal te leren schrijven...

  9. #9
    videofilmer

    Reacties
    6.467
    28-12-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Cina...ik begrijp je...thank you


    groeten,


    Justice.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    5.376
    21-03-2002

    Re: Gericht voor Crazy Baby

    Origineel gepost door Rachid_aka_Dex
    ZEg Crazy_Baby mag ik je wat vragen als je het niet erg vind?
    Wat is je reden dat je je moedertaal niet goed kent? Het is niet persoonlijk bedoeld, ik vraag het me gewoon af.
    Ik vind dat de deuren om iets bij te leren wijd genoeg open staan het enigste dat je moet doen is erdoor lopen. Wat is er dat jou heeft tegengehouden?

    Groetjes Rachid

    Alooooooo,

    Nou Rachid het is niet dat ik heeeel slecht berbers spreken of zo..dat niet.Ik kan het goed spreken ik kan mezelf verstaanbaar maken.Alleen het zijn meestal sommige woorden die ik niet ken ook moeilijke woorden.En ja de deuren staan ook open..het is ook niet dat ik het niet leer want ik probeer altijd ieder jaar naar Marokko te gaan..en als ik daar ben dan spreek ik altijd berbers en ieder jaar leer ik steeds meer moeilijke woorden..duzz het is niet dat ik het niet leer of zo..want ik vraag ook meestal altijd hoe je iets zegt en wat sommige dingen betekenen dus ik leer er wel wat van.
    Ik hoop dat ik het je duidelijk heb gemaakt RAchid..zo niet dan kan je me vragen wat je wilt..okezz


    Ciao Baby

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    5
    13-04-2002

    Gericht voor Crazy Baby

    Ge hebt het me duidelijk genoeg gemaakt hoor. Bedankt voor je reactie!
    Vanwaar ben je eigenlijk in Marokko? Toch niet van Al Hoceima?

    Groetjes Rachid

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    5.376
    21-03-2002

    Aloooooo alooooooooo,

    Nee Rachid ik kom niet uit Al Hoceima..ik kom uit Nadorrrrr..en jij ???



    Ciao BAby

  13. #13
    Ewa je weet toch

    Reacties
    452
    08-02-2002

    [IMG]http://www*****amble.nl/mil/dbnew/gfx/rmaf2.jpg[/IMG]

  14. #14
    Kriebels

    Reacties
    4.961
    07-11-2001

    Abdenour,

    wou je met dat vliegtuigje Berbers leren schrijven.. wou je daarin naar Marokko om daar berbers te leren schrijven...wou je het vliegtuigje Berbers leren schrijven...of wou je alleen laten zien dat je plaatjes kon plaatsen

    hey mensen, wat vinden jullie van OALT-lessen Berbers op de basisschool, denken jullie dat dat zin heeft???

  15. #15
    Liefste Lid

    Reacties
    3.817
    04-11-2002

    Origineel gepost door Cina
    hey mensen, wat vinden jullie van OALT-lessen Berbers op de basisschool, denken jullie dat dat zin heeft???
    Voor wat staat OALT?


    Damn wat reageerde men vroeger zo serieus enzo ..Kan je nu niet meer zeggen.

    » Het leven is als een roos: mooi, maar vol met gevaarlijke en pijnlijke stekels..