1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    34
    05-03-2016

    Hart en vaatziekte / bypass operatie / hartkleppen

    Beste Marokko.nl bezoekers,

    3 maanden geleden ontdekte ze bij een familielid van me dat er 3 aders in het hart verstopt waren.
    Dotteren ging helaas niet meer. Er moest geopereerd worden om een omleiding te maken. (bypass)

    Helaas is zo'n operatie heel ingrijpend en moet het borstbeen open gezaagd worden om bij het hart te komen. Tevens
    moet het hart stilgelegd worden en het lichaam aan een hart/longmachine worden aangesloten.

    Na veel research op het web kwam ik uit bij een Belgische ziekenhuis in Hasselt waar een Turkse Hartchirurg (alaadin Yilmaz) werkt.
    Deze Turkse man heeft heel veel ervaring met hartoperaties en heeft zelf een aantal technieken ontwikkeld om zonder het borstbeen
    open te zagen bij het hart te komen en deze te opereren. Dit doet hij met een aantal kleine sneetjes van ongeveer 2 cm.

    Dit leek mij een goed alternatief en ben samen met de familielid bij hem geweest voor een second opinion.
    Hele aardige vent en het bleek ook wereldwijd een bekende chirurg te zijn en was de eerste op de wereld die
    hartoperaties doet zonder het borstbeen open te zagen. Uiteindelijk gekozen om te laten behandelen bij hem.

    De operatie is hamdolilah geslaagd. Na 5 dagen kon ze weg uit het ziekenhuis. Na 3 weken kon ze 20 minuten aaneen stuk
    fietsen. Ik weet dat het bij ons Marokkanen veel voorkomt betreft hart en vaatziekte. Vooral bij de oudere generaties. (stress/voeding/sport)

    Ik hoop dat niemand in de situatie komt om zich te laten opereren aan zijn hart. Maar mocht je toch in de situatie komen,
    of een belangrijke familielid/kennis van je, vraag op z'n minst een second opinion aan, en ga naar België.

    Hieronder de site van t ziekenhuis in Hasselt en dr Alaadin Yilmaz:
    http://www.cardiothoracalechirurgie....laaddin-yilmaz
    http://www.cardiothoracalechirurgie....kleine-gaatjes

    Allah jechafie iedereen en mochten jullie vragen hebben, jullie kunnen me altijd pmmen.

    Gr Selim

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    7
    24-09-2013

    Soubhan Allah vind het nog steeds bizar dat dat zo mogelijk is! Maar hier in NL kunnen ze ook bijv. een hartklep vervangen via de lies. Ameen op je dua.
    "Fa innaka ma3a man a7babta." ♥

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    34
    05-03-2016

    Citaat Geplaatst door Laviebelle Bekijk reactie
    Soubhan Allah vind het nog steeds bizar dat dat zo mogelijk is! Maar hier in NL kunnen ze ook bijv. een hartklep vervangen via de lies. Ameen op je dua.
    Hoi laviebelle,
    Klopt inderdaad. Maar wanneer er een klep vervangen moet worden + bypass erbij dan kan het helaas niet via de lies. Kun je hier aangeven waar dat kan? Kunnen andere mensen inch wat aan hebben. Niemand wilt dat z'n hele borst opengezaagd wordt en als het kan via de lies dan zou het alleen maar mooi zijn.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    1.461
    21-03-2004

    Klepvervanging via open hart operatie is nog altijd eerste keus, tenzij de risico's te groot zijn omdat de conditie het niet toe laat.


    Image courtesy of Metgezel

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    34
    05-03-2016

    Openhart operatie heeft veel nadelen. Ze zagen je spieren en je ribben open (30cm) open. Je verliest veel bloed en je hersteltijd is veel langer dan een "kijkoperatie" met een aantal sneden van 1 a 2 cm. Je hebt alle voordelen van een Openhart operatie zonder de nadelen. Ken een man uit Utrecht die zowel nieuwe kleppen en 2 bypass heeft gehad en was na 3 weken weer aan het werk. Die alaadin yilmaz heeft in Nieuwegein gewerkt en werkt in Hasselt te belgie en voert die operaties al een aantal jaar succesvol uit. De sterftegeval tijdens operatie is ook gedaald met een aantal % ik weet toevallig dat hij operaties wel eens live deed uitzenden voor 500 hartchirurgen wereldwijd. Ik wil geen reclame voor hem maken, maar in de familie zijn we supergoed geholpen en dat gun ik iedereen die in de positie zit met een zieke moeder vader of ander familielid of kennis

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    49
    08-04-2016

    Notif.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    4
    07-10-2013

    Hoe is het nu met je familielid? Ik heb ook een familielid die probleem heeft met hart. Doen de ziekenhuizen in nl niet moeilijk als je een second opinion aanvraagt in België? Yazak Allah oe ghairen voor de info

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    34
    05-03-2016

    Nederlandse verzekering heeft een goede samenwerking met Belgische ziekenhuizen. Je kunt zelfs je dossier meenemen naar belgie. Met m'n familielid gaat het heel goed hamdolah. Ze is volgens de fysio veel verder dan iemand met een reguliere openhart operatie. Mocht je extra info nodig hebben of ik kan iets voor je kunnen betekenen dan mag je me altijd pmmen. Allah jechafie voor je familielid

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    53
    14-12-2012

    Ik had vroeger ook een hart operatie. 2 gaten in mn hart, gingen ze ook mn borstbeen open snijden, heb nu een liteken daar wat heel lelijk is. Nu ik 18 ben zijn ze erachter gekomen dat ik weer iets met mn hart heb ; een vergrote aortawortel. Ze zitten te wachten met opereren omdat ik in het verleden ook geopereerd was en het ook veel risico's heeft. Ik wil echt niet weer geopereerd worden

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    34
    05-03-2016

    Beste Imane, ik heb je pm gestuurd

  11. #11

  12. #12

  13. #13

  14. #14

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    34
    05-03-2016

    upp

Tags voor deze discussie