1. #1
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Wil studeren maar ik heb een strafblad. Graag hulp?

    Wil studeren maar ik heb een strafblad. Graag hulp?



    Salam alykoum iedereen,

    Ik ben nieuw op dit forum want ik dacht misschien kunnen mijn broeders en zusters me misschien goed op weg helpen.

    Ik ben sinds 2 weken vrij van de gevangenis waar ik een straf heb uitgezeten van 2,5 half jaar voor een delict waar ik totaal niet trots op ben. Maar nou heb ik dus me straf uitgezeten en wil graag mijn leven beteren door me weer te verdiepen in educatie.

    Ik ben in bezit van een niveau 4 filiaalleider diploma dat geeft mij de mogelijkheid om met een hbo opleiding te
    starten. Maar nou komt ik op het punt waar mijn probleem ligt. Ik heb namelijk geen duidelijk overzicht wat voor opleiding beschikbaar is voor mij waar de aanvraag van een VOG niet van belang is. Ik weet dat ze het selectief bekijken dus niet op
    alle soort vergrijpen controleren. Het delict waar ik voor gestraft ben is diefstal met geweldpleging dus ik weet dat ik ver uit de buurt zal moeten blijven van geld of misschien zelfs mensen.

    Ik hoop dat jullie misschien weten voor welke opleiding ik me zou kunnen aanmelden of misschien gewoon de juiste
    richting in kan sturen. Alvast heel erg bedankt

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.614
    01-11-2014

    Je strafblad blijft 20 jaar in stand.
    Dat is lastig natuurlijk.
    Wel zou ik zeggen, doe een studie die je ligt, ongeacht of je er meteen mee aan de slag kunt of niet.
    Studeren voor iets waar je niet het goede gevoel bij hebt geeft minder kans op slagen, laat staan dat je er ooit echt goed in wordt.
    Dat laatste geeft vaak de doorslag bij sollicitatie,
    Je hebt geen gemakkelijke start, waar een wil is is vaak ook een weg.

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Citaat Geplaatst door NAVO Bekijk reactie
    Volgens mij hoef je voor bijna geen enkele HBO-opleiding een VOG te hebben. Alleen politie-opleidingen, beveiliging, ficnanciële dienstverlening etc. Maar als jij gewoon Recht of Bedrijfskunde of Economie of een ander algemeen vak wilt studeren dan vragen ze helemaal niet naar je achtergrond.

    Als je oprecht je leven wilt beteren verdien je een tweede kans.
    Ik weet dat ze er niet om vragen om te kunnen studeren. Maar zodra ik op zoek ben naar een stage of werk dan weet ik dat er tegenwoordig veel bedrijven om een VOG vragen. Vandaar mijn bezorgdheid en dank u wel voor de tweede kans.

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    10.551
    16-06-2007

    Ik zou gewoon die studie gaan doen. In de eerste plaats omdat je kennis opdoet die niemand je ooit meer kan afpakken. Een VOG hoeft geen probleem te worden. De algemene terugkijktermijn voor het afgeven van een VOG is 4 jaar, met wat uitzonderingen die een langere terugkijktermijn geven.

    Meer info: https://www.justis.nl/producten/vog/...en/#paragraph4

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Citaat Geplaatst door Redbad Bekijk reactie
    Je strafblad blijft 20 jaar in stand.
    Dat is lastig natuurlijk.
    Wel zou ik zeggen, doe een studie die je ligt, ongeacht of je er meteen mee aan de slag kunt of niet.
    Studeren voor iets waar je niet het goede gevoel bij hebt geeft minder kans op slagen, laat staan dat je er ooit echt goed in wordt.
    Dat laatste geeft vaak de doorslag bij sollicitatie,
    Je hebt geen gemakkelijke start, waar een wil is is vaak ook een weg.
    Ik zal je advies meenemen in me keuze. Hartelijk dank.

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Citaat Geplaatst door fierljepper Bekijk reactie
    Ik zou gewoon die studie gaan doen. In de eerste plaats omdat je kennis opdoet die niemand je ooit meer kan afpakken. Een VOG hoeft geen probleem te worden. De algemene terugkijktermijn voor het afgeven van een VOG is 4 jaar, met wat uitzonderingen die een langere terugkijktermijn geven.

    Meer info: https://www.justis.nl/producten/vog/...en/#paragraph4
    Dank je wel voor de link en info ik zal het bekijken.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    3.228
    26-12-2015

    Wat goed van jou dat je gaat studeren! Trots op jezelf zijn, maar vooral dat jouw ouders trots op je zullen zijn, lgir inshallah!
    The dream is the real. The hustle is sold separately

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    90
    10-03-2013

    Ik sluit me aan bij de reactie van NAVO, voor het volgen van een studie zul je geen VOG hoeven te overhandigen. Het is uiteraard wel zo handig om vooraf te achterhalen of je voor het beroep waarvoor je studeert of wilt gaan uitoefenen wel een VOG nodig hebt. Dan is het uiteraard niet zo handig om daar een studie voor te gaan volgen.
    Mevrouw Alkhattab, dit is niet uw man..eerlijk waar.

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Citaat Geplaatst door Alkhattab Bekijk reactie
    Ik sluit me aan bij de reactie van NAVO, voor het volgen van een studie zul je geen VOG hoeven te overhandigen. Het is uiteraard wel zo handig om vooraf te achterhalen of je voor het beroep waarvoor je studeert of wilt gaan uitoefenen wel een VOG nodig hebt. Dan is het uiteraard niet zo handig om daar een studie voor te gaan volgen.
    Klopt natuurlijk dacht ik ook laat ik dat bij de desbetreffende opleiding gewoon checken maar dan vrees ik dat ze me meteen afkeuren. Ben al Marokkaan dat is tegenwoordig al genoeg punten aftrek laat staan met een strafblad.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    10.904
    22-03-2014

    Citaat Geplaatst door TheDudeMaster Bekijk reactie
    Wil studeren maar ik heb een strafblad. Graag hulp?



    Salam alykoum iedereen,

    Ik ben nieuw op dit forum want ik dacht misschien kunnen mijn broeders en zusters me misschien goed op weg helpen.

    Ik ben sinds 2 weken vrij van de gevangenis waar ik een straf heb uitgezeten van 2,5 half jaar voor een delict waar ik totaal niet trots op ben. Maar nou heb ik dus me straf uitgezeten en wil graag mijn leven beteren door me weer te verdiepen in educatie.

    Ik ben in bezit van een niveau 4 filiaalleider diploma dat geeft mij de mogelijkheid om met een hbo opleiding te
    starten. Maar nou komt ik op het punt waar mijn probleem ligt. Ik heb namelijk geen duidelijk overzicht wat voor opleiding beschikbaar is voor mij waar de aanvraag van een VOG niet van belang is. Ik weet dat ze het selectief bekijken dus niet op
    alle soort vergrijpen controleren. Het delict waar ik voor gestraft ben is diefstal met geweldpleging dus ik weet dat ik ver uit de buurt zal moeten blijven van geld of misschien zelfs mensen.

    Ik hoop dat jullie misschien weten voor welke opleiding ik me zou kunnen aanmelden of misschien gewoon de juiste
    richting in kan sturen. Alvast heel erg bedankt

    Joh,

    Wat een leuk verhaal! Respect!

    Maar opleidingen vragen toch niet om een VOG? Volgens mij kun je je gewoon inschrijven voor een opleiding die past bij jouw interesses, mogelijkheden en capaciteiten. Of zit ik helemaal fout?

    Maar goed, eerste post, eerste reactie en van mij krijg je groen!


    Noord
    Nothing works....

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Citaat Geplaatst door Born-confused Bekijk reactie
    Wat goed van jou dat je gaat studeren! Trots op jezelf zijn, maar vooral dat jouw ouders trots op je zullen zijn, lgir inshallah!
    Dank je wel voor de compliment. Ghair inshallah voor jou ook.

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Citaat Geplaatst door NAVO Bekijk reactie
    Nee dat is niet zo. Ik heb een keer of vijf gesolliciteerd, en alleen in het onderwijs vroegen ze een VOG. Maar voor commerciële functies bij gewone bedrijven heb ik nog nooit een VOG hoeven te geven.
    Fijn dat jij je ervaring deelt ik denk dat ik hier wel wat aan heb. Bedankt.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    90
    10-03-2013

    Citaat Geplaatst door TheDudeMaster Bekijk reactie
    Klopt natuurlijk dacht ik ook laat ik dat bij de desbetreffende opleiding gewoon checken maar dan vrees ik dat ze me meteen afkeuren. Ben al Marokkaan dat is tegenwoordig al genoeg punten aftrek laat staan met een strafblad.
    Voor het volgen van studie zal je niet afgekeurd worden, maar je moet uiteraard wel vooraf zeker zijn dat je met je behaalde diploma wel aan de slag kan. Het heeft niets met je Marokkaans zijn! Als je een strafblad hebt voor geweldpleging en je wilt een opleiding beveiliging volgen, dan weet je dat je niet aan de bak zult komen.

    Je moet vooraf een beroepskeuze maken waarbij je geen VOG dient te overhandigen en van daaruit de juiste studie zoeken.
    Mevrouw Alkhattab, dit is niet uw man..eerlijk waar.

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Citaat Geplaatst door Noord55 Bekijk reactie
    Joh,

    Wat een leuk verhaal! Respect!

    Maar opleidingen vragen toch niet ok een VOG? Volgens mij kin je je gewoon inschrijven voor een opleiding die past bij jouw interesses, mogelijkheden en capaciteiten. Of zit ik helemaal fout?

    Maar goed, eerste post, eerste reactie en van mij krijg je groen!


    Noord
    Dankje wel voor je compliment en je groen?(Geen idee wat dat is. :P)
    Het is ook niet voor een opeiding eigenlijk maar meer voor stage en arbeidsmarkt. Zonde om te studeren als ik halfverwege om zoiets moet stoppen.

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    7.901
    20-02-2016

    Citaat Geplaatst door Alkhattab Bekijk reactie
    Voor het volgen van studie zal je niet afgekeurd worden, maar je moet uiteraard wel vooraf zeker zijn dat je met je behaalde diploma wel aan de slag kan. Het heeft niets met je Marokkaans zijn! Als je een strafblad hebt voor geweldpleging en je wilt een opleiding beveiliging volgen, dan weet je dat je niet aan de bak zult komen.

    Je moet vooraf een beroepskeuze maken waarbij je geen VOG dient te overhandigen en van daaruit de juiste studie zoeken.
    Heel goed idee ik zal dat opzoeken. Heel erg bedankt voor je info.