1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Zoet-zure komkommer salade.


    1 komkommer
    1 eetlepel suiker
    2 eetlepels azijn
    1 eetlepel olie
    peper uit de molen naar smaak
    zout naar smaak.


    Komkommer schillen Door de helft snijden in de lengte. Met een klein lepeltje de zaadlijsten eruit schrapen. Dan in dunne plakjes snijden. je kunt ook met een dunschiller fijne dunne reepjes snijden ( zoals op foto)
    In een kom doe je 1 afgestreken lepel suiker. Beetje zout. 2 eetlepels azijn en een lepel olie. Beetje peper uit de molen.
    Dit goed mengen de komkommer erbij en in de koelkast laten marineren tot gebruik.

    dit is de gesneden versie met dunschiller




    dit is de versie uit de spiralisnijder

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    RODE BIETEN SALADE

    Rode bieten salade

    Rode bieten in blokjes gesneden
    Maïs uitgelekt
    Salade kruiden
    Azijn
    2 eetlepels roomkaas
    Augurken fijngesneden

    Dit mengen





    Beetje onduidelijke foto. Deze bietjes zijn door de spiralisnijder gehaald. En wat feta kaas toegevoegd zonder de maïs.


  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    LE3DES



    ik week mijn le3des altijd een paar uur of een nacht voor, dit is optioneel.

    voor een soepkom droge le3des gebruik ik
    2 uitjes fijngesneden
    2 wortels in blokjes gensneden
    3 teentjes knoflook geperst
    2 tomaten in stukjes
    half kartonnetje sorfrito/frito ( tomatensaus)
    kwart bosje koriander fijngehakt.
    kruiden: gemengde marmita kruiden/beetje zafraan/ paprikapoeder en komijnpoeder
    1 boulionblokje
    zout en peper.

    ik begin met een scheutje olie in de pan en voeg daar de ui toe en laat deze een lange tijd zacht worden dan de knoflook en tomaat bij als de tomaat zacht is geworden de sofrito/frito erbij en het boulionblokje. daarna de kruiden beetje kokend water erbij en dit door koken. dan de gewassen le3des erbij en de koriander. kokend water toevoegen tot de le3des onderstaat zeker een 2 cm.
    dit laten koken tot de le3des gaar is. proeven of er genoeg zout en marka in zit, anders dit toevoegen.

    optioneel kun je hier nog blokje aardappel aan toevoegen of blokjes pompoen.
    of postelijn,

    als de aardappel/pompoen gaar is kun je opscheppen,



  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    PUDDINGBROODJES

    banketbakkersroom

    Ingrediënten voor ongeveer een halve liter
    3 eidooiers
    250 ml volle melk
    1 tl vanille extract/of vanille stokje of helemaal weg laten
    50 gram suiker
    25 gram bloem

    200 ml slagroom ( dit gebruik je later )

    Roomboter broodjes van de bakker. ( goede kwaliteit nemen)

    Bereidingswijze
    Klop de eidooiers met de bloem en een scheutje melk tot een gladde massa.

    Kook in de tussentijd de melk op met de suiker en het vanille extract. Je kan ook een vanille stokje toevoegen. Snij hem eerst even op zodat het merg in de melk verdwijnt.

    Giet de hete melk al roerend, beetje bij beetje bij de eidooiers. Blijf kloppen, anders kunnen de eidooiers gaan stollen.

    Giet het mengsel terug in de pan en breng dit al roerend aan de kook. Laat het ongeveer 5 minuten koken totdat het de gewenste dikte heeft bereikt.

    Laat het mengsel vervolgens al roerend afkoelen, dit om velletjes te voorkomen.

    na het afkoelen, klop ik er 200 ml slagroom door heen. slagroom eerst een beetje lobbig kloppen en dan voor zichtig doorelkaar spatelen.

    broodjes aan de bovenzijnde in de lengte openen en volspuiten met de banketbakkers room, licht bestuiven met poedersuiker



  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Oma's ouderwetse koekjes

    1 ikea glas suiker
    1 ikea glas olie
    3 eieren
    1/2 bakpoeder
    1 vanillesuiker
    Bloem tot je vingers niet meer plakken in het deeg.
    het deeg Uitrollen met wat bloem. niet te dun.
    uitsteken. Bestrijken met ei en afbakken 200 graden ongeveer 10 minuten tot ze licht bruin zijn.


  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Oatmeal pancakes

    Per persoon.

    40 gram oats ( te koop in elke winkel. Heel goedkoop 40cnt per halve kg)
    2 eetlepels magere kwark
    2 druppels stevia ( je kunt ook honing gebruiken naar smaak)
    1 ei.
    Klein beetje bakpoeder.

    Fruit naar keuze. Ik had zelf 70 gram aardbeien en 1 banaan.

    10 gram pannekoeken stroop ( kun je weg laten)


    De oats in een hakmolen fijn malen. Je kunt ook de staafmixer gebruiken. Dan de kwark, ei, stevia,bakpoeder en kaneel erbij en glad mixen
    Even laten staat 5 minuten. De oats zuigen het vocht op.

    Een koekenpan met aanbaklaag voor verwarmen en steeds 1 eetlepel van dit mengsel ronde pannekoekjes vormen.
    Zodra je gaatjes aan de bovenkant ziet kun je de pannekoekjes omdraaien.
    Nog even een minuut bakken en klaar zijn ze.


    Ik krijg er ongeveer 10 pannekoekjes eruit.

    Op een bord fruit erop en de stroop.
    Hmmmm ze zijn echt super lekker en je zult gewone pannekoeken niet missen.


  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Dieet snack. Vult goed en geen zin in zoet hier na.


    174 kcal

    Gesneden gewassen appeltje (kleintje )
    12 gram pinda kaas
    8 gram crusli.

    Smeer elk stukje met een beetje pindakaas en rol het door crusli of nog gezonder müsli/oats.



  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Maanzaad cake




    4 eieren
    1 senseo kopje bloem
    1 senseo kopje fijnste griesmeel
    1 seneo kopje zonnebloemolie
    4 volle eetlepels suiker
    2 vanille suiker
    1 Bakpoeder
    40 gr maanzaad.
    kleine scheutjes melk mocht het deeg te dikzijn, het moet vloeibaar zijn als dikke honing
    mix goed samen en dan bakken in een voor verwarmde oven op 175 gr.

    Siroop
    1 senseo kopje suiker
    1 senseo kopje water.
    schil van 1/2 citroen

    Dit in een steelpannen aan de kook brengen op een zacht vuurtje. Zodra je de cake uit de oven haalt gelijk de siroop erop gieten.

    Topping
    1 beker creme fraiche
    2 klopfix
    poedersuiker naar smaak
    goed koelen, bij mij was hij een beetje vloeibaar omdat ik hem niet heb gekoeld.

    ik heb de cake afgewerkt met wat maanzaad en citroen rasp.
    je kunt er ook pistach of amandelen op strooien.



  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004







    Ingrediënten voor 50 stuks:

    500 gr bloem

    100 gr geroosterde sesam

    30 gr fijngemalen amandelen

    50 gr gesmolten boter

    2 tl azijn

    3 el oranjebloesemwater (mazhar)

    1 tl kaneel

    1 tl fijngemalen anijszaad

    Half zakje bakpoeder

    Halve tl gist

    Mespunt saffraanpoeder (hoeft niet)

    1 fles zonnebloemolie

    1 pot honing

    Sesamzaadjes of gehakte amandelen

    2 eetlepels venkelzaad ( staat niet in originele recept elouissa, maar ik vind dat het erin hoort )




    Bereiding:

    Maal het sesamzaad fijn in een hakmolen, het moet een soort poeder worden. Meng met de bloem, amandelen, anijszaad, kaneel, bakpoeder, saffraanpoeder en gist. Voeg het azijn en de boter toe en doe ook het oranjebloesemwater erbij. Meng goed met je handen en doe er dan water bij tot je een samenhangend deeg hebt. Kneed deze deegbal voor zeker 10 minuten tot het mooi soepel is.

    Verdeel in 4 bollen en laat ze in een plastic zak een kwartier in de koelkast rusten.

    Dit recept is van Elouisa,

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    ik heb dit jaar maar een klein beetje sellou gemaakt, 1 omdat ik de enige ben die het eet en 2 ik eet dan ook alles op,.
    gisteren heb ik een klein gedeelte gemengd met een mixje (moerbeien/gedroogde granberries/amandelen/zonnebloempitten/pompoenpitten etc)
    is echt verrassend lekker en niet zo zwaar als puur sellou.... en ja hoor zoon en man alles opgevreten hahahaha
    van het weekend dus bijmaken en verstoppen tot ramadan.


  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    foto's van mijn etentje
    [MG]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160515/7e39d8c9731e9a33e487ca99d317f59c.jpg[/IMG]
    [
    ]

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    ]
    lange koekje is cheat, is namelijk een twix met chocolade en nootjes,

    Ronde koekje is nescafe koekje :
    500 gram boter wayang
    - 4 eetlepels poedersuiker
    4 eetlepels oploskoffie)
    - 1 bakpoeder
    - 1 kg meel (ongeveer)
    Versiering;
    - melkchocolade
    - amandelen (gepeld, fijn gehakt & geroosterd)

    Meng de boter met de poedersuiker & Nescafé, voeg daarna de meel & bakpoeder toe. Meng dit goed met elkaar.
    Rol het deeg uit, steek er met een glaasje rondjes uit., leg ze op de bakplaat. Bak ze voor ongeveer 15/20 minuten totdat ze goud/bruin zijn.
    Af laten koelen, door de choco halen en bestrooien met amandelen,

    cocoskoekje : 1 blik nesle paar uur gekookt in water en een nacht af laten koelen, dit overscheppen in een kom net zoveel cocos toevoegen tot je een deeg krijgt die je kan vormen. voeg een koffielepel vanilleeccence toe, snufje zout en 3 stijfopgeklopte eiwitten dit mengen voor zichtg en balletjs vormen, 10 minuten afbakken of 150graden, ik heb ze met witte chocolade op een gekocht wafeltje geplakt.


    koekje met poedersuiker is van een vriendin van mij wil dit liever niet delen,( ze wil een eigen zaakje beginnen )
    . Pindakoekje,. 1 pot pindakaas helemaal leeg halen, vullen met suiker dit bij de pindakaas doen, dan vullen met olie dit ook er bij doen, beetje kaneel en bloem tot je balletjse kunt vormen, ik shape ze iets ovaal en bak ze af op 170 graden ongeveer 12 tot 15 mimuten, goed afkoelen door poedersuiker halen als je wilt, ik doe dit meestal niet en rollen ineen papiertje.

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Enchilada's met kip






    Ingrediënten voor enchiladas met kip:
    •¯tortilla wraps
    •¯1/2 kipfilet, in plakjes
    •¯1/3 paprika, in blokjes
    •¯3 bosuitjes
    •¯1 blikje mais
    •¯knoflookpoeder
    •¯zout
    •¯geraspte kaas

    Enchilidasaus:
    •¯olie
    •¯bloem
    •¯water
    •¯chilipoeder
    •¯1 el komijn poeder
    •¯1/2 el knoflookpoeder
    •¯half pakje tomaten frito
    •¯1 el paprikapuree
    •¯zout en peper

    Bereidingswijze:

    Eerst beginnen met de saus. In een pannetje 3 á 4 eetlepels olie opwarmen en hier 1.5 eetlepel bloem bij doen. Dit aanbakken. Dan doe je hier een afgestreken eetlepel chilipoeder (mag meer zijn), 1 afgestreken eetlepel komijn poeder, halve eetlepel knoflookpoeder erbij dit een beetje aanbakken tot het gaat ruiken. Dan blus je het af met kleine beetjes water. Blijven roeren tot je een gebonden soepje krijgt.

    Ik heb dit overgegoten naar een sauspan en hier een half pakje frito en paprikapuree toegevoegd. Voeg een sapglas water toe en laat dit 10 minuten aan de kook brengen. Nu kun je het verder op smaak brengen als je wilt. Ik heb wat zout en peper toegevoegd. Laat het rustig simmeren op het laagste pitje tot gebruik

    In een koeken pan heb ik een halve kipfilet in plakjes gebakken in olijfolie. Hier paprika, 3 bosuitjes en 1 klein blikje mais toegevoegd. Verder wat knoflookpoeder en zout. Ik heb de kip eruit gevist en in stukjes gesneden. Weer terug in de pan gedaan en wat enchilada saus erop geschonken. Je kunt het verder op smaak brengen zoals je wilt.

    Doe wat van de enchiladasaus op de bodem van je ovenschaal scheppen. Op elke tortilla een beetje van dat kip mengsel scheppen, oprollen en met de naad naar beneden in je oven schaal leggen. Zo de hele schaal afmaken. Dan saus over de tortillas scheppen /gieten (ik heb zelf niet alles gebruikt vond het te veel. Dus dit is naar smaak).



    Geraspte kaas erop en in de oven. Bedekken met folie voor 20 minuten, en dan nog een kwartiertje zonder folie.





    [

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Kruidige winterkoffie



    Omg…Oké dit wordt mijn nieuwe winterverslaving. Geïnspireerd op de Marokkaanse koffie maar dan anders. Ik heb koffie siroop gemaakt en dan opgeschuimde melk erop gedaan. Ik mis alleen de slagroomtoef. Maar ik heb mijn man al richting de supermarkt gestuurd.

    Zet gewone koffie (of 2 kopjes met koffiepads) in een pannetje met een dikke bodem en voeg de volgende ingrediënten toe:
    •¯2 flink volle eetlepels oploskoffie
    •¯paar blokjes pure chocolade (ik had geen puur in huis dus heb melk gedaan maar puur is lekkerder)
    •¯1 mini chilipeper of een klein snufje chilipeper
    •¯2 steranijs
    •¯1 kaneelstokje
    •¯2 volle eetlepels suiker
    •¯2 hele peperkorrels (optioneel)
    •¯1 kardemom peul
    •¯1 theelepel speculaaskruiden
    •¯1 kruidnagel

    Bereidingswijze:

    Voeg de koffie aan al de bovenstaande kruiden toe en laat het koken op het vuur tot de chocolade is opgelost. Zet het dan op het allerlaagste vuurtje (liefst op een onderplaatje/vlamverdeler) en laat het een uur intrekken/simmeren. Op een gegeven moment zie je dat hij is ingedikt en een soort van siroop heeft gekregen. Haal de koffie door een zeefje en vang het op in een afsluitbare beker of bakje.

    Kook volle melk in een steelpannetje tot goed heet. Doe 2 eetlepels koffiesiroop in je glas/mok en voeg de hete melk erbij, roer goed door. Klaar is je koffie met kruiden!

    Wil je het specialer maken? Voeg tijdens het koken van de melk 4 witte marshmallows toe en roer tot de marshmallows opgelost zijn. De melk wordt hier dik en schuimig door. Wel zoeter, dus houd daar rekening mee. Mijn man en ik zijn verslaafd, elke avond een bakkie.

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Recept voor reuze donuts. Je krijgt hier 4 grote donuts uit en een paar deeg lapjes van het afsnijden.



    Ingrediënten:
    •¯halve theeglas suiker
    •¯2 eieren
    •¯1 koffielepel zout
    •¯1/2 zakje gist
    •¯rasp en sap van 1 citroen
    •¯1/2 theeglas gesmolten afgekoelde boter
    •¯bloem (ongeveer 500 gram)

    Bereidingswijze:

    Meng en kneed alles goed met elkaar tot je een samenhangend deeg hebt. Dit laat je 30 minuten rijzen. Vervolgens met een deegroller uitrollen met bloem. Nu kun je de donuts uitsteken met een uitsteker. Ik heb een groot bord en een glas voor het midden gebruikt. 45 minuten rijzen en daarna bakken maar.